Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent artikel 212 van de Gemeentewet Verordening artikel 212 Gemeentewet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent artikel 212 van de Gemeentewet Verordening artikel 212 Gemeentewet
CiteertitelVerordening artikel 212 Gemeentewet
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de

Verordening artikel 212 Gemeentewet 2003.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 212 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201801-01-2021nieuwe regeling

07-11-2017

Gemeenteblad 2017, 202900

17int01032

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent artikel 212 van de Gemeentewet Verordening artikel 212 Gemeentewet

de raad van de gemeente Borne;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9-10-2017;

 

besluit:

 

  • 1

    De nota vaste activabeleid (zoals vastgesteld op 13-11-2007) te laten vervallen.

  • 2

    Vast te stellen:

 

Verordening artikel 212 Gemeentewet

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    Bestuurlijke agenda: samenstel van afspraken die gemeenteraadsfracties maken bij het begin van een raadsperiode. Ook wel coalitieakkoord of raadsprogramma genoemd;

  • -

    Continue beleidscyclus: cyclus die los staat van de P&C-cyclus, gebaseerd op kaderstellende beleidsplannen, waarin beleid doorlopend geëvalueerd, bijgesteld en verantwoord wordt;

  • -

    Doelmatigheid: het realiseren van prestaties met zo min mogelijk middelen;

  • -

    Doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten daadwerkelijk behaald zijn;

  • -

    Investeringskrediet: een budget bestemd voor het vastleggen van vermogen voor een doel of object waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt;

  • -

    Onderhoud: werkzaamheden die er voor zorgen dat het object waarop de werkzaamheden worden toegepast functioneel blijft en het gewenste kwaliteitsniveau behoudt;

  • -

    Rechtmatigheid: in overeenstemming met wet- en regelgeving;

  • -

    Taakveld: eenheden waarin de programma’s, of de eenheden in overzichten en bedragen in het programmaplan, zijn onderverdeeld, zoals bedoeld in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

Titel 1. Begroting en verantwoording
Artikel 2. Continue beleidscyclus
  • 1.

    Doel is om structureel in gesprek te zijn met de gemeenschap over ontwikkelingen in de samenleving en de te maken beleidsmatige en financiële keuzen.

  • 2.

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen de continue beleidscyclus en de P&C-cyclus. De inhoudelijke en financiële beleidskaders zijn leidend en de P&C-documenten zijn hiervan een afgeleide.

  • 3.

    In de bestuurlijke agenda worden de prioriteiten vastgelegd voor de raadsperiode. De bestuurlijke agenda wordt vertaald in de (meerjaren)begroting.

Artikel 3. Planning P&C-cyclus

Voor aanvang van het kalenderjaar doet het college van B en W een voorstel aan de gemeenteraad waarin ten minste de data voor het aanbieden en vaststellen van de begroting, de jaarstukken en eventuele tussentijdse rapportage(s) voor het komende kalenderjaar worden beschreven.

Artikel 4. Programma-indeling
  • 1.

    De gemeenteraad stelt bij aanvang van iedere raadsperiode een programma-indeling vast.

  • 2.

    Het college van B en W stelt de taakvelden per programma vast.

Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
  • 1.

    De gemeenteraad autoriseert met het vaststellen van de begroting de baten en de lasten per programma en de investeringskredieten.

  • 2.

    Voor een investering waarvan het investeringskrediet niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd legt het college van B en W, voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen, een voorstel aan de gemeenteraad voor.

Artikel 6. Uitvoering begroting
  • 1.

    Het college van B en W draagt er zorg voor dat de geautoriseerde lasten van de programma´s niet worden overschreden.

  • 2.

    Het college van B en W draagt er zorg voor dat de lasten van de taakvelden niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere taakvelden binnen hetzelfde programma onder druk komt.

Artikel 7. Tussentijdse informatie
  • 1.

    Het college van B en W informeert de gemeenteraad over de realisatie van de begroting.

  • 2.

    De inrichting van deze informatie sluit aan bij de indeling van de begroting.

Artikel 8. Jaarstukken

In de jaarstukken geeft het college van B en W, naast de verplichte onderdelen van titel 4.2 van het BBV, aan hoe de daadwerkelijke lasten per taakveld zich verhouden tot de begrootte lasten.

Titel 2. Financiële positie
Artikel 9. Waardering en afschrijving vaste activa
  • 1.

    Immateriële en materiële vaste activa worden lineair afgeschreven op basis van verwachte technische of economische levensduur van het actief.

  • 2.

    De afschrijvingstermijn wordt bij het investeringsvoorstel vastgelegd.

  • 3.

    Er wordt niet geactiveerd wanneer het gaat om:

    • a.

      kosten voor afsluiten van geldleningen;

    • b.

      investering kleiner dan € 5000;

    • c.

      onderhoud.

  • 4.

    Met afschrijven wordt begonnen in het jaar volgend op het jaar waarin het actief in gebruik genomen is.

  • 5.

    Rente en afschrijving wordt berekend op basis van de boekwaarden van 1 januari.

Artikel 10. Reserves, voorzieningen en weerstandsvermogen

Het college van B en W zorgt voor een actuele nota reserves, voorzieningen en weerstandsvermogen. De gemeenteraad stelt de nota vast. De nota gaat in ieder geval in op:

  • a.

    richtlijnen voor de vorming, het gebruik en vrijval van reserves en voorzieningen;

  • b.

    toerekening en verwerking van rente over de reserves en het op peil houden van voorzieningen;

  • c.

    de benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit en het weerstandsvermogen;

  • d.

    de regels voor resultaatbestemming.

Artikel 11. Risicobeheersing

Het college van B en W zorgt voor een actuele nota risicomanagementbeleid. De gemeenteraad stelt de nota vast. De nota gaat in ieder geval in op:

  • a.

    de doelstellingen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van diverse betrokkenen bij risicomanagement;

  • b.

    de wijze waarop en hoe vaak er over risico’s en wordt gerapporteerd.

Artikel 12. Kostprijsberekening
  • 1.

    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten betrokken: de rente voor inzet van vreemd vermogen en de overheadkosten.

  • 2.

    Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing wordt ook de compensabele BTW en kosten van het kwijtscheldingsbeleid in rekening gebracht.

  • 3.

    Aan heffingen die 100% kostendekkend zijn wordt overhead toegerekend volgens de volgende formule: (toegerekende personele lasten / totaal personele lasten) * totaal taakveld overhead.

  • 4.

    Het percentage van de omslagrente voor de toerekening van rente voor de financiering van de in gebruik zijnde activa, bedoeld in het eerste lid, wordt jaarlijks met de begroting vastgesteld en op een half procent afgerond.

Artikel 13. Treasuryfunctie
  • 1.

    De treasuryfunctie dient tot het verzekeren van duurzame toegang tot de financiële markten, het beperken van de financiële risico’s, het minimaliseren van de kosten die gepaard gaan met treasury en het aantrekken van voldoende middelen voor het uitvoeren van de begroting.

  • 2.

    Het college van B en W zorgt voor een actueel treasurystatuut en stelt het statuut vast en stuurt deze ter kennisgeving aan de gemeenteraad. Het treasurystatuut bevat in ieder geval:

    • a.

      de uitgangspunten voor het beheren van risico’s die gepaard gaan met treasury;

    • b.

      de uitgangspunten voor het aantrekken en uitzetten van zowel kort als lang geld;

    • c.

      de uitgangspunten voor het verstrekken van garantstellingen;

    • d.

      de regels voor taken en bevoegdheden en verantwoordelijkheden;

    • e.

      de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening.

Artikel 14. Prijzen economische activiteiten
  • 1.

