Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Beleidsregel Vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018
CiteertitelBeleidsregel vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpBeleidsregel vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 2:97 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-201801-01-2018Onbekend

19-12-2017

Gemeenteblad

RIS 298756 DSB/2017.618

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018

 

 

 

Toelichting op de Beleidsregel vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018

 

Deze beleidsregel is de uitwerking van de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders op basis van artikel 2:97 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag en geeft invulling aan de criteria voor toewijzing van aanvragen voor het plaatsen van een tijdelijke reclame-uiting.

 

De visie op de buitenreclame is vastgelegd in het reclamebeleid Buitenruimte 2018-2022, “Zichtbaar met kwaliteit”. In deze visie wordt het voeren van reclame met vaste en tijdelijke reclamedragers van elkaar onderscheiden.

Voor vaste reclamedragers zijn algemene en specifieke richtlijnen opgenomen in de visie, alsmede een gebiedszonering. Het recht op het exploiteren van de onderscheiden vaste reclamedragers wordt door de gemeente periodiek aanbesteed. Nadere context ten aanzien van locaties, inrichting en (rand)voorwaarden van de vaste reclamedragers en de exploitatie daarvan worden tot in detail beschreven in de betreffende aanbestedingsdocumenten.

 

In het reclamebeleid Buitenruimte 2018-2022 staan ook enkele specifieke richtlijnen ten aanzien van tijdelijke reclame-uitingen. De gebiedszonering is in beginsel ook van toepassing op tijdelijke reclame-uitingen, met dien verstande dat de toets op de zonering meer situationeel is gelet op de tijdelijkheid van de aanwezigheid van de reclame-uiting. De verscheidenheid in tijdelijke reclame-uitingen is groot en er komen steeds nieuwe vormen bij of bestaande vormen evalueren naar geheel nieuwe uitingen. Het is daarom wenselijk om per (groep van) tijdelijke reclame-uitingen aanvullende richtlijnen en (rand)voorwaarden te benoemen; e.e.a. ter vervanging van hetgeen voor vaste reclamedragers in de aanbestedingsdocumenten geschiedt.

 

Met de voorliggende beleidsregel wordt meer ruimte gecreëerd voor het plaatsen van een tijdelijke reclame-uiting. Tijdelijke reclame-uitingen dragen, door het wisselende aanbod op verschillende locaties, bij aan de levendigheid en reuring op straat. Tijdelijkheid biedt het mogelijkheden te experimenteren met nieuwe of bijzondere reclamevormen. Om te zorgen dat tijdelijk ook echt tijdelijk blijft geldt er voor het plaatsen van een tijdelijke reclame-uiting bepaalde regels.

 

Tijdelijke reclames-uitingen in de buitenruimte worden in beginsel voor een periode van maximaal 3 weken toegelaten. Daarnaast mag een tijdelijke reclame-uiting maximaal 5 maal per kalenderjaar in een bepaald gebied geplaatst worden. Zo wordt voorkomen dat tijdelijke reclame-uitingen alsnog visueel permanent in het straatbeeld staan.

 

Door de relatief korte duur van een tijdelijke reclame-uitingen en de minimale afstand van 25 meter kan deze niet in de plaats komen van de vaste reclamedragers. Dit is ook niet de bedoeling, vandaar dat tijdelijke reclame-uitingen niet mogen worden ingezet voor reguliere reclamecampagnes. Tijdelijke reclames-uitingen zijn in beginsel op elke plek in de stad mogelijk, indien de gebiedszonering dit toe laat. Vanwege de tijdelijkheid is er geen advies van de Welstandscommissie nodig.

 

De aard, vormgeving en/of uitstraling van een tijdelijke reclame-uiting voegt toe aan de kwaliteit van de buitenruimte en/of de beleving daarvan. Dit zal worden getoetst door de Advies Commissie Openbare Ruimte.

 

Tijdelijke reclame-uitingen moeten uiteraard ook in de avond goed zichtbaar kunnen zijn. Daardoor is het toegestaan om de tijdelijke reclame-uiting aan te lichten. Uiteraard mag dit niet leiden tot hinderlijke lichtinval bij derden. De richtlijnen van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde zijn van toepassing.

 

Voor bepaalde vormen van tijdelijke reclames gelden afwijkende regels, omdat deze bijvoorbeeld gedurende bouwwerkzaamheden geplaatst mogen worden. Denk hierbij aan een steigerdoekreclame of reclame op bouwschuttingen.

 

Reeksen van tijdelijke reclame-uitingen hebben een zekere invloed op de beleving van de kwaliteit van de buitenruimte. Hierdoor is dit niet op iedere locatie toegestaan maar op de twee aangewezen gebieden; Malieveld en de Beatrixlaan. Deze gebieden zijn geschikt voor het plaatsen van meerdere reclame-uitingen, zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit van de buitenruimte. Om de tijdelijkheid te bewaken mogen de reeksen maximaal 14 dagen en slechts 1 keer per kalendermaand worden geplaatst.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Haag,

 

overwegende dat:

 

  • -

    het college op 12 december 2017 de visie op buitenreclame heeft vastgelegd door vaststellen van de nota Reclamebeleid Buitenruimte 2018-2022 “Zichtbaar met kwaliteit”;

