Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Onderwijsachterstanden Capelle aan den IJssel 2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling Onderwijsachterstanden Capelle aan den IJssel 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | onderwijs |
Geen
Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2017
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-01-2018 | 08-08-2020 | nieuwe regeling | 19-12-2017 | 947514 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2017 (ASV); overwegende dat:
het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;
het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;
de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling wordt afgeweken;
de ASV op onderdelen bij subsidieregeling kan worden aangevuld, besluit:
Subsidieregeling Onderwijsachterstanden Capelle aan den IJssel 2018
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Schakelklas: een klas voor basisschoolleerlingen met en zonder migratieachtergrond, met een grote taalachterstand, waarin zij, in combinatie met of naast een reguliere groep, gedurende gemiddeld één schooljaar dusdanig worden bijgeschoold dat zij na dit schooljaar het gewone onderwijscurriculum kunnen vervolgen.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie voor de inzet van een schoolmaatschappelijk werker op scholen uit het voortgezet onderwijs bedraagt maximaal 25% van de kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3, lid 1, subc. Het betrokken schoolbestuur levert een bijdrage van 75% in de kosten.
Subsidie voor de inzet van een schoolmaatschappelijk werker op scholen uit het speciaal basisonderwijs bedraagt maximaal 50% van de kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3, lid 1, sub c. Het betrokken schoolbestuur levert een bijdrage van 50% in de kosten.
Voor scholen voor praktijkonderwijs met 100 tot 200 leerlingen komt de inzet van een schoolmaatschappelijk werker voor 3 uur per week voor subsidie in aanmerking. Voor scholen met minder dan 100 leerlingen komt de inzet van 2 uur per week voor subsidie in aanmerking en voor scholen met meer dan 200 leerlingen de inzet van 5 uur per week.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid van de ASV, ingediend vanaf 1 november van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk 10 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
1.In afwijking van artikel 8, eerste lid van de ASV, beslist het college op een aanvraag om een subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt, binnen acht weken nadat de uiterste aanvraagdatum, te weten
2.Het college kan de termijn genoemd in het eerste lid eenmaal met ten hoogste 8 weken verdagen.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een verdeling naar rato over de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden de beschikbare middelen naar rato over de aanvragen verdeeld, tot het maximum van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 november van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van de subsidie, bestemd voor activiteiten bedoeld onder artikel 3, lid 1, sub a en b, te voldoen aan de verantwoordingseisen die door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden gesteld aan de verantwoording van de specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid.