Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2018 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2018" |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Gemeentelijke belastingen |
Geen
artikel 15.33 Wet milieubeheer
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | 01-01-2019 | Onbekend | 21-12-2017 Gemeenteblad 28-12-2017 | Onbekend |
Verordening afvalstoffenheffing 2018.
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 december 2017;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2018.
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden
beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik
maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet
milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 - Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:
indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van
Artikel 7 - Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Het einde van de belastingplicht, zoals in het derde lid genoemd, wordt bepaald aan de hand van de datum in de Basisregistratie Personen . Indien de belastingplichtige kan aantonen dat de feitelijke datum van verhuizing eerder is dan de datum in de Basisregistratie Personen, dan wordt voor het einde van de belastingplicht gehanteerd de datum van de feitelijke verhuizing.
De studentenflats aan de Rode Kruislaan 1101A tot en met 1536C, aan de Bergwijkdreef 14 tot en met 642 en Dalsteindreef worden niet in de heffing betrokken vanwege een privaatrechtelijke overeenkomst met de eigenaar van deze studentenflats.
Artikel 9 - Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat en het bedrag daarvan minder is dan € 10.000,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in negen gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Artikel 10 - Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
Een verzoek tot kwijtschelding van de afvalstoffenheffing dient uiterlijk 6 maanden na dagtekening van de aanslag te zijn ingediend bij de invorderingsambtenaar van de gemeente.