Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gladheidbestrijding 2017-2018 |
Citeertitel | Gladheidbestrijding 2017-2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Strooiroutes 2017-2018 |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2017 | 07-11-2018 | Nieuwe regeling | 31-10-2017 Het Kontakt van 8 november 2017 | Geen |
In artikel 16 van de Wegenwet is uitdrukkelijk geregeld dat bij de gemeente de zorg rust voor het in goed en veilige staat verkeren van wegen. Hiertoe behoort ook het bestrijden van gladheid op deze wegen. Van belang is dat het hierbij gaat om een inspanningsverplichting en niet om een resultaatverplichting.
De zorgplicht van de gemeente gaat echter niet zo ver dat de veiligheid van de weg te allen tijde wordt gegarandeerd. De gemeente is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van gladheid, wanneer zij kan aantonen dat zij aan haar verplichtingen heeft voldaan.
Om dit aan te tonen is het raadzaam de volgende aanbevelingen in acht te nemen.
Jaarlijks stellen burgemeester en wethouders het gladheidbestrijdingsplan vast.
De coördinatie van en verantwoordelijkheid voor de gladheidbestrijding berust bij de coördinator van gemeentewerken en zijn assistenten (de werkleider civieltechniek en de kantonnier buitenwegen). De strooiunits zijn voorzien van moderne communicatiemiddelen.
Of tot actie wordt overgegaan is afhankelijk van de volgende factoren:
De actuele locale weersverwachting. Deze wordt dagelijks per E-mail verzorgd door Meteoconsult van 1 november tot 1 april (jaarlijks contract). Deze E-mail komt binnen bij gemeentewerken, en op de privé-adressen van de coördinator en zijn bovengenoemde assistenten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het gemeentelijk weer-meetstation aan de Lange Pad. Indien op zeer korte termijn in de regio Aalburg sneeuw of ijzel is te verwachten, wordt dit bovendien door Meteoconsult telefonisch, door gebruikmaking van de calamiteitentelefoon ten behoeve van de gladheidbestrijding, aan de voornoemde betrokkenen doorgegeven. Daarnaast is er de mogelijkheid om te allen tijde Meteoconsult telefonisch te consulteren.
Medewerkers van de dienst Wegen Verkeer en Vervoer van de provincie Noord Brabant houden de coördinator en/of zijn assistenten ook op de hoogte wanneer zij met de gladheidbestrijding beginnen, door gebruikmaking van het zogenaamde gladheidmeldsysteem. Hierdoor worden bij aansluitingen van wegen van verschillende wegbeheerders onveilige situaties vermeden.
Er wordt geen strooizout aan particulieren verkocht c.q. beschikbaar gesteld. Een uitzondering hierop wordt gemaakt ten behoeve van locaties van bejaardenwoningen. Hiervoor zijn desbetreffende afspraken gemaakt met de huurdercommissie van het bejaardenwerk Aalburg. De bejaarden helpen elkaar de stoepen schoon te houden ter plaatse van geclusterde bejaardenwoningen.
De gladheid op trottoirs wordt niet door de gemeente bestreden.
De navolgende wegen (inclusief de aanliggende fietsstroken) vormen de hoofdroute en worden preventief gestrooid. De volgorde is niet de te rijden strooiroute.
Bagijnhof, Veensesteeg, Tuinstraat, Wielstraat, Maasdijk, Veerstoep (pont Veen- Aalst), Grotestraat, Witboomstraat, Schmitzstraat, Nieuwstraat, Van der Loostraat, Mussentiend, Juliana van Stolbergstraat (excl. oostelijk gedeelte en de rondweg bij de speeltuin), Coletsingel (gedeeltelijk), Verzetsplein (gedeeltelijk), de Bruijnstraat (gedeeltelijk) en de Wilhelminastraat (aansluiting op de Hardenbergh).
