Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Coffeeshopbeleid gemeente Meppel |
Citeertitel | Coffeeshopbeleid gemeente Meppel |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-10-2017 | nieuw beleid | 13-06-2016 Gemeenteblad | 976951 |
Coffeeshopbeleid gemeente Meppel
Op 11 december 2007 is het coffeeshopbeleid van de gemeente Meppel voor het laatst geactualiseerd. De ontwikkeling in het landelijke beleid en de ervaring die is opgedaan met het cannabisbeleid maken het noodzakelijk dat het coffeeshopbeleid verder moet worden aangescherpt. De volgende ontwikkelingen zijn aanleiding om het beleid te herzien:
Het drugsbeleid wordt in deze nota uitsluitend benaderd vanuit een oogpunt om de openbare orde en veiligheid te waarborgen en de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met het gebruik van hard- en softdrugs te beperken.
1.1.Doelstelling coffeeshopbeleid
Het coffeeshopbeleid van de gemeente Meppel heeft het volgende doel:
“Het coffeeshopbeleid in de gemeente Meppel is adequaat om het gebruik van ‘middelen lijst II’ van de Opiumwet in de gemeente Meppel zo effectief mogelijk te kunnen reguleren en handhaven om de gezondheidsrisico’s van het gebruik van ‘middelen lijst II’ van de Opiumwet minimaal te houden en de openbare orde en veiligheid te kunnen waarborgen.”
1.2.Noodzaak van de beleidswijziging
Naar aanleiding van brieven van 27 mei 2011 en 26 oktober 2011 heeft de landelijke politiek zich voorgenomen de gedoogcriteria voor het drugsbeleid aan te scherpen. Er wordt een daadkrachtige aanpak beoogd om druggerelateerde overlast terug te dringen. Door middel van de nieuwe aanpak wordt een einde gemaakt aan het “open-deur-beleid”. De aantrekkingskracht voor buitenlanders moet worden verminderd. Jongeren en met name kwetsbare jongeren moeten worden beschermd tegen drugsgebruik (Rijksoverheid, 2011).
De landelijke politiek heeft in 2011 een gefaseerde invoering opgesteld. De data is destijds bepaald door de noodzakelijkheid om gemeente en coffeeshopexploitanten in staat te stellen zich voor te bereiden (Rijksoverheid, 2011).
De landelijke politiek geeft het lokale bestuur de mogelijkheid om invulling te geven aan het coffeeshopbeleid op basis van deze richtlijnen (Rijksoverheid, 2012).
Echter is per brief van 19 november 2012 het criterium besloten clubinrichting vervallen (Rijksoverheid, 2012). Reden voor het afschaffen van dit criterium is het succes van het ingezetenencriterium. De toestroom van drugstoeristen is naar aanleiding van dit I-criterium aanzienlijk afgenomen. Hierdoor zijn coffeeshops kleiner geworden en beter beheersbaar.
Per 1 maart 2015 is het growshopverbod in werking getreden. Dit houdt in dat alle personen die stoffen of voorwerpen bereiden, vervaardigen, verwerken en/of te koop aanbieden om hennepteelt of producten die zijn beschreven op ‘middelen lijst II’ te produceren, strafrechtelijk vervolgd kunnen worden (VNG, 2015).
In de lokale driehoek is aangegeven, door alle partners, dat er behoefte is aan een vernieuwd coffeeshopbeleid voor de gemeente Meppel. Een duidelijk en overzichtelijk beleid, met daarachter afspraken over de uitvoering. Het huidige beleid is verouderd en staan geen recente werkafspraken in die de uitvoering vergemakkelijken, dit is wel gewenst. Een duidelijke taakverdeling in de uitvoering en daadwerkelijke mondelinge afstemming zijn gewenst, dit is dan ook van te voren in de driehoek afgestemd.
1.3.Ontwikkelingen in de gemeente Meppel
De GGD Drenthe heeft een aantal onderzoeken uitgevoerd waar het gebruik en aanbod van hard- en softdrugs een onderdeel van is.
