Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Subsidieverordening Stimuleringsbijdrage Walstraat, Zuiderhage en Pijpenstraat

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening Stimuleringsbijdrage Walstraat, Zuiderhage en Pijpenstraat
CiteertitelSubsidieverordening Stimuleringsbijdrage Walstraat, Zuiderhage en Pijpenstraat
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBouw, Ruimtelijke ordening en Monumentenwet

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2004;

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-05-200701-01-2011Onbekend

14-05-2007

Huis aan Huis d.d. 23 mei 2007

Gemeenteblad nr 250

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening Stimuleringsbijdrage Walstraat, Zuiderhage en Pijpenstraat

De raad van de gemeente Enschede;

gelezen het voorstel van het college van 20 maart 2007, dienst DSOB, stuknr. 12553

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2004;

besluit

vast te stellen de:

Subsidieverordening Stimuleringsbijdrage Walstraat, Zuiderhagen en Pijpenstraat

Gemeenteblad van Enschede

Hoofdstuk 1: Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a   wet: Algemene wet bestuursrecht;

b   Asv 2004: Algemene subsidieverordening 2004.

Artikel 2 Bevoegdheid college

Het college besluit met inachtneming van deze verordening op subsidieaanvragen.

Hoofdstuk 2: Subsidiebepalingen

Artikel 3 Toepassingsbereik; doel

1   Deze verordening is een bijzondere subsidieverordening als bedoeld in artikel 3 van de Asv 2004.

2   Het verstrekken van subsidies krachtens deze verordening heeft betrekking op het beleidsterrein Economische Ontwikkeling van de gemeente Enschede voor de binnenstad.

3   Subsidieverstrekking krachtens deze verordening heeft als doel het waarborgen, verbeteren en uitbouwen van de uitstraling en het functioneren van de Walstraat als gezellig verblijfsgebied met kleinschalige ondernemingen met als themadragers kunst, cultuur en culinair. De Zuiderhagen wordt beter gepositioneerd als verbinding tussen het station en het Van Heekplein en er wordt een milieu van kleinschalige winkelspeciaalzaken ingebed in het kernwinkelgebied van de binnenstad.

4 Het projectgebied waar deze regelingen van toepassing zijn omvat de Walstraat, Zuiderhagen en de Pijpenstraat.            

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor de activiteiten genoemd in de hoofdstukken 3 tot en met 6A.

Artikel 5 Subsidieplafond; verdeling beschikbaar subsidiebedrag

1   Als subsidieplafond geldt € 1.497.000

2   Het college verdeelt het beschikbare bedrag naar eigen inzichten. In principe geschiedt afhandeling in volgorde van moment van aanmelding, met inachtneming van de mogelijkheid tot prioritering door het college.

Artikel 6 Aanvullende subsidieverplichtingen

Naast de verplichtingen genoemd in de wet en de Asv 2004 geldt voor de subsidieontvanger de verplichting dat de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd moeten worden gestart voor 1 januari 2009.

Hoofdstuk 3: Regeling “Wonen boven winkels”

Artikel 7 Toepassingsbereik; doel

a De regeling ‘Wonen boven winkels’ heeft enerzijds als doel het verbeteren van leefbaarheid, sociale controle, veiligheid en functionaliteit (vraag naar woningen en kleine(re) winkels) van straten in het projectgebied. Anderzijds is het doel een kwaliteitsverbetering van vastgoed.

b Een subsidieaanvraag in het kader van deze regeling kan samengaan met een subsidieaanvraag in het kader van één of meer van de regelingen “gevelbeeld panden”, “verfraaiing projectgebied”, “stimulering nieuwe ondernemingen” en “huursuppletie”.