Groeneweg, Rivelstraat, Robberdestraat, Bosseweg, Veldstraat, Dodesteeg, Zwaanheuvel en Zwaanheuvelsedijk, Wijksestraat, Perzikstraat, Ambachtstraat, Kerkverreweide, Vroonhoeve, gedeelte Kapitein van der Maadenstraat en gedeelte Vlasakker (schoolroute basisschool “de Hoeksteen”), Berenhoeksestraat, Aalburgsestraat (excl. het westelijk gedeelte, zogenaamd ‘D Ulven), Polstraat, Langestraat, Maasdijk, Engelsestoof, Den Oudert, Korvertweg, De Kroon, Torenstraat, Grote Kerkstraat, Molenstoep, Moorreesstraat, De Galerij en de Markt (winkelcentrum), Tempelierstraat, Herrebeugel, Kortestraat, Oude Kerkstraat, Schoolstraat, Bergstraat, Anjelierstraat, Parallelweg en de Biesheuvelweg. De voormalige weg van de Provincie de “Kromme Nol” en de brug “Heusdens Kanaal” (gedeeltelijk Provincie Gelderland).
Lange Pad, Klaverplak, Kleibergsestraat, Genderensedijk (gedeelte tussen Provincialeweg Zuid en Hoofdstraat) Hoofdstraat, Kelderstraat, Kerkstraat, Hoefstraat, Doeverensestraat, Tol en Nieuwe Steeg (schoolroute Eethen-Genderen) en Elsdijk. Meerstraat (waterleidingbedrijf).
Biesheuvelweg. Kleibergsestraat, Oude Weidesteeg, Elsdijk, Nieuwe Steeg, Molensteeg, Raadhuisstraat, en De Korten Bruggert (af- en toerit Provincialeweg Zuid- Raadhuisstraat).
Broeksestraat, Hillsestraat en Oude Weidesteeg, Eendenveld en Mostaardweg.
Tol, Kruisstraat, Eindsestraat en Gansoyen (excl. het oostelijke gedeelte 2e lijnszorg) en Veerstoep (pont Drongelen- Waalwijk).
Meeuwensesteeg, Baan, Parallelweg, Matersteeg, Moleneind (tussen Matersteeg en Dorpsstraat), Dorpsstraat (excl. westelijk gelegen zijweg naar boerderij), Dijksteeg, Zuiderbroeksedijk, Grondzeiler (gedeeltelijk, Korenmolen (gedeeltelijk), van Buurenstraat (gedeeltelijk) en Meeuwensedijk.
Artikel 2.2. Vrijliggende fietspaden
De navolgende vrijliggende fietspaden worden gestrooid (de volgorde is niet de te rijden strooiroute).
Groeneweg, Veensesteeg, Wijksestraat, Perzikstraat, Berenhoeksestraat, Aalburgsestraat, Kortestraat, Polstraat, Molensteeg, de fietsroute van de Bergsche Maasdijk tussen Drongelen (Kruisstraat) en Genderen (Tol). De voormalige fietspaden van de Provincie langs de “Kromme Nol” en brug “Heusdens Kanaal” (gedeeltelijk Provincie Gelderland). N.B. De fietspaden parallel gelegen aan de Provinciale weg over de Heusdense Brug richting carpoolplaats de “Kromme Nol” e.d. worden vooralsnog gestrooid in het kader plan van aanpak van de Provincie Noord Brabant. Het nieuwe vrij liggende fietspad vanaf de Meerstraat tot de Kromme Nol (eigendom provincie) wordt (i.v.m. logistiek belang) begrepen in het plan van aanpak gladheidbestrijding gemeente Aalburg.
Artikel 2.3. Bijzondere locaties
De volgende locaties worden gestrooid (de volgorde is niet de te rijden strooiroute).
Wethouder Van der Polstraat (Vlaeshoff), Burgemeester van Dijkstraat (wooncomplex Venehof), Hardenbergh (school, gymzaal, kinderdagverblijf, begraafplaats met aula en kerk Ger. Gem), Wilhelminastraat en Emmastraat (bejaardenwoningen). Toegangsweg ‘t- Dorpshuis en aansluiting parkeerplein nabij sportcomplex Achilles.
