Organisatie | Aalsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Aalsmeer 2017 |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Aalsmeer 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Regeling Wmo-raad Aalsmeer 2010.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2017 | Nieuwe regeling | 23-05-2017 | Z-2017/175578 |
De raad van de gemeente Aalsmeer;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 april 2017;
gelet op artikel 147 en 150 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, lid 3, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;
besluit de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Aalsmeer 2017 vast te stellen.
Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie
De Adviesraad krijgt van het college de stukken die het voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan. Zo nodig zullen ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting geven over lopend beleid, de invloed van nieuw (rijks-)beleid en nieuw beleid van het college over de in artikel 2 lid 3 genoemde onderwerpen.
Artikel 5. Samenstelling Adviesraad
De leden en de voorzitter wonen in de gemeente Aalsmeer, bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Aalsmeer, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Aalsmeer of van samenwerkingsgemeente Amstelveen. Ze hebben ook geen indirecte of directe zakelijke binding met de gemeente Aalsmeer of Amstelveen voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie. Zij mogen niet als advocaat, procureur, gemachtigde of adviseur werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van de genoemde gemeenten. Zij mogen niet in dienst zijn van een instelling/organisatie die overeenkomsten zijn aangegaan met de genoemde gemeenten voor zover dit dienstverband van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.
Artikel 6. Werving, benoeming en zittingsduur van de voorzitter, secretaris en de leden
Het lidmaatschap van de voorzitter en de leden eindigt:
door intrekking van de benoeming door het college als gevolg van kennelijk wangedrag, grove taakverwaarlozing of gebleken rolonvastheid.
Alvorens de benoeming op grond van het onder d. bepaalde wordt ingetrokken, kan het college besluiten over te gaan tot schorsing van het betreffende lid. Schorsing mag spoedshalve plaatsvinden. De schorsing eindigt door intrekking van de schorsing of door intrekking van de benoeming door het college. Een op grond van het bepaalde in dit artikel geschorst lid of voorzitter neemt geen deel aan de vergaderingen van de Adviesraad en kan geen advies uitbrengen aan het college.
Jaarlijks vóór 1 juni brengt de Adviesraad overeenkomstig de "Algemene subsidieverordening Aalsmeer 2012" verslag uit aan het College van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het door het college beschikbaar gestelde budget.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 23 mei 2017.
De griffier,
O. van Kolck
De voorzitter,
J.J. Nobel
Artikel 2. Doel, taken en positie van de Adviesraad Sociaal Domein
De Adviesraad Sociaal Domein (hierna: de ASD) heeft tot doel een bijdrage te leveren aan een integrale voorbereiding van (uitvoerings-)beleid op de gebieden van de WMO, Jeugdwet en Participatiewet. Door het betrekken van een vertegenwoordiging vanuit de Aalsmeerse samenleving komen betere, beter gedragen en op de praktijk afgestemde beleidsvoorstellen tot stand.
De ASD heeft tot taak gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college van burgemeester en wethouders. Indien gevraagd ontvangt de ASD tijdig vanuit de ambtelijke organisatie (zie art.3) de schriftelijke en/of mondelinge informatie die benodigd is om advies uit te kunnen brengen. De ongevraagde adviezen liggen vanzelfsprekend op de terreinen WMO, Jeugdwet en Participatiewet, voor zover het beleids- of uitvoeringsaangelegenheden betreft.
a. De drie wetgevingsproducten waarover de ASD adviseert vereisen alle cliëntenparticipatie. De ASD voorziet hierin. Het vereist wel dat de leden van de ASD voeling en contact hebben en houden met cliënten in de Aalsmeerse samenleving. Indien in een gedeeltelijke of soortgelijke cliëntenparticipatie al is voorzien op een andere wijze, zoals bijvoorbeeld het geval is bij de Stichting Ons Tweede Thuis, speelt de ASD hierin een terughoudende rol;
b. Op onderdelen kan op een andere - meer directe - wijze al zijn voorzien in een inbreng van cliënten, bijvoorbeeld door directe raadpleging. De ASD kan in die gevallen beoordelen en toetsen of de inbreng op een juiste wijze, zowel qua proces als inhoud, is verwerkt in het voorliggende beleidsvoorstel.
