Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Centrumregeling Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2018 |
Citeertitel | Centrumregeling Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 30-11-2017 | Onbekend |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beek en Sittard-Geleen ieder voor zover bevoegd,
De gemeenten Beek en Sittard-Geleen hun werk- en inkomenstaken wensen onder te brengen bij het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek, zulks met dien verstande dat schuldhulpverlening, minima- en armoedebeleid bij de individuele gemeenten blijven;
Het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek wordt georganiseerd in een centrumregeling met Sittard-Geleen in de rol van centrumgemeente, zulks conform artikel 1 lid 1 en artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
De raad van de gemeente Sittard-Geleen 8 juni 2017 en de raad van de gemeente Beek op 18 mei 2017 hun colleges hiertoe, conform artikel 1 lid 2 Wet gemeenschappelijke regelingen, toestemming heeft gegeven;
Het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek op 1 januari 2018 zal starten op basis van het bedrijfsplan.
het bepaalde in artikel 1 lid 1 en artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (mandaat)
de volgende gemeenschappelijke regeling te treffen:
Centrumregeling Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2018
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
AVG: de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming, welke van kracht wordt met ingang van 25 mei 2018 en geldt vanaf 25 mei 2016. Vanaf 25 mei 2018 vervangt deze de Wet bescherming persoonsgegevens;
Bewerker: de bewerker zoals bedoeld in artikel 1 sub e Wbp. In artikel 4 lid 8 AVG wordt dit ‘verwerker’ genoemd;
Verantwoordelijke voor de verwerking: de verantwoordelijke zoals bedoeld in artikel 4 lid 7 AVG, dan wel artikel 1 sub d van de Wbp;
Wbp: Wet bescherming persoonsgegevens, welke wet het verwerken van persoonsgegevens regelt tot het moment dat de AVG van kracht wordt;
Wet BRP: Wet basisregistratie personen;
Artikel 2 Aanwijzing, belang, doel en uitgangspunten van de centrumregeling
Het belang van deze regeling is vorm te geven aan de samenwerking tussen de gemeenten op het terrein van de Participatiewet en de daarmee samenhangende wetten en uitvoeringsregelingen, waarbij de gemeenten streven naar een efficiënte uitvoering van de taken.
De gemeenten streven naar verdere harmonisatievan beleid op het gebied van werk en inkomen met behoud van de ‘couleur locale’ waar dat gewenst is, een betere benutting en doorontwikkeling van het arbeidspotentieel en een verbeterde dienstverlening aan de doelgroep van het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek.
Hoofdstuk 2 Omvang en kwaliteit van de uit te voeren taken en bevoegdheden
De werk- en inkomenstaken van de centrumgemeente welke door de deelnemende gemeente aan de centrumgemeente worden opgedragen omvatten:
de uitvoering van de Participatiewet, IOAW (NB. De uitvoering van de Bbz en IOAZ is door de colleges van de gemeenten Sittard-Geleen en Beek gemandateerd aan het college van de gemeente Maastricht; gegevensverwerking deelnemende gemeente vindt deels wel plaats door centrumgemeente);
de afhandeling van verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, de Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet bescherming persoonsgegevens/de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming, zulks voor zover betrekking hebbende op voornoemde wet- en regelgeving;
Het college van de deelnemende gemeente dient zelf zorg te dragen voor de wettelijk vereiste bekendmaking zoals bedoeld in Afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht.
Het college van de centrumgemeente wordt het toegestaan ondermandaat te verlenen aan zijn medewerkers. De centrumgemeente draagt zorg voor de hiervoor vereiste wettelijke bekendmaking zoals bedoeld in Afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 Financiële zeggenschap en financiering structurele uitvoeringskosten
Voor de taak uitvoering bijzondere bijstand wordt vooralsnog een nader te bepalen opslag in rekening gebracht bij de deelnemende gemeente. Dit houdt verband met de uitvoering van het betreffende beleid op basis van gedifferentieerde draagkrachtcriteria (verschillend per gemeente). De deelnemende gemeente geeft uiterlijk op 1 december voorafgaand aan het boekjaar een schatting af van het te verwachten aantal aanvragen voor externe bijzondere bijstand. Dit aantal vermenigvuldigd met de kostprijs per aanvraag vormt dan de additionele bijdrage voor de gemeente. De kostprijs per aanvraag is gebaseerd op de extra tijdsinvestering die een gedifferentieerde uitvoering met zich meebrengt.
