Organisatie | Borger-Odoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voor subsidieverstrekking 2017 |
Citeertitel | Nadere regels voor subsidieverstrekking 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2017 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 13-12-2016 | 16.22809 |
In de Algemene Subsidieverordening gemeente Borger-Odoorn 2015 (hierna: Asv) worden de reikwijdte van de bevoegdheden van het college genoemd. In overeenstemming met artikel 3 van de Asv zijn de regels voor de beleidsterreinen, waarop subsidies worden verstrekt opgenomen in deze nadere regels. Deze regels voor de beleidsterreinen worden aangeduid als ‘Subsidieregels’.
Subsidies onderscheiden zich in juridische zin slechts door het feit of het een jaarlijkse dan wel een eenmalige subsidie betreft.
De jaarlijkse subsidie heeft betrekking op voortdurende activiteiten van een rechtspersoon.
Een eenmalige subsidie is een subsidie voor een eenmalige activiteit van een rechtspersoon en/of maatschappelijke organisatie zonder winstoogmerk, waarvoor het college subsidie wil verstrekken. Als een activiteit van een organisatie meerdere jaren achtereen (drie jaren) subsidie ontvangt kan deze in aanmerking komen voor een subsidie als zijnde een ‘jaarlijks terugkerend initiatief’ en worden opgenomen in het subsidieregister. In het tweede jaar van de subsidieverlening zal deze overweging worden gemaakt. Daarbij behoort een aankondiging tot voorgenomen niet-verlening voor een derde jaar of langer ook tot de mogelijkheden.
Een ontvanger van een jaarlijkse subsidie kan in hetzelfde jaar in aanmerking komen voor een eenmalige subsidie, als de activiteit of het project waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd voldoet aan de volgende voorwaarden:
Van de verleende subsidiebedragen wordt een register bijgehouden. Daarmee kan een initiatiefnemer tot op zeker hoogte al polsen of een aanvraag kans van slagen heeft (is het initiatief al elders genomen) of besluiten om de handen wellicht ineen te slaan met een andere initiatiefnemer. Het register kan ook zeer goed worden gebruikt als terugkoppeling over de bestedingen van de gemeenschapsgelden aan de gemeenteraad.
Niet in behandeling nemen aanvraag
Een subsidieaanvraag kan niet in behandeling worden genomen wanneer de aanvraag voor subsidie niet voor de daartoe gestelde termijn is ingediend.
Indien bij het indienen van de aanvraag de te overleggen gegevens onvolledig zijn, stelt het college de aanvrager in de gelegenheid om binnen 2 weken na ontvangst van de aanvraag de ontbrekende gegevens in te dienen. Wanneer binnen deze periode niet wordt voldaan aan het indienen van de vereiste gegevens, kan het college besluiten de aanvraag niet verder in behandeling te nemen.
Indien u niet binnen een maand na afloop van de activiteit(en) zorgt voor een verantwoording van uw activiteit (minimaal door het insturen van een foto), kan dit gevolgen hebben voor een eventueel volgende aanvraag.
De gemeente Borger-Odoorn wil instellingen stimuleren eigen inkomsten te genereren en kosten te beperken. Door middel van het indienen van een onderbouwde, sluitende begroting dient aangetoond te worden dat, met inbegrip van de gemeentelijks subsidie de aanvrager over voldoende middelen beschikt om de activiteit, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, te realiseren.
Bij het aanvragen van eenmalige subsidies gaan wij er vanuit dat ten minste 50% van de totale kosten wordt gedekt uit eigen middelen en /of eigen vrijwillige inzet. Daarnaast zijn er voor eenmalige subsidies maximumbedragen opgenomen.
Inzet van subsidies wordt scherper aan doelen en effecten gekoppeld. De nieuwe subsidieverordening biedt daarvoor ook de mogelijkheid. In deze optiek zijn de belangrijkste doelen waar de inzet van subsidie aan gekoppeld moet worden:
Artikel 1. Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, tweede lid, aanhef en onder g, van de Algemene Subsidieverordening Borger-Odoorn 2015 kan subsidieverlening tevens worden geweigerd als:
Artikel 2. Nadere verplichtingen
De begroting dient inzicht te geven in de berekening van de kostprijs per activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 3. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de taken als opgenomen in de desbetreffende regel.
Artikel 5. Ontvangende instantie(s)
Jaarlijkse subsidie op grond van de subsidieregelingen wordt verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk. Deze instanties worden opgesomd in het subsidieregister.
Het organiseren van eigen kracht en eigen inzet en het opbouwen en versterken van sociale netwerken
Activiteiten m.b.t. herdenkingen
Artikel 1. Beleidsdoelstellingen
De subsidie is onder andere, maar niet uitsluitend, gericht op het organiseren en verzorgen van herdenkingen.
Maatschappelijke basisinfrastructuur
(Gebieds)promotie, recreatie en toerisme
Artikel 1. Beleidsdoelstellingen
Het bevorderen van het toerisme en recreatie in de gemeente Borger-Odoorn door promotie, verbetering en ondersteuning van het aanwezige toeristische/culturele/sportieve product opdat het aantal bezoekers en de gemiddelde verblijfsduur van bezoekers toeneemt.
Het bevorderen van samenwerking en verbindingen tussen bedrijfsleven, cultuur, sport en welzijn.
Artikel 1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de activiteit die bijdragen aan de realisatie van de beleidsdoelen.
Het subsidieplafond wordt door de gemeenteraad bij besluit vastgesteld. Dit is de maximaal beschikbare subsidie.
Artikel 3. Ontvangende instanties
Subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan (maatschappelijke) organisaties, waaronder burgerinitiatieven, zonder winstoogmerk.
Artikel 4. Verdeling van het subsidieplafond
Subsidie wordt verleend op basis van het principe ‘Volgorde van binnenkomst’. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst geregistreerd en behandeld. Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag binnenkomen zullen zoveel mogelijk aanvragen worden gehonoreerd (mits wordt voldaan aan het beleid).
De volgorde van binnenkomst wordt bepaald:
Artikel 5. Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, tweede lid, aanhef en onder g, van de Algemene Subsidieverordening Borger-Odoorn 2015 kan subsidieverlening tevens worden geweigerd als:
Het organiseren van eigen kracht en eigen inzet en het opbouwen en versterken van sociale netwerken
Maatschappelijke kennismaking en preventie
Artikel 1. Beleidsdoelstellingen
Initiatieven van inwoners, groepen inwoners, ondernemers en rechtspersonen op het gebied van maatschappelijke zorg, kennismaking en preventie, meest gericht op het betrekken van jeugdigen bij de samenleving – tijdelijk – financieel ondersteunen middels cofinanciering (kan ook eigen inzet zijn) op 50/50 basis.
Lokale initiatieven gezonde leefstijl
Artikel 1. Beleidsdoelstellingen
Initiatieven van inwoners, groepen inwoners, ondernemers en verenigingen op het gebied van gezonde leefstijl en/of bewegen – tijdelijk – financieel ondersteunen middels cofinanciering (kan ook eigen inzet zijn) op 50/50 basis.
(Gebieds)promotie, recreatie en toerisme
Artikel 1. Beleidsdoelstellingen
Initiatieven van inwoners, groepen inwoners, ondernemers en organisaties op het gebied van (gebieds)promotie, recreatie en toerisme – tijdelijk – financieel ondersteunen middels cofinanciering (kan ook eigen inzet zijn) op 50/50 basis.