  • -

    de richtlijnen en de (rand)voorwaarden voor zogenaamde vaste reclamedragers staan beschreven in de visie en voorts nader zullen worden uitgewerkt in de individuele aanbestedingsdocumenten voor de exploitatie van deze dragers;

  • -

    voor zogenaamde tijdelijke reclame-uitingen slechts beperkt richtlijnen in de visie zijn opgenomen;

  • -

    de plaatsing van tijdelijke reclame-uitingen in principe geschiedt door de aanvraag van de benodigde vergunningen zonder dat daarvoor een aanbesteding heeft plaatsgevonden en derhalve de bovengenoemde context niet in aanbestedingsdocumenten verwoord kan worden;

  • -

    het onder meer uit oogpunt van de kwaliteit en leefbaarheid van de buitenruimte wenselijk is om per (groep van) tijdelijke reclame-uitingen richtlijnen en (rand)voorwaarden te formuleren die in acht worden genomen bij de vergunningverlening op basis van artikel 2:97 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag,

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 2:97 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag,

 

besluit:

 

vast te stellen de Beleidsregel vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • -

    reeks: meer dan één tijdelijke reclame-drager op dezelfde locatie en op hetzelfde tijdstip, waarbij “op dezelfde locatie” ruim moet worden uitgelegd en tenminste binnen zichtafstand van toepassing is:

  • -

    tijdelijke reclame-uiting:

    het voeren van handelsreclame op een tijdelijk geplaatste reclamedrager.

Artikel 2. Aanvraag vergunning

Een vergunning voor een tijdelijke reclame-uiting wordt aangevraagd door middel van een volledig ingevuld en ondertekend formulier dat daartoe namens het college van burgemeester en wethouders wordt verstrekt (formulier aanvraag vergunning tijdelijke reclame).

Artikel 3. Beoordelingscriteria vergunningaanvragen

Bij de toetsing van de vergunningaanvragen neemt het college van burgemeester en wethouders de navolgende criteria in acht:

  • a.

    de tijdelijke reclame-uitingen mag niet worden geplaatst op een locatie binnen een straal van 25 meter gerekend vanaf een reeds aanwezige permanente (vaste) reclamedrager;

  • b.

    de tijdelijke reclame-uitingen mag worden geplaatst voor een periode van maximaal 3 weken;

  • c.

    een aanvrager mag een tijdelijke reclame-uiting maximaal 5 maal per kalenderjaar jaar in een bepaald gebied plaatsen. De omschrijving “in een bepaald gebied” moet geografisch ruim worden uitgelegd. De uitleg “binnen zichtafstand” is hierop van toepassing;

  • d.

    de tijdelijke reclame-uitingen mag aangelicht zijn, maar mag niet leiden tot hinderlijke lichtinval bij derden;

  • e.

    de tijdelijke reclame-uiting is enkel togestaan ter gelegenheid van een bijzondere of unieke gebeurtenis of evenement, maar niet voor reguliere reclamecampagnes;

  • f.

    de tijdelijke reclame-uitingen dient te passen binnen de gebiedszonering uit het reclamebeleid buitenruimte 2018-2022 “Zichtbaar met kwaliteit”.

Artikel 4. Aanvullende toetsingsgronden voor tijdelijke reclame-uitingen tijdens bouwwerkzaamheden

Voor tijdelijke reclame-uitingen tijdens bouwwerkzaamheden geldt in afwijking van het beoordelingscriterium in artikel 3., onder b, dat de tijdelijke reclame-uitingen mag worden geplaatst op het bouwterrein, binnen de afscheiding van het bouwterrein, voor maximaal de periode dat objecten waarop of waaraan reclame wordt gevoerd, zoals bijvoorbeeld steigers, bouwschuttingen en bouwborden, noodzakelijk en nuttig zijn voor de bouwactiviteiten.

Artikel 5. Aanvullende toetsingsgronden voor reeksen van tijdelijke reclame-uitingen

Voor reeksen van tijdelijke reclame-uitingen in de openbare ruimte geldt in aanvulling op artikel 3, dat:

  • 1.

    reeksen van tijdelijke reclame-uitingen niet zijn toegestaan, met uitzondering van de volgende wegen:

    • a.

      het Malieveld, begrensd door de Laan van Europa - Zuid-Hollandlaan - Boslaan - Koekamplaan;

    • b.

      de Beatrixlaan tussen de Juliana van Stolberglaan en de gemeentegrens.

  • 2.

    Reeksen van tijdelijke reclame-uitingen op de onder het eerste lid, onder a. en b. vermemelde wegen enkel worden vergund:

    • -

      voor de duur van maximaal 14 dagen; en

    • -

      per aangewezen weggedeelte wordt maximaal één vergunning per kalendermaand verleend.

Artikel 6. Inwerkingtreding en intrekking oudere beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2018;

  • 2.

    De Beleidsregel steigerdoekrecklame, vastgesteld op 28 april 2008 (RIS 163548), wordt ingetrokken;

  • 3.

    De Beleidsregel vergunningverlening plaatsing meerdere tijdelijke mobiele informatieborden, vastgesteld op 16 december 2014 (RIS 279646) wordt ingetrokken.

Artikel 7. Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel vergunningverlening tijdelijke reclame-uitingen Den Haag 2018.

 

Den Haag, 19 december 2017

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Koen de Snoo

 

de burgemeester,

Pauline Krikke