Overheidsorganisatie | Gemeente Vaals |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening tot eerste wijziging van de verordening op de heffing en de invordering van leges 2018 |
Citeertitel | Eerste wijziging Legesverordening 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
De artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | 01-02-2018 | Aanvulling op nieuwe regeling | 19-12-2017 Vaalser Weekblad, 29-12-2017, Gemeenteblad 22-01-2018 | 17.0008872 | |
01-01-2018 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 11-12-2017 Vaalser Weekblad, 15-12-2017 | 17.0007640 |
Kenmerk: FC
Agendapunt nr:
Onderwerp: Verordening
Afvalstoffenheffing 2018
DE RAAD VAN DE GEMEENTE VAALS;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van
7 november 2017;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
B E S L U I T:
vast te stellen de 'Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing' (Verordening afvalstoffenheffing 2018).
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;
G.F.T.-afval: groente-, fruit- en tuinafval;
Restafval: huishoudelijk afval niet zijnde G.F.T.-afval;
Mini-container: de vanwege de gemeente uitgezette ophaalbakken, onderverdeeld in de verschillende volumen;
Verzamelcontainer: de door de gemeente geplaatste verzamelcontainers, die kunnen worden ontsloten door middel van chipkaarten.
1. Onder de naam 'afvalstoffenheffing' wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting wordt geheven bij wege van aanslag of gedagtekende nota.
1. De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 van hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
2. De belastingen als bedoeld in de onderdelen 1.2 tot en met 2.1.3 van de hoofdstukken 1 en 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel zijn verschuldigd bij aanvang van de dienstverlening.
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 van hoofdstuk van de bij deze verordening behorende tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
4. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 van hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruik maakt.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de aanslag worden betaald:
Bij niet-automatische incasso:
In twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede een maand later.
Bij automatische incasso:
In zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen tenminste vier en maximaal tien bedraagt.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid onder b geldt dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op het aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat, het bedrag van deze aanslag hoger is dan € 20.000, -. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later.
De heffingen als bedoeld in hoofdstuk 1, onderdelen 1.4 en 1.5 en hoofdstuk 2 onderdelen 2.1.2 en 2.1.3 van de tarieventabel worden geheven per gedagtekende nota en moeten direct bij de dienstverlening worden betaald, dan wel binnen de termijn die in de nota staat vermeld.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de vorige leden gestelde termijnen.
1. Voor de heffingen als bedoeld in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel kan kwijtschelding worden verleend tot een maximaal bedrag van:
voor een eenpersoonshuishouden € 253,10;
voor een meerpersoonshuishouden € 297,50.
2.Voorde heffingen als bedoeld in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt geen kwijtschelding verleend.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
De 'Verordening afvalstoffenheffing 2017' van 12 december 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van bekendmaking.
2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.
Deze verordening wordt aangehaald als de ‘Verordening afvalstoffenheffing 2018’.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 december 2017
B.G.P. Hoevenagel drs. R.L.T. Van Loo
Griffier Voorzitter
__________________________________________________________________________________
Verordening met bijbehorende tarieventabel bekendgemaakt door: F.L.M.H. Coenen
* Ter inzage – legging bij de receptie van het gemeentehuis, jaargang 2017 * Publicatie in Vaalser Weekblad d.d. 15 december 2017
1 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar
a. in gebruik bij een eenpersoonshuishouden € 200,00
b. in gebruik bij een meerpersoonshuishouden € 209,00
in gebruik voor kamerverhuur € 209,00
in gebruik als vakantie- of recreatiewoning € 209,00
2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1. van dit hoofdstuk
bedraagt de belasting per lediging van een:
1.2.1 mini-container bestemd voor restafval met een inhoud van 140 liter € 5,90
1.2.2 mini-container bestemd voor restafval met een inhoud van 240 liter € 8,00
1.2.3 mini-container bestemd voor GFT-afval met een inhoud van 140 liter € 0,00
1.2.4 mini-container bestemd voor GFT-afval met een inhoud van 240 liter € 0,00
3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1. van dit hoofdstuk
bedraagt de belasting voor percelen die voor de afvalverwijdering
zijn aangewezen op verzamelcontainers, per aanbieding van maximaal
60 liter huishoudelijke afvalstoffen € 1,45
4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 van dit hoofdstuk
bedraagt de belasting voor percelen die voor de afvalverwijdering
zijn aangewezen op een gekenmerkte afvalzak, per aangeboden
grote afvalzak met huishoudelijk afval € 1,45
5 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 van dit hoofdstuk
bedraagt de belasting voor percelen die voor de afvalverwijdering
zijn aangewezen op een gekenmerkte afvalzak, per aangeboden
kleine afvalzak met huishoudelijk afval € 0,75
2.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt het tarief:
2.1.1.1 voor het in gebruik hebben van een extra container voor restafval
per container per jaar € 10,00
2.1.1.2 het in gebruik hebben van maximaal 2 containers voor GFT € 0,00
2.1.1.3 voor het in gebruik hebben van meer dan 2 containers voor GFT
per extra container GFT € 10,00
2.1.2 voor het op aanvraag omwisselen van één of meer containers,
per keer € 25,00
2.1.3 voor het op aanvraag leveren of inleveren van één of meer extra
containers, per keer € 25,00
2.1.4 in afwijking van het bepaalde in artikel 2.1.2 en 2.1.3 van dit
hoofdstuk kan:
2.1.4.1 een nieuw-ingezetene van de gemeente, die als belastingplichtige
wordt aangemerkt, gedurende een periode van zes maanden nadat
de belastingplicht is ontstaan, kosteloos éénmaal van
containervolume wisselen;
2.1.4.2 de belastingplichtige, die binnen de gemeente verhuist
gedurende een periode van zes maanden nadat de verhuizing heeft
plaatsgevonden, kosteloos éénmaal van containervolume wisselen.
Behorende bij raadsbesluit van 11 december 2017
De griffier van de gemeente Vaals.
Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuurs-stukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 14 Kansspelen
Hoofdstuk 15 Telecommunicatie
Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Hoofdstuk 18 Diversen
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Overschrijven vergunningen of ontheffingen
Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening (vervallen per 1-1-2018)
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
NummerOmschrijving Tarief
_____________________________________________________________________________________€
Huwelijksvoltrekking / partnerschapsregistratie / renewal of vows
1.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of renewal of vows voor de duur van 60 minuten op:
1.1.1.1 dinsdag van 09.00 uur – 10.00 kosteloos op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879, Stb. 72 (Wet rechten burgerlijke stand) waarbij in afwijking van 1.1.1 de duur 15 minuten bedraagt --,--
1.1.1.2 Trouwkamer dinsdag van 10.00 – 18.00 uur 250,00
1.1.1.3 Trouwkamer maandag en van woensdag t/m donderdag van 09.00 - 18.00 uur 250,00
1.1.1.4 Trouwkamer vrijdag van 09.00 - 18.00 uur 350,00
1.1.1.5 Trouwkamer zaterdag van 09.00 - 18.00 uur 450,00
1.1.1.6 Raadzaal maandag t/m donderdag 09.00 – 18.00 uur 350,00
1.1.1.7 Raadzaal vrijdag 09.00 – 18.00 uur 450,00
1.1.1.8 Raadzaal zaterdag 09.00 – 18.00 uur 500,00
1.1.2 Voor huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties op de door de Gemeenteraad aangewezen externe locaties van maandag t/m zaterdag van 9.00 – 18.00 uur bedraagt het tarief 530,00
1.1.2.1 Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek 275,00
1.1.2.2 Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op de volgende feestdagen: nieuwjaarsdag, Pasen, Koningsdag,
Hemelvaartsdag, Pinksteren en Kerstmis 1.000,00
1.1.2.3 Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een zondag 750,00
1.1.2.4 Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op carnavalsmaandag- en dinsdag, op Bevrijdingsdag en oudejaarsdag 600,00
1.1.2.5 Indien een gemeenteambtenaar als getuige optreedt bij de voltrekking van een
huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt het tarief per getuige 35,00
Trouwboekjes / partnerschapsboekjes
1.1.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van:
een trouwboekje / partnerschapsboekje 35,00
Extra's bij huwelijksvoltrekking / partnerschapsregistratie / renewal of vows
1.1.4.1 Het tarief bedraagt voor verlenging van de ceremonie per 15 minuten, van
maandag t/m zaterdag, voor zowel het gemeentehuis als voor de externe locaties 55,00
1.1.4.2 Het tarief bedraagt, bij keuze van een "eigen persoon" die eenmalig benoemd en beëdigd
wordt als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, 330,00
1.1.4.3 Het tarief bedraagt, bij keuze van een "eigen persoon" die reeds in een andere gemeente
benoemd en beëdigd is als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en in onze
gemeente eenmalig benoemd wordt 150,00
1.1.4.4 Toeslag locatie éénmalig aanwijzen als trouwlocatie op verzoek van het bruidspaar 150,00
1.1.4.5 Toeslag trouwen buiten de reguliere tijdstippen (zie hiervoor genoemd in 1.1.1 en 1.1.2 250,00
1.1.4.6 Wanneer op verzoek van het bruidspaar de ceremonie door de Babs in een vreemde taal, die
de Babs niet machtig is, dient te gebeuren, worden de daadwerkelijke kosten van een tolk
in rekening gebracht. De te verwachten kosten van deze tolk zullen voorafgaand aan de ceremonie
aan het bruidspaar worden meegedeeld, blijkend uit een begroting die door het
college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
Nasporing registers burgerlijke stand
1.1.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, eventueel gevolgd
door het geven van een inlichting daaruit, ongeacht het resultaat van die nasporingen:
1.1.5.1 voor ieder daaraan besteed kwartier 13,95
1.1.5.2 alsmede voor elke inlichting 5,90
1.1.6 Het doen van nasporingen in stukken die vallen onder de Archiefwet 1995 zonder
de hulp van gemeenteambtenaren --,--
1.1.7 Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van het verstrekken van akten van de burgerlijke stand:
1.1.7.1 voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand 13,20
1.1.7.2 voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een 13,20 partnerschap of van overlijden
1.1.7.3 voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van 23,30
het Burgerlijk Wetboek
1.1.7.4 voor elke attestatie de vita bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek 13,20
1.1.7.5 voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand 13,20
1.2 Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:
1.2.1 van een nationaal paspoort:
1.2.1.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 65,30
1.2.1.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft 52,00 bereikt
1.2.2 van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):
1.2.2.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 65,30
1.2.2.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft 52,00 bereikt
1.2.3 van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):
1.2.3.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 65,30
1.2.3.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft 52,00 bereikt
1.2.4 van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 52,00
1.2.5 van een Nederlandse identiteitskaart:
1.2.5.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 51,05
1.2.5.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft 29,05 bereikt
1.2.6 voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van 47,55
1.3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
de afgifte, vernieuwing of omwisseling van een rijbewijs: 38,95
1.3.2 Het tarief bedoeld in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 34,10
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3
en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent
één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd.
1.4.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:
per verstrekking 8,80
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan
één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de
Basisregistratie Personen:
1.4.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van gegevens:
per verstrekking 8,80
1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in
behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie Personen 22,65
1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie
Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier 13,95
1.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
1. verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer,
1. bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.1989, 423 6,00
1. Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens
1.6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in de artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:
1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:
1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina 0,25
met een maximum per bericht van 4,50
1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s 22,50
1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier 4,50
1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking 22,50
1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3
meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.
1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in
artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens 4,50
1.7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van een abonnement (per jaargang) op:
1.7.1.1 de notulen van de vergaderingen van de Gemeenteraad 48,00
1.7.1.2 de raadsagenda met de daarbij behorende raadsstukken 120,00
1.7.1.3 de notulen van de vergadering van een openbare commissie 48,00
1.7.1.4 het gemeenteblad 160,00
1.7.2 Incidentele exemplaren van de onder 1.7.1 genoemde stukken, per pagina op
papier van A4-formaat 0,50
Financiële stukken
1.7.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van:
1.7.3.1 een exemplaar van de gemeentebegroting van de algemene dienst, bestaande
uit aanbiedingsnota/beleidsbeschouwingen en beheerstoelichtingen 120,00
1.7.3.2 een exemplaar van de beleidsbeschouwingen 68,50
1.7.3.3 een exemplaar van de meerjarige financiële prognose 68,50
1.7.3.4 een exemplaar van de gemeenterekening met jaarverslag en beheerstoelichting 95,00
1.7.3.5 een exemplaar van de toelichting en bijlagen op de gemeenterekening 48,00
1.7.4 Een uittreksel van de onder 1.7.3 genoemde stukken, per pagina op papier van A4-formaat 0,50
Verordeningen
1.7.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een exemplaar van:
1.7.5.1 de Algemene Plaatselijke Verordening, de Subsidieverordening Welzijn Gemeente
Vaals en de Bouwverordening per verstrekte pagina 0,50
1.7.5.2 alle overige onder 1.7.5.1 niet genoemde verordeningen 8,00
1.7.5.3 Bij gebleken belang worden op verzoek aan non-profit instellingen verordeningen
kosteloos verstrekt --,--
1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan,
voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in
onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde 0,50
1.8.1.1.2 in formaat A3 1,00
1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van een afschrift van of uittreksel uit:
1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen,
bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen 8,50
1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet 8,50
1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 8,50
1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de
Monumentenwet 1988 8,50
1.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie,
bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen,
dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld
in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 8,50
1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van kopieën van:
1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres 8,50
1.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie 8,50
1.8.3.3 het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat4 8,50
Verklaringen omtrent personenen overzichten uit de BRP
1.9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verstrekken van:
een verklaring omtrent het gedrag 41,35
Legalisatie
1.9.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor:
1.9.2.1 het legaliseren van één handtekening 8,80
1.9.2.2 het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in
het persoonlijk belang van de aanvrager 8,80
1.9.2.3 het verstrekken van een verklaring dat de foto op een stuk, de foto is van degene,
te wiens name het stuk is gesteld of van degene die in dat stuk wordt bedoeld 8,80
1.9.2.4 het legaliseren van een document 8,80
10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
10.2 het door of vanwege de gemeente doen van naspeuringen, eventueel gevolgd door
het geven van één of meer inlichtingen uit het archief van de gemeente, ongeacht
het resultaat van die naspeuring, een en ander voor zover deze diensten niet met
name in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente,
dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd,
voor ieder daaraan besteed kwartier 13,90
10.3 het verstrekken van afschriften, uittreksels en fotokopieën
10.3.1 per pagina van A4-formaat 0,50
10.3.2 per pagina van een ander formaat 1,00
10.4 het doen van naspeuringen in stukken vallende onder de Archiefwet 1995 zonder
hulp van een ambtenaar --,--
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
11.1 tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerst lid van de Huisvestingswet 2014 56,25
11.2 tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014 56,25
11.3 tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014 56,25
11.4 tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014 56,25
11.5 tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014 56,25
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande
woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste Lid, van de Leegstandwet 35,00
12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als
bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet 17,50
Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet
13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag :
13.1 tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet 28,00
13.2 tot het wijzigingen van een in onderdeel 1.13.1 bedoelde ontheffing 28,00
14.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b
van de Wet op de kansspelen:
14.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat 56,50
14.1.2 voor iedere volgende kansspelautomaat, per kansspelautomaat per jaar 34,00
14.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikel 3 van de Wet op de kansspelen
(loterijvergunning) 28,00
Hoofdstuk 15 Telecommunicatie
15.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in
verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze
van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de
Telecommunicatiewet 56,00
15.1.1 indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede
gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op
openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met 1,08
15.1.2 indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke,
voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond,
per strekkende meter sleuf vermeerderd met 1,35
15.2 Het in 1.15.1 genoemde bedrag wordt:
15.2.1 indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere
beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met 109,50
15.2.2 indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van
aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met
15.2.3 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel 109,50
plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling
nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting
die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
15.3 Indien een begroting als bedoeld in 1.15.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in
behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de
melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk
is ingetrokken.
15.4 Het tarief bedoeld in onderdeel 1.15.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen
of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de
werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder
dan nihil kan bedragen.
Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
16.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling
voertuigen (bijzondere transporten) 31,00
16.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 met een geldigheidsduur van:
16.2.1 vier weken of minder 13,20
16.2.2 meer dan vier weken doch ten hoogste 26 weken 26,40
16.2.3 meer dan 26 weken doch ten hoogste 52 weken 39,60
16.3 Indien de gevraagde ontheffing als bedoeld onder 1.16.2 niet wordt verleend
bedraagt het tarief 13,20
16.4 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), indien:
16.4.1 een geneeskundig onderzoek is vereist 99,50
16.4.2 geen geneeskundig onderzoek is vereist 16,50
16.4.3 kosten leegloopvergoeding (betrokkene is tweemaal niet verschenen bij de GGD) 86,50
16.5 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet
personenvervoer 100,00
16.6 tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegen-
verkeerswet (wedstrijden op de openbare weg) 56,00
16.7 tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in hoofdstuk 5, afdeling 1, van de
Algemene Plaatselijke Verordening, met een geldigheidsduur van:
16.7.1 vier weken of minder 13,20
16.7.2 meer dan vier weken doch ten hoogste 26 weken 26,40
16.7.3 meer dan 26 weken doch ten hoogste 52 weken 39,60
16.8 Indien de gevraagde ontheffing als bedoeld onder 1.16.7 niet wordt verleend bedraagt het tarief 13,20
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
17 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verstrekken van:
17.1 een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang,
per uittreksel 2,50
17.2 inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel
46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking 2,50
Hoofdstuk 18 Diversen
Geschreven en gedrukte stukken, afschriften, uittreksels,minuten,fotokopieën e.d.
18.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor
het verstrekken van:
geschreven, gedrukte, getypte of anderszins vermenigvuldigde stukken;
fotokopieën van stukken;
minuten, afschriften van of uittreksels uit stukken, gedrukt, getypt of anderszins
vermenigvuldigd;
voor zover daarvoor in deze verordening of in een andere belastingverordening van
deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels geen bijzondere regels zijn opgenomen:
18.1.1 per pagina van A4-formaat op papier of digitaal 0,50
18.1.2 per pagina van een ander formaat op papier of digitaal 1,00
Kaarten, tekeningen e.d.
18.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van een kaart of tekening, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel
of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart of tekening 14,00
Hondenpenning
18.3Het tarief voor de afgifte van een nieuwe hondenpenning - indien de kosteloos
uitgereikte penning in de loop van de termijn van geldigheid verloren is geraakt -
bedraagt 3,50
Gemeentewapen
18.4 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afdruk van het gemeentewapen
van Vaals 5,50
Pachtwet
18.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een verklaring, als bedoeld in artikel 56f van de Pachtwet 14,00
Standplaatsvergunning en ventvergunning
18.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 5, afdeling 4,
van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Vaals, 120,00
Reclame
18.7 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 5, artikel 2:10 van
de Algemene Plaatselijke Verordening:
18.7.1 voor tijdelijke reclames 28,00
Bruikbaarheid van de weg (plaatsen van steigers enz.)
18.8 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 5, artikel 2:10
van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het plaatsen van steigers e.d.:
18.8.1 op een en dezelfde plek binnen de gemeente voor:
18.8.1.1 een periode variërend van 1 dag tot 2 maanden 36,00
18.8.1.2 een periode variërend van 2 maanden tot 1 jaar 80,20
18.8.2 op wisselende plekken binnen de gemeente gedurende het jaar (jaarvergunning
bedrijven) 140,00
Vuurwerk
18.9 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 13,
artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het ter beschikking
stellen van consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen 44,00
Collecteren
18.10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van vergunning voor het houden van een openbare inzameling van geld
of goederen 14,00
18.10.2 Voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld onder 17.14.1 aan instellingen
e.d. voorkomend op het collecterooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving
worden geen leges geheven.
Algemene Plaatselijke Verordening
18.11 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning, het verlenen van een ontheffing, het doen van
een kennisgeving e.d. als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening en niet
apart genoemd in deze tarieventabel 18,00
Beschikkingen e.d.
18.12 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel
of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 18,00
18.13 Overige diensten niet elders in deze tabel omschreven (administratief) voor ieder daaraan
besteed kwartier 14,00
18.14 Alle schriftelijke inlichtingen of verklaringen niet elders in deze tabel omschreven 14,00
Nummer Omschrijving Tarief
_____________________________________________________________________________________ €
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1 aanlegkosten:
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van
de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische
installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt,
een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.
Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid
geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een
derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of
werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2 bouwkosten:
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van
de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische
installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt
een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631,
uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in
deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch
verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk
waarop de aanvraag betrekking heeft.
2.1.1.3 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde
betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die
betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk
voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
2.1.4 Conceptaanvraag:(ook wel genoemd principeaanvraag / welstandsplan / informele aanvraag). Een conceptaanvraag is een schriftelijke aanvraag uitsluitend bedoeld om een indicatie te krijgen of een voorgenomen project/activiteit vergunbaar zou zijn. Aan een conceptaanvraag zijn geen wettelijke termijnen verbonden. Doordat een conceptaanvraag nagenoeg nooit alle gegevens omvat om de aanvraag volledig te kunnen toetsen, kan nooit worden uitgesloten dat een project/activiteit uiteindelijk in formele fase niet kan worden vergund. Een oordeel dat een voorgenomen project/activiteit vergunbaar is, houdt dus geen toezegging in voor het verkrijgen van een vergunning. Wanneer de gemeente een conceptaanvraag in behandeling neemt, toetst zij de aanvraag (indien relevant) in ieder geval aan het bestemmingsplan en aan redelijke eisen van welstand. Op basis van de door de aanvrager overgelegde gegevens wordt daarnaast beoordeeld of mogelijk andere vergunningen of ontheffingen nodig zijn.
