Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2017 |
Citeertitel | Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt per 15 december 2017 de nadere regels subsidies evenementen Helmond 2016.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2017 | 13-11-2018 | Nieuwe regeling | 18-07-2017 | 33463154 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;
gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.5, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2009;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
activiteitenplan: activiteitenplan als bedoeld in art. 4:62 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
ASV Helmond 2009: Algemene subsidieverordening Helmond 2009;
evenement: evenement als bedoeld in artikel 2.2.1.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, nader onder te verdelen in (inter)nationale evenementen, basisevenementen en reguliere evenementen;
evenementenvergunning: evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2.2.1.2a van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008;
subsidieplafond: het subsidieplafond als omschreven in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 1.2 Doel en reikwijdte
Met deze regeling wordt beoogd het organiseren en uitvoeren van evenementen binnen de gemeente Helmond te stimuleren via het toekennen van incidentele subsidies, voor zover deze evenementen aansluiten bij de doelstellingen in het evenementenbeleid.
Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009
Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende artikelen niet van toepassing:
Artikel 2A.1. De subsidieaanvraag
Een aanvraag voor een subsidie voor een basisevenement wordt minimaal twaalf weken voorafgaand aan de datum waarop het evenement georganiseerd wordt, ingediend bij het college.
Artikel 2B.2. Voorwaarden voor subsidieverlening
Onverminderd de voorwaarden zoals geformuleerd in de ASV Helmond 2009 dient het evenement voor minimaal 50% van de totale begroting (exclusief de binnen de begroting geraamde BTW) gefinancierd te worden uit andere inkomsten dan de evenementen- subsidie van de gemeente Helmond.
Artikel 2C.1. De subsidieaanvraag
Een aanvraag voor een subsidie voor een (inter)nationaal evenement wordt minimaal zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het evenement georganiseerd wordt, ingediend bij het college.
Artikel 2C.2. Voorwaarden voor subsidieverlening
Onverminderd de voorwaarden zoals geformuleerd in de ASV Helmond 2009 dient het evenement voor minimaal 50% van de totale begroting (exclusief de binnen de begroting geraamde BTW) gefinancierd te worden uit andere inkomsten dan het subsidie van de gemeente Helmond.
Hoofdstuk 3 Verstrekking van subsidie
Artikel 3.1. Weigeringsgronden en gronden om de subsidie lager vast te stellen
Onverminderd de gronden zoals genoemd in de ASV Helmond 2009 kan subsidie worden geweigerd of lager worden vastgesteld indien naar het oordeel van het college:
BIJLAGE I. BEOORDELINGSKADER SUBSIDIEAANVRAGEN REGULIERE EVENEMENTEN
De adviescommissie kent aan de aanvraag punten toe op basis van de volgende criteria conform de waardering als hieronder is aangegeven:
Het versterken van het profiel van Helmond
Heeft raakvlakken met het actuele Helmondse merktemplate (www.helmondmarketing.nl)
Toelichting Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2017
Deze Nadere regels vormen een uitwerking van het subsidiehoofdstuk van de nota ‘Evenementenbeleid Helmond; Gevarieerd en Veilig’. Het evenementensubsidiebudget is voor de gemeente een middel om partijen te stimuleren om de ‘juiste’ evenementen te organiseren, dat wil zeggen: evenementen die bijdragen aan de doelstellingen van het evenementenbeleid. Daarbij worden drie typen evenementen onderscheiden, te weten basisevenementen, reguliere evenementen en (inter)nationale evenementen.
Basisevenementen zijn evenementen die niet zouden mogen ontbreken in de jaarkalender en die zonder gemeentelijke subsidie niet georganiseerd worden. Concreet gaat het om Koningsdag en de Sinterklaasintocht, voor zover deze in het centrum van Helmond plaatsvinden. De subsidiebijdrage is hoog genoeg om het evenement met een acceptabele basiskwaliteit te kunnen organiseren. Het staat de organisaties vrij om naast de gemeentelijke subsidie aanvullende middelen te verwerven. Reguliere evenementen betreffen het reguliere aanbod dat Helmond sinds jaar en dag kent. Omdat er de laatste jaren weinig vernieuwing heeft plaatsgevonden in dit aanbod, wil de gemeente de subsidieaanvragen voor deze evenementen kritischer beoordelen. Dit gebeurt door gebruik te maken van een onafhankelijke adviescommissie, die de aanvragen aan de hand van een beoordelingskader beoordeelt en naar aanleiding daarvan een advies uitbrengt aan het college. (Inter)nationale evenementen, tenslotte, zijn evenementen die Helmond nadrukkelijk bovenregionaal ‘op de kaart’ zetten, die het profiel van de stad versterken en minimaal 25.000 bezoekers trekken. Een dergelijk evenement kent Helmond nog niet en de gemeente heeft de wens een dergelijk evenement binnen twee à drie jaar te realiseren.
Nadat de gemeenteraad de begroting voor het nieuwe jaar heeft vastgesteld, kan het college beslissen op welke wijze het totale evenementensubsidiebudget verdeeld dient te worden over voornoemde drie typen evenementen.
Deze Nadere regels beschrijven de werkwijze die de gemeente hanteert omtrent het verstrekken van evenementensubsidies.