Ambachtstraat (industrie), Kerkverreweide (Wijkerpoort), parkeerterrein MFC D’ Alburcht, Geraniumstraat, Azaleastraat (rouwcentrum en de school Henri Dunant), Tulpstraat (dokterspraktijk, kinderdagverblijf, basisschool Henri Dunant en de gymzaal), Chrysantenstraat, Spieringen (Wilgenveld en bejaardenwoningen), Begoniastraat, Rozenstraat en Fresiastraat (Zorgplein Maaswaarden), Bolstoep Maasdijk, (Sportcomplex Noad, Jachthaven Trident en toegang Duinwaterleidingbedrijf), stoep nabij sportcomplex Wilhelmina, parkeerplein bij gemeentehuis en brandweerkazerne. Fresiastraat en gedeelte Azaleastraat (woonzorgcomplex) “Eikenhof” en “Kronenburg”, Bloklandsingel (senioren woningen).
Rondendans (dorpshuis en kinderdagverblijf), Bulkstraat (bejaardenwoningen), Van der Beekstraat (school), Akkerstraat (kinderdagverblijf en bejaardenwoningen), Burg. Brunestraat en Meerstraat (bejaardenwoningen) en Ruiterhof (Wozoco).
De Hoek (kerk en kinderdagverblijf) en toegang naar bijzondere begraafplaats), alsook het verlengde gedeelte De Hoek, Wijnappelhoef en Wijnpeerhoef seniorenwoningen (in kader nieuwbouw Zuidrand). Aansluiting toegangwegen op Nieuwe Steeg van gedeelte parkeerterrein “de Brede school” en sportcomplex GDC.
Indien van toepassing de toegangen naar de ijsbaan (aansluitingen op de Broeksestraat).
Burg. D.A. van der Schansstraat (bejaardenwoningen en kerk).
Laan, Hoek en Ridder Van de Merwedestraat (kerken en bejaardenwoningen).
Door extreme weersomstandigheden kan het voorkomen dat ook alle overige wegen worden gestrooid. Dat zijn meestal woonstraten (in de kernen) en landbouwwegen (in het buitengebied) en tevens de wegen van bedrijventerreinen. Deze wegen staan niet in de routes vermeld. Zij worden curatief, dus achteraf, gestrooid en alleen dan, wanneer de hoofdroute, de fietspaden en de bijzondere locaties begaanbaar zijn en blijven.
Bij begrafenissen zal er zorg voor worden gedragen dat de toegangen naar de begraafplaatsen en de paden op de begraafplaatsen vrij toegankelijk zijn. Tevens zal dan extra aandacht worden geschonken aan de looproute’s naar de begraafplaatsen, vanaf de aula’s en kerkelijke gebouwen.
Hoofdstuk 5 Voorlichting, communicatie en klachten
Voor de duidelijkheid is het noodzakelijk om tijdens het winterseizoen de inwoners door middel van publicatie in het weekblad ‘‘Het Kontakt” onder de kolom ”Gemeentepagina Aalburg”, te informeren.
In deze publicatie dienen de volgende zaken aan de orde te komen:
Het gladheidbestrijdingsplan wordt toegezonden aan:
Voor de gladheidbestrijding wordt een klachtenregister bijgehouden. Waar mogelijk zullen de klachten het volgende seizoen in het gladheidbestrijdingsplan worden verwerkt.
Bijlage Instructie gladheidbestrijding
De winter staat weer voor de deur. Dat betekent dat gladheid kan ontstaan. De gemeente heeft een gladheidbestrijdingsplan. Daarin staat hoe de gladheid wordt bestreden. In dat plan zijn ook opgenomen de wegen en de straten waar gestrooid wordt.
Waar wel en waar niet wordt gestrooid
In het gladheidbestrijdingsplan staan de wegen vermeld, te weten de hoofdroutes (doorgaande routes) met aanliggende fietsstroken, de vrijliggende fietspaden en de bijzondere locaties waar gestrooid zal worden. Onder de bijzondere locaties wordt ondermeer verstaan de wegen bij scholen, dokterspraktijken, senioren complex, winkels en kinderdagverblijven e.d. Daarnaast blijft een groot aantal wegen over waar niet zal worden gestrooid. Dit is onvermijdelijk. Meestal zijn dat wegen in de directe woonomgeving. Hier moet men dus extra voorzichtig zijn. De te strooien wegen, in het bijzonder geldt dat voor de woonkernen, zijn zodanig gekozen dat iedereen binnen een redelijke afstand van de woning op een weg uitkomt waar wel gestrooid wordt.
Er kunnen grote problemen ontstaan bij extreme weersomstandigheden. Vooral op wegen en overige straten die niet gestrooid zijn. Deze worden achteraf gestrooid en pas dan wanneer de hoofdroute en de fietspaden met de bijzondere locaties goed begaanbaar zijn en blijven.
Ondanks het gebruik van meer wegenzout zal het effect van achteraf (curatief) strooien minimaal zijn. Dat komt doordat over deze wegen te weinig verkeer rijdt om het gewenste resultaat te bereiken. Bij matige vorst, van min 8 graden Celsius en lager, is de dooiwerking minimaal en zelfs te verwaarlozen.
Veiligheid voorop/eigen verantwoordelijkheid
Het wegenzout dat wordt gestrooid komt in ons milieu terecht. We dienen dan ook zuinig met het gebruik van wegenzout om te gaan. Daar staat tegenover dat de veiligheid in het verkeer voorop staat. De gemeente zal er alles aan doen om deze veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Maar bij gladheid heeft de weggebruiker ook zijn eigen verantwoordelijkheid. Iedere weggebruiker moet bij gladheid uiteraard (extra) voorzichtig zijn. Deelnemen aan het verkeer tijdens de gladheid brengt risico’s met zich mee. Als er gestrooid is betekent dit nog niet dat de wegen niet glad kunnen zijn. De gemeente kan geen garantie geven. Via de verkeersinformatie op radio, televisie en Internet waarschuwt men over het algemeen ruim van te voren voor gladheid.
Een gemeente met een vastgesteld gladheidbestrijdingsplan wat naar behoren wordt uitgevoerd is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van de gladheid.
Strooien van trottoirs en werkzaamheden door burgers en instellingen
De gemeente Aalburg strooit geen wegenzout op de trottoirs. Hiervoor doet de gemeente een dringend beroep op haar inwoners. Burgers en instellingen dienen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen en de trottoirs goed begaanbaar te houden.
De gemeente verkoopt of verstrekt geen wegenzout aan particulieren. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor locaties waar senioren complexen zijn gevestigd. Hiervoor zijn bijzondere afspraken gemaakt met de betrokkenen van de wooncorporaties.
De gemeente evalueert na de gladheidperiode de gladheidbestrijding. Als u klachten heeft over de gladheidbestrijding kunt u het volgende nummer van de gemeente bellen: (0416) 698753 of 698752. Buiten kantooruren kunt u bij calamiteiten gebruik maken van het daarvoor bestemde antwoordapparaat van de gemeente Aalburg. U belt hiervoor het nummer (0416) 698700.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer T (Tiny) Kolsters, coördinator gemeentewerken en coördinator gladheidbestrijding van de gemeente Aalburg op telefoonnummer (0416) 698753 of 698752.
Het plan “Instructie gladheidbestrijding” en een overzichtstekening van de strooiroutes liggen gedurende de winterperiode 20176-2018 (november t/m maart) ter inzage in het Gemeenthuis. Voor inzage kunt u aldaar terecht op werkdagen tussen 08.30 uur en 12.30 uur.
Hierna zijn de belangrijkste wegen genoemd die opgenomen zijn in de strooiroutes. De straten zijn ingedeeld per kern.
Deze wegen (inclusief de aanliggende fietsstroken) vormen de hoofdroute en worden preventief gestrooid (de volgorde is niet de te rijden strooiroute). Overige informatie m.b.t. andere wegen en bijzondere locaties zijn omschreven in het ter inzage liggende plan “Gladheidbestrijding 2016-2017”.
