Organisatie | Texel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Burgerlijke stand Gemeente Texel 2017 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-12-2017 | Nieuwe regeling | 14-11-2017 Gemeenteblad Texel 2017 | B&W 388 |
De ABS wordt benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen, waarin de ambtenaar onafgebroken werkzaam is bij team Dienstverlening (Burgerzaken) van de gemeente Texel. Na het beëindigen van het dienstverband met de gemeente Texel eindigt de benoeming van rechtswege.
Artikel 3. Benoeming van college- en Raadsleden.
De burgemeester, wethouders en leden van de Raad kunnen op eigen verzoek worden benoemd en beëdigd tot BABS voor één dag.
De BABS mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie als de locatie niet voldoet, waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden. De BABS mag eveneens een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie weigeren dan wel tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan wettelijke regels of bij calamiteiten /ongeregeldheden die door de bode kunnen worden geconstateerd.
Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap
Een datum voor huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie kan worden gereserveerd vanaf maximaal éénjaar voor de gewenste datum. Van elke gemaakte reservering stuurt de ABS een bevestiging naar het aanstaande bruidspaar of de aanstaande partners. Bij annulering of wijziging worden kosten in rekening gebracht conform de legesverordening van het jaar van de huwelijkssluiting.
Artikel 7. Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk.
Een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dat niet plaatsvindt aan de balie of een daartoe geschikte (vergader)ruimte in het gemeentehuis in Den Burg wordt voor de toepassing van dit reglement gelijkgesteld met de sluiting van een huwelijk.
De teammanager Dienstverlening, of bij afwezigheid diens plaatsvervanger, is belast met de leiding van de burgerlijke stand.
De burgerlijke stand is voor publiek gesloten als de in lid 1 en 2 gestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand anders dan voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
De burgerlijke stand kan in bijzondere omstandigheden worden geopend op zaterdag, zondag of andere dagen dat het regulier gesloten is. Dit kan uitsluitend op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, indien deze aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende dag waarop de burgerlijke stand zal zijn geopend. Onmiddellijk nadat deze werkzaamheden zijn verricht, wordt de burgerlijke stand weer gesloten.
Artikel 10. Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie
Als gevolg van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand zijn twee tijden aangewezen voor kostelozehuwelijksvoltrekkingen, te weten op dinsdagochtend 9.15 uur en 9.30 uur.
Kosteloze ceremonies worden niet gehouden in de raadszaal maar in een andere passende (vergader)ruimte in het gemeentehuis. Het maximum aantal aanwezigen is 4, te weten het (bruids)paar en 2 getuigen. Bij deze ceremonies wordt slechts voldaan aan de minimale vormvereisten welke gelden voor een huwelijk of partnerschapsregistratie.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemester en wethouders op 14 december 2017
Burgemeester en wethouders van Texel,
De burgemeerster, de secretaris,
M.C. Uitdehaag. T. van Waes.
In dit artikel wordt bepaald wie tot (B)ABS van de gemeente Texel kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt artikel 1 dat alleen tot ABS kunnen worden benoemd personen die werkzaam zijn bij team Dienstverlening (Burgerzaken).
In tegenstelling tot de ABS wordt de BABS specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van partnerschapsregistraties in een huwelijk.
In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde periode kan worden benoemd.
De benoeming tot ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen het vakgebied Burgerzaken. Dit betekent dat de benoeming van rechtswege vervalt op het moment dat de medewerker geen werkzaamheden meer verricht op het vakgebied Burgerzaken.
De benoeming tot BABS geldt voor een bepaalde periode. Hierna kan de benoeming eventueel worden verlengd. Voor nieuwe benoemingen geldt een proefperiode van 1 jaar. Deze bepaling is noodzakelijk, omdat nieuwe BABSen solliciteren en niet door de gemeente worden verzocht. Pas na het opdoen van ervaring in de praktijk kan worden beoordeeld of zij geschikt blijken te zijn voor uitoefening van het ambt.
De BABS sluit huwelijken en registreert partnerschappen van zowel personen van hetzelfde geslacht als van personen van verschillend geslacht. Sinds 4 juli 2014 is dit bij wet geregeld (BW 1:16)
Om adequaat te kunnen handelen is de benoeming tot BABS gemandateerd aan de teammanager Dienstverlening.
Van oudsher was het gebruikelijk dat de burgemeester, wethouders en raadsleden werden benoemd tot BABS. Deze BABS voltrekt uitsluitend huwelijken op verzoek. Het is niet meer noodzakelijk om hen te benoemen tot BABS gedurende de ambtsperiode, omdat het mogelijk is om een BABS voor één dag te benoemen.
De burgemeester, wethouders en raadsleden die voor de inwerkingtreding van dit reglement benoemd zijn tot BABS, blijven benoemd. Deze benoeming is gekoppeld aan de periode dat zij deel uit maken van het bestuur. Zodra zij hier geen deel meer van uitmaken, vervalt van rechtswege de benoeming tot BABS.
In dit artikel wordt de vergoeding van de BABS geregeld. Het sluiten van een huwelijk of de registratie van een partnerschap behoort tot de normale werkzaamheden van een ABS en deze wordt daarvoor niet apart beloond. Ook raadsleden, collegeleden en de BABS die elders binnen het gemeentehuis werkzaam is, ontvangen naast het normale salaris geen extra vergoeding.
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Texel ruim uitgelegd. Als gemeentehuis is het hele grondgebied van de gemeente Texel aangewezen. Het hoeft geen gebouw te zijn en mag ook in de open ruimte. Deze ruime interpretatie van regelgeving vindt in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechterlijk wordt vernietigd, is het geoorloofd.
Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn voorwaarden verbonden:
Ter bescherming van de BABS die het huwelijk sluit, mag de BABS na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de veiligheid van de BABS niet is gewaarborgd.
Om aanspraken te voorkomen, wordt het paar bij het reserveren van het huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente uitdrukkelijk op deze bepalingen gewezen.
Met alle locaties die in het verleden waren aangewezen, is afgesproken dat er niets genuttigd mag worden tijdens de ceremonie. Nu alle locaties zijn vrijgegeven is het noodzakelijk deze bepaling op te nemen in het reglement om ongelijkheid te voorkomen. Bovendien voorkomt het dat de BABS tijdens de huwelijksvoltrekking wordt geconfronteerd met glazen champagne of een bruidstaart die moet worden aangesneden terwijl de akten nog niet zijn getekend.
Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling. Bij het vastleggen van een huwelijksdatum gelden de bepalingen van de legesverordening van het jaar van de huwelijkssluiting.
In dit artikel is de verplichting van het college uitgewerkt om op grond van artikel 1:16c BW een regeling te treffen voor de openingstijden van de burgerlijke stand. Met uitzondering van huwelijkssluitingen en partnerschapsregistraties verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van de Gemeentewinkel. Om praktische redenen vinden aangiften van geboorte, erkenning en overlijden in principe alleen plaats op afspraak.
In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie opgenomen. Van deze tijden wordt slechts om dringende redenen en na overleg afgeweken.
De beslissing om op grond van lid 3 tot en met 5 van dit artikel de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te verruimen of te beperken, is gemandateerd aan het hoofd van team Dienstverlening.
De huwelijken en partnerschapsregistratie als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie/toespraak door een toegewezen (B)ABS gesloten door een ABS in een daarvoor geschikte (vergader)ruimte in het gemeentehuis. Bij deze huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie mogen alleen het bruidspaar en 2 getuigen aanwezig zijn. De ceremonie duurt ongeveer 5 minuten