Artikel 8 Vereisten subsidieaanvrager

Aanvrager komt in aanmerking voor subsidie uit de regeling ‘Wonen boven winkels’ indien:

a   hij (toekomstig) eigenaar is van het pand;

b   het een bestaand of nieuw pand betreft binnen het projectgebied;

c voor het pand de afgelopen 2 jaar niet eerder subsidie verstrekt is voor hetzelfde doel;

d de ruimte zich bevindt boven een winkel of anderszins bedrijfsmatige functie;

e vooraf een haalbaarheidsonderzoek heeft plaatsgevonden, om te beoordelen of realisatie mogelijk is.

f het project een open / transparante begroting kent.

g de toe te voegen woonruimte voor tenminste vijf jaar deze functie behoudt.

Artikel 8A Nadere bepaling bij nieuwbouw

Indien een nieuw bouwplan wordt gerealiseerd wordt uitsluitend subsidie in het kader van “Wonen boven winkels” verleend als de commerciële ruimtes op de begane grond een maximale oppervlakte hebben van 150 m² Bruto Vloer Oppervlak (b.v.o.) in geval van een winkelfunctie en 250 m² b.v.o. in geval van een horecafunctie.

Artikel 9 Subsidiehoogte en subsidieplafond

a) De subsidie bedraagt 30% van de in artikel 8 onder f genoemde kosten tot een maximum van € 20.000,- per zelfstandige woning, uitgaande van een gemiddeld vloeroppervlak van 70 m² per zelfstandige woning. In geval van grotere of kleinere woningen (oppervlakte = y) kan het College de subsidie evenredig naar boven of beneden aanpassen, naar rato van het vloeroppervlak, volgens de formule: toe te kennen subsidie = ( y m² / 70 m² X 30% ) X ( kosten per zelfstandige woning ), maximaal € 20.000,-.

b) Het subsidieplafond bedraagt € 150.000,- per bouwplan.

Hoofdstuk 3A: Regeling “Winkels onder wonen”

Artikel 9a Toepassingsbereik; doel

a) De regeling “Winkels onder wonen” heeft als doel om de bedrijfsfunctie op de begane grond te versterken en de visuele kwaliteit van het vastgoed te vergroten.

b) Onder winkels wordt in dit hoofdstuk verstaan: bedrijfsfuncties die bijdragen aan de doelstelling zoals vermeld in artikel 3 van deze verordening.

c) Een subsidieaanvraag in het kader van deze regeling kan samengaan met een subsidieaanvraag in het kader van één of meer van de regelingen “gevelbeeld panden”, “verfraaiing projectgebied”, “stimulering nieuwe ondernemingen” en “huursuppletie”.

Artikel 9b Vereisten subsidieaanvrager

Aanvrager kan in aanmerking komen voor subsidie uit de regeling “Winkels onder wonen” indien:

  • a)

    hij (toekomstig) eigenaar is van het pand;

  • b)

    het project een bestaand pand betreft binnen het projectgebied;

  • c)

    het project een functiewijziging betreft van een ruimte op de begane grond in een bestaand pand naar bedrijfsruimte en dit in de afgelopen twee jaar niet als zodanig is gebruikt;

  • d)

    de toe te voegen bedrijfsruimte voor tenminste vijf jaar deze functie behoudt;

  • e)

    het project stedenbouwkundig en architectonisch voldoet aan de voorwaarden gesteld door de gemeente;

  • f)

    De kosten worden gemaakt voor eenmalige inrichtings- en/of verbouwingskosten;

  • g)

    het project een open/transparante begroting kent.

Artikel 9c Incompatibiliteit

  • a)

    Subsidie in het kader van de regeling “Wonen boven winkels” kan niet samengaan met subsidie in het kader van de regeling “Winkels onder wonen”, indien tegelijkertijd de winkelfunctie en de woonfunctie daarboven worden gecreëerd in hetzelfde pand.

  • b)

    Toepassing van deze regeling mag niet ten koste gaan van de woonfunctie op de etages.

  • c)

    Indien voor een project subsidie kan worden verkregen vanuit beide regelingen, wordt de regeling toegepast die de meeste subsidie oplevert voor de aanvrager.