Bagijnhof, Veensesteeg, Tuinstraat, Wielstraat, Maasdijk, Veerstoep (pont Veen- Aalst), Grotestraat, Witboomstraat, Schmitzstraat, Nieuwstraat, Van der Loostraat, Mussentiend, Juliana van Stolbergstraat (excl. oostelijk gedeelte en de rondweg bij de speeltuin), Coletsingel (gedeeltelijk), Verzetsplein (gedeeltelijk), de Bruinstraat (gedeeltelijk), Zoutedijk en de Wilhelminastraat (aansluiting op de Hardenbergh).
Groeneweg, Rivelstraat, Robberdestraat, Bosseweg , Veldstraat, Dodesteeg, Zwaanheuvel en Zwaanheuvelsedijk, Wijksestraat, Perzikstraat, Ambachtstraat, Kerkverreweide, Vroonhoeve, gedeelte Kapitein van der Maadenstraat en gedeelte Vlasakker (schoolroute basisschool “de Hoeksteen”), Berenhoeksestraat, Aalburgsestraat (excl. het westelijk gedeelte, zogenaamd ‘D Ulven), Polstraat, Kortestraat, Langestraat, Maasdijk, Engelsestoof, Den Oudert, Korvertweg, De Kroon, Torenstraat, Grote Kerkstraat, Moorreesstraat, De Galerij en de Markt (winkelcentrum), Tempelierstraat, Herrebeugel, Oude Kerkstraat, Schoolstraat, Bergstraat, Anjelierstraat, Parallelweg en de Biesheuvelweg. De voormalige weg van de Provincie Noord Brabant de “Kromme Nol” en de brug “Heusdens Kanaal” (gedeeltelijk Provincie Gelderland).
Lange Pad, Klaverplak, Kleibergsestraat, Genderensedijk (gedeelte tussen Provincialeweg Zuid en Hoofdstraat), Hoofdstraat, Kelderstraat, Kerkstraat, Hoefstraat, Doeverensestraat, Tol, Nieuwe Steeg (schoolroute Genderen Eethen) en Elsdijk. Meerstraat (waterleidingbedrijf).
Biesheuvelweg. Kleibergsestraat, Oude Weidesteeg, Nieuwe Steeg, Molensteeg, Raadhuisstraat,de Korten Bruggert en de Raadhuisstraat).
Broeksestraat, Hillsestraat en Oude Weidesteeg, Eendenveld en Mostaardweg.
Tol, Kruisstraat, Eindsestraat en Gansoyen (excl. het oostelijke gedeelte 2e lijnszorg) en Veerstoep (pont Drongelen- Waalwijk).
Meeuwensesteeg, Baan, Parallelweg, Matersteeg, Moleneind (tussen Matersteeg en Dorpsstraat), Dorpsstraat (excl. westelijk gelegen zijweg naar boerderij), Dijksteeg, Zuiderbroeksedijk, Grondzeiler (gedeeltelijk), Korenmolen (gedeeltelijk), van Buurenstraat (gedeeltelijk) en Meeuwensedijk.
Vrijliggende fietspaden en/of fietsroutes
De volgende vrijliggende fietspaden en/of fietsroutes worden preventief gestrooid (de volgorde is niet de te rijden strooiroute).
Groeneweg, Veensesteeg, Wijksestraat, Perzikstraat, Berenhoeksestraat, Aalburgsestraat, Kortestraat, Polstraat, Molesteeg, de fietsroute van de Bergsche Maasdijk tussen Drongelen (Kruisstraat) en Genderen (Tol). De fietspaden over de Nederhemertsebrug / keersluis (gedeeltelijk Provincie Gelderland). De fietspaden parallel gelegen aan de Provinciale weg over de Heusdensebrug richting carpoolplaats de “Kromme Nol” e.d. worden gestrooid in het kader van plan van aanpak van de Provincie Noord Brabant. Het nieuwe vrijliggende fietspad vanaf de Meerstraat tot de Kromme Nol (eigendom provincie) wordt (i.v.m. logistiek belang) begrepen in het plan van aanpak gladheidbestrijding gemeente Aalburg.