Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Noord-Holland

Uitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord­-Holland 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Noord-Holland
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord­-Holland 2010
CiteertitelUitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-­Holland 2010 (HIRB Light)
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpherstructutering, ruimtegebrek, bedrijventerreinen, subsidie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Provinciewet, art. 136
  2. Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2009, art. 1, lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-201131-12-2012Artt. 4-7

15-03-2011

Provinciaal Blad, 2011, 35

2011-13770
10-07-201024-03-2011Deze regeling vervangt de Uitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord­Holland 2009-­2.

06-07-2010

Provinciaal Blad, 2010, 87

2010-32560

Tekst van de regeling

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

maken overeenkomstig artikel 136 van de Provinciewet bekend dat zij in hun vergadering van 6 juli 2010, onder nr. 16 het volgende besluit hebben genomen:

besluiten vast te stellen de volgende Uitvoeringsregeling Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Noord­Holland 2010 (HIRB Light).

Gedeputeerde staten van Noord-Holland;

overwegende dat het gewenst is de Uitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord­Holland 2009­2 te herzien, ten einde aan te sluiten bij het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-2020 en de daarin genoemde doelstellingen;

gelet op artikel 1, derde lid van de Algemene subsidieverordening Noord­Holland 2009;

besluiten vast te stellen de volgende Uitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2010, 'HIRB Light’.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    bedrijventerrein: een bedrijventerrein zoals omschreven in artikel 1, onderdeel 8, Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie (PRVS);

  • b.

    duurzaam beheer: een organisatie waarin de gemeente en eindgebruikers de continuïteit van onderhoud, beheer, kwaliteit en herinvestering waarborgen;

  • c.

    facelift: grote opknapbeurt bij technische veroudering van een bedrijventerrein;

  • d.

    revitalisering: gecombineerde aanpak bij technische, economische en maatschappelijke veroudering van een bedrijventerrein;

  • e.

    herprofilering: integrale aanpak met functiewijziging bij economische, maatschappelijke en ruimtelijke veroudering van een bedrijventerrein;

  • f.

    duurzaamheidsmaatregelen: het realiseren van voorzieningen op de gebieden energie, water, grondstoffen, afval, nutsvoorzieningen, gebouwen, verkeer en vervoer, ruimtelijke inrichting, ruimtelijke kwaliteit of parkmanagement, die leiden tot een lagere milieubelasting en zorgvuldig ruimtegebruik op een bestaand bedrijventerrein;

  • g.

    ruimtewinst: de extra ruimte die voor bedrijfsmatige activiteiten ter beschikking komt als gevolg van herstructurering ten opzichte van het huidige ruimtebeslag op een bestaand bedrijventerrein.

Artikel 2 Doelgroep

Een aanvraag om subsidie op grond van deze regeling kan worden ingediend door gemeenten in Noord­Holland.

Artikel 3 Activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteiten:

  • a.

    fysieke verbeteringen, waaronder wij verstaan eenmalige ingrepen in de publieke ruimte van een bedrijventerrein in de vorm van een facelift, revitalisering of herprofilering, die tot doel hebben de veroudering van het terrein als geheel te voorkomen en te bestrijden en die niet tot regulier onderhoud worden gerekend;

  • b.

    procesmanagement, waaronder wij verstaan externe begeleiding van de herstructurering, die is gericht op de voortgang van het proces of op de inrichting en financiering van duurzaam beheer;

  • c.

    onderzoek, waaronder wij verstaan de inzet van externe kennis en ervaring voor het uitvoeren en opstellen van haalbaarheidsonderzoeken, herstructurerings­ en inrichtingsplannen.

Artikel 4 Weigeringsgronden

Subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de activiteit waarop de aanvraag betrekking heeft, niet is opgenomen in tabel 7, 8 of 9 van hoofdstuk 4 van het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-­2020;

  • b.

    de activiteit waarop de aanvraag betrekking heeft, niet wordt uitgevoerd in de publieke ruimte;

  • c.

    ten tijde van de ontvangst van de aanvraag door ons, is gestart met de uitvoering van de activiteit;

  • d.

    bij de aanvraag geen sluitende begroting kan worden overgelegd;

  • e.

    voor dezelfde activiteiten reeds eerder subsidie is ontvangen op grond van deze regeling of voorgangers van deze regeling;

  • f.

    de activiteiten betrekking hebben op kantoor­, horeca­, detailhandels­ of transformatielocaties.

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • 1.Aanvraagperiode

    Een aanvraag om subsidie dient door ons te zijn ontvangen tussen 6 oktober en uiterlijk 30 november 2010.

  • 2. Een aanvrager kan per tender maximaal één aanvraag per bedrijventerrein indienen. In afwijking van het voorgaande kunnen voor de activiteiten genoemd in artikel 3, onder a en onder b, per bedrijventerrein gelijktijdig aanvragen worden ingediend.

  • 3.Beslistermijn subsidieverlening

    Wij beslissen over de ingediende aanvragen binnen 16 weken na afoop van de aanvraagperiode.

