Organisatie | Boxtel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018 |
Citeertitel | Legesverordening 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | geen |
Deze regeling vervangt de regeling 'Legesverordening 2017'
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2017 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 19-12-2017 Gemeenteblad 2017, 231015 | 27-12-2017 | Onbekend |
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking die verband houdt met grootschalige tijdelijke activiteiten (evenementen) met niet commerciële doeleinden die een lokaal belang dienen en een duidelijk p.r.-element bevatten, voor wat betreft de leges zoals genoemd in de volgende onderdelen van de bij deze verordening behorende tarieventabel:
1.19.9.1, 1.15.1, 1.16.1, 1.18.3, 1.19.5, 1.19.6, 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3, 3.2.1, 3.5.1.
Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslag of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijzigingen van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
De ‘Legesverordening 2017’ van 20 december 2016, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 30 mei 2017, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 19 december 2017.
De gemeenteraad van Boxtel,
waarnemend griffier,
mw. I.H.M. Smits
de voorzitter,
M. Buijs
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2018
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister n.v.t.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 12 Leegstandwet n.v.t.
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie n.v.t.
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen, berekening van bouwkosten en leges
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 7 Bestemmingsplan, wijzigingsplan, uitwerkingsplan
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 n.v.t.
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Tarieven gemerkt met * vallen onder de wijzigingsbevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders als bedoeld in artikel 9 van de Legesverordening.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart*
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen*
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens*
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken*
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing en/of vrijstelling bij of krachtens de Winkeltijdenwet |
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen, berekening van bouwkosten en leges
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 7 Bestemmingsplan, wijzigingsplan, uitwerkingsplan
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014
Dit hoofdstuk is niet van toepassing.
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening
Dit hoofdstuk is vervallen op 1 januari 2018 in verband met de inwerkingtreding van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
Overzicht als bedoeld in onderdeel 2.1.1.1.1 van de tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2018
Overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges-toets,vastgesteld in ROEB-overleg 12 september 2017.
Toelichting wijzigingen, behorende bij de Legesverordening 2018
In onderdeel b was een vrijstelling opgenomen voor vergunningaanvragen voor het oprichten, veranderen e.d. van een (milieu)inrichting of mijnbouwwerk. Hiervoor geldt echter een wettelijke vrijstelling (o.g.v. artikel 2.9a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Omdat er meer wettelijke vrijstellingen zijn dan die in de verordening zijn opgenomen, is thans gekozen voor een algemene omschrijving voor de wettelijke vrijstellingen t.w.:
b.diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;
De specifieke vrijstellingen op dit gebied kunnen daarom vervallen.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Voor het trouwen/registreren partnerschap op een externe locatie werd in het verleden een toeslag berekend. Deze toeslag is in 2015 geschrapt omdat het hier om kosten gaat die niet de gemeente maar degene die de betreffende locatie exploiteert in rekening brengt. Dit hoeft niet in de legesverordening. Met het schrappen van de toeslag is tevens een bepaling geschrapt met een toeslag voor andere locaties dan het gemeentehuis in Boxtel, het oude raadhuis in Liempde, het Protestants Kerkje in Boxtel of Kasteel Stapelen in Boxtel. Dit was niet de bedoeling omdat het in deze gaat om extra kosten die de gemeente zelf maakt. Daarom is de betreffende bepaling weer in de tarieventabel opgenomen (zie onderdeel 1.1.2.5). De toeslag bedraagt € 180,00 (tarief 2015 vermeerderd met inflatiecorrectie).
In onderdeel 1.1.4 was een tariefbepaling opgenomen voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand. De aktes van de burgerlijke stand zijn thans echter openbaar en gratis te raadplegen. Daarom is de betreffende tariefbepaling geschrapt.
De tarieven zijn van rijkswege gemaximeerd. Voor 2018 zijn deze tarieven verhoogd (+1,5% v.w.b. gemeentelijk kostendeel). De legestarieven zijn hierop aangepast. Het tarief voor een regulier paspoort wordt € 65,30 (was € 64,76). Een ID-kaart gaat € 51,08 kosten (was € 50,66).
De tarieven zijn van rijkswege gemaximeerd. Voor 2018 is het maximumtarief verhoogd naar € 39,45 (was € 38,99). Het gemeentelijk legestarief is hiermee in overeenstemming gebracht. Verder is de toeslag voor een spoedlevering gewijzigd in € 34,10 (was € 34,00).
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Het tarief in onderdeel 1.4.3 is een wettelijk vastgesteld (maximum) tarief. Voor 2018 is geen tariefwijziging aangekondigd. Dit tarief kan, indien noodzakelijk, door het college van burgemeester en wethouders worden gewijzigd. Voor 2018 wordt het tarief voorshands gehandhaafd op het thans geldende maximale wettelijke tarief van € 7,50.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
De tariefbepalingen omtrent vastgoedinformatie zijn (grotendeels) geharmoniseerd met die van Sint-Michielsgestel. Hierbij is doorgaans aansluiting gezocht bij de modelbepalingen van de VNG. Zo zijn er tariefbepalingen opgenomen voor kopieën van plannen, zoals een bestemmingsplan en een streekplan, informatieverzoeken uit gemeentelijke basisregistraties, het rijksmonumentenregister, erfgoedregister en beperkingenregister.
