Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Beleidsregel vechtsportgala’s

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel vechtsportgala’s
CiteertitelBeleidsregel vechtsportgala’s
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81 en volgende
  2. Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, art. 2.2.1.1. e.v.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-11-2017Nieuwe regeling

14-11-2017

gmb-2017-208118

33586440

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel vechtsportgala’s

Beleidsregel vechtsportgala’s

De burgemeester van Helmond;

gelet op artikel 4:81 en volgende van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2.2.1.1. e.v. van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008;

besluit:

Vast te stellen de Beleidsregel vechtsportgala’s 2017.

1. Inleiding.

In de gemeente Helmond worden regelmatig vergunningen aangevraagd voor vechtsportgala’s. Om misverstanden te voorkomen is het noodzakelijk het begrip vechtsportgala nader in te vullen. Ervaringen met vechtsportgala’s elders in den lande hebben verder geleid tot de landelijk breed gedragen overtuiging dat het wenselijk is aan vergunningen voor deze risicovol gebleken vechtsportgala’s een aantal met deze evenementen samenhangende specifieke voorschriften te verbinden.

2. Vergunning plichtige vechtsportgala’s

De navolgende sportactiviteiten worden aangemerkt als vechtsportgala:

  • a.

    Free-, cage-, en ultimate fightevenement of daarmee vergelijkbare evenementen;

  • b.

    Mixed Martial Arts, ook wel genoemd gemengde vechtkunst, waaronder in ieder geval worden begrepen free fight (het vrije vechten), vale tudo (Braziliaans Mixed Martial Arts) en cage fight (kooigevecht);

  • c.

    Kickboksen en Muay Thai (Thaiboksen) in al hun varianten.

3. Vechtsportwedstrijden die niet worden aangemerkt als vechtsportgala:

Reguliere (vecht)sportwedstrijden, georganiseerd door een bij de NOC*NSF aangesloten instelling, die volgens die door die instelling vastgestelde regels worden gehouden of gespeeld in of op accommodaties waarover de instelling normaliter de beschikking heeft. Hierbij moet tevens worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • -

    er moet worden voldaan aan de voorwaarden in de gebruiksvergunning of –melding,

  • -

    er moet worden voldaan aan de bepalingen van de Drank- en Horecawet (reguliere of paracommerciële vergunning en/of ontheffing ingevolge artikel 35 Drank- en Horecawet).

  • -

    de wedstrijden moeten binnen één dag plaatsvinden (mogen dus niet meerdaags zijn),

  • -

    maximale leeftijd van de deelnemers is tot en met 17 jaar,

  • -

    de deelnemende verenigingen/sportscholen dienen aangesloten te zijn bij NOC*NSF,

  • -

    er mogen maximaal 250 personen (inclusief deelnemers) gelijktijdig aanwezig zijn,

  • -

    de wedstijden moeten om 20.00 uur zijn beëindigd,

  • -

    er mogen geen VIP-tafels (betalende tafels) worden verkocht.

4. Specifieke vergunningvoorschriften

Aan een vergunning voor een vechtsportgala worden de volgende voorschriften verbonden:

  • a.

    Voorschriften m.b.t. geldstromen: Viptafels

    • 1.

      De wet BIBOB kan worden toegepast indien een vergunningsaanvraag betrekking heeft op een vechtsportgala.

    • 2.

      De betaling van viptafels dient aantoonbar uiterlijk twee weken van te voren te geschieden.

    • 3.

      Kopers van viptafels dienen door vergunninghouder geregistreerd te worden.

    • 4.

      Contante betaling van viptafels is niet toegestaan.

    • 5.

      De vergunninghouder dient twee weken voor aanvang van het evenement een lijst te overleggen met de namen van de kopers van de viptafels en sponsoren en een overzicht van alle gedane betalingen van deze personen.

  • b.

    Voorschriften m.b.t. verkoop of schenken van alcohol

    • 1.

      De verkoop en/of het schenken van alcohol is voor 18.00 uur niet toegestaan in de accommodatie waar het evenement plaatsvindt.

  • c.

