Organisatie | Hilversum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inzake de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Hilversum |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Hilversum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-06-2004 | 15-11-2003 | 31-01-2017 | nieuwe regeling | 12-05-2004 De Gooi en Eembode, 27-05-2004 | Onbekend |
De raad van de gemeente Hilversum;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 april 2004;
VAST TE STELLEN DE GEWIJZIGDE VERORDENING INZAKE DE UITGANGSPUNTEN VOOR HET FINANCIEEL BELEID, ALSMEDE VOOR HET FINANCIEEL BEHEER EN DE INRICHTING VAN DE FINANCIЁLE ORGANISATIE VAN DE GEMEENTE HILVERSUM
In deze verordening wordt verstaan onder:
iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college heeft.
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Hilversum en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Hilversum, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
d.administratieve organisatie:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatievoorziening ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de gemeente Hilversum.
het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten
het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
de goederen, diensten, en voorzieningen die door de gemeente Hilversum aan haar inwoners worden aangeboden cq beschikbaar gesteld.
1.Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de verstrekking van subsidies aan instellingen en de verlening van steun aan ondernemingen. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de subsidieverordening van de gemeente Hilversum en met de regels van de Europese Unie.
Het college biedt uiterlijk 15 juni van het lopende jaar een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In de nota worden de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering bedoeld in artikel 13, lid 2 en de jaarstukken bedoeld in artikel 14.
Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van een aantal bedrijfsonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen. Ieder bedrijfsonderdeel wordt minimaal eens in de vijf jaar getoetst.
Artikel 13. tussentijdse rapportage en verantwoording
de tweede tussentijdse rapportage gaat in op afwijkingen, zowel wat betreft de lasten en baten, de geleverde producten en indien daar aanleiding voor is maatschappelijke effecten. In de rapportages wordt in ieder geval aandacht besteed aan afwijkingen van:
a. inkomsten uit de algemene uitkering;
Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien het college nieuwe meerjarige verplichtingen –niet zijnde investeringen- aangaat waarvan de lasten groter zijn dan € 20.000.
Ten behoeve van de verantwoording over het gevoerde bestuur in een begrotingsjaar legt het college aan de raad een jaarrekening en jaarverslag over, die voldoen aan alle relevante bepalingen uit de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en die door de raad voor 15 juli van het jaar volgend op het begrotingsjaar wordt vastgesteld.
Artikel 18. kostprijsberekening
Voor de berekening van de door het gemeentebestuur in rekening te brengen prijzen en van tarieven voor rechten en heffingen worden zowel de directe als de indirecte kosten van de producten en diensten waarvoor die prijzen en tarieven gelden in aanmerking genomen. Bij deze kostprijsberekening worden alleen betrokken de indirecte kosten die rechtstreeks samenhangen met de in de vorige zin bedoelde producten en diensten.
Artikel 20. registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen geldleningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen eenmaal in de 3 jaar.
Het college biedt ten minste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota lokale heffingen aan de raad ter vaststellingaan. Deze nota behandelt in ieder geval:
- de samenstelling van het pakket aan gemeentelijke belastingen en heffingen;
- de bij de tariefstelling van die belastingen en heffingen te hanteren categorieën belastingplichtigen
- de kostendekkendheid van de heffingen;
- de druk van de belastingen en de verdeling daarvan over de diverse categorieën belastingplichtigen;
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente geleverd product, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente geleverde producten.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van de opbrengsten per lokale heffing, het volume en bedrag aan kwijtscheldingen, de kostendekkendheid van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing, de ontwikkeling van de lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen, meerpersoonshuishoudingen en bedrijven.
Artikel 22. weerstandsvermogen en risicomanagement
Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota weerstandsvermogen en risicomanagement aan de raad ter vaststellingaan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico´s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt tevens de gewenste weerstandscapaciteit bepaald.
Het college geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico´s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico´s zich voordoen. Het college brengt hierbij in elk geval de risico´s in beeld en actualiseert de risico´s genoemd in de nota bedoeld in het eerste lid.
Artikel 23. onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt tenminste eens in de vier jaar een nota onderhoud openbare ruimte aan de raad ter vaststelling aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt tenminste eens in de vijf jaar een nota rioleringsplan aan de raad ter vaststelling aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt tenminste eens in de vier jaareen nota onderhoud gebouwen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota geeft het kader weer voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
c. de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende drie jaar;
e. de rentekosten en rente-opbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering, alsmede over nieuwe ontwikkelingen.
Artikel 26. verbonden partijen
De nota bevat voorts de kaders voor het beleid aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financiële voorwaarden.
1.Deze verordening treedt in werking per 15 november 2003, met dien verstande dat de begroting, meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie en de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen met ingang van het begrotingsjaar 2004 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.