Artikel 9d Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt 30% van de in artikel 9b onder g genoemde kosten tot een maximum van € 20.000,- per zelfstandige bedrijfsruimte.

Hoofdstuk 4: Regeling ‘Gevelbeeld panden’

Artikel 10 Toepassingsbereik; doel

a De regeling ‘Gevelbeeld panden’ heeft als doel het verbeteren van het gevelbeeld in het projectgebied. Dit betekent dat zowel de visuele als bouwkundige kwaliteit (kwaliteitsverbetering vastgoed) van de gevel wordt verbeterd.

b Een subsidieaanvraag in het kader van deze regeling kan samengaan met een subsidieaanvraag in het kader van één of meer van de andere regelingen waarop deze verordening van toepassing is.

Artikel 11 Vereisten subsidieaanvrager

Aanvrager komt in aanmerking voor subsidie uit de regeling ‘Gevelbeeld panden’ indien:

a   aanvrager (toekomstig) eigenaar is van het pand;

b   het project binnen het projectgebied ligt;

c deze bedoeld is voor aan de straat grenzende gevels;

d voor het pand de afgelopen 2 jaar niet eerder subsidie verstrekt is voor hetzelfde doel;

e het project stedenbouwkundig en architectonisch voldoet aan de voorwaarden gesteld door de gemeente.

f het project een open / transparante begroting kent.

Artikel 12 Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt 30% van de in artikel 11 onder f genoemde kosten tot een maximum van € 15.000,- per gevel.

Hoofdstuk 5: Fonds verfraaiing projectgebied

Artikel 13 Toepassingsbereik; doel

a Het doel van het Fonds verfraaiing projectgebied is tweeledig. Enerzijds om in aanvulling op de regeling ‘Gevelbeeld panden’ in specifieke gevallen een beroep te doen op dit speciaal in het leven te roepen fonds. Daarnaast is dit fonds bedoeld voor verfraaiing van het straatbeeld in het algemeen.

b Een subsidieaanvraag in het kader van deze regeling kan samengaan met een subsidieaanvraag in het kader van één of meer van de andere regelingen waarop deze verordening van toepassing is.

Artikel 14 Voorwaarden subsidietoekenning

In aanmerking voor deze subsidie komen locaties waarbij:

a   aanvrager (toekomstig) eigenaar is van het pand of perceel;

b   de gevel een prominente rol speelt in het straatbeeld;

c   aanpassing / verfraaiing van de gevel een grote toegevoegde waarde heeft voor de positieve ontwikkeling van het straatbeeld;

d het project stedenbouwkundig en architectonisch voldoet aan de voorwaarden gesteld door de gemeente.

e de gemeente de wens heeft om de gevel te renoveren / aan te passen;

f de gemeente zelf geen eigenaar is van de gevel, maar wel toestemming krijgt van de eigenaar om de gevel te renoveren / aan te passen.

g het project een wezenlijke bijdrage levert aan de verfraaiing van de openbare ruimte.

h het project een open / transparante begroting kent.

Artikel 15 Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt tot 60% van de in artikel 14 onder h genoemde kosten tot een maximum van € 15.000,- per gevel.

Hoofdstuk 6: Regeling ‘Stimulering nieuwe ondernemingen’

Artikel 16 Toepassingsbereik; doel

a De regeling ‘Stimulering nieuwe ondernemingen’ heeft als doel de vestiging van nieuwe ondernemingen die een positieve bijdrage leveren aan het gewenste doel zoals genoemd in artikel 3 van deze verordening.

b Een subsidieaanvraag in het kader van deze regeling kan samengaan met een subsidieaanvraag in het kader van één of meer van de andere regelingen waarop deze verordening van toepassing is.