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Het tarief in onderdeel 1.9.1.1 (verklaring om omtrent gedrag) is een wettelijk vastgesteld (maximum) tarief. In het verleden werden de tarieven nog afgerond vanwege de mogelijkheid tot contante betaling. Dit is nu niet meer mogelijk zodat het niet bezwaarlijk is om uit te gaan van niet afgeronde bedragen. Het tarief wordt dan € 41,35 (was € 41,00). Verder is voor 2018 voorshands geen tariefswijziging aangekondigd. De overige tarieven betreffen verklaringen omtrent een persoon, zoals een bewijs van in leven zijn en een uittreksel uit het persoonsregister. In 2015 is het tarief verhoogd van € 10,50 naar € 11,00. Vanwege de afronding op en halve euro is het tarief voor 2016 en 2017 niet aangepast. Voor 2018 is het tarief aangepast naar € 11,50.
In dit hoofdstuk zijn legestarieven opgenomen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen. De betreffende bepalingen zijn aangepast aan de (gewijzigde) modelbepalingen van de VNG. De tarieven zijn niet aangepast. In deze gelden wettelijke maxima. Voor 2018 zijn geen tariefwijzigingen aangekondigd. Ook deze tarieven kunnen, indien noodzakelijk, door het college van burgemeester en wethouders worden gewijzigd.
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
In onderdeel 1.18.5 is een specifieke tariefbepaling opgenomen voor een aanvraag om ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Hiertoe behoren ook ontheffingen voor het parkeren in een Blauwe Zone. Het tarief is € 30,00.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen/ Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (bouwkosten)
De hoogte van de (basis)leges wordt bepaald door de bouwkosten en de bijbehorende tarieven.
De bouwkosten worden gebaseerd op normbedragen die als bijlage bij de tarieventabel door de raad zijn vastgesteld. Deze bedragen worden jaarlijks geactualiseerd. Hierbij wordt uitgegaan van de bedragen die jaarlijks worden vastgesteld door het Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht (ROEB). In die gevallen waarbij geen normbedragen beschikbaar zijn, wordt uitgegaan van de aannemingssom of een raming van de bouwkosten bedoeld in het normblad NEN 2699. Vanwege ontwikkelingen in de jurisprudentie is het noodzakelijk dat het voornoemde normblad ter inzage wordt gelegd. Ook hieraan kleven evenwel juridische bezwaren. Daarom is de betreffende bepaling waarin het begrip ‘bouwkosten’ wordt omschreven aangepast (onderdeel 2.1.1.1.2). Hierbij wordt niet langer verwezen naar het voornoemde normblad. Concreet wordt onder bouwkosten verstaan, als de bouwkosten niet volgens de voornoemde normbedragen berekend kunnen worden:
een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet inbegrepen, en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt of indien nog geen sprake is van een aangegane verplichting,
Uitgangspunt is om de tarieven trendmatig met 1,5% te verhogen.
De normbedragen die gebruikt worden om de bouwkosten te bepalen, liggen in 2018 1,8% lager dan die van 2017. Daarom zijn de tarieven boventrendmatig verhoogd, en wel dusdanig dat gemiddeld genomen in 2018 een opbrengst wordt verkregen die 1,5% hoger ligt dan in 2017.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (Wet geluidhinder)
In onderdeel 2.3.7 is een nieuwe tariefbepaling opgenomen voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder. Het tarief is berekend op € 879,00. Als er sprake is van meer dan één geluidsgevoelige bestemming, wordt het voornoemde tarief voor het meerdere verhoogd met € 84,50 per geluidsgevoelige bestemming.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning (kappen)
In onderdeel 2.3.8 is een tariefbepaling opgenomen voor vergunningaanvragen betreffende het kappen van houtopstanden. De formulering van de tariefbepaling is aangepast. Er zijn duidelijker verwijzingen opgenomen naar vergunningen of ontheffingen in de provinciale of gemeentelijke verordening die krachtens wetsduiding worden aangemerkt als omgevingsvergunning (aangehaakte omgevingsvergunningen).
Hoofdstuk 8 Verplicht advies agrarische commissie
De Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen heeft het tarief voor 2018 verhoogd naar € 690,00 exclusief BTW. Het legestarief is dienovereenkomstig aangepast.
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening
In dit hoofdstuk was een tariefbepaling opgenomen voor een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van de brandbeveiligingsverordening dan wel de in artikel 3, derde lid van de Wet veiligheidsrisico’s bedoelde algemene maatregel van bestuur (gebruiksver-gunning). Op 1 januari 2018 treedt het Besluit brandveilig gebruik en basishulp-verlening overige plaatsen in werking. Hierbij wordt de vergunningplicht vervangen door een meldings-plicht op grond van voornoemd Besluit. Legesheffing voor een melding is niet mogelijk. Daarom is de betreffende tariefbepaling geschrapt.