Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland |
Citeertitel | De gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | WMO |
Deze regeling is vastgesteld door de gemeenteraad op 16-02-2006 ; Aanpassing t.g.v. overheveling van bestuurlijke bevoegdheid voor GHOR naar gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland, 28-07-2006; wijziging vastgesteld door het Algemeen Bestuur: 26-04-2012; instemmingbesluit met wijziging door college van burgemeester en wethouder en de burgemeester: 17-01-2012; Deze regeling behoort tot te collectie van de gemeente Goes
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2012 | 01-01-2015 | vervallen bepalingen adminitrateur; bepalingen m.b.t. vervanging directeur; uniforme termijnen: 8 weken | 29-03-2012 | Rb2012/03 | |
01-09-2006 | 16-06-2012 | Nieuwe regeling | 16-02-2006 | Zie art. 27: Gemeente Goes |
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen, ieder voorzover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
overwegende dat de Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland aangepast moet worden ten gevolge van de overheveling van de bestuurlijke bevoegdheid voor de GHOR naar de op 28 juli 2006 getroffen gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland,
gelet op de bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet collectieve preventie volksgezondheid, de Wet op de lijkbezorging, de Wet geneeskundige hulpverlening bij rampen en de Infectieziektewet;
de "Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland" te wijzigen en als volgt vast te stellen.
Hoofdstuk 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Daar waar in deze regeling artikelen en bepalingen van enige wet of andere regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, dienen in die artikelen in plaats van ‘de gemeente’, ‘de raad’, ‘het college’ en ‘de burgemeester’ te worden gelezen onderscheidenlijk: ‘het openbaar lichaam’, ‘het algemeen bestuur’, ‘het dagelijks bestuur’ en ‘de voorzitter’.
Hoofdstuk 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De GGD Zeeland voert, met het oog op artikel 10 Wgr, de regelingen uit die zijn opgedragen aan de gemeenten, welke onder artikel 6 staan vermeld.
Hoofdstuk 3: HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 10: Bevoegdheden van het algemeen bestuur
het vaststellen van een verordening houdende de rechtspositie van het bij de gemeenschappelijke regeling in dienst zijnd personeel;
het vaststellen van een verordening tot instelling van een commissie ex artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, en de verordening voor de behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen, met uitzondering van de in artikel 25, lid 2, Gemeentewet,genoemde stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd, worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd. (Gemeentewet artikel 19en artikel 22 Wgr).
In de vergaderingen van het algemeen bestuur heeft elk lid zoveel stemmen als overeenkomt met het aantal inwoners van de gemeente die deze vertegenwoordigt gedeeld door 5.000, waarbij de uitkomst naar boven wordt afgerond. Telkens bij de aanvang van een zittingsperiode wordt het aantal stemmen voor de duur van die zittingsperiode vastgesteld. Voor de toepassing van dit artikel wordt uitgegaan van het aantal inwoners, zoals het Centraal bureau voor de statistiek dat heeft vastgesteld per 31 december van het voorafgaande jaar.
Uit de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing het bepaalde in artikel 20 (quorum voor opening van vergadering), artikel 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), artikel 26 (handhaving orde vergadering), artikel 28 (niet-deelname aan de stemming), artikel 29 (quorum voor geldige stemming), artikel 30 (tot stand komen besluit), artikel 31 (geheime stembriefjes), artikel 32 (overige stemmingen) en artikel 33 (ambtelijke bijstand leden van het Algemeen bestuur).
Artikel 12: Besloten vergadering
Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur over de geheimhouding van de inhoud van stukken is het bepaalde in artikel 23, leden 1 tot en met 4 van de Wgr van toepassing. In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over het beleidsplan, de begroting, de rekening en het liquidatieplan.
Hoofdstuk 4: HET DAGELIJKS BESTUUR
Het dagelijks bestuur bestaat ten minste uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester en hun plaatsvervangers. Het dagelijks bestuur kent twee leden uit de regio Oosterscheldebekken, twee leden uit de regio Zeeuwsch-Vlaanderen en twee leden uit de regio Walcheren. Bij toepassing van artikel 14 lid 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen kan het aantal leden van het dagelijks bestuur tot maximaal zeven leden worden uitgebreid.
Artikel 14: Einde lidmaatschap
Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur worden ontslagen, als dit lid niet meer het vertrouwen van het algemeen bestuur geniet. In dit geval is het bepaalde in artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Op het ontslagbesluit is artikel 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
Artikel 18: Functie, Benoeming en Taak
De bestuursorganen van de dienst worden bijgestaan door een directeur, die in de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur een adviserende stem heeft. De directeur vervult ten behoeve van het algemeen bestuur en ten behoeve van het dagelijks bestuur de functie van ambtelijk secretaris.