Artikel 17 Vereisten subsidieaanvrager

Aanvrager komt in aanmerking voor subsidie uit de regeling ‘Stimulering nieuwe ondernemingen’ indien:

a   de onderneming past in het door de gemeente bedoelde functieprofiel;

b   de onderneming of organisatie initiatiefnemer is;

c aan de onderneming de afgelopen 2 jaar niet eerder subsidie verstrekt is voor hetzelfde doel;

d het project binnen het projectgebied ligt;

e het project stedenbouwkundig en architectonisch voldoet aan de voorwaarden gesteld door de gemeente.

f de kosten worden gemaakt voor eenmalige inrichtings- en/of verbouwingskosten.

g het project een open / transparante begroting kent.

Artikel 18 Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt 30% van de in artikel 17 onder g genoemde kosten tot een maximum van € 10.000,- per onderneming en per pand.

Hoofdstuk 6A: Regeling “Huursuppletie”

Artikel 18a Toepassingsbereik; doel

a) De regeling “Huursuppletie” heeft als doel het aantrekken en behouden van kleinschalig ondernemerschap om de vitaliteit van de straten in het projectgebied te stimuleren.

b) Een subsidieaanvraag in het kader van deze regeling kan samengaan met een subsidieaanvraag in het kader van één of meer van de andere regelingen waarop deze verordening van toepassing is.

Artikel 18b Vereisten subsidieaanvrager

Aanvrager kan in aanmerking komen voor subsidie uit de regeling “Huursuppletie” indien:

  • a)

    De onderneming past in het door de gemeente bedoelde functieprofiel;

  • b)

    De onderneming of organisatie initiatiefnemer is;

  • c)

    De onderneming binnen het projectgebied gesitueerd is.

Artikel 18c Nadere voorwaarden

a) De ondernemer bespreekt de te betalen basishuur met de gemeente, alvorens een huurcontract met eigenaar aan te gaan. Een afschrift van de huurakte wordt toegezonden aan de gemeente;

b) Onder basishuur wordt verstaan de maandelijkse “kale” huur die de ondernemer verschuldigd is aan de eigenaar van het pand, exclusief bijkomende vaste lasten en eventuele servicekosten;

c) De te hanteren basishuur dient marktconform te zijn, waarbij thans bij vaststelling van deze regeling wordt uitgegaan van een basishuur tussen € 100,- en € 150,- per m² Verkoop Vloer Oppervlak (v.v.o.) op jaarbasis;

d) De huursuppletiebijdrage wordt uitsluitend toegekend aan een huurder van een winkelruimte met een maximum b.v.o. van 150 m² of een horecabedrijf met een maximum b.v.o. van 250 m²;

e) De huursuppletiebijdrage is verbonden aan een onderneming, niet aan de ondernemer;

f) De aanvraag voor de vaststelling en uitbetaling van een huursuppletiebijdrage moet jaarlijks worden gedaan bij burgemeester en wethouders door middel van een door hen vast te stellen aanvraagformulier;

g) Een ondernemer komt in aanmerking voor huursuppletie voor een periode van maximaal drie jaar;

h) De gemeente toetst jaarlijks of en voor welk (maximum-)bedrag de bijdrage wordt vastgesteld en uitbetaald;

i) De bijdrage wordt naar boven afgerond op een bedrag in hele Euro’s;

j) Overschrijding of dreigende overschrijding van het budget, genoemd in artikel 5, is een weigeringsgrond. Tenzij burgemeester en wethouders tevoren anders besluiten geschiedt een afwijzing op grond van het bereiken van het subsidieplafond op grond van de volgorde van ontvangst van de aanvragen;

k) Indien de eigenaar van het bedrijfspand de basishuur verhoogt, doet de ondernemer daarvan melding bij de gemeente.

Artikel 18d Subsidiehoogte en subsidieplafond

a) De subsidie bedraagt:

  • -

    Gedurende het eerste jaar 40% van de huurkosten tot een maximum van € 15.000,- per jaar.

