Organisatie | Kapelle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening houdende algemene voorwaarden en administratieve bepalingen bij het verlenen van subsidies in de gemeente Kapelle |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Kapelle 1982 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 147
Gemeentewet, art. 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2005 | 01-01-2005 | 01-01-2011 | Onbekend | 24-05-2005 de Scheldepost | 2005/32 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen en diensten;
een organisatie, die zich zonder winstoogmerk de behartiging van belangen van ideële en/of materiële aard ten doel stelt. Hieronder wordt mede verstaan een natuurlijk persoon of een groep van natuurlijke personen;
een beschrijving van de activiteiten en/of voorziening die een gesubsidieerde instelling voor een bepaald jaar wil gaan uitvoeren c.q. aanbieden.
Hoofdstuk 3 Het aanvragen van subsidie
In voorkomend geval dient ook een duidelijk inzicht te worden gegeven in de omvang en samenstelling van het personeel;
De begroting dient in ieder geval een duidelijk inzicht te geven in de omvang en samenstelling van het personeel, indien personeel aanwezig is;
Hoofdstuk 4 Subsidievoorwaarden
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, moet een instelling aan de volgende voorwaarden voldoen:
in daartoe geëigende gevallen kan van de instelling worden gevorderd dat zij voldoende moet zijn verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid en haar roerende en onroerende goederen op verantwoorde wijze tegen brandschade en andere schriftelijk aan haar kenbaar gemaakte normale risico's verzekert en verzekerd houdt;
Hoofdstuk 6 Subsidievaststelling
Alvorens tot definitieve vaststelling van een jaarsubsidie wordt overgegaan dient de instelling uiterlijk 26 weken na afloop van het jaar, waarover subsidie is genoten, voor zover nog niet overgelegd, bij burgemeester en wethouders in:
Burgemeester en wethouders kunnen bepalen dat een instelling een verslag overlegt van een accountant, welke door de instelling is gekozen in overleg met en met instemming van voornoemd college.
Hoofdstuk 7 Reserves en voorzieningen
De instelling brengt door haar ontvangen niet tot de normale inkomsten behorende éénmalige ontvangsten, zoals erfstellingen, legaten, schenkingen, opbrengsten van activiteiten en dergelijke, ten bate van de exploitatie van de instelling, tenzij deze uitdrukkelijk zijn bestemd voor reservevorming, voor het aflossen van schuld of voor extra niet subsidiabele activiteiten, zulks na voorafgaande toestemming van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk 8 Afschrijving en aflossing
Afschrijving op eigendommen e.d. van de instelling mag, voor zover de afgeschreven bedragen ten laste van de exploitatierekening worden gebracht, slechts plaatsvinden tot een door burgemeester en wethouders goed te keuren percentage. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen inzake de inrichting van de eigendomsadministratie.
Een instelling is verplicht om door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren inzage te verlenen in de administratie en aan hen de inlichtingen te verstrekken, die voor de subsidietoekenning of subsidievaststelling dan wel ter beoordeling van de besteding van het toegekende subsidie, nodig zijn. Hierbij zal de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen gegarandeerd zijn.
Zonder voorafgaande goedkeuring van burgemeester en wethouders mag de instelling ten aanzien van derden met uitzondering van de gemeente geen rechtshandelingen verrichten, rechtsvorderingen instellen, noch berusten in tegen haar ingestelde rechtsvorderingen, indien daardoor kennelijk haar financiële belangen worden geschaad.
Wanneer een instelling overgaat tot het vervreemden van onroerend goed in de kosten waarvan van gemeentewege subsidie is verleend, dienen de bedragen van de verleende subsidies, geïndexeerd voor de wijziging van waarde van het onroerend goed, te worden gestort in de kas der gemeente. Burgemeester en wethouders kunnen van deze bepaling vrijstelling verlenen. Burgemeester en wethouders doen mededeling van de verleende vrijstelling aan de gemeenteraad.
De instelling stelt burgemeester en wethouders in kennis van wijzigingen of aanvullingen van haar statuten en van het voornemen daartoe.
Indien burgemeester en wethouders het voornemen hebben om de subsidiëring van een instelling zodanig te wijzigen dat daardoor personele gevolgen zijn te verwachten, voeren zij tijdig overleg met representatieve organisaties van de betrokken werknemers en werkgevers, of bij het ontbreken daarvan met een representatieve vertegenwoordiging van de betrokken werkgevers en werknemers.