Uit het laatste jeugdonderzoek van de GGD, van 2013, zijn een aantal zaken die opvallen. Het gebruik van hard- en softdrugs is tussen de eindresultaten uit 2008 en de huidige resultaten onder jongeren tussen 16-18 jaar en 12-15 jaar verder afgenomen. Uit de laatste cijfers blijkt dat iets meer dan een kwart (26%) van alle jongeren wel eens hasj of wiet aangeboden heeft gekregen. Dit werd het meest aangeboden op straat of thuis bij vrienden. Zeven procent van alle jongeren kreeg al eens harddrugs aangeboden. Het aanbod van harddrugs kwam het vaakst voor op straat of in een café, disco, feest of concert. De leerlingen in de oudste leeftijdsgroep (16-18jaar) kregen het vaakst harddrugs aangeboden. Van alle jongeren heeft 15% wel eens hard- of softdrugs gebruikt (GGD Drenthe, 2013). De preventie en repressie maatregelen moeten zich richten om het gebruik en aanbod van hard- en softdrugs in de toekomst verder te ontmoedigen.
Gezonde school en genotmiddelen: voorlichting geven aan middelbare scholieren is noodzakelijk om hard- en softdrugsgebruik te ontmoedigen. Deze aanpak wordt door het Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN) uitgevoerd. Hierin wordt onder andere voorlichting gegeven over hard- en softdrugsgebruik. Het VNN zorgt dat docenten deskundig worden gemaakt in het herkennen van drugsgebruik en het ondernemen van mogelijke maatregelen om hulp te kunnen bieden. Daarnaast worden er ouderavonden georganiseerd die zorgen dat de aanpak zich niet alleen beperkt tot de schoolomgeving. Ouders behoren ook gebruik van cannabis en andere genotmiddelen leren te herkennen en mogelijkheden om hulp te kunnen bieden aan hun kind. De huidige aanpak richt zich op leerlingen van het voortgezet onderwijs.
Opvoedingsondersteuning: wordt door het VNN en Centrum, Jeugd en Gezin(CJG) aangeboden. De betreffende aanpak bevat vele thema’s waarvan genotsmiddelen er één van is. Ouders kunnen problemen over gebruik bespreekbaar maken.
Preventieweek verslaving: er wordt één week per jaar door het VNN en onderwijsinstellingen een preventieweek verslaving georganiseerd. In deze week worden er allerlei activiteiten aangeboden om leerlingen bewuster te laten worden van de gevolgen van het gebruik van alcohol en drugs.
Consultatie/advies, verstrekken van informatie aan jongeren via website/jeugdarts en SMW: deze diensten worden in het algemeen aangeboden door het VNN, GGD, afdeling JGZ, WMW. Bij problemen kunnen deze instanties worden benaderd om hulp c.q. zorg te bieden aan personen.
De burgemeester en het college gaan bij het nemen van besluiten uit van het onderstaande beleid en regelgeving. Er wordt een efficiënte afstemming beoogd met externe ketenpartners. Elk vanuit hun eigen bevoegdheden en expertise om gezondheidsrisico’s te beperken en overlast en/of criminaliteit te voorkomen of te bestrijden. In het beleid maakt de burgemeester gebruik van de bevoegdheden uit:
Het sluiten van een woning of lokaal wordt door de burgemeester als een ultimatum remedium gezien. Dit middel wordt alleen ingezet als is voldaan aan het proportionaliteit- en het subsidiariteitsbeginsel. Het sluiten van een woning is in de beleidsregels “sluiting drugspanden” vastgelegd.
2.1 Burgemeester: toepassing art. 13b Opiumwet
De burgemeester is bevoegd een last onder bestuursdwang op te leggen, indien sprake is van een overtreding van de Opiumwet. Dit laatste houdt in dat in woningen of lokalen of op daarbij behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II behorende bij de Opiumwet moet zijn verkocht, afgeleverd, verstrekt of daartoe aanwezig moet zijn geweest (Rijksoverheid, 2015). Zoals hiervoor genoemd geldt met het oog op de jurisprudentie, ook het hebben van een handelsvoorraad nog niet geoogste planten als sluitingsgrond in de zin van artikel 13b Opiumwet. De burgemeester kan tevens gebruikmaken van de bevoegdheden in art. 13b Opiumwet als de gedoogcriteria en vergunningsvoorschriften die voor de coffeeshops gelden, niet worden nageleefd.