    Voorschriften m.b.t. sportkoepel

    Gala’s dienen plaats te vinden onder auspiciën van een bond of federatie van bonden die erkend zijn door NOC*NSF.

  • d.

    Voorschriften m.b.t. aanvullende veiligheidsmaatregelenVergunninghouder dient in de volgende aanvullende veiligheidsmaatregelen te voorzien:

    • 1.

      inzet van voldoende beveiligers door een wettelijk erkende beveiligingsorganisatie,

    • 2.

      de plaatsing van detectiepoortjes

    • 3.

      de uitoefening van toegangscontrole.

  • Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de precieze invulling van deze aanvullende veiligheidsmaatregelen.

5. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

 

Besloten op 14 november 2017

burgemeester

Mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel

Toelichting bij beleidsregel vechtsportgala’s

Ad 4 a.

De bedoeling van de voorschriften rondom viptafels is om de geldstromen meer zichtbaar te maken om zodoende het risico op witwassen te beperken. In de vechtsportgala’s gaat veel geld om. Veel van het geld dat verdiend wordt bij vechtsportgala’s gaat, al dan niet contant, om in de verkoop van viptafels. De geldstromen rondom viptafels zijn bijna niet zichtbaar.

Uit een onderzoek blijkt dat de verkoop van viptafels diverse risico-indicatoren van witwassen met zich meebrengt. Uit de evaluatie rondom de ongeregeldheden van het vechtsportgala is ook naar voren gekomen dat de registratie van viptafels niet transparant is. In sommige gevallen werd alleen de voornaam geregistreerd in het bezoekersoverzicht die de viptafel kocht, in andere gevallen werd alleen de naam van het bedrijf geregistreerd. Ook was er onduidelijkheid of er voor de hele viptafel betaald of voor een plaats aan de viptafel betaald moest worden.

Ad 4 b.

Het is vaak het geval dat er tijdens de vechtsportgala’s alcohol wordt geschonken. Dit gebeurt binnen de regels van de Drank- en Horecawet. Overmatig alcoholgebruik hangt samen met onder andere agressie en geweld. Om ongewenste situaties tijdens vechtsportgala’s door gebruik van (te veel) alcohol zoveel mogelijk te voorkomen is er bij deze vergunningsvoorschriften ook een beperking vastgesteld voor de begintijd van het schenken van alcohol.

Wel wordt het belang gezien van het op gelijke voet komen staan van vechtsport met andere sporten. Daarbij hoort het normaliseren van regelgeving. Een algeheel verbod op alcohol hoort daar ons inziens niet bij. Ook willen wij de mogelijkheid van het schenken van alcohol aan een viptafel, een van de bedrijfseconomische motoren van een vechtsportgala, niet op voorhand onmogelijk maken.

Ad 4 c.

Vechtsport moet op gelijk voet komen te staan met andere sporten. De stelregel moet dan ook zijn voor vechtsporten, dat je lid moet zijn van de erkende sportbond. Dit betekent dat de versplinterde vechtsportbonden worden verbonden en alle vechtsporters en -sportscholen aangesloten zouden moeten zijn bij een erkende bond (bijvoorbeeld via de federatie FOG). Hierdoor kunnen gemeenten er vanuit gaan dat voldaan wordt aan bepaalde veiligheidseisen en dat voorzorgsmaatregelen worden opgelegd om bepaalde risico’s te vermijden.

Ad 4 d.

Van een organisator wordt geëist dat deze aanvullende veiligheidsmaatregelen (de inzet van particuliere beveiligers, het plaatsen van detectiepoortjes, het uitoefenen van toegangscontrole) treft. Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de specifieke invulling.

Ook de door de betreffende bond gestelde eisen aan een evenement zien vaak op dergelijke maatregelen.

Leeftijd bezoekers

Er is voor gekozen om geen leeftijdsadvies bij wedstrijden in te stellen (vergelijk kijkwijzer). De verantwoordelijkheid hiervoor ligt primair bij de ouders en secundair bij de betreffende organisator en bond of federatie. Gemeentelijke voorschriften werken hierbij onnodig complicerend. Waarbij de complicerende factoren zitten in het geven en vaststellen van een leeftijdsadvies en in de controle hierop.