2.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag als bedoeld
onder 2.1.4, waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit: € 135,--
2.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag als bedoeld
onder 2.1.4, waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 50%
van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor
hetzelfde project op basis van 2.3.1 zouden worden vastgesteld met een minimum van € 135,--
2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een
2. omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de
2. verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk
2. bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de
2. extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend
2. naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van
2. deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere
2. grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
2.3.1Bouwactiviteiten
2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit
als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het
bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die
onderdelen bedoelde activiteiten:
2.3.1.1.1 indien de bouwkosten niet meer dan € 100.000 bedragen 2,4%
van de bouwkosten, met een minimumtarief van € 135--;
2.3.1.1.2 indien de bouwkosten meer dan € 100.000 doch maximaal € 250.000 bedragen
€ 2400,-- vermeerderd met 2,3% van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 100.000 te boven gaan
2.3.1.1.3 indien de bouwkosten meer dan € 250.000 doch maximaal € 500.000 bedragen
€ 5850,-- vermeerderd met 2,2%
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 250.000 te boven gaan
2.3.1.1.4 indien de bouwkosten meer dan 500.000 doch maximaal 750.000 bedragen € 11.350,-- vermeerderd met 2,1%
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 500.000 te boven gaan
2.3.1.1.5 indien de bouwkosten meer dan 750.000 doch maximaal 1.000.000 bedragen € 16.600,-- vermeerderd met 2%
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 750.000 te boven gaan
2.3.1.1.6 indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen, € 21.600,-- vermeerderd met 1,9%
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 1.000.000 te boven gaan, met een
maximum van € 50.000,--.
Extra welstandstoets
2.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens
de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het
bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: 120,00
Verplicht advies agrarische commissie
2.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens
wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de
agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: 60,00
Achteraf ingediende aanvraag
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat
onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 10%
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.
Beoordeling aanvullende gegevens
2.3.1.5 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in
behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat
onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: 50,00
2.3.2 Aanlegactiviteiten
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit
als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: 100,00
2.3.3.Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
2.3.3. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als
2.3.3. bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een
2.3.3. bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het
2.3.3. tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van
2.3.3. dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:
2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast
(binnenplanse afwijking): 155,00
2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast
(buitenplanse kleine afwijking): 280,00
2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast
(buitenplanse afwijking): 1800,00
2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 280,00
2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van exploitatieplan): 1280,00
2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van provinciale regelgeving): 300,00
2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van nationale regelgeving): 300,00
2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van voorbereidingsbesluit): 300,00
2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als
bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een
bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het
tarief:
2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast
(binnenplanse afwijking): 155,00
2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast
(buitenplanse kleine afwijking): 280,00
2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast
(buitenplanse afwijking): 1800,00
2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 280,00
2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van exploitatieplan): 1280,00
2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van provinciale regelgeving): 300,00
2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van nationale regelgeving): 300,00
2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van voorbereidingsbesluit): 300,00
2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit
als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten::
2.3.5.1 voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak tot en met 100 vierkante meters 265,00
2.3.5.2.voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van
2.3.5.2. 101 tot en met 500 vierkante meters 265,00
2.3.5.2. vermeerderd met een bedrag ad. € 1,00 per vierkante meter
2.3.5.2. voor het aantal vierkante meters waarmee 100 vierkante meters
2.3.5.2. worden overschreden
2.3.5.3 voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van
501 tot en met 2000 vierkante meters 670,00
vermeerderd met een bedrag ad. € 0,35 per vierkante meter
voor het aantal vierkante meters waarmee 500 vierkante meter
worden overschreden
2.3.5.4 voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van
2001 tot en met 5000 vierkante meters 1200,00
vermeerderd met een bedrag ad. € 0,10 per vierkante meter
voor het aantal vierkante meters waarmee 2000 vierkante meters
worden overschreden
2.3.5.5 voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van
5001 tot en met 50.000 vierkante meters 1485,00
vermeerderd met een bedrag ad. € 0,02 per vierkante meter
voor het aantal vierkante meters waarmee 5000 vierkante meters
worden overschreden
2.3.5.6 voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van
50.001 of meer vierkante meters 2505,00 vermeerderd met een bedrag ad. € 0,01 per vierkante meter voor het aantal vierkante meters waarmee 50.000 vierkante meters worden overschreden
2.3.5.7 de bedragen als bedoeld in de onderdelen 2.3.5.1 tot en met 2.3.5.6
worden per publicatie verhoogd met een bedrag aan publicatiekosten van 45,00
2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads-
of dorpsgezichten
2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit
met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,
onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b,
van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de
Monumentenverordening Gemeente Vaals aangewezen monument, waarvoor op grond
van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een
vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten::
2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 200,00
2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze
waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: 200,00
2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen
van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1,
eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een
krachtens provinciale verordening, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van
de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of
ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 125,00
2.3.7.1 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads-
of dorpsgezicht
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het
slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening
of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo,
bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien
tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: 80,00
2.3.7.2 Asbesthoudende materialen
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.bedraagt het tarief, indien de in die
onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of
een asbesthoudend product aanwezig is: 25,00
2.3.8 Aanleggen of veranderen weg
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen
van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op
grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is
vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo,
bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk
indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: 30,00
2.3.9Uitweg/Inrit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken,
hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond
van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist,
als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief,
onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: 30,00
De voor de uitvoering met de omgevingsvergunning verschuldigde kosten worden
gebaseerd op basis van de vastgestelde tarieven (collegebesluit d.d.11-12-2015).
