Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Maatschappelijke Participatie 2018 gemeente Krimpenerwaard |
Citeertitel | Beleidsregels Maatschappelijke Participatie 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | wijziging beleidsregels maatschappelijke participatie 2018 |
Op basis van de Verordening Maatschappelijke Participatie Gemeente Krimpenerwaard 2018, waarin de gemeenteraad het belang van maatschappelijk participatie van inwoners met een laag inkomen heeft vastgelegd, heeft het collegebestuur de bevoegdheid nadere regels te stellen omtrent de uitvoering van de bevordering van deelname aan maatschappelijke activiteiten.
Verordening Maatschappelijke Participatie Gemeente Krimpenerwaard 2018
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-05-2018 | 01-01-2019 | Artikel 4 en artikel 8, vijfde lid | 24-04-2018 | ZK17001232/ 17-0029984 | |
01-01-2018 | 05-05-2018 | Nieuwe regeling | 19-12-2017 | ZK17001232/ 17-0029984 |
Hoofdstuk 2. Voorzieningen voor kinderen van 0 tot 18 jaar en jongvolwassenen van 18 tot 21 jaar(kindpakket)
Artikel 3. Tegemoetkoming in de kosten voor zwemmen (4 tot 18 jaar)
Zwemles met een diploma A garantie volgens het zwem A-B-C kan één keer per 24 maanden worden toegekend tot een bedrag van maximaal € 450,00, dit kan eventueel worden uitgebreid met een pakket voor B-C diploma garantie. De tegemoetkoming voor het totale pakket diploma-zwemmen volgens het zwem A-B-C bedraagt maximaal € 675,00.
Artikel 4. Tegemoetkoming in de schoolkosten (4 tot 18 jaar)
een financiële dan wel materiële tegemoetkoming voor de kosten van de aanschaf van een computer of tablet, inclusief software en verzekering, tot maximaal € 500,00.
Deze tegemoetkoming wordt maximaal 1 keer per 5 jaar verstrekt. Indien er sprake is van meerdere schoolgaande kinderen per huishouden, wordt 1 computer of tablet per 2 kinderen verstrekt met een maximum van 3 computers en/of tablets per huishouden.
Artikel 7. Tegemoetkoming in de kosten van opgroeien kinderen en jongvolwassenen (0 tot 21 jaar)
De belanghebbende met een kind in de leeftijd van 0 tot 18 jaar en de jongvolwassene van 18, 19 of 20 jaar, die niet in aanmerking komt voor kosten zoals genoemd in artikel 2 tot en met 6, kan in aanmerking komen voor een materiele vergoeding voor kosten die verband houden met het opgroeien en het participeren van kinderen en jongvolwassenen aan sociaal maatschappelijke activiteiten.
Hoofdstuk 3. Voorzieningen participatie volwassenen van 21 jaar en ouder
De Beleidsregels Maatschappelijke Participatie 2018 treden in werking op het tijdstip waarop de VerordeningMaatschappelijke Participatie 2018 Gemeente Krimpenerwaard in werking treedt.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard van 19 december 2017
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. R.S. Cazemier
In de Verordening maatschappelijke participatie 2018 (hierna: Verordening) staat aangegeven onder welke voorwaarden een voorziening voor maatschappelijke participatie wordt verstrekt. Deze beleidsregels zijn in aanvulling op de Verordening een nadere uitwerking en concretisering van de te verstrekken voorziening.
In de begripsbepaling staat aangegeven dat een inkomen tot 120% van geldende bijstandsnorm wordt gezien als het hebben van een laag inkomen en dat de kostendelersnorm niet wordt toegepast. Hierdoor kan een persoon die werk heeft of inkomen heeft uit een sociale zekerheidsuitkering ook aanspraak maken op een voorziening ter voorkoming van sociaal isolement.
Met de Participatiewet is ook de kostendelersnorm ingevoerd. Hierdoor ontstaan bij het bepalen van uitkeringsbedragen veel verschillende categorieën van bedragen. Dat maakt het lastig om uit te gaan van de geldende bijstandsnorm; die is er immers in veel varianten.
