Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent afhandeling bezwaarschriften Verordening afhandeling bezwaarschriften 2017 |
Citeertitel | Verordening afhandeling bezwaarschriften 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening afhandeling bezwaarschriften 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2017 | nieuwe regeling | 05-10-2017 | BIVO/2017/30306 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 3 Afhandeling door de commissie
Indien de bij het bezwaarschrift betrokken partijen en het college dan wel de burgemeester daartoe bereid zijn, wordt de bezwaarprocedure opgeschort, in afwachting van de behandeling van het onderliggende conflict door middel van alternatieve geschillenoplossing.
Artikel 8 Uitoefening/overdracht bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris van de commissie:
Voor het houden van een zitting is vereist dat er tenminste twee leden van de commissie aanwezig zijn, waarbij een lid fungeert als voorzitter.
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Hoofdstuk 5 Overige en slotbepalingen
Bezwaarschriften die ingediend zijn voor inwerkingtreding van deze verordening worden behandeld volgens de bepalingen in de Verordening afhandeling bezwaarschriften 2013.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Heemskerk in zijn openbare vergadering van 5 oktober 2017
de raad voornoemd,
de griffier de voorzitter
In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Awb voorkomen.
Artikel 2. Inleidende bepaling commissie
Middels deze bepaling wordt de commissie geïntroduceerd en worden de grenzen van haar bevoegdheid vastgelegd. Artikel 2 is zó opgebouwd dat uitgangspunt is dat de voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester berust bij de commissie bezwaarschriften.
Het tweede lid geeft beperkingen aan op de algemene taak zoals die in het eerste lid staat omschreven. De beperkingen hebben betrekking op categorieën bezwaarschriften waarvoor thans aparte procedures gelden.
Artikel 3. Samenstelling van de commissie
De leden van de commissie worden benoemd door het college. Om de objectiviteit zoveel mogelijk te waarborgen en schijn van vooringenomenheid te vermijden mogen de voorzitter en de leden geen deel uitmaken van het bestuur en werkzaam zijn onder de gemeente Heemskerk. En tevens niet woonachtig zijn in de gemeente Heemskerk.
De leden van de commissie worden voor vier jaar benoemd. Hierdoor is er een mate van continuïteit bij de commissie en is het niet zo dat op één moment de hele commissie opstapt, maar zal dit meer gespreid zijn.
Een lid kan altijd zelf ontslag nemen of het college kan een lid ontslaan (artikel 3). Bij dit laatste dient wel rekening gehouden te worden met het feit dat de commissie als adviseur een onafhankelijke rol ten opzichte van het bestuursorgaan heeft en daarom dient aan de commissie ruimte te worden gelaten om op verantwoorde wijze invulling aan haar onderzoeksbevoegdheden te geven. Het college mag daarom niet te lichtvaardig met de ontslagbevoegdheid omspringen omdat anders de schijn zou kunnen ontstaan dat een commissie(lid) aan de kant wordt geschoven vanwege een voor het bestuursorgaan onwelgevallig standpunt. Tegelijkertijd is de commissie een adviserend orgaan en ligt de eindverantwoordelijkheid voor de beslissing op het bezwaar bij het bestuursorgaan.
De bepaling van het vierde lid is van orde. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven vervullen.
Deze artikelen spreken voor zich.
Alternatieve geschillenbeslechting wordt bij de meeste bestuursorganen en rechtbanken op een bepaalde manier toegepast. Een veel voorkomende vorm is (pre)-mediation. De mogelijke werkwijze is om na ontvangst van het bezwaarschrift meteen te bellen naar de bezwaarmaker en te vragen of deze wil meewerken aan een informeel gesprek. Vervolgens wordt bezwaarmaker uitgenodigd op een gesprek. Op deze manier kunnen misverstanden worden rechtgezet, het besluit nader worden toegelicht etc. Dit kan leiden tot intrekking van het bezwaarschrift. Per bezwaarschrift wordt door de secretaris of juridisch medewerker bekeken of een zaak hiervoor in aanmerking komt.
