Organisatie | Noordenveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2018 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffngen 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Art. 229, eerste lid, aanhef onder a. en b. Gemeentewet, art. 15.33 Wet Milieubeheer
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2017 | 31-12-2018 | Nieuwe regeling | 20-12-2017 www.overheid.nl, Gemeenteblad, 28-12-2017 | Onbekend |
De Raad van de gemeente Noordenveld;
gezien het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders van 26 september 2016;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef onder a. en b. van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2018
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven terzake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.
Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 9 Termijnen van betaling
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 100,00 doch minder is dan € 2.500,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt aan het begin van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens één maand later.
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 van de tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.
Artikel 15 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang voor de jaarlijks verschuldigde rechten
Artikel 16 Ontstaan van de belastingschuld voor de overige rechten
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Artikel 17 Termijnen van betaling
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 100,00 doch minder is dan € 2.500,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt aan het begin van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens één maand later.
Hoofdstuk IV Aanvullende bepalingen
Artikel 18 Nadere regels door het College van Burgemeester en Wethouders
Het College van Burgemeester en Wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de hef-fing en de invordering met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsheffingen.
De 'Verordening reinigingsheffingen 2017' van 21 december 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 20, tweede lid genoemde datum van ingang van heffing. Zij blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
behorende bij de ‘Verordening reinigingsheffingen 2018’
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting wanneer deze verschuldigd is.
Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
Hoofdstuk 1.1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
1.1.1 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar wanneer
het perceel wordt gebruikt door één persoon € 141,85
1.1.2 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor
het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later
aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van
maximaal één extra (= boven hetgeen volgens de “Beleidsregel voor het
verstrekken van minicontainers voor het inzamelen van afvalstoffen”
aan het perceel is verstrekt):
1.1.2.1 container van 240 liter, bestemd voor groente, fruit- en tuinafval, met € 61,60
1.1.2.2 container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke
1.1.3 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar wanneer het perceel wordt gebruikt door twee of meer personen € 183,00
1.1.4 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.3 wordt vermeerderd voor
het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later
aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van
maximaal één extra (= boven hetgeen volgens de “Beleidsregel voor het
verstrekken van minicontainers voor het inzamelen van afvalstoffen”
aan het perceel is verstrekt):
1.1.4.1 container van 240 liter, bestemd voor groente, fruit- en tuinafval, met € 61,60
1.1.4.2 container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke
1.1.5 De belasting bedraagt per perceel met als aanduiding recreatiewoning per belastingjaar € 183,00
Hoofdstuk 1.2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
1.2.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de
belasting voor het op aanvraag inzamelen huishoudelijke
afvalstoffen of grof huisvuil per kubieke meter, per keer € 40,00
Hoofdstuk 2 Maatstaven en jaarlijkse tarieven reinigingsrechten
2.1. Het recht bedraagt per belastingjaar per perceel voor het
periodiek verwijderen van bedrijfsafval, waarvan de hoeveelheid
per inzameling niet groter is dan 240 liter € 183,00
2.2 Het recht als bedoeld in onderdeel 2.1 wordt vermeerderd voor
het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later
aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van
een extra (= boven hetgeen volgens de “Beleidsregel voor het
verstrekken van minicontainers voor het inzamelen van afvalstoffen”
aan het perceel is verstrekt):
2.2.1 container van 240 liter, bestemd voor groente, fruit- en tuinafval,
per extra container (tot een maximum van twee) met € 61,60
2.2.2 container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke
afvalstoffen, per extra container (tot een maximum van twee) met € 99,50
2.3 Het recht bedraagt per belastingjaar per perceel voor het periodiek
verwijderen van bedrijfsafval, waarvan de hoeveelheid per inzameling
niet groter is dan 1100 liter € 582,00
Hoofdstuk 3 Maatstaven en tarieven overige reinigingsrechten
3.1.1 Het gesorteerd -overeenkomstig de aanwijzingen van het personeel-
achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen of grof huisvuil (waaronder
huishoudelijk bouw- en sloopafval) op een daartoe van gemeentewege ter
beschikking gestelde plaats, per kilo € 0,13 met een minimum van € 2,45
3.1.1.1 Het bepaalde in artikel 3.1.1 geldt met in achtneming van een vrije voet van 100 kilo op jaarbasis voor elke huisaansluiting.
3.1.2 Het storten van de uit huishoudelijke afvalstoffen voortkomende afval-
stromen wit/bruin goed, papier/karton, kleding, klein chemisch afval (kca)
en oude metalen is gratis als deze in afzonderlijke fracties worden aan-
3.1.3 Wordt het afval als bedoeld in 3.1.2 in combinatie met het afval als
bedoeld in 3.1.1 aangeboden dan geldt onverminderd het tarief als
bedoeld in respectievelijk 3.1.1.
3.1.4 Het op verzoek omwisselen (volume) van minicontainers, per keer € 26,35
3.1.5 Het verstrekken van minicontainers als gevolg van beschadiging,
vermissing of diefstal, per keer € 52,75
3.1.6 Het storten van asbest door particulieren tot maximaal 35 m2 op
het afvalbrengstation, Overslagweg 3 te Roden is gratis
3.1.7 Het verstrekken van een tag of pasje voor toegang tot
ondergrondse afvalcontainers in de gemeente Noordenveld, als
gevolg van beschadiging, vermissing of diefstal, per keer € 12,70
3.1.8 Het verstrekken van een afvalpas voor toegang tot het
afvalbrengstation, Overslagweg 3 te Roden, als gevolg van
beschadiging, vermissing of diefstal, per keer € 12,70
Behoort bij raadsbesluit van 20 december 2017