Categorie a: directe levensbehoeften |
ADL=algemene dagelijkse levensverrichtingen | |
Omschrijving | ADL staat voor algemene dagelijkse levensverrichtingen zoals bijvoorbeeld: - aan -en uitkleden; - wassen; - in -en uit bed gaan. Hulpmiddelen die cliënten hierbij nodig hebben zijn o.a.: aangepast bestek, aankleedstokjes, kousenuittrekker, helping hand, leesstandaard etc. Zvw en Wmo zijn in deze voorliggende voorzieningen waardoor bijz. bijstand voor deze kosten niet of nauwelijks voorkomt |
Voorliggende voorziening | Zvw, zorgverzekering voor minima en Wmo. Bij inwoning van een gehandicapt kind in de leeftijd van 3 jaar tot 18 jaar: sinds 01-01-2015 recht op 2x kinderbijslag. |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | Indiv. bepaald. De (restant) kosten in vorm van eenmalig bedrag | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | pro forma /aankoopnota |
| |
Eenmalig levensonderhoud/ overbruggingsuitkering | |
Omschrijving | De Pw-uitkering (art. 45 1e lid) wordt per kalendermaand vastgesteld en achteraf betaald. Dit kan soms tot problemen leiden. Wanneer men hierdoor in de financiële problemen raakt, kan een overbruggingsuitkering worden verstrekt. Van financiële problemen als hier bedoeld is sprake als belanghebbende niet beschikt, of redelijkerwijs kan beschikken, over middelen om de periode tot de eerst volgende betaling van de uitkering te overbruggen. Recht op Pw dient vast te staan voordat overbruggingsuitkering wordt beoordeeld. |
Voorliggende voorziening | Geen |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | 1 maand bijstandsnorm excl. VT voor 21-jarigen alleenstaande (artikel 21 Pw) ongeacht de gezinssituatie | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | geen |
| |
Jongere 18 21 jaar met noodzaak zelfstandig wonen, niet zijnde verblijf in inrichting (aanvulling op regulier inkomen) | |
Omschrijving | Jongeren van 18 tot en met 20 jaar hebben een beperkter recht op alg. en bijz. bijstand en ook de Pw-normen zijn lager dan voor personen van 21 jr of ouder. Bij noodzaak voor zelfstandig wonen en mits geen beroep op ouders kan worden gedaan, kan alg. maandinkomen via de bijz. bijstand worden aangevuld. Uitzondering: Jongeren die WSF ontvangen. Hiervoor geldt de WSF als toereikende voorliggende voorziening voor levensonderhoud. Jongeren die WTOS ontvangen kunnen wel in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Bij de berekening dient dan enkel rekening gehouden te worden met het bedrag van de basistoelage voor levensonderhoud. Aanvulling is tot de WSF norm (artikel 33 lid 2 PW, aanvulling tot normbedrag beroepsonderwijs voor uitwonende student als bedoeld in art. 3.18 WSF-2000), op deze manier worden WSF-ers en WTOS-ers gelijk behandeld. Voorwaarde is dat hij/zij noodgedwongen op zich zelf moet wonen en ook géén beroep kan doen op de onderhoudsplicht van zijn/haar ouders. |
Voorliggende voorziening | onderhoudsplicht ouders |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | Afhankelijk van de klantsituatie geldt één van onderstaande opties: -aanvulling tot bijstandsnorm 21-jarige alleenstaande zonder kostendelende medebewoners incl. vakantietoeslag (artikel 21 onder a Pw). -bij studerende alleenstaande met recht op WTOS: aanvulling tot WSF norm (artikel 33 lid 2 PW, aanvulling tot normbedrag beroeps-onderwijs voor uitwonende student als bedoeld in art. 3.18 WSF-2000). | Fiscaal belast | Ja |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | stuk waaruit noodzaak voor zelfstandig wonen blijkt bewijs van aanvrager dat geen beroep op ouders kan worden gedaan |
| |
Jongere 18 21 jaar die in een inrichting verblijft | |
Omschrijving | Artikel 13 lid 2 onder a Pw bepaalt dat degene van 18 tot en met 20 jaar die in een inrichting verblijft géén recht heeft op algemene bijstand. Het komt heel incidenteel voor dat een jongere in die leeftijdsgroep in een inrichting verblijft en niet over voldoende middelen beschikt of kan beschikken (=incl. onderhoudsplicht ouders) om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen voorzien. De in art.13 Pw genoemde uitsluitingsgronden staan in zo’n uitzonderlijke situatie de verlening van periodieke bijzondere bijstand niet in de weg. |