    Voor de levering van goederen, diensten of werken, of het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden waarbij de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college van B en W vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel aan de gemeenteraad, waarin het publiek belang wordt gemotiveerd.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan een lager bedrag dan de integrale kostprijs worden berekend vanwege een publiek belang. Hierbij doet het college van B en W vooraf een voorstel aan de gemeenteraad, waarin het publiek belang wordt gemotiveerd.

  • 3.

    Motivering van het publiek belang is niet noodzakelijk wanneer het gaat om:

    • a.

      leveringen van goederen, diensten of werken en het verstrekken van leningen, garanties en kapitaal aan andere overheden voor zover deze leveringen en verstrekkingen zijn bedoeld voor de uitoefening van de publieke taak;

    • b.

      een bevoordeling van activiteiten in het kader van een toegekend bijzonder of uitsluitend recht waarvoor prijsvoorschriften gelden;

    • c.

      een bevoordeling van sociale werkplaatsen;

    • d.

      een bevoordeling van onderwijsinstellingen;

    • e.

      een bevoordeling die valt onder de reikwijdte van de staatssteunregels van het Werkingsverdrag van de Europese Unie en daarmee verenigbaar is.

Titel 3. Paragrafen
Artikel 15. Lokale heffingen

Het college van B en W doet de gemeenteraad jaarlijks een voorstel voor vaststelling van de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, rechten, heffingen en leges.

Artikel 16 Onderhoud kapitaalgoederen
  • 1.

    Het college van B en W zorgt voor een actuele nota kapitaalgoederen. De gemeenteraad stelt de nota vast.

  • 2.

    Het college van B en W zorgt voor actuele onderhoudsplannen voor kapitaalgoederen.

  • 3.

    Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college van B en W in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen naast de verplichte onderdelen in de op grond van artikel 12 van het BBV in ieder geval op:

    • a.

      De actualiteit van de onderhoudsplannen;

    • b.

      De gewenste kwaliteitsniveaus van kapitaalgoederen.

Artikel 17. Verbonden partijen

Het college van B en W zorgt voor een actuele nota samenwerking. De gemeenteraad stelt de nota vast. De nota besteed in ieder geval aandacht aan:

  • a.

    verbonden partijen en andere samenwerkingsrelaties;

  • b.

    de visie op samenwerken en verbonden partijen en het beoogde resultaat.

Artikel 18. Grondbeleid

Het college van B en W zorgt voor een actuele nota grondbeleid. De gemeenteraad stelt de nota vast. De nota besteedt in ieder geval aandacht aan:

  • a.

    de relatie met de programma’s van de begroting;

  • b.

    de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente;

  • c.

    te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;

  • d.

    het verloop van de grondvoorraad;

  • e.

    uitgangspunten voor de verkoopprijzen van gronden;

  • f.

    de uitgifte van gronden in erfpacht en de bijstelling van erfpachtvergoedingen.

Titel 4. Financiële organisatie en administratie
Artikel 19. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en de verschillende organisatieonderdelen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa, voorraden, vorderingen, schulden en contracten;

  • c.

    het verschaffen van informatie aan de budgethouders voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en geldende wet- en regelgeving;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en geldende wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

Artikel 20. Financiële organisatie

Het college van B en W draagt zorg voor en legt vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de verschillende organisatieonderdelen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de wijze waarop baten en lasten eenduidig worden toegewezen aan de taakvelden;

  • e.

    het beleid en de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen;

  • f.

    het beleid en de interne regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen;

  • g.

    het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten;

  • h.

    de te maken afspraken met de organisatieonderdelen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen.

Artikel 21. Interne controle
  • 1.

    Het college van B en W draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van een aantal bedrijfsonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik van de gemeentelijke regelingen. Hiertoe stelt het college van B en W een intern controleplan vast.

  • 2.

