Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening activiteiten stadsdeelgewijs werken |
Citeertitel | Subsidieverordening activiteiten stadsdeelgewijs werken |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Financien |
Met inwerkingtreding van deze regeling vervallen Subsidieverordening Buurt aan Zet en Buurt in Actie.
Gemeentewert,art.149; Algemene Wet Bestuursrecht, art.4.2; Algemene subsidieverordening 2004
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2006 | 01-01-2017 | Onbekend | 24-01-2006 Gemeenteblad nr 252 | Huis aan Huis d.d. 1 maart 2006 |
Hoofdstuk 2 Subsidiebepalingen
Artikel 3 Toepassingsbereik; doel
Deze verordening is een bijzondere verordening als bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening 2004.
Het verstrekken van subsidies krachtens deze verordening heeft betrekking op het beleidsterrein stadsdeelgewijs werken.
Subsidies krachtens deze verordening kunnen uitsluitend worden verstrekt indien de ingediende begroting als bedoeld in artikel 9, lid 2, onder b, niet op andere wijze sluitend kan worden gemaakt.
Subsidieverstrekking krachtens deze verordening heeft als doel om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren en de betrokkenheid van bewoners bij en de inzet voor hun straat, buurt of stadsdeel te stimuleren.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een subsidie verstrekken voor activiteiten stadsdeelgewijs werken die bijdragen aan:
Artikel 6 Aanwijzing buurten of gebieden
Voor subsidies in het kader van Buurt in Actie en Buurtinitiatieven worden jaarlijks specifieke buurten aangewezen door het college of de raadscommissie.
Hoofdstuk 3 Procedurele bepalingen
Artikel 10 Beslistermijn; subsidieverlening of subsidievaststelling; voorschotten of subsidiebedrag
Indien de toepassing van deze verordening leidt tot onbillijkheden van overwegende aard kan het college afwijken van bepalingen in deze verordening.
Artikel 14 Intrekking bestaande verordeningen
De Subsidieverordeningen Buurt in Actie, vastgesteld door de gemeenteraad op 23 november 2004 en Buurt aan Zet, vastgesteld op 19 november 2002 worden ingetrokken.
Toelichting op de Subsidieverordening Activiteiten Stadsdeelgewijs werken
Conform de wet Algemeen Bestuur is een subsidieverordening benodigd die als grondslag dient voor subsidieverstrekkingen. Binnen het beleidsterrein Stadsdeelgewijs werken bestonden reeds subsidieverordeningen voor specifieke begrotingsposten. Om slagvaardig te kunnen omgaan met (toekomstige) veranderingen en ontwikkelingen en te kunnen blijven voldoen aan de eisen van rechtmatigheid, wordt één bijzondere subsidieverordening voor het beleidsterrein Stadsdeelgewijs werken aangehouden. Daarnaast bevordert één subsidieverordening voor Stadsdeelgewijs werken de transparantie ten behoeve van de burgers en belanghebbende instellingen van Enschede.
Artikel 3 Toepassingsbereik; doel
Onder het beleidsterrein stadsdeelgewijs werken vallen die werkzaamheden, die voortvloeien uit de programmalijn stadsdelen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde programmabegroting.
Daarbij moet gedacht worden aan budgetten voor activiteiten in de vorm van enerzijds door de raad vastgestelde begrotingsposten en anderzijds additioneel gegenereerde middelen van andere diensten of externe instellingen. Voorbeelden van additionele middelen zijn GSB-gelden en subsidies van de provincie.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
De 4 doelstellingen van stadsdeelgewijs werken, waar de subsidies aan dienen bij te dragen, zijn:
Ter wille van de flexibiliteit van stadsdeelgewijs werken is gekozen voor ruime criteria.
In de programmabegroting zijn de genoemde doelstellingen verder geconcretiseerd.
De maximale subsidie per aanvraag bedraagt € 25.000.
In de praktijk zijn de meeste subsidies veel lager. Het merendeel van de subsidieverstrekkingen zit in de bandbreedte tussen € 250 en € 5.000,-. Maar diezelfde praktijk leert eveneens dat af en toe een hogere subsidie noodzakelijk is. Het stellen van een grens is altijd arbitrair, zonodig kan deze grens na evaluatie worden aangepast.
Artikel 6 Aanwijzing buurten of gebieden
Voor de begrotingsposten Buurt in Actie (BIA) en Buurtinitiatieven (BINBIA) worden jaarlijks per stadsdeel specifieke gebieden aangewezen, waar de budgetbestedingen op gericht zullen worden.
Artikel 8 Nadere verplichtingen
Het is gebruikelijk een bepaling op te nemen dat het college nadere verplichtingen kunnen opleggen.
Een voorbeeld van nadere verplichtingen ter verwezenlijking van het doel, is de voorwaarde dat de subsidieaanvragers zelf een aandeel leveren in de realisatie van het doel bijvoorbeeld via geld, natura of via derden.
Artikel 9 Subsidieaanvraag; in te dienen bescheiden
Als datum van ontvangst door de stadsdeelmanager geldt de datum stempel postregistratie.
Uit oogpunt van doelgerichtheid en doelmatigheid kunnen subsidies worden verleend en tegelijkertijd vastgesteld. Deze mogelijkheid staat ook opgenomen in de algemene subsidieverordening. Dit scheelt een hoop werk . Het gaat met name op voor kleinere subsidies waarvoor uit oogpunt van de bepaling van rechtmatigheid geen afzonderlijke vaststellingsprocedure noodzakelijk is. In de praktijk gaat het veelal om zogenaamde erkenningssubsidies. Uiteraard moet de subsidieontvanger aantonen dat de prestatie is geleverd cq het resultaat is behaald.
Dit zijn standaard procedure cq juridisch-technische artikelen.