Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Diemen

Regeling tot nadere uitwerking van de formele arbeidsduur

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDiemen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling tot nadere uitwerking van de formele arbeidsduur
CiteertitelRegeling Variabele Arbeidsduur en vakantie gemeente Diemen 2007
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerprechtspositie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. CAR-Uwo
  2. Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-08-200701-01-2007Onbekend

14-08-2007

Intranet,16-08-2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling tot nadere uitwerking van de formele arbeidsduur

Opmerkingen m.b.t. de regeling

 

Deze regeling vervangt de regeling Variabele arbeidsduur gemeente Diemen 2003.

 

 

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

 

1.CAR-UWO

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

 

 

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

 

 

Datum

inwerkingtreding

16-08-2007

 

Terugwerkende kracht t/m

01-01-2007

 

Betreft

 

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

14-08-2007,

Intranet 16-08-2009

 

Kenmerk voorstel

 

 

Regeling tot nadere uitwerking van de formele arbeidsduur

 

Burgemeester en wethouders van Diemen;

gelet op het bepaalde in de artikelen 4:1, 4:2 en 6:1 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst;

gelet op de van de Ondernemingsraad verkregen instemming op grond van artikel 27 van de Wet op de ondernemingsraden;

gelet op de met de Commissie van het Georganiseerd Overleg bereikte overeenstemming als bedoeld in artikel 12:2:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling,

 

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende regeling tot nadere uitwerking van de formele arbeidsduur.

 

 

Artikel 1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

1.werkgever: de (loco)gemeentesecretaris.

2.werknemer: de ambtenaar die op grond van een aanstelling of een arbeidsovereenkomst ingevolge de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling / Uitwerkingsovereenkomst werkzaamheden verricht voor de gemeente.

3.formele arbeidsduur: de omvang van de door de werknemer te verrichten werkzaamheden.

4.feitelijke arbeidsduur: de omvang van de door de werknemer te verrichten werkzaamheden op basis van het arbeidspatroon of werkrooster.

5.arbeidspatroon: de overeengekomen dagen waarop en de tijdstippen waartussen de werknemer zijn werkzaamheden moet verrichten.

6.werkrooster: de op basis van een geldende werktijdregeling vastgestelde dagen waarop en de tijdstippen waartussen de werknemer zijn werkzaamheden moet verrichten.

7.overwerk: de werkzaamheden, die de werknemer, ingevolgde daartoe gegeven opdracht, boven de werktijd van het voor hem geldende arbeidspatroon of werkrooster verricht, niet zijnde spaaruren.

Artikel 2

Onder mannelijke naamgevingen worden in deze regeling tevens vrouwelijke naamgevingen begrepen.

Artikel 3
  • 1.

    de formele arbeidsduur wordt vastgesteld op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 19.00 uur, gedurende 7.2 uur (7 uur en 12 minuten) per dag, gemiddeld 36 uur per week, gedurende 5 werkdagen per week.

  • 2.

    in afwijking van het eerste lid kan op verzoek van de medewerker het aantal werkdagen worden vastgesteld op 4 dagen per week.

  • 3.

    voor de afdeling Onderhoud wordt in afwijking van het eerste lid de formele arbeidsduur vastgesteld op maandag tot en met vrijdag tussen 07.15 uur en 17.00 uur, gedurende 7.2 uur per dag, gemiddeld 36 uur per week, gedurende 5 werkdagen per week.

  • 4.

    in afwijking van het eerste lid wordt bij een werkrooster de formele arbeidsduur vastgesteld op maandag tot en met zondag gedurende gemiddeld 36 uur per week.

Artikel 4
  • 1.

    de wekelijkse bandbreedte wordt bij een aanstelling van 24 tot en met 36 uur per week vastgesteld op 6 uur per week.

  • 2.

    de wekelijkse bandbreedte wordt bij een aanstelling van 12 en 24 uur per week vastgesteld op 4 uur per week.