Omdat de groep werkenden met een laag inkomen een belangrijke focusgroep is binnen de armoedebestrijding, wordt de kostendelersnorm niet toegepast. Als we de regeling zouden koppelen aan de kostendelersnorm zouden veel werkenden niet in aanmerking komen. Werkende mensen verdienen minimaal het wettelijk minimum loon en hebben bij inwoning altijd een hoger inkomen dan de kostendelersnorm.
Bij het inkomen wordt aangesloten bij de definities genoemd in paragraaf 3.4 van de Participatiewet. Het gaat om inkomen waarover men redelijkerwijs beschikt of kan beschikken. Mensen die in een wettelijke of minnelijk schuldentraject zitten, kunnen ook aanspraak maken op de regeling. In geval van een wettelijk of minnelijk traject wordt immers van het inkomen al het meerdere boven de van toepassing zijnde beslagvrije voet afgeroomd ten behoeve van de schuldeisers.
Artikel 2 Tegemoetkoming in de kosten voor sport of cultuur
Kinderen presteren beter op school, maken makkelijker vriendjes en zijn gedisciplineerder als ze naast school ook een sportieve of culturele hobby kunnen uitoefenen.
Voor de uitvoering van dit artikel is samenwerking gezocht met de Stichting Jeugdsportfonds en Stichting Jeugdcultuurfonds. Via een intermediair kan een ouder een aanvraag indienen zoals bedoeld in lid 3 en lid 4. De tegemoetkoming voor de kosten van lidmaatschap, lesgeld en aanschaf materiaal wordt rechtstreeks aan de maatschappelijke organisatie uitbetaald.
Artikel 3 Tegemoetkoming in de kosten voor zwemmen
Voor kinderen die opgroeien in gezinnen met een laag inkomen was het al mogelijk om een beroep te doen op het Jeugdsportfonds, zwemmen was hier een onderdeel van. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen binnen de gemeente Krimpenerwaard goed leren zwemmen en zwemdiploma’s behalen, het liefst het volledige zwem A-B-C, is er een zwemreling in het leven geroepen met een diploma garantie. Belanghebbende met een inkomen tot 130% van de geldende bijstandsnorm kunnen een aanvraag indienen bij het Jeugdsportfonds in de vorm van een tegemoetkoming voor de kosten van diploma-zwemmen met een diplomagarantie. De voorziening kan één keer in de 24 maanden worden verstrekt voor een diploma A garantiepakket volgens het zwem A-B-C ten bedrage van €450,00. Dit kan worden aangevuld met een pakket voor diplomagarantie B-C. De totale tegemoetkoming voor het zwem A-B-C diploma garantiepakket bedraagt €675,00 voor de duur van 24 maanden. Het aanvragen van een tegemoetkoming in de kosten voor een aanvullende sport is bij deelname aan zwemles met een diplomagarantie mogelijk na 24 maanden. Via een intermediair kan een ouder een aanvraag indienen zoals bedoeld in lid 3, 4 en 5. De tegemoetkoming voor de kosten van lidmaatschap, lesgeld en aanschaf materiaal wordt rechtstreeks aan de maatschappelijke organisatie uitbetaald.
Artikel 4. Tegemoetkoming in de schoolkosten
De ouder met een inwonend kind op het basisonderwijs en/of het voortgezet onderwijs, kan aanspraak maken op een tegemoetkoming in de schoolkosten en overige onderwijsactiviteiten. Het gaat om kosten zoals: ouderbijdrage, schoolspullen, excursies, schoolreisje, huiswerkbegeleiding etc.
In het geval dat de ouders niet bij elkaar wonen, kan alleen de ouder die kinderbijslag (zie ookbegripsbepalingen, artikelen 1 en 2 van de verordening) ontvangt in aanmerking komen voor een tegemoetkoming.
