Organisatie | Westerveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de gemeenteraad 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2014 | 15-07-2015 | artikel 5 | 01-07-2014 Da's mooi, 15-07-2014 | 14/10754 | |
01-03-2010 | 01-04-2012 | Nieuwe regeling | 26-01-2010 Da's mooi, 09-02-2010 | Onbekend |
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging; benoeming wethouders
Bij elke benoeming van nieuwe leden van de raad stelt de raad op voorstel van de voorzitter een commissie in bestaande uit drie leden van de raad. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden en het proces-verbaal van het (centraal)stembureau.
Bij de benoeming van een wethouder wordt overeenkomstig het eerste lid van dit artikel een commissie ingesteld die onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. De commissie ingesteld die onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. De werkwijze van deze commissie is overeenkomstig het tweede lid van dit artikel.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.
5.Met de in het vierde lid beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de mededeling daarvan.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 14 Openbare kennisgeving
De vergadering wordt bekend gemaakt met een aankondiging in een huis-aan-huisblad en plaatsing daarvan op de gemeentelijke website. In bijzondere gevallen, waaronder de situatie onder artikel 9 lid 3, kan de voorzitter besluiten de vergadering bekend te maken door de aankondiging in een regionalen krant en op de gemeentelijke website te plaatsen.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de preventielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter door ondertekening vastgesteld.
Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens tot hoofdelijke stemming over te gaan deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 19 Besluitenlijst en verslag
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de concept-besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering kan voor de aanvang van de vergadering bij de griffier worden ingediend.
Artikel 20 Ingekomen stukken en mededelingen
Brieven, gericht aan de gemeenteraad, over onderwerpen die behorende tot de bevoegdheid van de gemeenteraad, worde als regel geplaatst op een lijst met ingekomen stukken van de agenda van een in artikel 6 genoemde raadscommissie kan inhouden om de brief (tevens) te agenderen voor de raadsvergadering.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 28 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 30 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 31 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Amendementen worden ingediend bij de voorzitter. Na indiening leest de voorzitter het amendement voor en draagt de griffier zorg voor het verspreiden van het amendement onder de leden en bij de aanwezigen op de publieke tribune.
De voorzitter plaatst het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst, tenzij de raad besluit het initiatiefvoorstel direct te behandelen. Het agenderen van een initiatiefvoorstel wordt zoveel mogelijk in de agendacommissie voorbereid, maar deze voorbereiding kan er niet toe leiden dat een initiatiefvoorstel niet op de raadsagenda wordt geplaatst.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat en duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad, de wethouders en de pers. Het verzoek wordt tevens geplaatst op de gemeentelijke website. Bij vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 40 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De voorzitter kan weigeren een onderwerp tijdens de vragenronde aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven, indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt of indien het onderwerp niet voldoet aan de criteria uit lid 1 of 3 van dit artikel.
Hoofdstuk 5 Planning & control
Jaarlijks in de maand januari stelt de gemeenteraad op voorstel van het presidium een termijnagenda vast. De termijnagenda vermeldt de belangrijke onderwerpen die de raad in het betreffende jaar wil behandelen, inclusief een planning van de periode (maand, kwartaal). De termijnagenda bevat tevens de onderwerpen die in het daaropvolgende jaar behandeld moeten worden.
Hoofdstuk 6 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 48 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers
Artikel 50 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 51 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 26 januari 2010
De voorzitter, De griffier,
T.Slagman-Bootsma A. Middelkamp
Memorie van Toelichting bij het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
artikel 1 sub f: tekstuele wijziging
artikel 1 sub g: toevoeging dat een initiatiefvoorstel uitsluitend afkomstig kan zijn van één of meerdere raadleden
artikel 4 lid 3: Dit lid is toegevoegd. In beginsel vormen de fractievoorzitters het presidium. Bij hun ontstentenis was tot nu toe de gewoonte dat zij vervangen werden door een ander lid van hun fractie. Daarvoor waren geen vaste vervangers aangewezen, waardoor het presidium in vele verschillende samenstellingen bijeenkwam. Om continuïteit in het presidium te behouden, is het voorstel om per fractie één vaste vervanger aan te wijzen.