    Het college van B en W zorgt op basis van de resultaten van de toets bedoeld in het eerste lid, indien nodig, voor een plan van verbetering. Het college van B en W neemt op basis van het plan van verbetering maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

Titel 5. Slotbepalingen
Artikel 22. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
  • 1.

    De Verordening artikel 212 Gemeentewet 2003 komt te vervallen per 1 januari 2018, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.

Artikel 23. Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Verordening artikel 212 Gemeentewet”.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 7-11-2017.

De voorzitter,

De griffier,

Bijlage: Toelichting op de wijzigingen en artikelen ‘Verordening artikel 212 Gemeentewet’

 

Vervallen, verplaatste en nieuwe artikelen

 

Vervallen artikelen:

  • Artikel 9 financiële positie: De bepalingen uit dit artikel zijn beschreven in de artikelen binnen titel 1 begroting en verantwoording.

  • Artikel 11 voorzieningen voor oninbare vorderingen: Het vormen van deze voorzieningen is onderdeel van het vaste beleid voor vorming van voorzieningen.

  • Artikel 15 Registratie bezittingen, activa en vermogen: Het vernieuwde artikel rond interne controle beschrijft afdoende de inhoud van het controleplan. Het is niet nodig voor registratie van specifieke zaken een extra artikel aan te houden, dit wordt beschreven in artikel 19: administratie

  • Artikel 24 financiële administratie: Samengevoegd met artikel financiële organisatie.

  • Artikel 26 aanbesteding en inkoop: Geïntegreerd in het artikel financiële organisatie.

  • Artikel 27 Subsidieverstrekking en steunverlening: Geïntegreerd in het artikel financiële organisatie.

 

Verplaatste artikelen:

  • Het oude artikel 6 Interne controle is nu artikel 21 Interne controle

 

Nieuwe artikelen

  • Artikel 2. Continue beleidscyclus

  • Artikel 3. Planning P&C-cyclus

  • Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten

  • Artikel 11. Risicobeheersing

  • Artikel 14. Prijzen economische activiteiten

  

Toelichting per artikel uit de nieuwe verordening

 

Art. 1 Definities: De belangrijkste begrippen worden toegelicht.

 

Art. 2 Continue beleidcyclus: Dit is een nieuw artikel dat uitgangspunten voor een continue beleidscyclus beschrijft. Het is richtinggevend en behoud de vrijheid van de raad om de cyclus zoals zij wenst in te vullen.

 

Art. 3 Planning P&C-cyclus: Door jaarlijks voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar data vast te stellen voor het aanbieden en vaststellen van de P&C-documenten, kan de P&C-cyclus (binnen de kaders van regelgeving) meebewegen met de ontwikkeling van de P&C- en beleidcyclus.

 

Art. 4 Programma-indeling: Naam van het artikel is gewijzigd van ‘producten’ naar ‘programma-indeling’ en is aangepast aan het gebruik van taakvelden, volgens het vernieuwde BBV. Het vaststellen van de programma-indeling met bijbehorende taakvelden bepaalt de basis voor de inrichting van de begroting.

 

Art. 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten: Dit betreft een nieuw artikel en is op basis van de modelverordening van de VNG toegevoegd.

 

Art. 6 Uitvoering begroting: Het artikel beschrijft in hoofdlijnen hoe het college moet omgaat met de geautoriseerde begroting.

 

Art. 7 Tussentijdse rapportage: Het artikel laat ruimte om te gaan werken met andere vormen van informatievoorziening voor de gemeenteraad. Het artikel maakt ook de huidige systematiek van één bestuursrapportage mogelijk.

 

Art. 8 Jaarstukken: Afwijkingen per taakveld worden toegelicht zoals met de gemeenteraad afgesproken bij de planning van de P&C-cyclus.

