Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond houdende regels omtrent het cameraprotocol |
Citeertitel | Cameraprotocol Gemeente Roermond |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2018 | nieuwe regeling | 12-12-2017 | . |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond,
Overwegende, dat in gemeentelijke gebouwen intern toezicht wordt gehouden middels het gebruik van camera’s;
dat het cameratoezicht tot doel heeft de veiligheid van medewerkers en klanten te vergroten en eigendommen te bewaken. De camera’s hebben zowel een preventief (afschrikeffect door grotere pakkans) als repressief (ondersteuning bij opsporing naar aanleiding van calamiteiten of crimineel gedrag) doel. Incidenten als diefstal, beschadiging van eigendommen, overval, fraude, ongewenst en agressief gedrag worden met het cameratoezicht tegengegaan en geregistreerd.
dat het wenselijk is aan het gebruik van cameratoezicht nadere regels te verbinden hoe de tot een persoon herleidbare data, voortkomend uit cameraopnames worden geregistreerd, verzamelt en bewaard;
dat in beginsel geen gebruik zal worden gemaakt van verborgen camera’s, tenzij er sprake is van een ernstige situatie (zoals diefstal met regelmaat);
vast te stellen het navolgende “Protocol camera toezicht gemeente Roermond”.
De beelden die door de beveiligingscamera’s worden opgenomen, worden maximaal vijf werkdagen bewaard. Als op de beelden een incident zichtbaar is, mogen de beelden langer worden bewaard en wel totdat het incident is opgelost, dan wel dat de beelden voor de oplossing van het incident niet meer van belang zijn.
Artikel 7. Rechten van medewerkers en bezoekers
Voor de rechten van de medewerkers en bezoekers wordt verwezen naar het bepaalde in hoofdstuk 6 van de Wet bescherming persoonsregistraties.
Artikel 8. Gebruik van verborgen camera’s
In beginsel geen gebruik zal worden gemaakt van verborgen camera’s, tenzij er sprake is van een ernstige situatie (zoals diefstal met regelmaat) en gebruikelijke middelen niet hebben geleid tot beëindiging van de diefstallen. De verborgen camera’s zullen voor maximaal drie weken kunnen worden ingezet. Alvorens verborgen camera’s worden ingezet, dient advies bij de Functionaris Gegevensbescherming of de daaraan gelijkgestelde functionaris (privacyofficer) te worden ingewonnen.
Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Roermond op 12 december 2017.
Burgemeester en wethouders van Roermond,
De secretaris, mr. drs. J.J.Th.L. Geraedts
De burgemeester, M.J.D. Donders-de Leest
Toelichting cameraprotocol gemeente Roermond.
De beveiligingscamera’s hangen:
De beelden die middels deze camera’s worden verkregen worden bewaard en zijn onderworpen aan de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens. De gemeente dient daarom een protocol vast te stellen, waarin het gebruik wordt geregeld alsmede een protocol waarin de rechten van degenen die aan cameratoezicht zijn onderworpen is geregeld.
In het protocol worden de navolgende zaken geregeld:
In artikel 4 is de toegang tot opnameapparatuur en de opnames geregeld. Daarbij moet worden opgemerkt dat beelden kunnen worden overgedragen aan politie en/of justitie nadat de burgemeester hierover heeft beslist.
In artikel 5 is de bewaartermijn geregeld. De termijn is gesteld op 5 werkdagen. Korter is niet mogelijk omdat in beginsel één medewerker is belast met het bekijken van de beelden en deze tijd ook nodig is om op incidenten te kunnen reageren. Als er sprake is van een incident dan kunnen de beelden langer worden bewaard totdat het incident is opgelost of dat de beelden niet meer nodig zijn.
In artikel 6 is de bekendmaking van het cameratoezicht geregeld. Bezoekers en medewerkers moeten worden geïnformeerd over het gebruik van camera’s.
In artikel 7 zijn de rechten van medewerkers en bezoekers geregeld. Om het proces van verzoeken om inlichtingen te uniformeren is een formulier opgesteld, waarmee deze verzoeken in behandeling kunnen worden genomen.