Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borger-Odoorn

Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 - versie 2

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorger-Odoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 - versie 2
CiteertitelOndermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 - versie 2
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Mandaatbesluit Borger-Odoorn
  4. Functieboek van de gemeente Borger-Odoorn
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-01-2016Nieuwe regeling

10-12-2015

Gemeenteblad, 6 januari 2016, nr. 1141

15.19119

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 - versie 2

Gemeente Borger-Odoorn, Het Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 – versie 2 vastgesteld

Door middel van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 (versie 3) hebben de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de gemeentesecretaris van de gemeente Borger-Odoorn alle bevoegdheden gemandateerd aan de afdelingsmanagers en teamleiders. Dit met uitzondering van de bevoegdheden die expliciet zijn voorbehouden aan een ander leidinggevend niveau. In genoemd mandaatbesluit is ook geregeld dat de afdelingsmanagers en teamleiders bepaalde bevoegdheden kunnen ondermandateren aan coördinatoren en medewerkers.

De afdelingsmanagers en teamleiders van de gemeente Borger-Odoorn hebben – met inachtneming van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 (versie 3) – op 10 december 2015 het Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 – versie 2 vastgesteld.

Het Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 – versie 2 treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

U kunt het Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 – versie 2 terugvinden op www.borger-odoorn.nl of opvragen bij het Klantcontactcentrum.

Corsa: 15 .19119

Bijlage 3 bij Mandaatbesluit Borger-Odoorn

ONDERMANDAATBESLUIT BORGER-ODOORN 2015 – VERSIE 2

De afdelingsmanagers en teamleiders;

gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de bepalingen in het Mandaatbesluit Borger-Odoorn;

gelet op het Functieboek van de gemeente Borger-Odoorn;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het navolgende Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 – versie 2

Artikel 1. Alle coördinatoren en alle medewerkers

  • 1.

    De volgende bevoegdheden op te dragen aan alle coördinatoren:

    • a.

      het ondertekenen van personeelsdeclaraties;

    • b.

      het goedkeuren en afwijzen van opname verlof;

    • c.

      het muteren van ziek- en hersteldmeldingen;

    • d.

      het ondertekenen van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), voor zover het Wob-verzoek volledig wordt gehonoreerd;

    • e.

      het ondertekenen van besluiten tot buitenbehandelingstelling van aanvragen ingevolge de Algemene wet bestuursrecht;

    • f.

      het ondertekenen van besluiten die aan te merken zijn als besluit in de zin van artikel 1:3 van de Awb en als voorbereidingshandeling in de zin van artikel 6:3 van de Awb, voor zover dit besluit de belanghebbende los van het voor te bereiden besluit rechtstreeks in zijn belang treft (onder meer besluiten tot verlenging/opschorting van de beslistermijn en besluiten waarin de aanvrager in de gelegenheid wordt gesteld om nadere gegevens in te dienen).

  • 2.

    De volgende bevoegdheden op te dragen aan alle medewerkers:

    • a.

      het voeren van alle algemene correspondentie over gemeentelijke aangelegenheden en het ondertekenen daarvan. Hieronder vallen ook ontvangstbevestigingen, behandelings-, tussen- en afhandelingsberichten (mededelingen, inlichtingen, feitelijke informatie), uitnodigingen voor hoorgesprekken, brieven waarin belanghebbenden in de gelegenheid gesteld worden hun zienswijze kenbaar te maken dan wel een ingediende aanvraag aan te vullen, brieven waarin stukken doorgezonden worden die verkeerd geadresseerd zijn (doorzendplicht ingevolge de Algemene wet bestuursrecht) en het verlengen/opschorten van beslistermijnen. De inhoud van de brief mag niet een besluit zijn, noch mag deze als een besluit kunnen worden aangemerkt.

Artikel 2. Afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning

  • 1.

    De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Bestuurs- en Concernondersteuning zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het cluster Visie, Strategie en Ondersteuning (VSO):

    • a.

      het nemen en ondertekenen van besluiten op het gebied van gemeentelijke verzekeringen alsmede het aanmelden en afwikkelen van schadegevallen. Het ondermandaat bevat tevens de bevoegdheid tot het aanbrengen van mutaties op al bestaande verzekeringsovereenkomsten;

    • b.

      het ondertekenen van besluiten naar aanleiding van, en in overeenstemming zijnde met, de inspectierapporten van de GGD ingevolge de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

  • 2.

    De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Bestuurs- en Concernondersteuning zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het cluster Financiële Administratie (FIA):

    • a.

      het nemen en ondertekenen van besluiten in het kader van belastingen, betalingsregelingen, aanmaningen en incasso’s, invorderingen, BTW-aangiften, betalingsopdrachten en voorschotbetalingen.

  • 3.

    De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Bestuurs- en Concernondersteuning zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het cluster Documentaire Informatievoorziening (DIV):

    • a.

      het vaststellen van de definitieve geometrie in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie en het indien nodig opstellen van het bijbehorende brondocument;

    • b.

      het nemen en ondertekenen van huisnummerbesluiten op grond van de Gemeentewet en de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de hierop rustende nadere regelgeving.