  • -

    Gedurende het tweede jaar 25% van de huurkosten tot een maximum van € 10.000,- per jaar.

  • -

    Gedurende het derde jaar 15% van de huurkosten tot een maximum van € 6.000,- per jaar.

b) het subsidieplafond bedraagt € 31.000,- per onderneming, voor een periode van maximaal drie jaar.

Hoofdstuk 7: Procedurele bepalingen

Artikel 19 Subsidieaanvraag

1   De aanvrager vraagt subsidie aan door indiening van een door of namens het college vastgesteld aanvraagformulier.

2   De aanvraag gaat vergezeld van:      a   een werkomschrijving;      b   een gespecificeerde begroting;      c   een tekening en indien van toepassing een (kopie van een) bouwvergunning en/of reclamevergunning.

3 Indien het een aanvraag betreft in het kader van de regeling ‘Stimulering nieuwe ondernemingen’ wordt het in lid 2 gestelde aangevuld met een functieomschrijving. 4   De aanvraag wordt uiterlijk 8 weken voor aanvang van de activiteiten ingediend.

Artikel 20 Ontvangst aanvraag; aanvulling aanvraag; buiten behandeling laten

1   Het college bevestigt binnen 3 weken de ontvangst van de aanvraag.

2   Het college verzoekt de aanvrager binnen 3 weken na ontvangst van de aanvraag desgewenst om aanvulling van de aanvraag.

3   De aanvrager dient binnen 2 weken de aanvulling in.

4   Wanneer binnen voornoemde termijn van 2 weken de aanvraag niet of onvoldoende is aangevuld kan het college, overeenkomstig artikel 4:5, lid 4 van de wet, besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen.

Artikel 21 Beslistermijn; subsidietoekenning

1   Het college beslist binnen 6 weken na ontvangst van de aanvraag of aanvulling van de aanvraag.

2   Het college kan voornoemde termijn, met redenen omkleed, eenmalig met 4 weken verlengen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan aanvrager.

3   Indien de aanvraag aan de van toepassing zijnde voorwaarden voldoet, dan vindt toekenning van subsidie plaats, waarbij 50% bij aanvang van het project wordt toegekend en 50% na afronding van het project en controle.

Artikel 22 Definitieve subsidievaststelling

1 De subsidieontvanger dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 12 weken na afloop van de activiteiten in:

a   een inhoudelijk verslag van de activiteiten;

b   een gespecificeerd overzicht van de werkelijke inkomsten en uitgaven.

2   Binnen 6 weken na ontvangst van het in lid 1 sub a en b genoemde gaat het college over tot betaling van de overige 50% van het toegekende bedrag, op basis van de werkelijk gemaakte kosten met een maximum van het toegekende bedrag.

3   Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn eenmalig met 4 weken verlengen. Een dergelijke verlenging wordt schriftelijk meegedeeld aan de subsidie-ontvanger.

4   De subsidiebeschikking vermeldt de wijze van betaling van het subsidiebedrag en een verrekening van eventuele voorschotten.

Artikel 22A Aanbestedingsregels

Bij beschikkingen die krachtens deze subsidieverordening worden verleend gelden de gemeentelijke aanbestedingsregels.

Hoofdstuk 8: Slotbepalingen

Artikel 23 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om in bijzondere gevallen af te wijken van de bepalingen van deze verordening, voor zover daarmee het in artikel 3 van deze verordening gestelde doel direct of indirect wordt gediend.

Artikel 24 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

De regeling “Huursuppletie” treedt op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad met terugwerkende kracht in werking tot de datum van inwerkingtreding van de subsidieverordening “Stimuleringsbijdrage Walstraat, Zuiderhagen en Pijpenstraat”.

Artikel 25 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Stimuleringsbijdrage Walstraat, Zuiderhagen en Pijpenstraat.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 14 mei 2007,

De Griffier,                                                De Voorzitter,

R.M. Jongedijk                                          P.E.J. den Oudsten