De Burgemeester en het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meppel kunnen gebruik maken van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Het doel van deze wet is het voorkomen dat de onderwereld zich mengt in de bovenwereld. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan witwassen. Er is voor het gebruik van de Wet Bibob een beleidslijn opgericht (Beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur 2015). Onder deze beleidslijn valt onder andere de aanvragen voor vergunningen van coffeeshops.
Het tijdelijk sluiten van woningen en lokalen worden geregistreerd in het WKPB-register. De Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke beperkingen is op 1 juli 2007 in werking getreden. Publiekrechtelijke beperkingen worden hierin administratief vastgelegd. Tevens is het verplicht de gegevens over kadastrale objecten, waarop een beperking rust, te beschrijven in dit register. Wanneer een besluit in de zin van artikel 13b Opiumwet wordt opgelegd in de gemeente Meppel dient dit te worden geregistreerd.
2.4 Sluiting en intrekking vergunning
De herstelsanctie van de burgemeester en eventueel van het college laten onverlet de toepassing van andere bestuursrechtelijke bevoegdheden, zoals het intrekken van een vergunning – bijvoorbeeld een horecavergunning.
3. Gedoogcriteria en handhavingsregime voor coffeeshops
In dit handhavingsbeleid wordt de landelijke regelgeving omschreven. Het Openbaar Ministerie heeft deze regels omschreven in de AHOJGI-criteria. Door de burgemeester kunnen aanvullende criteria worden gesteld.
(A) Geen affichering: geen andere reclame op de gevel dan de aanduiding “coffeeshop”.
(H) Geen harddrugs: in de coffeeshop mogen geen harddrugs aanwezig zijn en/of worden bereid, verstrekt of verkocht.
(O) Geen overlast: geen aantasting van het woon- of leefklimaat in directe omgeving van de coffeeshop in de vorm van hinderlijk gedrag, samenscholen/rondhangen van bezoekers/klanten, openlijk gebruik van drugs, verkeersoverlast, geluidsoverlast, vervuiling en dergelijke.
(J) Geen verkoop aan en toegang van jongeren beneden de achttien (18) jaar: de exploitant dient bij binnenkomst van bezoekers in de coffeeshop te vragen naar de legitimatie.
(G) Geen verkoop van grotere hoeveelheden per transactie dan geschikt voor eigen gebruik: een transactie geschikt voor eigen gebruik is maximaal 5 gram “middelen lijst II”. Dit houdt in alle verkoop in één coffeeshop op een zelfde dag en met betrekking tot dezelfde persoon/koper. Verder is er aan dit criterium gekoppeld dat de handelsvoorraad niet groter mag zijn dan 500 gram “middelen lijst II”.
Per 1 januari 2013 is er door het Openbaar Ministerie een aanvullend criterium gesteld namelijk;
(I) Verkoop van “middelen lijst II” uitsluitend aan ingezetenen van Nederland van 18 jaar of ouder, vast te stellen door coffeeshop. Coffeeshopexploitanten dienen bezoekers te vragen naar een legitimatiebewijs.
Een extra gedoogcriteria, die niet onder de AHOJGI-criteria valt, maar die wel landelijk is vastgelegd is de regel dat een coffeeshopexploitant niet in aanmerking komt voor een Drank- en Horecavergunning. Dat houdt in dat een coffeeshop geen enkele vorm van alcoholhoudende dranken mag verstrekken in zijn inrichting.
Op 19 november 2012 is er door de minister van veiligheid en justitie bepaald dat gemeenten zelf mogen beslissen of zij een afstandscriterium hanteren. De VNG heeft bepaald dat een redelijke afstand 250 meter zou zijn. De gemeente Meppel kiest er voor dit niet actief te handhaven voor de huidige coffeeshops. Wanneer er opnieuw een vergunning wordt aangevraagd door een coffeeshophouder kan de gemeente opnieuw overwegen of het afstandcriterium wordt meegenomen in de vergunning. De reden dat de gemeente er voor kiest om in de huidige situatie niet te handhaven zijn de aangepaste sluitingstijden, de coffeeshops mogen pas vanaf 16:00 geopend zijn (buiten schooltijden).
