Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Interne Klachtbehandeling |
Citeertitel | Verordening Interne Klachtbehandeling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | politiek en bestuur |
Deze regeling vervangt de Verordening Klachtbehandeling gemeente Zoetermeer, vastgesteld bij raadsbesluit van 30 september 2002.
Gemeentewet, art. 147
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2005 | 03-12-2012 | nieuwe regeling | 27-06-2005 Streekblad 01-07-2005 | 050309 | |
16-07-2005 | nieuwe regeling | 27-06-2005 Streekblad 01-07-2005 | 050309 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Bestuursorgaan: een orgaan van de gemeente als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
Klager: Een ieder die een klacht indient over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich jegens hem heeft gedragen;
Klacht: Een uiting van onvrede over of kritiek op de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde situatie ten opzichte van de klager heeft gedragen;
Klaagschrift: Het geschrift, waarmee de klager een klacht indient en dat voldoet aan de vereisten van artikel 9:4 van de Algemene wet bestuursrecht;
Melding: Een bericht van een burger aan de gemeente over een onregelmatigheid (iets dat kapot is, een storing of overlast van iets) in of op gemeentelijk eigendom of grondgebied;
Klachtenloket: Het klachtenloket van de afdeling Publiekszaken, dat verantwoordelijk is voor de registratie van en communicatie over binnengekomen klachten;
Backoffice: De afdeling die de klacht in behandeling neemt;
Melddesk: Het geautomatiseerde concernbrede registratiesysteem voor meldingen en klachten.
Artikel 7 Taken backoffice bij klachtbehandeling
De functionaris, die op de betrokken afdeling belast wordt met de behandeling van de klacht, draagt bij schriftelijke klachten zorg voor het organiseren van een hoorzitting, waarbij aan klager de vraag wordt voorgelegd of hij afzonderlijk gehoord wil worden dan wel in aanwezigheid van degene over wiens gedraging wordt geklaagd. Hij zendt het verslag van de hoorzitting aan klager, alsook aan degene over wiens gedraging geklaagd is.
De afdoening van een klacht geschiedt binnen drie weken na de verzending van de ontvangstbevestiging, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, dan wel zoveel eerder als redelijkerwijs mogelijk is. Wanneer afdoening binnen twee weken na verzending van de ontvangstbevestiging niet realiseerbaar is, wordt de klager hiervan door de behandelend functionaris op de hoogte gebracht.