Voor een standaard inrit/uitweg bedragen deze € 183,04 exl BTW/meter en voor een
niet-standaard inrit/uitweg worden deze op basis van de werkelijke kosten/ offerte gebaseerd.
De kosten worden gelijktijdig met de leges in rekening gebracht
2.3.10 Kappen
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of
doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale
verordening of de Bomenverordening gemeente Vaals 2014, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: 50,00
2.3.11 Opslag van roerende zaken
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van
roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een
bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist,
bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien
tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: 30,00
2.3.11.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel
2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2. op een en dezelfde plek binnen de gemeente:
2.3.11.2 voor een periode variërend van 1 dag tot 2 maanden 30,00
2.3.11.3 voor een periode variërend van 2 maanden tot 1 jaar 80,00
2.3.11.4 op wisselende plekken binnen de gemeente gedurende het jaar 140,00
2.3.11.5 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van
een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen,
bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief:
op een en dezelfde plek binnen de gemeente:
2.3.11.6 voor een periode variërend van 1 dag tot 2 maanden 30,00
2.3.11.7 voor een periode variërend van 2 maanden tot 1 jaar 80,00
2.3.11.8 op wisselende plekken binnen de gemeente gedurende het jaar 140,00
2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van deNatura 2000 gebied
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 19d, lid 1 van de Natuurbeschermingswet 1998 dan wel artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming, waarvoor Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een verklaring van geen bedenkingen dient te geven of te weigeren ingevolge artikel 2.27, lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: het van toepassing zijnde tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de vigerende Tarieventabel behorende bij de vigerende Legesverordening van de Provincie Limburg inzake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 dan wel artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming. Dit tarief bedraagt:
Landbouw en overige € 2.491,80
Industrie € 12.377,90
Infrastructuur € 18.559,25 Voor zover deze tarieven door Provinciale Staten van de Provincie Limburg zijn gewijzigd zijn de vigerende tarieven van kracht.
2.3.13 Restitutiebepaling behorende bij Projecten of handelingen in het kader van de Natura 2000 gebied
Restitutie bij weigeren omgevingsvergunning
Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de Gemeente wordt geweigerd, als gevolg van het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 75% van de geheven leges van de aanvrager.
Restitutie bij intrekking aanvraag
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de aanvrager wordt ingetrokken alvorens daarop door de Gemeente is beschikt, vindt restitutie door de
Gemeente aan de aanvrager als volgt plaats:
indien het verzoek tot intrekking is gedaan binnen zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 50% van de geheven leges van de aanvrager.
indien het verzoek tot intrekking is gedaan zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie plaats door de Gemeente aan de aanvrager van 25% van de geheven leges van de aanvrager.
Leges worden niet geheven voor:
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning in het kader van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied betrekking hebbende op evenementen en het beheer van een Natura-gebied.
2.3.14 Andere Activiteiten
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van
een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk
bedoeld en die activiteit of handeling:
2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten
die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste
lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere
onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen
bedoelde activiteiten: 100,00
2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschaps-
verordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke
leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:
2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze
tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de
activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen
enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief, onverminderd
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: 100,00
2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de
voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevings- vergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door
het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als
bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen
op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht,
tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen
plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking
tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit
hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking
tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit
hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
2.3.16 Beoordeling bodemrapport
Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt
het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde
aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 60,00
2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport 60,00
2.3.17 Advies
2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt
het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of
gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies
moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag
om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het
bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een
omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting
die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in
behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de
aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk
is ingetrokken.