De tegemoetkoming schoolkosten is vastgesteld aan de hand van de gemiddelde kosten voor ouderbijdrage in de Krimpenerwaard. Dit ligt rond € 90,00 per schooljaar. Daarnaast zijn er bijkomende kosten voor schoolkamp/excursie, gymkleding, enzovoort en is gekozen voor een ruimer bedrag aan tegemoetkoming.
Voor de uitvoering van dit artikel wordt, waar mogelijk, de samenwerking gezocht met de Stichting Leergeld en bekeken of het mogelijk is een lokale stichting op te richting. Via een intermediair kan dan een ouder een aanvraag indienen. De tegemoetkoming voor de kosten van lidmaatschap, lesgeld en aanschaf materiaal wordt rechtstreeks aan de maatschappelijke organisatie en/of onderneming uitbetaald.
Indien niet het volledige bedrag voor de aanschaf van een computer of tablet binnen vijf jaren wordt besteed, dan kan het resterende bedrag binnen die vijf jaren alsnog worden aangevraagd voor de aanschafkosten van een computer of tablet.
Artikel 5. Tegemoetkoming in de kosten voor verjaardagen
Voor de uitvoering van dit artikel wordt de samenwerking gezocht met de Stichting Jarige Job. Jarige Job geeft geen geld maar een complete verjaardagsbox aan de ouders. Via een intermediair kan een ouder een aanvraag indienen.
Artikel 6. Tegemoetkoming in de kosten van baby’s en peuters van 0 - 3 jaar
Voor de uitvoering van dit artikel wordt de samenwerking gezocht met de Stichting Babyspullen. Stichting Babyspullen verstrekt babystartpakketten in samenwerking met een netwerk van meer dan 800 professionele (hulpverlenende) instanties. Zij zitten dicht op de doelgroep en kunnen in ieder individueel geval goed beoordelen of de hulp van Stichting Babyspullen noodzakelijk is. Via een intermediair kan een ouder een aanvraag indienen.
Artikel 7. Tegemoetkoming in de kosten van opgroeien kinderen en jongvolwassenen van 0 - 21 jaar
Voor de uitvoering van dit artikel wordt samenwerking gezocht met de Nationaal Fonds Kinderhulp. Verstrekkingen vanuit dit fonds zijn mogelijk als er geen vergoedingen mogelijk zijn vanuit andere voorliggende voorzieningen, zoals opgenomen in deze beleidsregels. Via een intermediair kan respectievelijk de ouder of de jongvolwassene een aanvraag indienen.
Artikel 8. Tegemoetkoming participatie en werk
De tegemoetkoming is bedoeld voor het deelnemen aan maatschappelijke activiteiten die er toe bijdragen om aan het werk te gaan of te blijven. Bijvoorbeeld een cursus presenteren kan helpen bij het vinden van een baan of beter worden in je werk, maar ook lidmaatschap van een sportclub kan er toe bijdragen dat er op een laagdrempelige manier gewerkt wordt aan het aangaan van sociale contacten, samenwerken, tijdsplanning, enzovoort.
Bij de uitvoering is van belang dat er kritisch gekeken wordt of de tegemoetkoming daadwerkelijk het gewenste effect gaat hebben. Er kan alleen een overwogen voorstelling danwel voorspelling worden gemaakt. De toekomst is immers ongewis. Op het moment van beoordeling is het zaak om ook de voorgaande 12 maanden in het onderzoek te betrekken. Als blijkt dat (eerdere) gemeentelijke ondersteuning en de inspanningen van belanghebbende in het afgelopen jaar niet geleid hebben tot een significante verbetering van de financiële en/of maatschappelijke situatie, is de vraag gerechtvaardigd of deze regeling wel het juiste instrument voor de belanghebbende is. Mogelijk wordt namelijk ook en tegelijk aan de voorwaarden van de individuele inkomenstoeslag voldaan. De individuele inkomenstoeslag en de tegemoetkoming participatie en werk hebben gedeelde doelstellingen en voorwaarden. Wezenlijk verschil is echter dat de inkomenstoeslag gericht is op personen die geen zicht hebben op inkomensverbetering.