Voorliggende voorziening | onderhoudsplicht ouders en overig inkomen (Denk bijv. aan: Wajong, studiefinanciering, alimentatie e.d.) |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | norm artikel 23 Pw (zak en kleedgeld) onder volledige aftrek van het inkomen waarover de jongere beschikt of kan beschikken. | Fiscaal belast | Ja |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | bewijs van aanvrager dat geen beroep op ouders kan worden gedaan bewijs overig inkomen |
Kleding/Schoeisel | |
Omschrijving | Kosten voor: aanschaf, herstel, vervanging, onderhoud en reiniging van kleding, schoeisel en beddengoed behoren tot de alg. noodzakelijke kosten v/h bestaan. Deze moeten uit beschikbare inkomen worden bekostigd via reservering vooraf, of gespreide betaling achteraf. Als in bijzondere omstandigheden ten gevolge van: lichamelijke en/of psychische gesteldheid, ziekte of handicap extra kosten gemaakt moeten worden is bijz. bijstand mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan: -sterke vermagering of gewichtstoename door: ziekte, gebrek of medicijngebruik waardoor de kleding niet meer past; -abnormale slijtage door: gebruik van kunst- of hulpmiddelen, veelvuldige bewassing door incontinentie e.d. Opm. extra energiekosten door veelvuldige bewassing vallen onder ''energiekosten''. |
Voorliggende voorziening | Ouders met thuiswonende gehandicapte kinderen in de leeftijd van 3 tot 18 jaar hebben sinds 01-01-2015 recht op 2x kinderbijslag. Deze regeling vervangt de Regeling tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen. |
Reservering toepassen | nee |
Vergoedingen: | meerkosten vergoeden, te bepalen a.d.h.v. NIBUD-normen | Fiscaal belast | nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | om niet, uitbetaling op beschikking |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | aankoopbonnen moeten minimaal 12 maanden bewaard worden en deze moeten op verzoek van het Werkplein overgelegd worden |
Bewijsstukken | Bewijs waaruit noodzaak te maken kosten blijkt |
| |
Maaltijdvoorziening | |
Omschrijving | Als men (tijdelijk) niet in staat is om een warme maaltijd voor zichzelf te bereiden, kan gebruik warme maaltijdvoorziening waarbij de maaltijden aan huis worden bezorgd nodig zijn. Omdat deze service vaak duurder is dan zelf maaltijden bereiden, komen meerkosten voor bijz. bijstandsvergoeding in aanmerking |
Voorliggende voorziening | geen, met uitzondering van inwoners gemeente Eten-Leur. De gemeente Etten-Leur heeft de “Reductieregeling warme maaltijden” op basis van het gemeentelijk minimabeleid. |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | meerkosten warme maaltijd t.o.v. NIBUD-norm, uitgaande van gemiddeld 26 warme maaltijden per maand per persoon | Fiscaal belast | nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | geen |
Bewijsstukken | nota’s, betaalbewijzen, medisch advies of indicatie derden (bijv. thuiszorgorganisatie) |
| |
Verwarmings- verlichtingskosten (stook en energiekosten) | |
Omschrijving | Kosten voor: stook en energie behoren tot de algemeen noodzakelijk kosten van het bestaan. Deze moeten uit beschikbare inkomen worden bekostigd. Dit geldt ook bij hogere kosten vanwege: lange/strenge winter, uit behaaglijkheid-overweging of onverantwoord energieverbruik. Bij bijzondere omstandigheden zoals: noodzakelijk hogere kamertemperatuur bij (chronische) ziekte, frequent opladen accu’s elektrisch bediende rolstoel, hogere energiekosten vanwege extra bewassing e.d., kunnen de hogere energiekosten via de bijz. bijstand vergoed worden. |
Voorliggende voorziening | geen |
Reservering toepassen | nee |
Vergoedingen: | meerkosten op basis van NIBUD-prijzengids in combinatie met het gebruikelijke energieverbruik | Fiscaal belast | nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | -voorwaarde om energieverbruik te verminderen bij gebleken energieverspilling; - medisch advies nodig om noodzaak te kunnen bepalen. |