Artikel 3. Afdeling Klantcontactcentrum

  • 1.

    De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Klantcontactcentrum zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de coördinator van het cluster Omgeving (OMG):

    • a.

      het verlenen/wijzigen/intrekken van vergunningen of ontheffingen op grond van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Borger-Odoorn;

    • b.

      het verlenen/wijzigen/intrekken van vergunningen of afwijkingen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • c.

      het verlenen/wijzigen/intrekken van ontheffingen en vrijstellingen op grond van de Winkeltijdenwet en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • d.

      het verlenen/wijzigen/intrekken van vergunningen op grond van de Wet op de Kansspelen en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • e.

      het verlenen/wijzigen/intrekken van vergunningen of ontheffingen op grond van de Drank- en Horecawet en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • f.

      het nemen en ondertekenen van verkeersbesluiten (over verkeerstekens en onderborden, de inrichting van de weg, voorzieningen ter regeling van het verkeer) en het verlenen van ontheffingen op grond van de Wegenverkeerswet 1994 en de hierop rustende nadere regelgeving.

  • 2.

    De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Klantcontactcentrum zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het cluster Omgeving (OMG):

    • a.

      het opstellen en ondertekenen van de ‘ambtelijke verklaringen’ voor de Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

    • b.

      het opmaken en ondertekenen van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

    • c.

      het opmaken en ondertekenen van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen;

    • d.

      het vaststellen van de definitieve geometrie in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie en het indien nodig opstellen van het bijbehorende brondocument;

    • e.

      het nemen en ondertekenen van huisnummerbesluiten op grond van de Gemeentewet en de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de hierop rustende nadere regelgeving.

  • 3.

    De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Klantcontactcentrum zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het cluster Mens (ME):

    • a.

      het nemen en ondertekenen van besluiten met betrekking tot rijbewijzen ingevolge de Wegenverkeerswet 1994 en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • b.

      het nemen en ondertekenen van besluiten met betrekking tot reisdocumenten op grond van de Paspoortwet en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • c.

      het nemen en ondertekenen van besluiten omtrent inschrijving en opneming, verbetering, aanvulling en verwijdering van een gegeven op grond van de Wet basisregistratie personen en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • d.

      het nemen en ondertekenen van besluiten inzake verlof omtrent begraving of crematie op grond van artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging en de hierop rustende nadere regelgeving;

    • e.

      het nemen en ondertekenen van besluiten inzake een verklaring omtrent gedrag op grond van artikel 30 en 31 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens;

    • f.

      het nemen en ondertekenen van besluiten omtrent naturalisatie op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap;

    • g.

      het uitoefenen van in de Kieswet opgenomen bevoegdheden met betrekking tot verkiezingen, exclusief de benoeming van de leden van de stembureaus, de indeling van de gemeente in stemdistricten, de vaststelling van vergoedingen voor de voorzitter, leden en plaatsvervangende leden van de stembureaus en de taken als voorzitter van het centraal c.q. hoofdstembureau.

Artikel 4. Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling

De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Maatschappelijke Ontwikkeling zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het cluster Sociaal, Economisch, en Maatschappelijk Beleid (SEM):

  • a.

    het nemen en ondertekenen van besluiten op grond van de Wet Inburgering en de hierop rustende nadere regelgeving;

  • b.

    het nemen en ondertekenen van besluiten met betrekking tot reisdocumenten op grond van de Paspoortwet en de hierop rustende nadere regelgeving;

  • c.

    het nemen en ondertekenen van besluiten omtrent inschrijving en opneming, verbetering, aanvulling en verwijdering van een gegeven op grond van de Wet basisregistratie personen en de hierop rustende nadere regelgeving.

Artikel 5. Afdeling Grondgebiedszaken

De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Grondgebiedzaken zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het cluster Realisatie (REAL):

  • a.

    het nemen en ondertekenen van besluiten (o.a. vergunningaanvragen) op grond van de Wet op de lijkbezorging en de hierop rustende nadere regelgeving.

Artikel 6. Terugkoppeling

De ondermandaathouder draagt er zorg voor dat er terugkoppeling aan de afdelingsmanager dan wel teamleider plaatsvindt voordat een besluit wordt genomen, indien:

  • a.

    het besluit ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding of het aangaan van meerjarige verplichtingen;

  • b.

    bij een besluit meerdere afdelingen zijn betrokken, wier standpunt niet gelijkluidend is;

  • c.

    het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt of leidt tot strijdigheid met ingezet beleid, met richtlijnen of met (wettelijke) voorschriften;

  • d.

    de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;

  • e.

    de afdelingsmanager dan wel teamleider dit kenbaar heeft gemaakt.

Artikel 7. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2015 – versie 2’.

Artikel 8. Bekendmaking

Dit besluit wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Exloo, 10 december 2015.

De afdelingsmanager van de afdeling Klantcontactcentrum

E.Rossèl

De afdelingsmanager van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling

M.Schulte

De afdelingsmanager van de afdeling Grondgebiedszaken

J.Gorseling

De afdelingsmanager van de Afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning

D.de Vries