  • 3.

    de wekelijkse bandbreedte wordt bij een aanstelling van minder dan 12 uur per week vastgesteld op 2 uur per week.

Artikel 5

Met de werknemer wordt een arbeidspatroon overeengekomen waarin de feitelijke arbeidsduur nader wordt geregeld of voor de werknemer wordt een werkrooster vastgesteld waarin de feitelijke arbeidsduur nader wordt geregeld.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders wijzen zonodig functies aan waarop het gestelde in artikel 4 van deze regeling niet van toepassing is.

Artikel 7

Burgemeester en wethouders kunnen, na overleg met de Ondernemingsraad, jaarlijks één of meerdere verplichte vakantiedagen aanwijzen, met een maximum van vier dagen.

Artikel 8
  • 1.

    compensatie van meer gewerkte uren kan plaatsvinden door het opnemen van een of meerdere uren ten laste van het urentegoed.

  • 2.

    een saldo op enig moment van meer dan 60 te compenseren uren komt te vervallen, tenzij door burgemeester en Wethouders anders wordt besloten.

  • 3.

    uren, die in verband met het bepaalde in het vijfde lid komen te vervallen worden niet in geld gecompenseerd.

  • 4.

    een saldo op enig moment van meer dan 20 te weinig gewerkte uren wordt met de bezoldiging van enig kalendermaand, volgend op het moment van bereiken van 20 te weinig gewerkte uren, van de werknemer verrekend, tenzij door burgemeester en Wethouders anders wordt besloten.

Artikel 9

De werknemer dient dagelijks de aanvang en de beëindiging van zijn werkzaamheden te registreren op de door burgemeester en wethouders aangegeven wijze.

Artikel 10
  • 1.

    de werknemer kan voor bezoek aan een arts, specialist of paramedische hulpverlener aanspraak maken op buitengewoon verlof gedurende maximaal 120 minuten per bezoek indien het bezoek niet in eigen tijd kan plaatsvinden.

  • 2.

    In uitzonderingsgevallen kan burgemeester en wethouders besluiten meer dan 120 minuten Buitengewoon verlof per bezoek toe te kennen.

Artikel 11
  • 1.

    per kalenderjaar dient de medewerker tenminste 4 maal het aantal voor hem geldende feitelijke arbeidsuren per week aan wettelijke vakantie-uren op te nemen in de vorm van vakantie als bedoeld in artikel 6:1 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling / Uitwerkingsovereenkomst.

  • 2.

    het overschot aan niet opgenomen niet-wettelijke vakantie-uren van de werknemer kan op 31 december van enig kalenderjaar maximaal de helft van het voor hem geldend aantal vakantie-uren bedragen, zoals genoemd in artikel 6:2 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling / Uitwerkingsovereenkomst.

  • 3.

    voor vakantie-uren, die in verband met het bepaalde in het eerste lid vanwege het dienstbelang niet konden worden opgenomen, wordt, na overleg met de medewerker, door de werkgever bepaald op welke wijze en binnen welke termijn deze alsnog moeten worden opgenomen.

Artikel 12

De uitvoering van de Regeling Variabele Arbeidsduur en vakantie gemeente Diemen 2007 is door de werkgever gedelegeerd aan de sectorhoofden van de te onderscheiden sectoren respectievelijk de hoofden van de te onderscheiden afdelingen, tenzij de beslissingsbevoegdheid nadrukkelijk is voorbehouden aan burgemeester en wethouders.

Artikel 13

In die gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 14
  • 1.

    De regeling treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2007.

  • 2.

    de 2de gewijzigde regeling Variabele arbeidsduur gemeente Diemen 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 15

Deze regeling kan worden aangehaald als de Regeling Variabele Arbeidsduur en vakantie gemeente Diemen 2007.

Diemen, 14 augustus 2007

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris, De burgemeester

Bijlage 1, Overzicht aangewezen functies.