Bewijsstukken | overleg voorschot-nota’s, jaarafrekening energieverbruik en als dat van toepassing is leveranciersspecificatie waaruit energieverbruik van het elektrisch apparaat blijkt (bijv. stroomverbruik traplift) |
| |
Categorie b: voorzieningen voor het huishouden | |
Eigen Bijdrage CAK | |
Omschrijving | Bij beroep op WLZ en/of WMO (bijv. hulp bij het huishouden; vervoersvoorziening etc.) is men vaak eigen CAK-bijdrage verschuldigd die inkomensafhankelijk wordt berekend. Als men die bijdrage desondanks toch niet zelf betalen kan, dan kan men daarvoor een verzoek bijzondere bijstand indienen. Wmo en Wlz worden als passende en toereikende voorliggende voorzieningen aangemerkt. Hierin heeft wetgever bewuste keuze gemaakt voor opleggen eigen bijdrage. Daarom worden deze kosten niet (langer) aangemerkt als bijzonder noodzakelijke kosten in de zin van art. 35 Pw. Alternatief is deelname CZV met dekking vanuit Wmo-module. Speciale aandacht wordt gevraagd voor verschillende woonvormen binnen 1 wooncomplex (bv Anbarg Etten-Leur). Uitzondering: verstrekking bijz. bijstand is op grond van buitenwettelijk begunstigend beleid mogelijk conform het bepaalde in artikel 10 lid 2 van de beleidsregels bijzondere bijstand. |
Voorliggende voorziening | CZV vergoedt CAK-bijdragen tot max. € 375,-- [=bedrag maximale dekking 2017] op jaarbasis. Noot: geldt voor alle Wmo-bijdragen mits deze door CAK zijn opgelegd. Bij verzorgingsbehoevend kind van 3 tot 18 jaar sinds 01-01-2015 recht op 2x kinderbijslag. |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | De werkelijke CAK-kosten als recht bestaat op bijzondere bijstand | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Voorwaarde om zo spoedig mogelijk deel te nemen aan CZV. |
Bewijsstukken | Besluit/factuur CAK |
|
Categorie c: voorzieningen voor wonen | |
Alarmsysteem | |
Omschrijving | Ingeval van een medische aandoening of ouderdom is gebruik van alarmsysteem soms noodzakelijk. |
Voorliggende voorziening | Bij medische noodzaak: zorgverzekeraar / CZV. |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | noodzakelijke huurkosten en eventuele abonnementskosten | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | Bewijsstuk van de te maken kosten |
| |
Babykamer babyuitzet | |
Omschrijving | De kosten van: babykleding, kinderwagen en inrichting van de babykamer behoren tot de (incidenteel voor-komende) alg. noodzakelijke bestaanskosten die gefinancierd moeten worden d.m.v. reservering vooraf of gespreide betaling achteraf. Alleen bij noodzakelijke en niet uitstelbare kosten en onmogelijkheid van reservering of lening, kan bijzondere bijstand worden verstrekt. Eigen bijdrage bevallingskosten en kraamzorg: De kosten van een bevalling en de kraamzorg na een bevalling, worden doorgaans grotendeels door de zorgverzekeraar vergoed. Voor medische kosten geldt dat de Zvw en aanvullende zorgverzekering als passende en toereikende voorliggende voorziening worden aangemerkt. De wetgever heeft hierbij bewuste keuze gemaakt voor het wel of niet vergoeden van deze kosten en het opleggen van een eigen bijdrage (voorbeeld: bij kraamzorg). Gelet hierop worden de eigen bijdragen bij bevallingskosten en kraamzorg niet aangemerkt als bijzonder noodzakelijke kosten in de zin van art. 35 Pw. Alternatief is deelname aan de CZV met uitgebreide dekking vanuit de aanvullende verzekering. |
Voorliggende voorziening | -eigen bijdragen bij bevallingskosten en kraamzorg: Zvw en (collectieve) aanvullende zorgverzekering voor alle medische kosten met betrekking tot geboorte en kraamzorg. -voor babykleding, kinderwagen en inrichting babykamer: (persoonlijke) lening of koop op afbetaling mits volledig in kredietbehoefte kan worden voorzien. |