artikel 4 lid 5: In dit lid is toegevoegd dat de secretaris de positie van adviseur inneemt indien hij deelneemt aan het presidium.
artikel 4 lid 8: De civielrechtelijke figuur van machtiging is gewijzigd in de bestuursrechtelijke figuur van mandaat. Het mandaatsbesluit van het presidium wordt geborgd door een presidium besluit dat daaraan ten grondslag ligt. De inhoud van het mandaat van de werkgevercommissie wordt uitdrukkelijk neergelegd in het mandaatbesluit.
artikel 5 lid 1: de agendacommissie en de auditcommissie voldoen niet aan de criteria genoemd in artikel 82 Gemeentewet. Daarom zijn zij uit de oorspronkelijke opsomming verwijderd en ondergebracht in een nieuw lid 2.
artikel 6 lid 5: tekstuele wijzigingen
artikel 7 lid 3 en 4: het oorspronkelijke lid 3 is gesplitst in de twee afzonderlijke leden 3 en 4.
artikel 7 lid 5: deze tekst is vernummerd en in een lid in plaats van een sub ondergebracht.
artikel 8 lid 1: Dit lid is in overeenstemming gebracht met het nieuwe vergaderrooster. De werkwijze om het rooster vast te laten stellen door het presidium sluit aan bij de huidige werkwijze.
artikel 8 lid 2: in verband met de lange duur van vergaderingen is een eindtijd ingevoerd. Tevens is voorzien in een regeling indien de vergadering niet is afgerond. Voor bijzondere gevallen is een afwijkingsregeling opgenomen.
artikel 9 lid 3: dit lid wordt nieuw geïntroduceerd. Voorheen was het niet mogelijk om op een termijn korter dan 10 dagen de raad bijeen te roepen. Er zijn situaties voorstelbaar waarop dat wel wenselijk is. Vandaar de mogelijkheid tot een spoedoproeping op een termijn van drie dagen. Vanwege het bijzondere karakter van de spoedoproeping is voorzien in overleg met de agendacommissie. Dit artikel moet terughoudend toegepast worden.
artikel 10 lid 3 en 4: deze zijn verwisseld, aangezien in de vergadering ook eerst over B-onderwerpen wordt beraadslaagd en besloten.
artikel 10 lid 7: in artikel 10 was al geregeld hoe een raadslid een A-stuk in een B-stuk kan wijzigen. Vanuit oogpunt van consistentie is nu ook geregeld hoe een B-stuk in een A-stuk kan worden gewijzigd. Aangezien elk lid het recht heeft om een stuk al B-stuk aan te merken, kan de wijziging van B-stuk naar A-stuk alleen indien de raad hier unaniem mee instemt.
artikel 12: Dit was oorspronkelijk artikel 4. Het artikel is niet inhoudelijk gewijzigd, maar geplaatst bij het artikel dat de uitnodiging en aanwezigheid van het college regelt.
artikel 14 lid 1: dit lid is uitgebreid met de mogelijkheid om in bijzondere gevallen af te wijken van publicatie in een huis-aan-huis-blad en de publiceren in een regionale krant. Reden hiervoor is onder meer dat een spoedvergadering niet tijdig in een huis-aan-huiskrant kan worden aangekondigd. Ook andere bijzondere situaties waardoor publicatie in een huis-aan-huiskrant niet mogelijk is, zijn denkbaar. Uitgangspunt blijft echter publicatie in een huis-aan-huiskrant.
artikel 19 lid 2: het woord geluidsopname is vervangen door opname, vanwege de introductie van audioverslagen. Verder is gewijzigd dat de opname beschikbaar is via de website, omdat de opslag van de verslagen niet bij de gemeente geschiedt. De beschikbaarheid van de besluitenlijst via de website is geschrapt, omdat de videoverslagen een uitgebreider verslag zullen vormen dat de besluitenlijst.