  • 4.Aanvraag om vaststelling

    Aanvragen om vaststelling van de subsidie worden ingediend binnen 13 weken na afloop van de activiteit waarvoor subsidie is verleend.

  • 5.Beslistermijn subsidievaststelling

    Wij beslissen over aanvragen om vaststelling binnen 13 weken na ontvangst van een aanvraag daartoe.

Artikel 6 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.Subsidieplafonds

    Voor onderzoek, procesmanagement en fysieke verbeteringen kunnen wij afzonderlijke subsidieplafonds vaststellen.

  • 2. Rangschikking van de aanvragen voor fysieke verbeteringen

    Indien het subsidieplafond wordt bereikt, rangschikken wij de aanvragen voor fysieke verbeteringen, die voor subsidie in aanmerking komen, op een prioriteitenlijst. De volgorde waarin de aanvragen op de prioriteitenlijst worden gerangschikt, wordt bepaald door:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      de mate van ruimtewinst;

    • c.

      de kwaliteit van de duurzaamheidsmaatregelen;

    • d.

      de haalbaarheid en de uitvoerbaarheid van de activiteiten.

  • 3. Rangschikking van de aanvragen voor procesmanagement

    Indien het subsidieplafond wordt bereikt, rang­ schikken wij de aanvragen voor procesmanagement, die voor subsidie in aanmerking komen, op een prioriteitenlijst. De volgorde waarin de aanvragen op de prioriteitenlijst worden gerangschikt, wordt bepaald door:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      de mate waarin het procesmanagement bijdraagt aan een versnelde uitvoering van de herstructurering;

    • c.

      de kwaliteit van de duurzaamheidsmaatregelen;

    • d.

      de gevraagde subsidie in evenredige verhouding staat tot de aard en omvang van de beoogde resultaten van de herstructurering.

  • 4. Rangschikking van de aanvragen voor onderzoek

    Indien het subsidieplafond wordt bereikt, rangschikken wij de aanvragen voor onderzoek, die voor subsidie in aanmerking komen, op een prioriteitenlijst. De volgorde waarin de aanvragen op de prioriteitenlijst worden gerangschikt, wordt bepaald door:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      de mate waarin de onderzoeksresultaten toepasbaar zijn in de praktijk;

    • c.

      de kwaliteit van de duurzaamheidsmaatregelen;

    • d.

      de gevraagde subsidie in evenredige verhouding staat tot de aard en omvang van de beoogde resultaten van de herstructurering.

  • 5. Honorering van de aanvragen

    Indien toepassing wordt gegeven aan het tweede, derde of vierde lid worden de aanvragen gehonoreerd naar de volgorde op de toepasselijke prioriteitenlijst.

  • 6. Indien twee of meer aanvragen na rangschikking op een van bovengenoemde prioriteitenlijsten op dezelfde score uitkomen, wordt de subsidie met inachtneming van het subsidieplafond verleend aan de aanvraag die het hoogste percentage cofinanciering heeft ten opzichte van de andere gelijk gerangschikte aanvragen.

Artikel 7 Berekening van de subsidie en wijze van betalen

  • 1.Subsidieverlening voor fysieke verbeteringen

    Een subsidie voor uitvoering van fysieke verbeteringen bedraagt 25% van de naar ons oordeel noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten, met een maximum van € 500.000,–.

  • 2.Subsidieverlening voor onderzoek

    Een subsidie voor onderzoek bedraagt 50% van de naar ons oordeel noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten met een maximum van € 10.000,–.

  • 3.Subsidieverlening voor procesmanagement

    Een subsidie voor procesmanagement bedraagt 75% van de noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten met een maximum van € 25.000,–.

  • 4.Subsidiabele kosten

    Geen subsidie wordt verstrekt voor de kosten van het opstellen en wijzigen van een bestemmingsplan.

  • 4.Beperking in verband met staatssteun

    Indien toepassing van de eerste drie leden zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, VWEU, wordt het subsidiebedrag in afwijking van de eerste drie leden zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de van toepassing zijnde vrijstellingsverordeningen van de Europese Commissie verstrekt mag worden.

  • 5.Cumulatie

    Indien de uitvoering van herstructurering gedeeltelijk uit anderen hoofde wordt gesubsidieerd, wordt in afwijking van de eerste drie leden het subsidiebedrag zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor herstructurering ten hoogste 100% van de in aanmerking komende kosten bedraagt.

Artikel 8 Verplichtingen

De subsidie ontvanger is verplicht:

  • a.

    binnen één jaar na subsidieverlening met de activiteiten te beginnen;

  • b.

    indien subsidie is verkregen voor de activiteiten genoemd in artikel 3, onder a, van deze regeling jaarlijks een voortgangsrapportage in te dienen en te voorzien in duurzaam beheer.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de dag na die van publicatie in het Provinciaal blad.

  • 2. Deze regeling vervalt op 31 december 2012.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord­Holland 2010, dan wel kortweg ‘HIRB Light’.

  • 4. De Uitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord­Holland 2009-­2 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Haarlem, 6 juli 2010,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

J.W. Remkes, voorzitter.

H.W.M. Oppenhuis de Jong, provinciesecretaris.