Per 1 maart 2015 is het growshopverbod in werking getreden. Dat houdt in dat alle inrichtingen die diensten en middelen aanbieden om de teelt van hennep te bewerkstelligen bij wet zijn verboden.
3.1 Aanvullende lokale criteria coffeeshops
Naast de genoemde instrumenten heeft de gemeente nog beschikking over bestuurlijke instrumenten zowel vestiging regulerend als exploitatie regulerend. Het gaat om de volgende instrumenten (gemeente Meppel, 2007):
3.3 Openingstijden coffeeshops
Van maandag tot en met vrijdag zijn de openingstijden gesteld op 16:00 tot 24:00 uur. Op zaterdag en zondag van 10:00-24:00 uur. Tijdens schoolvakanties mogen de openingstijden van de weekenden worden gehanteerd.
De gemeente heeft van de rijksoverheid de mogelijkheid gekregen om maatwerk te leveren. De gemeente Meppel heeft ervoor gekozen de openingstijden van de coffeeshops te baseren op de schooltijden. De gemeente kiest ervoor om de coffeeshops gesloten te houden onder de schooltijden.
4. Handhavingsafspraken met externe partners
Iedere coffeeshop wordt één a twee keer per jaar door de gemeente gecontroleerd. Dit gebeurt, indien nodig, met ondersteuning van de politie.
Overtredingen kunnen geconstateerd worden bij een controle, maar ook bij de dagelijkse werkzaamheden van de toezichthouders of de politie.
·eventuele vervolgen in geval van proces-verbaal.
·Opsporen fiscale overtredingen
4.2 Handhavingsrichtlijn voor coffeeshops
Het handhavingsarrangement is gekoppeld aan het coffeeshopbeleid en is een richtlijn. De burgemeester kan met betrekking tot zijn bevoegdheden gemotiveerd afwijken van afspraken in het handhavingsarrangement. Dit kan het geval zijn als er sprake is van verzwarende of verzachtende omstandigheden. Deze afweging dient door de burgemeester gemaakt te worden.
Handhavingsmiddelen worden bij herhaling van een overtreding opgevoerd. De termijn waarbinnen een volgende overtreding wordt geconstateerd die meetelt in het sanctiebeleid, is gesteld op één jaar. Die periode begint, steeds opnieuw bij een constatering van een overtreding. Met andere woorden, heeft een exploitant een jaar lang geen overtredingen begaan, dan begint hij met een schone lei.
Wanneer de burgemeester of het college overgaan tot het geven van een waarschuwing aan een coffeeshophouder wordt deze in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen. De zienswijze moet binnen 5 werkdagen na verzendingsdatum van de waarschuwingsbrief worden ingediend bij de gemeente Meppel.
Dit beleid is van kracht vanaf het moment van publicatie.
Afstandscriterium: De gemeente kan een afstandscriterium in het coffeeshopbeleid opnemen. Dit is geen verplichting. Een afstandscriterium is een vastgestelde afstand, bijvoorbeeld 250 meter, die bepaald hoe ver een coffeeshop verwijderd moet zijn van middelbare scholen en Mbo scholen.
Bevoegdheid burgemeester: bevoegdheid op basis van artikel 13b Opiumwet, 2:11 APV,125 gemeentewet en andere wetten die van toepassing zijn op de situatie.
Coffeeshop: een openbare inrichting zoals beschreven is in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meppel, waar met vergunning van de burgemeester alcoholvrije dranken worden verkocht en waar verkoop van softdrugs plaatsvindt op grond van een daartoe door de burgemeester verleende gedoogbeschikking.
Handel in drugs: het verkopen, afleveren of verstrekken van harddrugs of softdrugs, dan wel het daartoe aanwezig zijn daarvan.
Harddrugs: middelen vermeld op ‘lijst I’ van de Opiumwet.
Lokaal: een voor het publiek toegankelijk gebouw of een niet voor het publiek toegankelijk gebouw
Een voor het publiek toegankelijk lokaal: een besloten ruimte, met inbegrip van een daarbij behorend erf, die –al dan niet met enige beperking- voor het publiek toegankelijk is.