2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen
2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk
bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur
aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven
voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27,
eerste lid, van de Wabo:
2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 125,00 2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet
afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de
aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten,
blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is
opgesteld.
2.3.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag
in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan
de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag
schriftelijk is ingetrokken.
2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag
om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2,
waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het
vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering
gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de
omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.
2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf
activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld
in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:
2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten: 10 %
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten: 15 %
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten: 20 %
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat
geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de
onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is
genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.
De teruggaaf bedraagt:
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in
behandeling nemen ervan 60%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde
leges;
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 13 weken na het in
behandeling nemen ervan 50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde
leges;
2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 13 weken en binnen 52 weken na het in
behandeling nemen ervan 40%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde
leges.
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of
gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen
2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat
aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend
binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is
gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 40%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde
leges.
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk
bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2,
2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.
De teruggaaf bedraagt: 50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde
leges.
2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging
van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.
2.5.3.3 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk
bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2,2.3.6
of 2.3.7 buiten behandeling stelt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.
De teruggaaf bedraagt: 50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges
2.5.4 Minimumbedrag voor teruggaaf
Een bedrag minder dan € 25,00 wordt niet teruggeven.
2.5.5.Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen
2.5.5.Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen
2.5.5. teruggaaf verleend.
2.5.5. Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning en intrekken of weigeren omgevings-
2.5.5. Vergunning m.b.t. planologisch strijdig gebruik
2.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of
gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33,
tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: 135,00
2.6.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of
gedeeltelijke intrekking van een aanvraag om een omgevingsvergunning met betrekking
tot planologisch strijdig gebruik, voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 eerste
lid, onder c van de Wabo, 135,00
2.6.3 Het tarief bedraagt voor het weigeren van een aanvraag om een omgevingsvergunning
met betrekking tot planologisch strijdig gebruik, voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1
eerste lid, onder c van de Wabo, 135,00
2.6.4 Indien in het kader van een bezwaar- of beroepsschrift een aanvraag alsnog wordt geweigerd,
is niet 2.6.3 van toepassing maar de artikelen 2.3.3 en 2.3.4 van deze tarieventabel.
2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van
een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld,
geringe wijziging in het project: 135,00
Hoofdstuk 8Overschrijven vergunningen of ontheffingen
2.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van
de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning 135,00
Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen
van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke
ordening 2.000,00
2.9.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen
van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet
ruimtelijke ordening 850,00
10.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere,
in deze titel niet benoemde beschikking: 45,00
10.2 Het tarief bedraagt voor een aanvraag, zoals bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 van titel 2 van deze
tarieventabel, die op basis van het gemeentelijk kwaliteitsmenu
zoals bedoeld in de intergemeentelijke structuurvisie Gulpen-Wittem, Vaals en
Valkenburg aan de Geul voor advies aan de Stichting Kwaliteitscommissie Limburg,
dan wel een andere (daarvoor in de plaats tredende) kwaliteitscommissie,
moet worden voorgelegd 750,00
10.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.10.2 bedraagt het tarief, indien een aanvraag
meer dan twee keer moet worden voorgelegd aan de kwaliteitscommissie ten behoeve
van een advies, per extra behandeling 375,00
NummerOmschrijving Tarief
_____________________________________________________________________________________ €
Drank- en Horecawet
3.1.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 160,00
tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid,
van de Drank- en Horecawet
3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in 20.00
artikel 30 van de Drank- en Horecawet (inrichting)
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van 27.50 het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet
3.1.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen 13,20
van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet
Exploitatievergunning horecabedrijf
3.1.5 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het 30,00
verkrijgen van een exploitatievergunning voor een horecabedrijf als bedoeld in
Hoofdstuk 2, afdeling 8, artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening
3.1.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de 27,50 vergunning/aanhangsel als bedoeld in artikel 2:28i van de Algemene Plaatselijke verordening
3.1.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van 20,00 een inrichting als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 8, artikel 2:28h van de
Algemene Plaatselijke Verordening
3.2 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot 27,50
het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 7, artikel 2:25
van de Algemene Plaatselijke Verordening
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.3 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het 146,00
verkrijgen van een exploitatievergunning voor een inrichting als bedoeld in Hoofdstuk 3,
afdeling 2, artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen 56,00
van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening
3.5 Vervallen per 1-1-2018
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere
beschikking
3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, 18,00
in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Behorende bij raadsbesluit van 11 december 2017
De griffier van de gemeente Vaals,