Reservering toepassen | In het kader van buitenwettelijk beleid wordt geen gebruik gemaakt van reservering bij inkomen tot de bijstandsnorm genoemd in artikel 21 Pw. Bij een inkomen boven de bijstandsnorm ex. artikel 21 Pw: 5% v/h meerdere. Men wordt dan geacht vooraf te sparen voor de kosten aanschaf babykleding, kinderwagen en inrichting babykamer vanaf het moment waarop men bekend is met de zwangerschap. |
Vergoedingen: | -medische kosten, incl. eigen bijdrage bevalling en kraamzorg: geen bijz. bijstand. -kosten inrichting babykamer en aanschaf kinderwagen: uitgangspunt is aanschaf 2e hands-goederen waarbij maximale prijs wordt gesteld op helft van NIBUD-normen. -Voor matras en kussens geldt ook de max. nieuwprijs van het NIBUD. -voor kosten babykleding: NIBUD-normen (nieuw prijs) | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Voor inrichtingskosten en babykleding geldt als hoofdregel leenbijstand. Verschuldigde aflossing bij verstrekking leenbijstand: -5% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm incl. VT (artikel 21 Pw) gedurende maximaal 36 maanden + 50% van het inkomen boven de Pw-norm als de belanghebbende een inkomen > Pw-norm heeft; -voor jongeren met aanvullende bijzondere bijstand tot de bijstandsnorm voor een 21 jarige wordt voor de aflossingscapaciteit uitgegaan van de bijstandsnorm voor een 21 jarige (artikel 21 Pw). Aandachtspunt: letten op samenloop met andere aflossingsverplichtingen. |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Bijzondere bijstand voor inrichtingskosten en babykleding moet vooraf aangevraagd worden om noodzaak vast te kunnen stellen. |
Bewijsstukken | Proforma nota’s. |
| |
Bad -en douchekosten | |
Omschrijving | Door ziekte of handicap kan het voorkomen dat men vaker in bad moet of moet douchen. Voor de hieraan verbonden extra kosten van watergebruik en energie kan men beroep op bijz. bijstand doen. |
Voorliggende voorziening | geen tenzij voor verzorgingsbehoevend kind van 3 tot 18 jaar, sinds 01-01-2015 recht op 2x kinderbijslag |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | Kosten dat men extra in bad gaat of doucht t.o.v. wat normaal gebruikelijk is. Berekening volgens NIBUD-tabel | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | Bewijs waaruit de noodzaak en de meerkosten blijken |
| |
Doorbetaling vaste lasten | |
Omschrijving | Bij opname in een inrichting (=verpleegtehuis, psychiatrisch ziekenhuis, afkickcentrum) moet de algemene periodieke bijstandsnorm worden omgezet naar een lagere norm (art. 23 Pw). Die lagere norm is alleen bedoeld als zak-kleedgeld en daarvan kunnen niet de vaste lasten worden betaald. Indien er een noodzaak bestaat tot het blijven aanhouden van de eigen woonruimte kan, daarom bijzondere bijstand worden verleend in: -de niet door huurtoeslag gedekte woonkosten; -het vastrecht nutsvoorzieningen, -premie inboedelverzekering vanaf het moment waarop de bijstandsnorm wordt omgezet naar de norm zak- en kleedgeld. Mits er noodzaak is tot het aanhouden v/d eigen woonruimte geschiedt omzetting naar norm zak- en kleedgeld met ingang van de eerste dag van 3e maand volgend op de maand van opname. |
Voorliggende voorziening | Geen |
Reservering toepassen | nee |
Vergoedingen: | Huurkosten na aftrek huurtoeslag vermeerderd met vastrecht van nutsvoorzieningen en premie inboedelverzekering | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | Bewijs waaruit de hoogte van de te maken kosten blijkt. |
| |
doorbetaling vaste lasten i.v.m. detentie | |
Omschrijving | In de Participatiewet (=artikel 13 lid 1 onder a) is bepaald dat er géén recht op algemene en bijzondere bijstand bestaat als men rechtens van zijn vrijheid is ontnomen. Dit laat onverlet dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de nazorg aan inwoners die terugkeren uit detentie. Er zijn vijf leefgebieden die cruciaal zijn om de kans op succesvolle terugkeer na detentie te vergroten. De ambities op deze basisvoorwaarden zijn vastgelegd in het Convenant Re-integratie (ex-)gedetineerden tussen het ministerie van Veiligheid en Justitie en de Verenging Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit betreft de