Artikel 3. Advisering en adviestermijnen
De termijn van maximaal vier weken is vereist vanwege de benodigde ambtelijke voorbereiding en het bestuurlijke besluitvormingsproces. De ASD en het college streven naar een onderlinge transparante verhouding: helderheid over advisering en hoe het college daar mee om gaat. Er zijn vier mogelijkheden dit goed vorm te geven:
Dit lid van artikel 3 richt zich op het voorkomen van actieve en passieve informatieverstrekking door de ASD aan anderen dan het college van B&W voorafgaand en na afloop van een door het college van B&W te nemen besluit. De ASD is ingesteld om adviezen uit te brengen aan het college van B&W. Het is van belang om te voorkomen dat de ASD een politiek orgaan wordt. Voortijdige informatie-uitwisseling - buiten die met het college van B&W of de ambtelijke organisatie - kan gewild of ongewild politieke beïnvloeding met zich meebrengen. Dit past niet in de adviserende rol van de ASD. Nadat het college van B&W een besluit heeft genomen is het aan het college om naar buiten te treden met het genomen besluit en het door de ASD gegeven advies, dit om "verpolitiseren" van de ASD te voorkomen. De ASD heeft een eigen website. Op deze site wordt algemene informatie verstrekt over de ASD. Na afronding van de besluitvorming door college en/of raad (afhankelijk van de bevoegdheidsverdeling) publiceert de ASD hierop tevens het aan het college verstrekte advies. Indien over een onderwerp waarop de ASD adviesbevoegd is abusievelijk geen advies is gevraagd aan de ASD, stelt de ASD hiervan terstond de coördinator op de hoogte en wordt het college van burgemeester en wethouders daarvan door de coördinator in kennis gesteld.
Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie
De leden van de ASD en/of de onafhankelijke voorzitter ontvangen via de secretaris van de ASD de documenten en informatie die benodigd zijn voor het goed kunnen vervullen van hun adviesfunctie zo veel mogelijk vroegtijdig en "aan de voorkant" van het beleidsproces. Indien gewenst door de ASD of door de ambtelijke organisatie vindt mondelinge toelichting plaats in de ASD door de vakambtenaar. Indien de ASD om mondelinge toelichting vraagt is de ambtelijke organisatie gehouden daaraan gehoor te geven.
Artikel 5. Samenstelling Adviesraad
De ASD telt minimaal negen en maximaal twaalf leden en heeft daarnaast een onafhankelijke voorzitter. De ASD benoemt uit zijn midden een secretaris en een penningmeester. Voorzitter, secretaris en penningmeester vormen gezamenlijk het dagelijks bestuur van de ASD. Het totaal aantal personen waaruit de ASD bestaat bedraagt dus uit maximaal dertien. De onafhankelijke voorzitter moet draagvlak hebben bij zowel de gemeente als de ASD. Hij/zij moet ervaring hebben als voorzitter, kennis hebben van of ervaring hebben met een politie/bestuurlijke omgeving én kennis/ervaring hebben met /binnen maatschappelijke organisaties.
De ASD dient maatschappelijk draagvlak te hebben. Dit betekent dat de leden van deze raad een binding moeten hebben met de Aalsmeerse samenleving. Er moet sprake zijn van evenwicht, brede kennis en bij voorkeur (ervarings-)deskundigheid op de werkvelden van de Adviesraad. Evenwicht wordt bereikt door op elk van de beleidsvelden, WMO, Jeugdwet en Participatiewet, drie of vier leden te benoemen. Van deze leden wordt verwacht dat zij expertise en verbondenheid hebben op/met het beleidsveld dat zij behartigen. Zij zijn op enigerlei wijze verbonden met cliënten uit het betreffende beleidsveld. Het is daarom van belang dat de ASD deels bestaat uit personen die vanuit maatschappelijk relevante organisaties en/of op basis van hun expertise een bijdrage kunnen leveren aan het beleidsveld en deels uit (een vertegenwoordiging van) cliënten van de WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet.