De basis voor subsidieverstrekkingen is te vinden in de Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 (ASV), die gebaseerd is op de Algemene wet bestuursrecht. In artikel 1.5, tweede lid, van de ASV, is het college bevoegd nadere regels vast te stellen voor subsidiecategorieën, waarbij tevens op onderdelen afgeweken kan worden van het bepaalde in de ASV. Middels deze Nadere regels wordt invulling gegeven aan deze bevoegdheid.
Naast deze nadere regels zijn de Algemene wet bestuursrecht en de ASV, voor zover daar in deze Nadere regels niet van wordt afgeweken, van toepassing op evenementensubsidies.
De artikelen 1.1 en 1.2 spreken voor zich en behoeven geen toelichting.
Artikel 1.3 stelt de indienings- en beslistermijnen uit de ASV buiten werking. In de Nadere regels zijn op de subsidieverstrekking toegesneden termijnen opgenomen.
Artikel 1.4 geeft aan dat het jaarlijks subsidiebudget, zoals dit door de raad in de gemeentebegroting wordt opgenomen, het subsidieplafond kan vormen. Dit plafond zal nog op de in de Algemene wet bestuursrecht/ASV opgenomen wijze moeten worden vastgesteld en bekend gemaakt.
Artikel 1.5 stelt dat het totale subsidiebudget verdeeld kan worden over de onderscheiden categorieën evenementen. Hiermee wordt bewerkstelligd dat voor elke categorie middelen beschikbaar zijn.
Hoofdstuk 2A handelt over de basisevenementen. Deze twee, jaarlijks terugkerende, evenementen kennen een maximaal subsidiebedrag. Dit subsidie is beschikbaar voor de 2 organisaties, die de centrale organisatie van de basisevenementen in het stadscentrum van Helmond op zich nemen. De in de definitiebepaling van basisevenement gehanteerde term “lokaal” is bedoeld in de zin van het criterium 1b uit het beoordelingskader, zoals dit is opgenomen in bijlage I. In de regeling zijn de indienings- en beslistermijnen opgenomen.
Hoofdstuk 2B bevat de regeling rond de subsidiëring van reguliere evenementen. In dit hoofdstuk is de systematiek van subsidieverstrekking uit het evenementenbeleid juridisch vorm gegeven.
Indiening van een aanvraag dient voor 1 december van het voorafgaande jaar te geschieden. Voor 1 februari van het subsidiejaar wordt een besluit genomen op de aanvraag. Met deze termijnen kan een probleem ontstaan voor evenementen die in januari gepland zijn. Immers, met besluitvorming voor 1 februari zouden die evenementen al plaats hebben gevonden. Deze evenementen kunnen een jaar eerder al subsidie aanvragen.
Voor zover in een lopend jaar nog budgetten resteren kan daarop ook gedurende het lopende jaar een beroep worden gedaan. Hiervoor geldt een afwijkende aanvraagtermijn. Het college laat zich adviseren door een Adviescommissie Subsidies Evenementen. De door de commissie te hanteren systematiek is in de Nadere regels opgenomen en beschreven in het beoordelingskader in bijlage I. Middels de score, die voortvloeit uit de toepassing van het beoordelingskader op een aanvraag, wordt een evenement ingedeeld in een van de in de Nadere regels onderscheiden categorieën. Per categorie is een maximaal toe te kennen subsidiebedrag vastgesteld. De commissie adviseert de evenementen met de hoogste scores te honoreren.
In categorie 1 wordt maximaal 1 aanvraag gehonoreerd. De andere evenementen die in categorie 1 vallen, worden vervolgens meegenomen in de advisering van de overige evenementen, ook al is het puntentotaal hoger dan 150. In categorie 2 worden maximaal 2 aanvragen gehonoreerd. De andere evenementen die in categorie 2 vallen, worden vervolgens meegenomen in de advisering van de overige evenementen, ook al is het puntentotaal hoger dan 125. Voor de evenementen in categorie 6 is geen subsidie beschikbaar.
De adviescommissie brengt het college een advies uit. Het college is bevoegd van dit advies af te wijken. In dat geval zal het college dit motiveren.
Hoofdstuk 2C handelt over de (inter)nationale evenementen. Het betreft evenementen met minimaal bovenregionale, maar zo mogelijk (inter)nationale aantrekkingskracht, die minimaal 25.000 bezoekers trekken, die een forse economische spin-off genereren en die substantieel bijdragen aan het versterken van het profiel van Helmond. De gemeenteraad stelt voor dit type evenementen middelen beschikbaar.
Artikel 3.1 geeft weigeringsgronden bij de verstrekking van subsidies en gronden om subsidies lager vast te stellen. Het handelt hier om gronden bij subsidieverstrekking, waaronder verstaan moet worden zowel de subsidieverlening als de vaststelling.
Nadrukkelijk kunnen hier ook de criteria voor subsidieverlening in worden meegewogen. Ook geldt dat indien er geen evenementenvergunning op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening verleend is, tot weigering of lagere vaststelling van een subsidie kan worden overgegaan. Hiernaast zijn de gronden uit de ASV op de subsidieverlening en -vaststelling van toepassing.