leefgebieden werk/inkomen, onderdak, identiteitsbewijs, schulden en zorg. Ter uitvoering hiervan heeft het Zorg- en Veiligheidshuis De Markiezaten te Bergen op Zoom eind 2016 aan de gemeenten in deze regio voorgesteld om de nazorg na detentie te versterken. Een onderdeel hiervan is om op grond van buitenwettelijk begunstigend beleid via de bijzondere bijstand de vaste lasten door te betalen voor gedetineerden die minimaal twee tot maximaal zes maanden in detentie moeten en dit zelf niet kunnen bekostigen. De ondergrens van twee maanden wordt gehanteerd omdat enerzijds de tijd te kort is om geïnformeerd te worden over de detentie en daarover een besluit te nemen. Anderzijds is het minder aannemelijk dat bij een verblijf van korter dan 2 maanden in detentie de woningcorporatie reeds tot uitzetting overgaat. Om te voorkomen dat draaideurcriminelen continu aanspraak op deze regeling kunnen maken, stelt het Veiligheidshuis ook voor om na een succesvolle aanvraag de persoon drie jaar uit te sluiten van deze regeling. De argumentatie van het Veiligheidshuis is dat: - door verbetering van de nazorg na detentie de kans op recidive kleiner wordt en dat schade en overlast voor de samenleving wordt voorkomen, - de kosten van doorbetaling vaste lasten tijdens kortdurende detentie lager zijn dan de (totale) kosten die gemaakt moeten worden om weer een (nieuwe) woning te vinden en in te richten na terugkeer uit detentie. De zes Werkplein-gemeenten steunen dit voorstel van het Zorg- en Veiligheidshuis De Markiezaten. Op grond van buitenwettelijk begunstigend beleid kan, als de belanghebbende zelf onvoldoende middelen heeft om deze kosten te kunnen betalen en deze regeling de afgelopen drie jaar al niet eerder op belanghebbende is toegepast, bij een kortdurende detentie in Nederland tussen minimaal 2 en maximaal 6 maanden bijzondere bijstand voor de vaste lasten worden verstrekt. Op basis van individuele omstandigheden worden verder afspraken gemaakt over voorschotbetaling en versnelde aanvraagprocedure. |
Voorliggende voorziening | Minnelijke regeling met verhuurder en nutsleverancier |
Reservering toepassen | Indien detentieperiode voorzienbaar was |
Vergoedingen: | maandelijkse: -huur minus huurtoeslag en vastrecht voor energie -premie inboedelverzekering | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Leenbijstand op grond van art. 48 lid 2 onder b Pw. |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | bewijs opgelegde detentie (incl. duur en plaats); bewijs huur en vastrecht premie inboedelverzekering |
| |
Dubbele huur bij aanvaarding andere woning | |
Omschrijving | Bij verhuizing van de ene naar een andere woning is het gebruikelijk dat men tijdelijk geconfronteerd wordt met dubbele woonlasten (eerste huur en waarborgsom). Nieuwe woning moet immers vaak eerst worden opgeknapt (schoonmaken, schilderen, behangen e.d.) voordat men feitelijk de nieuwe woonruimte kan betrekken en de oude kan afstoten. Alléén bij noodzakelijke verhuizing bijz. bijstand verstrekken. Indien klant uit AZC komt regeling overbruggingsuitkering toepassen en geen extra bijstand voor dubbele huur |
Voorliggende voorziening | Geen |
Reservering toepassen | Ja, wel letten op feit of reservering al niet wordt meegenomen bij kosten woninginrichting. |
Vergoedingen: | bijz. bijstand ter hoogte van eerste maand huur v/d nieuwe woning | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | -Kostenspecificatie -Bewijs waaruit blijkt dat de verhuizing noodzakelijk is |
| |
Kosten inrichting/ huisraad | |