De ASD is ingesteld door het college van B&W om dat college gevraagd en ongevraagd te adviseren over zaken die op het vlak liggen van de drie wetgevingsproducten. Dat betekent dat er een directe en open communicatielijn ligt tussen college en ASD. Die lijn is vergelijkbaar met de lijn van ambtelijke organisatie naar college en maakt deel uit van de fase van voorbereiding op besluitvorming door het college. Er moet in een dergelijke relatie sprake zijn van het onderling vertrouwen dat informatie, documenten en meningen daarover onderdeel uitmaken van het beleidsvoorbereidingstraject dat uiteindelijk leidt naar een afgewogen besluit van het college van B&W. Juist in dat voortraject is het van belang dat geen verstoring/beïnvloeding van dit proces plaatsvindt door anderen dan de vaste adviseurs zoals ambtelijke organisatie en ASD. Rolvastheid door college, ASD en ambtelijke organisatie is dan vereist.
Van de ASD-leden mag worden verwacht dat zij het grote geheel kunnen overzien en integraal kunnen denken. De verkregen input vanuit de achterban moeten de ASD-leden kunnen vertalen in hun advisering naar een zeker abstractieniveau waarbij zij voorts rekening dienen te houden met kaders waarbinnen de structurele participatie kan plaatsvinden. Als kaders dienen de relevante wettelijke bepalingen, de aanwezige financiële middelen, landelijke en regionale verplichtingen en de gangbare procedure met betrekking tot de bestuurlijke en politieke besluitvorming.
Het begrip "zonder last" betekent: zonder een bindend mandaat. Ieder lid is vrij om te stemmen zoals hij zelf wil. Juridisch is binding aan bijvoorbeeld een afspraak met of opdracht van de achterban niet mogelijk. Natuurlijk houdt een lid wel rekening met de heersende mening binnen de achterban (de doelgroep), maar het lid is geen "persoonlijke spreekbuis".
Mocht de bezetting en/of de evenwichtige spreiding van kennis en deskundigheid binnen de ASD in het gedrang komen, moet het college van B&W de mogelijkheid hebben om - in geval van het ontbreken daarvan binnen de Aalsmeerse samenleving - leden te benoemen die niet woonachtig zijn in Aalsmeer. Het hebben en houden van een kwalitatief goede ASD en kwalitatief goede adviezen zijn immers een eerste vereiste. Het spreekt voor zich dat dit in goede samenspraak gaat met de ASD.
Artikel 6. Werving, benoeming en zittingsduur van de voorzitter, secretaris en de leden
Voor het invullen van vacatures binnen de ASD wordt een sollicitatiecommissie ingesteld. Hieraan wordt een vertegenwoordiger van de gemeente, aangewezen door het college, toegevoegd. De commissie beoordeelt de ingekomen sollicitaties, toetst deze aan het geformuleerde profiel en voert gesprekken met de sollicitanten. De commissie bestaat uit drie leden, inclusief de (plaatsvervangend) voorzitter van de ASD. De vacaturetekst wordt in samenspraak tussen gemeente en ASD opgesteld en door de gemeente geplaatst. De profielschetsen worden in samenspraak met de ASD opgesteld. Om tot uitdrukking te brengen dat het om een adviserende functie aan het college handelt, vindt de werving in opdracht van de gemeente plaats in nauwe samenwerking met de ASD. Bij eerste aanvang van de Adviesraad ligt het uit een oogpunt van gewenste continuïteit en behoud van expertise voor de hand om de voorzitter, secretaris en de penningmeester van de WMO-raad te benoemen tot voorzitter, secretaris en penningmeester van de Adviesraad, dit uiteraard voor zover zij dit zelf wensen.
Voor wat betreft de bepalingen m.b.t. de intrekking van de benoeming en schorsing van een lid of voorzitter: college en ASD werken op basis van goed vertrouwen in en met elkaar. Van de in deze bepalingen genoemde maatregelen zal daarom uitsluitend in zeer uitzonderlijke situaties en bij zeer uitzonderlijke gedragingen sprake kunnen zijn. Het college past hierbij de nodige terughoudendheid toe.