Hoofdstuk 7: INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN ONTSLAG
Artikel 21: Informatieverstrekking door individuele leden van het algemeen bestuur
Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur is aan de raad door wie hij is benoemd, met inachtneming van het bepaalde in artikel 16 Wgr, verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad aangegeven wijze.
Hoofdstuk 9: HET BELEIDSPLAN EN HET BELEIDSVERSLAG
Artikel 23: Beleidsplan en beleidsverslag
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken na toezending van het ontwerp van het meerjarenbeleidsplan het dagelijks bestuur van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin de gevoelens van de raden zijn vervat, bij het ontwerp van het meerjaren beleidsplan zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het algemeen bestuur stelt op basis van het beleidsplan het bedrijfsplan van de GGD Zeeland vast. Als de raad van een gemeente ten aanzien van een bepaald onderwerp een eigen beleid wenst uit te voeren dat afwijkt van het gemeenschappelijke beleid, wordt ook het afwijkende beleidsstandpunt van deze gemeente in het bedrijfsplan opgenomen en door de GGD Zeeland uitgevoerd. Op de financiële gevolgen hiervan is artikel 24 lid 2 van toepassing.
Hoofdstuk 10: FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 24: Begrotingsprocedure
Het dagelijks bestuur zendt jaarlijks vóór 1 april de ontwerpbegroting van de GGD Zeeland voor het komende kalenderjaar, vergezeld van een memorie van toelichting alsmede de financiële beleidsuitgangspunten voor de komende jaren (meerjarenraming), toe aan de raden van de gemeenten. Het bepaalde in art. 190 lid 1 van de Gemeentewet is van toepassing.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken na ontvangst van de ontwerpbegroting het dagelijks bestuur hun zienswijze aangeven. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijze van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het dagelijks bestuur legt voor 1 april aan het algemeen bestuur verantwoording af over het afgelopen kalenderjaar, onder overlegging van de opgestelde jaarstukken, het jaarverslag met de daarbij behorende bescheiden en een berekening van de door de deelnemende gemeenten te betalen bijdragen, benevens het rapport van de overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet met de controles belaste accountant.
Het algemeen bestuur onderzoekt de jaarstukken en stelt deze vast uiterlijk 1 juli, volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft, .ng in de organisatie draagt m heb ik dat al). Florida. s aan het overleg zullen deelnemen. ons alsmede de bijdragen die de deelnemers betalen in het eventuele exploitatietekort.
Hoofdstuk 12: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, GESCHILLEN EN OPHEFFING
Artikel 29: Toetreding, uittreding
Uittreding is te allen tijde mogelijk, mits daarvan conform het vierde lid, met een opzegtermijn van tenminste één kalenderjaar, van tevoren schriftelijk aankondiging is gedaan en mits wordt voldaan aan de daaraan door het algemeen bestuur te stellen voorwaarden.
Het algemeen bestuur regelt de financiële gevolgen alsmede de overige gevolgen van de uittreding.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen als bedoeld in lid 7 wordt door de GGD Zeeland en de uittredende gemeente gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor partijen bindend. De kosten voor het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
Voorstellen uitgaande van één of meer deelnemende gemeenten worden toegezonden aan het algemeen bestuur, dat het voorstel met zijn beschouwingen ter zake binnen acht weken aan de raden van de deelnemende gemeenten doet toekomen, waarna deze deelnemende gemeenten en het algemeen bestuur verder handelen conform het bepaalde in het vorige lid van dit artikel.
Artikel 32: Ontbinding en liquidatie
Ingeval van een besluit tot ontbinding van de gemeenschappelijke regeling, als bedoeld in het vorige lid, stelt het algemeen bestuur daarvoor een liquidatieplan op ter vereffening van het vermogen van de regeling. Een zodanig besluit wordt met een tweederde meerderheid genomen, gehoord de raden van de deelnemende gemeenten.
Van het besluit tot ontbinding of tot wijziging van deze regeling wordt terstond bericht gezonden aan de gemeenten en Gedeputeerde Staten, mede met het oog op de vereiste goedkeuring door Gedeputeerde Staten van de wijziging van de regeling conform de artikelen 26, 27, 36 en 37 Wgr., almede naar het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel van het ressort waaronder de regeling valt.
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam blijven hun functies vervullen tot de zittingsperiode van de gemeenteraden is beëindigd en in hun opvolging is voorzien.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Hulst, d.d. 29 maart 2012,
De Griffier, De Raadsvoorzitter.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst, d.d. 17 januari 2012,
, burgemeester.
, secretaris.
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Hulst, d.d. 17 januari 2012
, burgemeester
Vastgesteld door het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland op 26 april 2012