 

Art. 9 Waardering en afschrijving vaste activa: Er is gekozen dit artikel uit te breiden zodat het op hoofdlijnen de uitgangspunten voor het afschrijvingsbeleid beschrijft. De belangrijkste punten uit de nota activabeleid zijn overgenomen of aangepast overgenomen. De tabel met afschrijvingstermijnen is komen te vervallen omdat afschrijftermijnen sterk afhankelijk zijn van de aard van het actief en laten zich moeilijk vatten in een tabel.

 

Art. 10 Reserves, voorzieningen en weerstandsvermogen: Aan dit artikel is toegevoegd dat de kaders voor het weerstandsvermogen onderdeel wordt van de nota reserves, voorzieningen en weerstandsvermogen.

 

Art. 11 Risicobeheersing: Betreft een nieuw artikel dat beschrijft hoe de beleidskaders voor risicomanagement worden vastgelegd.

 

Art. 12 Kostprijsberekening: Artikel dat een verplichting is vanuit het BBV. Beschrijft de manier van kostprijsberekening en rentetoerekening. In het derde lid is specifiek beschreven hoe de toerekening van overhead gebeurt bij de kostendekkende heffingen. Deze wijze is gebaseerd op het advies van de VNG. Het komt er op neer dat overhead wordt toegerekend op basis van het percentage personeel dat direct aan de betreffende heffing kan worden toegerekend.

 

Art. 13 Treasuryfunctie: Artikel 212 van de Gemeentewet schrijft voor dat de verordening in elk geval regels voor de algemene doelstelling en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie bevat. Verdere uitwerking van de treasuryfunctie is te vinden in het treasurystatuut.

 

Art. 14 Prijzen economische activiteiten: Betreft een nieuw artikel dat aansluit bij het BBV en beschrijft hoe de gemeente omgaat met situaties waarbij wordt geconcurreerd met de open markt. Gebaseerd op de modelverordening van de VNG.

 

Art. 15 Lokale heffingen: Het eerste lid is herschreven en laat het college vrijer om de onderbouwing van de verschillende verordeningen in te vullen zodat alleen de relevante informatie wordt weergegeven. Het tweede lid is geschrapt omdat artikel 10 van het BBV deze zaken al beschrijft.

 

Art. 16 Onderhoud kapitaalgoederen: De toezichthouder vraagt ons aanvullend op het BBV de punten uit het eerste lid vast te leggen in de paragraaf kapitaalgoederen. Daarnaast is toegevoegd het college zorgt voor een actuele nota kapitaalgoederen en actuele onderhoudsplannen voor kapitaalgoederen.

 

Art. 17 Verbonden partijen: Sluit aan bij het nieuwe BBV en beschrijft het vaststellen en in hoofdlijnen de inhoud van de nota samenwerking.

 

Art. 18 Grondbeleid: Uit dit artikel zijn de bepalingen geschrapt die het BBV al beschrijft.

 

Art. 19 Administratie: Er zijn enkele tekstuele aanpassingen gedaan in dit artikel. Inhoudelijk beschrijft het artikel nog steeds de basis voor de inrichting van de administratie.

 

Art. 20 Financiële organisatie: Hier is het oude artikel financiële administratie en de artikelen over inkoop en subsidieverstrekking geïntegreerd. Daarnaast is een bepaling over kostentoerekening aan de taakvelden toegevoegd (onder d)

 

Art. 21 interne controle: Dit artikel was eerst artikel 6, is verplaatst en is hier beter op zijn plek. De inhoud is afgestemd met de Verordening 213a Gemeentewet (intern onderzoek over doelmatigheid en doeltreffendheid). Daarnaast is het lid over ‘specifieke nota’s’ geschrapt, omdat het intern controleplan en de uitwerking hiervan afdoende is.

 

Art. 22 Intrekking oude verordening en overgangsrecht: Hierdoor wordt de vorige verordening ingetrokken. Deze blijft nog van toepassing op het begrotingsjaar 2017.

 

Art. 23 Inwerkingtreding en citeertitel: Tekst aangepast aan de besluitvorming bij deze nieuwe verordening.