artikel 19 lid 4: tekstuele wijziging.
artikel 19 lid 6: aan de verplichte onderdelen van de besluitenlijst is toegevoegd de fractie waartoe de verschillende leden behoren.
artikel 19 lid 7: aanbrengen van wijzigingen in de besluitenlijst kan enkel indien die voorstellen tot die wijzigingen van te voren zijn ingediend bij de griffier. Om vast te leggen op welke punten de besluitenlijst is gewijzigd, meldt de voorzitter de voorstellen.
artikel 19: het laatste lid (oorspronkelijk 6(2)) is vervallen. De verplichting tot het maken van een populaire samenvatting van de raadsvergadering is een onderwerp dat ziet op de communicatie van de raad en niet het reglement dat het functioneren van de raad thuishoort. Daarbij sluit deze bepaling niet aan bij de praktijk.
artikel 21 lid 1: In dit lid zijn nu alle agendapunten opgesomd waarop geen inspraak mogelijk is.
artikel 21 lid 3: Het aanmelden van insprekers is gewijzigd naar 12 uur op de dag van de vergadering. In verband met de voorbereiding en planning van de raadsvergaderingen is het moment van aanmelden vervroegd naar 12 uur. Aanmelden blijft bij de griffie.
artikel 22 lid 8: tekstuele wijziging
artikel 26: om te voorkomen dat stemverklaringen resulteren in het (her)openen van de beraadslagingen is opgenomen dat een stemverklaring kort moet zijn.
artikel 34 lid 2: het amendement tot splitsing van een voorstel ten behoeve van de besluitvorming is geschrapt. De mogelijkheid om een voorstel ten behoeve van besluitvorming te splitsen in nu expliciet opgenomen bij het ordevoorstel.
artikel 35 lid 4: voorheen werden moties vreemd aan de orde van de dag behandeld na alle geagendeerde onderwerpen. Dit houdt in dat na de afwerking van de A-stukken de beraadslagingen geopend worden om de motie vreemd aan de orde van de dag te bespreken. Nu is geregeld dat eerst alle onderwerpen waarover beraadslaagd wordt (B-stukken en moties vreemd aan de orde van de dag) achtereenvolgens behandeld worden. Daarna worden de beraadslagingen gesloten en vindt besluitvorming over de A-stukken plaats.
artikel 36 lid 2: in dit lid is de mogelijkheid tot het splitsen van een voorstel ten behoeve van de besluitvorming uitdrukkelijk geregeld. Het regelen van splitsing via een ordevoorstel sluit beter aan bij de systematiek van amendementen, moties en ordevoorstellen.
artikel 37 lid 2: tekstuele wijziging
artikel 37 lid 3: tekstuele wijziging
artikel 40 lid 4: de tekst is zo gewijzigd dat deze beter aansluit bij de huidige werkwijze, aangezien de werkwijze nu is dat het college zorg draagt voor de verstrekking van de antwoorden aan de pers en plaatsing op de website zonder tussenkomst van de griffier.
artikel 40 lid 5: tekstuele wijziging.
artikel 41 lid 1: toegevoegd is dat de onderwerpen die in de vragenronde aan de orde worden gesteld moeten zien op een actueel onderwerp en een spoedeisend karakter moeten hebben.
artikel 41 lid 2: tekstuele wijziging.
artikel 41 lid 5: De voorzitter heeft de mogelijkheid gekregen om vragen die niet voldoen aan de criteria genoemd in lid 1 en 3 niet aan de orde te stellen.
artikel 43: in het hele artikel is de agendacommissie vervangen door het presidium. Deze formulering sluit aan bij de huidige werkwijze.
artikel 44 lid 1: tekstuele wijziging
artikel 53: wijzigingen in verband met de vaststellingsdatum van deze aangepaste verordening.
artikel 54: dit artikel is nieuw en bevat de citeertitel van deze verordening.