Door de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen is het van belang dat, indien er gesproken wordt over mogelijke oplossingen buiten de bezwaarprocedure om, formeel wordt vastgelegd dat de beslistermijn van het bezwaarschrift wordt opgeschort tot het moment dat aan de secretaris wordt meegedeeld wat de uitkomst van de bemiddelingspoging is.
Artikel 7:13, vierde lid, Awb bepaalt dat de adviescommissie beslist over de toepassing van een aantal procedurevoorschriften uit de Awb.
In het kader van de voorbereiding van een beslissing op bezwaar door een adviescommissie vinden echter meer handelingen plaats. Hierbij valt te denken aan het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid Awb) of het stellen van een termijn waarbinnen de indiener van een bezwaarschrift verzuimen kan herstellen (artikel 6:6 Awb).
Omdat de wetgever de bevoegdheid hiertoe niet expliciet bij de adviescommissie neerlegt, bepaalt artikel 9 dat deze bevoegdheden worden uitgeoefend door de secretaris van de adviescommissie.
Artikel 10, 11 en 12. Hoorzitting en Uitnodiging zitting
Ook hier heeft de wetgever de bevoegdheid niet expliciet bij de voorzitter neergelegd. Artikel 10, 11 en 12 bepalen dat de bevoegdheden met betrekking tot de procedure worden uitgeoefend door de secretaris van de commissie en de bevoegdheden met betrekking tot de inhoud door de voorzitter.
Deze artikelen spreken voor zich.
Het college heeft de bevoegdheid om de hoogte van de vergoedingen vast te stellen, welke rond het landelijk gemiddelde liggen.
Artikel 20 Ambtelijke afhandeling bezwaar
Voor de behandeling van bezwaarschriften bestaan twee werkwijzen: bezwaarbehandeling middels een adviescommissie en bezwaarbehandeling middels een ambtelijke afhandeling. Dit artikel maakt het mogelijk bij college- en burgemeestersbesluit te bepalen dat bij bepaalde categorieën bezwaarschriften ambtelijk wordt gehoord. De categorieën worden door middel van een aanwijzingsbesluit bepaalt en bekendgemaakt. Deze werkwijze heeft tot doel de doorlooptijd van de bezwaarschriften te verkorten. De voorbereiding van de beslissing op de bezwaren zal verder via de ambtelijke procedure plaatsvinden.
Het tweede lid opent de mogelijkheid om de voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten als genoemd in het eerste lid alsnog bij de commissie te leggen.
Deze bepalingen, in combinatie met de artikelen uit de Awb die betrekking hebben op ambtelijke afhandeling, hebben als doel deze procedure zorgvuldig, maar wel zo flexibel mogelijk te laten verlopen. De juridisch medewerkers van bureau Afdelingszaken voeren deze taak, de voorbereiding en afhandeling van de beslissing op bezwaarschriften, uit. De ambtelijke hoorzitting vindt plaats onder leiding van een juridisch medewerker van bureau Afdelingszaken. In aanwezigheid van een verslaglegger en een vertegenwoordiger van het verwerend orgaan. Wanneer er in de praktijk een probleem ontstaat voor de voorbereiding en afhandeling kan er worden afgeweken van de standaard werkwijze met inachtneming van hetgeen gesteld in de verordening en de wet.
Om de afhandeling van de bezwaarschriften (en tevens beroepszaken) inzichtelijk te maken wordt er jaarlijks een verslag opgesteld door de juridisch medewerkers van bureau Afdelingszaken. Hierin worden zowel de zaken behandeld door de commissie bezwaarschriften als de ambtelijk afgedane zaken vermeld. Het jaarverslag wordt door het college vastgesteld en vervolgens ter informatie aangeboden aan de raad.