Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende regels omtrent burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand 2014 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door het Reglement burgerlijke stand 2018.
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-04-2014 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 01-04-2014 Trompetter/Land van Weert, 23-04-2014 | . |
Artikel 2 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 4 Leiding van de dienst
Het hoofd van de afdeling Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 5 Openstelling bureau burgerlijke stand
Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of anders door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Wanneer het gemeentehuis op andere dagen dan een zaterdag, een zondag, een algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag voor het publiek gesloten is, zal het bureau burgerlijke stand geopend zijn van 10.00 uur tot 10.30 uur, uitsluitend voor het doen van aangiften van geboorten en overlijden.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het College van burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het College van burgemeester en wethouders op:
1 april 2014
Burgemeester en wethouders,
M.H.F. Knaapen A.A.M.M. Heijmans
gemeentesecretaris de burgemeester
Het Reglement burgerlijke stand 2014 bepaalt de benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de benoemingsperiode van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, de leiding van de dienst en de openstelling van het bureau burgerlijke stand.
De wettelijke basis voor het opstellen van dit reglement is gelegen in artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994.
Conform artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt het College van burgemeester en wethouders de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 2 Besluit burgerlijke stand bepaalt dat het College van burgemeester en wethouders, voor zover nodig, de ambtenaar aanwijst die belast is met de leiding van de dienst.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het “Reglement burgerlijke stand 2014” opgesomd en beschreven.
Artikel 2 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor een benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt onder-scheid gemaakt in een benoeming met als doel permanent huwelijken te voltrekken en partnerschappen te registreren en uitvoering van deze taken op incidentele basis.
Voor een permanente benoeming kan het College van burgemeester en wethouders benoemen:
Voor een incidentele huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie kan het College van burgemeester en wethouders benoemen:
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de taken omschreven in de artikelen 45, 45a, 63, 64, 65, 67, 80a derde lid en 80g van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.
Om voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand in aanmerking te komen geldt dat de persoon ambtenaar moet zijn in dienst van de gemeente of van een andere gemeente. Deze bepaling is opgenomen in artikel 16, derde lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en is daarom niet vermeld in het “Reglement burgerlijke stand 2014”.
Artikel 3 Benoemingsperiode (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd. Benoeming vindt steeds plaats voor een bepaalde periode. Deze periode mag voor wat betreft de benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand (lid 1 van artikel 3) maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente.
Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode. De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.
Artikel 4 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
Artikel 5 Openstelling bureau burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het College van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het Reglement moet worden aangehaald, de inwerkingtreding van het Reglement, de intrekking van de huidige (oude) regeling en de terinzagelegging.