Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel voucherregeling HHT Rotterdam 2018 |
Citeertitel | Beleidsregel voucherregeling HHT Rotterdam 2018 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | Nieuwe regeling | 04-12-2017 | Gemeenteblad 2017, nummer 194 |
De directeur Welzijn, Zorg & Jeugdhulp van de directie Publieke Gezondheid, Welzijn en Zorg binnen het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling;
dat het noodzakelijk is om een beleidsregel op te stellen ten aanzien van de voucherregeling Huishoudelijke Hulp toelage (HHT) in verband met de vaststelling van de doelstelling, doelgroep en beschikbaarheid van de voucher;
Artikel 3 Doelstelling en verzilvering voucher
De ondersteuning wordt geleverd op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.00 uur (uitgezonderd feestdagen) op het woonadres van cliënt in Rotterdam als het gaat om een cliënt met een geldige Wmo-indicatie of een cliënt van 75 jaar of ouder. Bij cliënten die beschikken over een mantelzorgverklaring vindt de dienstverlening die met de voucher wordt geleverd plaats in de woning van degene die mantelzorg ontvangt. De woning van degene die mantelzorg ontvangt moet binnen de gemeentegrens van Rotterdam liggen en op de mantelzorgverklaring vermeld staan.
Namens het college van burgemeester en wethouders,
de heer dr. O. deZwart, MPH
directeur
Directie Publieke Gezondheid, Welzijn en Zorg van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling
De voucherregeling voor huishoudelijke hulp is bedoeld voor Rotterdammers die een indicatie hebben op grond van de Wmo 2015, 75 jaar of ouder zijn of in het bezit zijn van een mantelzorgverklaring. De cliënten die tot deze doelgroep behoren kunnen huishoudelijke dienstverlening afnemen bij een zorgaanbieder die hiervoor door de gemeente is gecontracteerd. Deze beleidsregel geeft aan hoe cliënten een voucher kunnen kopen en voor welke werkzaamheden deze ingezet kan worden en welke voorwaarden daarbij gelden.
Op basis van de ervaringen die met de regeling worden opgedaan, kan de voucherregeling (tussentijds) worden aangepast.
De HHT-voucher is te beschouwen als algemene voorziening, zoals bedoeld in de Wmo 2015, en niet als maatwerkvoorziening. Echter, voor zover een cliënt al een maatwerkvoorziening voor huishoudelijke ondersteuning ontvangt, kan de voucher ingezet worden in aanvulling op de werkzaamheden die niet onder de reikwijdte van de maatwerkvoorziening vallen. In die situatie is het gebruik van de voucher derhalve in aanvulling op de ondersteuning die de cliënt al krijgt en niet een voorliggende voorziening op de maatwerkvoorziening.
In dit artikel wordt een aantal begrippen gedefinieerd.
Artikel 2 Aantal en bijdrage vouchers
Cliënten kunnen een voucher kopen bij een aanbieder die aan de voucherregeling deelneemt. De gemeente heeft op haar website een lijst staan van deelnemende aanbieders. Het kopen van een voucher is mogelijk zolang:
Op één woonadres is een maximum aantal vouchers per kalenderjaar in te zetten.
Het college stelt voor 2018 een gelimiteerd aantal vouchers beschikbaar, waarbij geldt: “op is op”.
Per voucher is een cliënt een bijdrage verschuldigd welke betaald wordt aan de aanbieder. De hoogte van de eigen bijdrage is ook opgenomen in de Verordening maatschappelijke ondersteuning Rotterdam 2018 en bedraagt € 5,-- per voucher.
Artikel 3 Doelstelling en verzilvering voucher
In dit artikel is toegelicht welke ondersteuning bij verzilvering van een voucher afgenomen kan worden en op welke dagen/tijdstippen deze kan plaatsvinden.
Als een cliënt tot verzilvering van de voucher(s) wil overgaan, dan neemt hij contact op met één van de aanbieders die deelneemt aan de voucherregeling. In onderling overleg maken zij een afspraak wanneer de werkzaamheden worden verricht. Het is niet mogelijk om de voucher in te zetten voor klus- en reparatiewerkzaamheden en tuinonderhoud.
De voucherregeling komt niet in plaats van de huishoudelijke ondersteuning die vanuit de maatwerkvoorziening is geïndiceerd. Om die reden is het tweede lid opgenomen dat met de voucher aanvullende ondersteuning kan worden afgenomen als er bij een cliënt op grond van een maatwerkvoorziening huishoudelijke werkzaamheden worden geleverd.
De vouchers kunnen alleen worden verzilverd in het kalenderjaar wanneer ze zijn aangeschaft. In dat kalenderjaar moeten de werkzaamheden ook worden uitgevoerd.
De cliënt kan geen geld terugkrijgen voor eenmaal betaalde vouchers.
Artikel 5 Inwerkingtreding en looptijd
De looptijd van deze beleidsregel is één kalenderjaar.
In de loop van 2018 wordt besloten of er ook in 2019 eenzelfde of andersoortige voucherregeling blijft bestaan.
Dit gemeenteblad 2017, nummer 194, is uitgegeven op 5 december 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)