Op het moment dat langdurig ingezet wordt op participatie en werk en er geen verbetering optreedt, kan gesteld worden dat er geen zicht is op inkomensverbetering. Deze tegemoetkoming kan dan ook niet los worden gezien van de individuele inkomenstoeslag, wat de uitvoering van beide compliceert en waarbij in de beoordeling een hoge mate van zorgvuldigheid is vereist.
Door voor de begrippen ‘langdurig’ en ‘geen zicht op inkomensverbetering’ aan te sluiten bij artikel 36 van de wet en de verordening en beleidsregels individuele inkomenstoeslag, geeft het college in de breedst mogelijke zin uitvoering aan het eigen minimabeleid en hetgeen de wetgever heeft beoogd met de decentralisatie van inkomensondersteunende maatregelen. Aangenomen wordt dat wanneer er korter dan drie jaar sprake is van een laag inkomen er een relatieve korte afstand is tot de arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat er een logische wisselwerking met de individuele inkomenstoeslag, op het moment dat er drie jaar of langer sprake is van een laag inkomen ligt de beoordeling van het recht op deze toeslag meer voor de hand.
Artikel 9. Tegemoetkoming maatschappelijke participatie voor AOW-gerechtigden
Ter bevordering en behoud van zelfredzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid van ouderen in de AOW-leeftijd wordt een tegemoetkoming verstrekt voor kosten van activiteiten zoals museumbezoek, abonnement dagblad, lidmaatschap bibliotheek, et cetera.
Verder dient de belanghebbende ten minste 24 maanden na aanvraag bewijsstukken of gegevens te kunnen overleggen die betrekking hebben op de aanvraag. Het college kan namelijk in het kader van controle op rechtmatige besteding van gelden, jaarlijks controleren of het toegekende bedrag besteed is aan het doel waarvoor de voorziening is verstrekt.
Wanneer de AOW-gerechtigde eigenaar is van een woning en deze woning door hemzelf of zijn gezin wordt bewoond, blijft het in de woning gebonden vermogen volledig buiten beschouwing. Er kan immers redelijkerwijs niet over het vermogen worden beschikt en het is niet reëel om van belanghebbende te verlangen het vermogen te gelde te maken door verkoop van de woning of het vestigen van een (extra) hypotheek.
Artikel 10. Aanvraag en vergoeding van kosten
Aanvragen dienen via een aanvraagformulier te worden ingediend.
Voor zover er recht is op een financiële tegemoetkoming wordt dit bij voorkeur uitbetaald aan de maatschappelijke organisatie.
De in artikel 4 genoemde tegemoetkoming in kosten van een computer of tablet wordt voor zover mogelijk aan de leverancier betaald aan de hand van een pro forma nota.
Indien de kosten voor deelname aan maatschappelijke activiteiten lager is dan de maximale tegemoetkoming, dan kan alleen voor die kosten die aantoonbaar zijn een aanvraag worden ingediend. In elk geval kan er nooit meer toegekend worden dan de in deze beleidsregels genoemde maximale bedragen.
Het tweede lid in dit artikel regelt dat studerende (alleenstaande) ouders wel aanspraak kunnen maken op een voorziening voor hun minderjarige kind, terwijl zij volgens de verordening geen recht hebben op alle overige voorzieningen zoals genoemd in de verordening. De kinderen van deze groep zijn immers een doelgroep op zich.
De belanghebbende dient ten minste 24 maanden na aanvraag bewijsstukken of gegevens te kunnenoverleggen die betrekking hebben op de aanvraag. Het college kan namelijk in het kader van controle op rechtmatige besteding van gelden, jaarlijks controleren of het toegekende bedrag besteed is aan het doel waarvoor de voorziening is verstrekt.
Van de voorwaarden genoemd in deze beleidsregel kan gemotiveerd ten gunste van de aanvrager worden afgeweken, als blijkt dat er door samenloop van omstandigheden geheel buiten de schuld van de aanvrager een hardheid is ontstaan omdat de gevraagde voorziening niet is toegekend of kan worden verstrekt.