  • 1.

    de medewerker uitkeringsadministratie afdeling Werk, Inkomen en Zorg;

  • 2.

    de consulent afdeling Werk, Inkomen en Zorg;

  • 3.

    leidinggevende en medewerkers van de afdeling Burgerzaken;

  • 4.

    een beroepskracht van het Brandweerkorps;

  • 5.

    de coördinator bodedienst, receptionist/bode;

  • 6.

    leidinggevende en medewerkenden van het Sportcentrum Wethouder Duran;

  • 7.

    de beheerder van de Omval, de Sporthal en het Gymgebouw;

  • 8.

    de medewerker belast met klachten en informatie sector Ruimtelijke ontwikkeling en beheer;

  • 9.

    de medewerker belast met helpdeskwerkzaamheden Informatisering en automatisering;

  • 10.

    alle functies waarvoor verder een werkrooster is vastgesteld.

 

Toelichting artikel 4

In het landelijke arbeidsvoorwaarden overleg is in 1997 de mogelijkheid gecreëerd om lokaal van een feitelijke wekelijkse arbeidsduur gebruik te maken die zich beweegt binnen bepaalde marges ten opzichte van de formele arbeidsduur per week (bandbreedte).

Voor voltijders (36 uur) is deze bandbreedte zes uur, zodat de feitelijke arbeidsduur per week tussen de 30 en 42 uur kan worden vastgesteld. Deeltijders die een formele arbeidsduur per week hebben waarvan de omvang ligt tussen 24 en 36 uur, kennen eveneens een bandbreedte van zes uur. Voor deeltijders die een formele arbeidsduur per week hebben waarvan de omvang ligt tussen 12 uur en 24 uur, is een bandbreedte vastgesteld op vier uur. Voor deeltijders met een aanstelling voor minder dan 12 uur per week, geldt een bandbreedte van twee uur.

Met deze bandbreedte wordt een instrument geboden om flexibel met de wekelijkse arbeidsduur om te gaan. De bandbreedte maakt het mogelijk dat in drukke perioden langer wordt gewerkt dan de formele arbeidsduur per week en in minder drukke tijden minder. Op jaarbasis dient men uit te komen op de maximale arbeidsduur per jaar die hoort bij de omvang van de betrekking (voltijders maximaal 1836 uur). De ambtenaar die in de loop van een kalenderjaar is aangesteld of wordt ontslagen heeft een maximale arbeidsduur die naar rato van het aantal te werken maanden wordt berekend. Indien voor deze ambtenaar gebruik wordt of is gemaakt van de bandbreedte, zal rekening gehouden moeten worden met de voor hem geldende maximale arbeidsduur.

De laatste volzin maakt het mogelijk dat in twee gevallen kan worden afgeweken van de arbeidsduur op jaarbasis (1836 uur bij een volledige betrekking), namelijk in verband met:

  • 1.

    de verruiming van de arbeidsduur op grond van artikel 2:7a van de CAR/Uwo;

  • 2.

    de opbouw van extra vakantie-uren als bedoeld in artikel 6:2, tweede lid van de CAR/Uwo.

Voor voltijders van wie de formele arbeidsduur per week op grond van artikel 2:7a van de CAR/Uwo (tijdelijk) is vastgesteld op 40 uur blijft de bandbreedte 6 uur. De feitelijke arbeidsduur per week kan daarmee tijdelijk op 46 worden vastgesteld. De formele arbeidsduur per week van ambtenaren die gebruik maken van de mogelijkheid van artikel 6:2 wordt niet aangepast; de feitelijke arbeidsduur kan met toepassing van de bandbreedte maximaal 42 uur bedragen. Daar bovenop kan de ambtenaar nog extra uren werken in verband met de toepassing van artikel 6:2 lid 2, CAR/Uwo. In alle gevallen dient rekening gehouden te worden met de bepalingen uit de arbeidstijdenwetgeving.