Het financiële voordeel dat ontstaat door de efficiëntiewinst van de samenwerking in het kader van deze regeling wordt ingebracht in een spaarfonds dat wordt ingezet voor noodzakelijke (des)investeringen in het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek (voor de vastgoedproblematiek van Vixia wordt een voorziening buiten deze regeling gevormd).
Voorstellen voor onttrekking aan het spaarfonds worden gedaan door het hoofd Sociale Zaken van de centrumgemeente aan de colleges van de centrumgemeente en de deelnemende gemeente. Datzelfde geldt voor voorstellen voor opheffing of verlenging van het spaarfonds, indien daartoe aanleiding bestaat. Elke gemeente afzonderlijk kan ook voorstellen in dit kader doen.
Het college van de centrumgemeente draagt er bij het opstellen van de jaarrekening zorg voor dat de uitgaven in het kader van deze regeling en bijbehorende DVO zodanig verantwoord worden dat deze voor de deelnemende gemeente afzonderlijk inzichtelijk zijn en aan het college van de deelnemende gemeente ter beschikking gesteld worden.
Hoofdstuk 4 Informatie en verantwoording
Het college van de centrumgemeente stuurt in aansluiting op de eigen planning- en control cyclus periodiek van belang zijnde informatie, welke in relatie staat tot deze regeling en bijbehorende DVO aan het college van de deelnemende gemeente. Hierin worden ook gezamenlijke Kritische Prestatie Indicatoren (KPI) meegenomen.
Hoofdstuk 5 Wijzigen, toetreden, uittreden en opheffen
Wijziging van de regeling is aan de orde op het moment dat de overheveling van taken op het gebied van de Wsw vanuit de GR Vixia zijn beslag krijgt.
Voor uittreding is een daartoe strekkend besluit van het college van de uittredende gemeente vereist, welk besluit eerst genomen kan worden na verkregen toestemming van zijn gemeenteraad. Uittreding geschiedt uitsluitend met ingang van 31 december van enig kalenderjaar, op zijn vroegst per 31 december 2021.
De financiële gevolgen van uittreding - inclusief de kosten van het arbeidspotentieel dat in verhouding staat tot de voor de uittredende gemeente op grond van deze regeling uit te voeren taken en te leveren diensten zoals uitgewerkt in de DVO en een eventuele specifieke DVO - komen voor rekening van de uittredende gemeente.
De gemeentesecretaris van de centrumgemeente is belast met het beheer van het Archief voor zover deze bescheiden niet zijn overgebracht naar de Archiefbewaarplaats. Over de wijze van beheer maakt de gemeentesecretaris van de centrumgemeente afspraken met de gemeentesecretaris van de deelnemende gemeente.
De medewerkers van het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek zijn in dienst van en werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college van de centrumgemeente. De rechtspositieregeling van de centrumgemeente is op hen van toepassing.
Klachten over de dienstverlening of over personeel werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college van de centrumgemeente, worden overeenkomstig de voor de centrumgemeente geldende klachtenregeling afgehandeld.
Artikel 20 Privacy en informatiebeveiliging
De deelnemende gemeente blijft verantwoordelijk voor de bewerking/verwerking, zoals bedoeld in de Wbp tot 25 mei 2018 en in de AVG vanaf 25 mei 2018 dan wel daarvoor in de plaats tredende wet- en regelgeving.
De centrumgemeente treedt voor de deelnemende gemeente op als bewerker zoals bedoeld in de Wbp tot 25 mei 2018 en als verwerker zoals bedoeld in de AVG vanaf 25 mei 2018 dan wel daarvoor in de plaats tredende wet- en regelgeving.
Ten aanzien van informatiebeveiliging conformeert de centrumgemeente, evenals de deelnemende gemeente, zich aan de daartoe geldende landelijke standaard(en) inzake informatiebeveiliging. Daaronder wordt minimaal verstaan: de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (hierna: BIG) en de aanvullende eisen uit de Wet SUWI en de Wet BRP.
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr verplichten de gemeenten zich ertoe om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze regeling met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen, in de vergadering van 2 november 2017 Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Beek, in de vergadering van 6 november 2017
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,
drs. G.J.M.Cox,
burgemeester
mr. G.J.C.Kusters
secretaris
Burgemeester en wethouders van Beek,
mr. C.E. vanBasten-Boddin
burgemeester
M.V.J. DeLouw
secretaris