Omschrijving | Inrichtingskosten en aanschaf huisraad behoren tot incidenteel voorkomende alg. noodzakelijke bestaanskosten die gefinancierd moeten worden d.m.v. reservering vooraf of gespreide betaling achteraf. Alleen bij noodzakelijke en niet uitstelbare kosten en onmogelijkheid van reservering of lening, kan bijz. bijstand worden verstrekt. Een computer wordt geacht te behoren tot de inboedel/duurzame gebruiksgoederen (zie CRvB 09-04-2013, ECLI:NL:CRVB: 2013:BZ6701). De kosten van: verhuisbusje en verf/behang worden niet aangemerkt als duurzame gebruiksgoederen en kunnen daarom gelet op de art. 48 lid 2 en 51 Pw ook niet als leenbijstand worden verstrekt. (zie CRvB 17-02-2004, ECLI:NL:CRVB: 2004:AO3928). Let op specifieke situaties t.w.: -eerste woninginrichting: er wordt géén bijz. bijstand verstrekt voor de kosten van eerste woninginrichting, ook niet bij doorstroming van kamerbewoning naar een huurwoning. Uitzondering: statushouders. -statushouders: bij vestiging vanuit asielzoekerscentrum (AZC) in de gemeente, komen de kosten van “eerste inrichting” voor bijz. bijstand in aanmerking rekening houdend met eventuele voorliggende voorziening. -nieuwe aanvraag binnen huidige aflossingsperiode eerder verstrekte leenbijstand voor woninginrichting (bijv. gezinshereniging statushouders): qua noodzakelijke kosten wordt uitgegaan van hoger bedrag en wordt rekening gehouden met het reeds toegekende bedrag en wat daarop al is afgelost. -verhuizing naar andere gemeente: vestigingsgemeente moet inrichtingskosten beoordelen, vertrekgemeente beoordeelt verhuiskosten (bijv. huur auto/busje); -inrichtingskosten 18 tot 21 -jarigen: bij noodzaak zelfstandig wonen van weggelopen minderjarige die geen beroep op ouders kan doen, kan bijz. bijstand worden verstrekt; -echtscheiding / verbreking relatie: onderscheid wel/geen boedelscheiding. - wel boedelscheiding: alle vrijgekomen gelden (ook indien < dan vermogensvrijlating) dienen te worden aangewend voor de inrichting als zijnde de reservering; - nog geen boedelscheiding: aandringen op snelle boedelscheiding, verder normale beoordeling op voorliggende voorziening. Bij woningaanvaarding moet bezien worden of (deel)-inboedel van vorige bewoner(s) kan worden overgenomen. |
Voorliggende voorziening | (persoonlijke) lening of koop op afbetaling mits volledig in kredietbehoefte wordt voorzien. Dus géén combinatie van lening en bijzondere bijstand. |
Reservering toepassen | In het kader van buitenwettelijk beleid wordt geen gebruik gemaakt van reservering bij inkomen tot bijstandsnorm artikel 21 Pw. Bij inkomen boven bijstandsnorm artikel 21 Pw: 5% v/h meerdere waarbij reserveringstermijn geldt van 36 maanden. |
Vergoedingen: | Aanschaf 2e hands-goederen waarbij maximale vergoeding bijz. bijstand wordt gesteld op de helft van NIBUD-normen voor inventaris. Uitzondering: voor vier huishoudelijke apparaten (koelkast met vriesvak, wasmachine, kookplaat (gas 4 pits of elektrisch) en afzuigkap) geldt max. nieuwprijs van NIBUD vanwege de veiligheid, levensduur en garantie. Voor matras en kussens geldt ook de max. nieuwprijs van het NIBUD. Bij statushouders met noodzakelijke volledige woninginrichting wordt specifieke vergoedingstabel toegepast. | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Voor duurzame gebruiksgoederen geldt als hoofdregel leenbijstand. Verschuldigde aflossing bij verstrekking leenbijstand: -5% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm incl. VT (artikel 21 Pw) gedurende maximaal 36 maanden + 50% van het inkomen boven de bijstandsnorm als de belanghebbende een inkomen boven de bijstandsnorm heeft; -voor jongeren met aanvullende bijzondere bijstand tot de bijstandsnorm voor een 21 jarige wordt voor de aflossingscapaciteit uitgegaan van de bijstandsnorm voor een 21 jarige (artikel 21 Pw); -indien totale leenbijstand hoger uitvalt dan max. afl.-ruimte over 36 maanden op moment van de aanvraag dan op voorhand verschil om niet verstrekken. Aandachtspunt: letten op samenloop met andere aflossingsverplichtingen. Indien cliënt in WSNP-traject zit: leenbijstand in overleg met bewindvoerder en na afloop WSNP-traject bezien voor omzetting naar om niet. Indien bijzondere bijstand moet worden verstrekt voor verhuisbusje en verf/ behang wordt het daarvoor benodigde bedrag om niet verstrekt. |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Bijzondere bijstand moet vooraf aangevraagd worden om noodzaak vast te kunnen stellen. Aankoopbewijzen moeten 12 maanden bewaard worden. |
