Organisatie | Huizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening adviesraad sociaal domein Huizen Blaricum Eemnes Laren |
Citeertitel | Verordening adviesraad sociaal domein HBEL |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2017 | nieuwe regeling | 09-11-2017 Gemeenteblad van Huizen 2017-11 d.d. 5 -12-2017 | Onbekend |
De raad van de gemeente Huizen;
in vergadering bijeen op 9 november 2017,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 31 oktober 2017; agendapunt 10;
gelet op de artikelen 147 en 149 Gemeentewet, 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, 2.10 van de Jeugdwet en 47 van de Participatiewet;
Verordening Adviesraad sociaal domein Huizen Blaricum Eemnes Laren
Artikel 1. Grondslag adviesraad
Op basis van deze verordening, ter uitvoering door het college, kan een adviesraad aan het college worden ingesteld die zich richt op alle beleidsterreinen en aangelegenheden die onder de werking van het sociaal domein in de gemeente vallen, te weten de onderwerpen die geregeld worden in de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet. Primair richt deze adviesraad zich op onderwerpen die onderdeel zijn van de intergemeentelijke samenwerking op het sociaal domein tussen de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Secundair kan deze adviesraad ook adviseren over zaken die enkel lokale aangelegenheden betreffen. De adviesraad draagt de naam “Adviesraad sociaal domein HBEL”.
Het college legt onderwerpen waarover ze geadviseerd wil worden middels een schriftelijke adviesvraag voor aan de adviesraad. In de aanvraag maakt het college expliciet duidelijk over welke punten ze advies vraagt. Het college stemt de aanvraag zodanig af op het voorziene proces van gemeentelijke besluitvorming, dat deze de adviesraad tijdig bereikt.
Artikel 5. Samenstelling en benoeming
De adviesraad bestaat uit natuurlijke personen die, in ideale samenstelling, behoren tot de relevante doelgroepen uit de samenleving, dan wel deze vertegenwoordigen en die vanuit hun kennis en/of ervaring en/of capaciteiten een bijdrage kunnen leveren aan de adviesraad. Bij de benoeming van de leden wordt gestreefd naar een evenredige benoeming van ingezetenen van de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren.
De leden van de adviesraad zijn geen wethouder, raadslid, commissielid of ambtenaar in een van de HBEL-gemeenten; zij verrichten niet beroepsmatig diensten aan deze gemeenten, zijn niet in dienst bij een zorgaanbieder en bekleden ook anderszins geen functie van waaruit zij een belang (kunnen) hebben bij de advisering van de adviesraad.
Artikel 7. Openbare kennisgeving
De vergaderdata, de agenda’s en de vergaderlocatie van de adviesraad worden op de website van de gemeente bekend gemaakt.
Artikel 8. Overleg adviesraad met portefeuillehouders gemeenten
Er is tenminste 1 maal per jaar bestuurlijk overleg van de gemeentelijke portefeuillehouders van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet met een afvaardiging van de adviesraad. Onderwerp van overleg is elkaar informeren over relevante ontwikkelingen en het met elkaar van gedachten wisselen over de hoofdlijnen van beleid en de wederzijds opgedane ervaringen op basis van deze verordening.
Artikel 9. Budget en faciliteiten
Het college stelt aan de adviesraad een ambtelijk secretaris beschikbaar; de secretaris draagt zorg voor de voorbereiding en verslaglegging van de vergaderingen en ziet er op toe dat adviesaanvragen met bijbehorende stukken alsmede alle andere informatie tijdig aan de leden beschikbaar worden gesteld.
Artikel 10. Vergoeding aan de leden
De leden van de adviesraad ontvangen een vergoeding van € 100,- per bezochte vergadering. Het bedrag van de vergoeding kan door het college in overleg met de adviesraad worden gewijzigd. De totale vergoeding kan per lid niet meer bedragen dan de wettelijke begrenzing van de fiscaal onbelaste vrijwilligersvergoedingen.
Artikel 11. Geheimhoudingsplicht
De leden van de adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij in die hoedanigheid van het college vernemen en waarvan zij het vertrouwelijk karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingsplicht blijft ook bestaan na beëindiging van het lidmaatschap.
Artikel 12. Beslissing college in gevallen waarin de verordening niet voorziet
In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.