Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Auditcommissie van de gemeente Vught |
Citeertitel | Verordening op de Auditcommissie van de gemeente Vught |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | verordening |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-12-2006 | 01-04-2015 | Onbekend | 29-06-2006 Het Klaverblad, 06-12-2006 | Onbekend | |
07-12-2006 | Onbekend | 29-06-2006 Het Klaverblad, 06-12-2006 | Onbekend |
De raad van de gemeente Vught;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 16 mei 2006;
gelet op artikel 84 en 213 Gemeentewet, het Besluit accountantscontrole gemeenten en de Controleverordening gemeente Vught;
aangenomen het amendement (A-1) ingediend door de fractie van SP en bij dit besluit gevoegd;
Voor het in artikel 1 lid 1 van deze verordening genoemde afstemmingsoverleg worden de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de concerncontroller en de manager financiën uitgenodigd.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
De Auditcommissie adviseert de raad jaarlijks over het controleplan voor de accountantscontrole waarin wordt opgenomen: de goedkeuringstoleranties; apart te controleren deelwaarnemingen; eventuele tussentijdse controles, de frequentie en inrichting daarvan; posten van de jaarrekening of deelcontroles en afwijkende rapporteringstoleranties.
Alleen de raadsleden in hun hoedanigheid als vertegenwoordiger namens de raad hebben stemrecht in de Auditcommissie.
Jaarlijkse voorafgaand aan de accountantscontrole vindt er specifiek overleg plaats tussen de accountant en de Auditcommissie over de in dat specifieke boekjaar te besteden bijzondere aandacht aan posten van de jaarrekening, deelverantwoordingen, functies en of gemeentelijke organisatieonderdelen en daarbij te hanteren rapporteringtoleranties.
Jaarlijks, na afronding door de accountant van de controle van de jaarrekening in de raad, vindt er specifiek overleg plaats tussen de accountant en de Auditcommissie over de bevindingen van de accountant bij de controle van de jaarrekening. Ook controlebevindingen met betrekking tot andere in dat jaar uitgevoerde controles, zoals deelverantwoordingen, kunnen aan de orde komen.
Aldus besloten door de Raad van de gemeente Vught
in zijn openbare vergadering van 29 juni 2006.
de griffier,
drs. H.C. de Visch Eijbergen
de voorzitter,
drs. J.L.M. Baartmans - van den Boogaart
Op grond van de Controleverordening gemeente Vught die voortvloeit uit artikel 213 van de gemeentewet en door de raad is vastgesteld op 30 oktober 2003 dient er periodiek afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, (een delegatie van) de raad, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamerfunctie, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de concerncontroller en de operationeel manager financiën. Op grond van artikel 7 lid 4 dient de accountant voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken, het verslag van bevindingen met (een voor dit doel ingestelde vertegenwoordiging) van de raad te bespreken.
Om de audit commissie slagvaardig te houden benoemd de raad vier vertegenwoordigers uit haar midden.
In dit artikel zijn in lid 1 en 2 de taken voor de raad opgenomen die voortvloeien uit de controleverordening. In lid 4 wordt de audit commissie de bevoegdheid gegeven om de raad te adviseren over governance. Governance staat voor goed bestuur, niet in politieke zin maar in termen van maatschappelijk verantwoord besturen. Kernbegrippen zijn transparantie, een zuivere rolvervulling conform dualisme en heldere verantwoordingen. De mogelijkheid om te adviseren over governance geeft de audit commissie de gelegenheid om zich niet te beperken tot het desbetreffende boekjaar, maar ook om een visie / ontwikkelingsrichting voor de jaren daarna neer te leggen. Het advies bedoeld in lid 5 wordt gegeven als de benoemingsperiode van de accountant ten einde loopt.
De managementletter is geen politiek-bestuurlijk stuk maar een meer gedetailleerde opsomming van bevindingen van de accountant aan het management dan de door de accountant aan de raad uitgebrachte bevindingen (althans, zo heb ik dat begrepen). De managementletter bevat per definitie veel informatie over de bedrijfsvoering van de gemeente, waarvan bekendmaking de economische en financiële belangen van de gemeente wellicht kan schaden. Dit laatste is een belang uit artikel 10 WOB. Als dat daadwerkelijk zo is kan de commissie vervolgens geheimhouding opleggen over het stuk.
Dit artikel is om duidelijk aan te geven dat slechts de vier vertegenwoordigers van de raad stemrecht hebben.
Lid 2 vloeit voort uit de controleverordening. Lid 3 is een logisch gevolg van lid 2 om de afspraken die met de accountant zijn gemaakt bij het begin van het boekjaar te evalueren aan het einde van het boekjaar en om tevens de controlebevindingen van de accountant te bespreken.