Bewijsstukken | Proforma nota’s. |
| |
Verhuiskosten | |
Omschrijving | Verhuiskosten binnen Nederland behoren tot incidenteel voorkomende alg. noodzakelijke bestaanskosten die gefinancierd moeten worden d.m.v. reservering vooraf of gespreide betaling achteraf. Uitzondering: Bij noodzakelijke verhuizing die niet uitstelbaar is kan bijzondere bijstand worden verstrekt. Verhuiskosten dienen aangevraagd te worden bij de vertrekgemeente. |
Voorliggende voorziening | Recht op WMO bezien als de verhuizing medisch noodzakelijk is |
Reservering toepassen | In het kader van buitenwettelijk beleid wordt geen gebruik gemaakt van reservering bij inkomen tot bijstandsnorm artikel 21 Pw. Bij inkomen boven bijstandsnorm artikel 21 Pw: 5% v/h meerdere waarbij reserveringstermijn geldt van 36 maanden. Wel letten op feit of reservering al niet wordt meegenomen bij kosten woninginrichting. |
Vergoedingen: | Noodzakelijke transportkosten op basis van adequaat goedkoopste voorziening. Vergoeding verf/behang op basis van nieuwprijs NIBUD. | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | Bewijsstuk gemaakte kosten |
Woningaanpassing i.v.m. handicap | |
Omschrijving | Voor de kosten van woningaanpassing (niet zijnde inrichtingskosten, dus aard en nagelvaste woningaanpassingen ) ten gevolge van een handicap dient in eerste instantie een beroep gedaan te worden op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Als geen beroep op Wmo mogelijk is en er is sprake van zeer dringende redenen als bedoeld in art. 16 Pw kan bijzondere bijstand worden verstrekt |
Voorliggende voorziening | Wmo |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | geen, tenzij art. 16 Pw toegepast wordt, dan noodzakelijke kosten op basis van adequaat goedkoopste voorziening. | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | kosten woningaanpassing |
| |
Woonkosten | |
Omschrijving | Woonkosten behoren naar hun aard tot de algemeen noodzakelijke bestaanskosten. Bij hoge woonkosten voor een huurwoning dient beroep op huurtoeslag te worden gedaan. Bijz. bijstand is slechts tijdelijk mogelijk zolang nog geen recht op huurtoeslag bestaat. Bij een koopwoning bestaat veelal recht op vermindering van inkomstenbelasting wegens aftrek rentekosten. Bijz. bijstand is slechts tijdelijk mogelijk zolang nog geen adequate vervangende huisvesting kan worden verkregen. . |
Voorliggende voorziening | Bij huurwoning: huurtoeslag; Bij een formeel huwelijk of geregistreerd partnerschap is de “echtgenoot” volgens de fiscale wetgeving automatisch toeslag partner ongeacht of deze wel of niet in Nederland verblijft. Zie tool op site www.belastingdienst.nl zoekterm: “wie is mijn toeslagpartner”. Het feit dat iemand een toeslagpartner heeft betekent niet zonder meer dat er nooit recht op toeslagen bestaat. Per soort toeslag gelden er dan verschillende voorwaarden en bij aantal toeslagen kijkt de Belastingdienst naar het inkomen/vermogen van de toeslagpartner in het buitenland. Bij huurtoeslag geldt als de toeslagpartner elders woont wordt geen rekening gehouden met de toeslagpartner. De mededeling van een klant dat er geen recht op huurtoeslag bestaat moet dan dus andere oorzaak hebben (bijv. dat er meerdere personen in dezelfde woning wonen). bij koopwoning: vermindering inkomstenbelasting |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | Bij huurwoning: berekening bedrag bijz. bijstand volgens tabel huurtoeslag. Als woonkosten hoger zijn dan max. subsidiabele huur-grens, dient dat (meerdere) deel voor 100% te worden meegerekend. Bij eigen woning, woonwagen of woonschip: berekening bedrag bijz. bijstand idem als bij huurwoning. Hierbij voorts rekening houden met: - rentelasten; - zakelijke lasten; - kosten onderhoud eigen woning; - fiscaal voordeel a.g.v. hypotheekrenteaftrek. Onder zakelijke lasten worden verstaan: -Bij een eigen woning: de rioolrechten, het eigenaarsaandeel van de onroerendzaakbelastingen, de brandverzekering, de opstal-verzekering en het eigenaarsaandeel van de waterschapslasten) en een naar omstandigheden vast te stellen bedrag voor onderhoud. -Bij een eigen woonwagen of woonschip: stageld, liggeld of onroerend-zaakbelastingen, in ieder geval niet zijnde energiekosten. | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Bij huurwoning tot max. huurtoeslaggrens: verstrekking tot tijdstip waarop recht op huurtoeslag bestaat. Bij koopwoning: verhuisplicht naar betaalbare huurwoning. Daarom steeds voor max. 1 jaar toekennen. Bij huur –en koopwoning én woonkosten boven max. bedrag huurtoeslaggrens: toekenning voor 1 jaar met verhuisplicht. Als bij opgelegde verhuisplicht bij afloop van die termijn blijkt dat betrokkene redelijke pogingen ondernomen heeft om goedkopere woonruimte te vinden en dit is niet gelukt, dan kan woonkostentoeslag worden verlengd. Verlenging dan steeds voor tijdvak van maximaal 1 jaar. |
Bewijsstukken | Bij huurwoning: - bewijs (subsidiabele) huurkosten; - beschikking afwijzing huur-toeslag Bij koopwoning: - bewijs onderhoudskosten eigen woning; - bewijs rentekosten hypothecaire lening-(en). Dit excl. evt. aflossingsdeel en premie levensverzekering; - bewijs vermindering, of voorlopige teruggave, inkomstenbelasting wegens aftrek hypotheekrente. - bewijs zakelijke lasten |
| |
Categorie d: voorzieningen voor opvang | |
Kinderopvang bij sociaal medische indicatie (SMI) | |
Omschrijving | Indien door medische en/of sociale redenen noodzakelijke kosten van kinderopvang moeten worden gemaakt, kan (bijzondere) bijstand worden verleend. Dit is veelal van toepassing als de kinderopvang van belang wordt geacht voor de ontwikkeling van het kind. |
Voorliggende voorziening | Als sprake is van Voor- en Vroegschoolse Educatie (z.g. VVE-middelen) de door de gemeente ingezette subsidiering van deze vorm van kinderopvang. Beleid Werkplein-gemeenten: Etten-Leur: kinderopvang bij SMI is bij WMO ondergebracht waardoor Wmo voorliggende voorziening is; Halderberge: maatwerk via bijzondere bijstand Moerdijk: kinderopvang bij SMI is bij het Centrum voor Jeugd en Gezinondergebracht per 1-1-2018 waardoor dit voorliggende voorziening is; Roosendaal: kinderopvangorganisatie Kober krijgt hiervoor gemeentelijke subsidie waardoor dit voorliggend voorziening is ; Rucphen: maatwerk via de bijzondere bijstand, geen voorliggende voorziening via VVE-middelen Zundert: maatwerk via bijzondere bijstand |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | Noodzakelijke kosten die resteren na aftrek kinderopvangtoeslagen eventuele subsidiebijdrage gemeente | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | Om niet |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | Geen |
Bewijsstukken | -factuur kosten kinderopvang - bewijs kinderopvangtoeslag. - bewijs noodzaak SMI kinderopvang |
| |
Kinderopvang i.v.m. arbeid –scholing inburgering | |
Omschrijving | Voor de kosten van kinderopvang i.v.m.: werk, volgen van een noodzakelijk geachte opleiding of opdoen van werkervaring in het kader van een re-integratietraject, dient in eerste instantie een beroep te worden gedaan op de Wet kinderopvang (WKO) en de kinderopvangtoeslag v/d Rijksbelastingdienst. Het Rijksbeleid is er op gericht dat ouders/verzorgers, ongeacht hun inkomen, een deel van de kinderopvang-kosten zelf moeten betalen. Als het Werkplein de belanghebbende de verplichting oplegt om een re-integratie-traject te volgen dan kunnen de voor eigen rekening blijvende kosten vanuit het re-integratietrajectbudget worden vergoed. De kosten van kinderopvang i.v.m. arbeid – scholing inburgering worden niet aangemerkt als bijzonder noodzakelijke kosten van het bestaan. Om die reden wordt hiervoor geen bijzondere bijstand verstrekt. |
Voorliggende voorziening | Kinderopvangtoeslag Rijksbelastingdienst, re-integratietrajectbudget. |
Reservering toepassen | Nee |
Vergoedingen: | Geen. | Fiscaal belast | Nee |
Vorm waarin de bijzondere bijstand wordt verstrekt: | n.v.t. |
Speciale uitkeringsvoorwaarden: | geen |
Bewijsstukken | n.v.t. |
| |