Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Oostzaan |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | raad |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-11-2017 | 30-10-2017 | nieuwe regeling | 30-10-2017 Gemeenteblad 2017, 197536 | * |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De raad kan het college verzoeken de gemeentesecretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Het presidium vervult namens de raad de rol van werkgever voor de griffier en kan deze taak mandateren aan een door de raad ingestelde werkgeverscommissie die namens het presidium de werkgeversrol vervult.
Het presidium vormt de agendacommissie. De agendacommissie draagt zijn taken wat betreft de raadsagenda op aan de voorzitter van de raad. De voorzitter is gemandateerd door het presidium en voert deze taken uit namens de agendacommissie. Deze taken zijn: a. controleren of de aan het college gevraagde beleidsvoorbereiding wordt aangeleverd en die vervolgens op de voorlopige agenda van de raad of een commissie plaatsen; b. controleren of het raadsformat goed is ingevuld; c. controleren of alle relevante stukken en adviezen zijn bijgevoegd;
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Bij de benoeming van een wethouder wordt overeenkomstig het eerste lid een commissie ingesteld welke onderzoekt of een kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. De werkwijze van de commissie is overeenkomstig het tweede lid.
De commissie toetst de benoembaarheid van een wethouder aan de hand van de volgende zaken:
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter.
1e. één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden; of
2e. twee of meer fracties als één fractie gaan optreden; of
3e. één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie;
wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt via mail en zo mogelijk in een openbare kennisgeving hiervan mededeling gedaan aan de raadsleden en fractieassistenten.
Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, artikel 55 of 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden en fractieassistenten inzage middels het postbakje ‘geheime stukken’ in de fractiekamer. Indien mogelijk zal de griffier deze ook op het besloten deel van het RIS plaatsen.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentie-lijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 19 Verslag en besluitenlijst
De griffier draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en een videoverslag van de vergadering. Tevens maakt de griffier een besluitenlijst, waarin zijn opgenomen de besluiten, toezeggingen en actiepunten van de vergadering. Deze worden na afloop van de vergadering door de griffier op het RIS/BIS geplaatst.
De leden, de voorzitter, de leden van het college, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient twee werkdagen voor de aanvang van de volgende raadsvergadering schriftelijk of elektronisch bij de griffier te worden ingediend.
De griffier houdt de beslissingen van de raad bij. Voor zover de aard en inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt door publicatie in de gebruikelijke media en door plaatsing op de gemeentelijke website. De besluitenlijst kan op verzoek worden ingezien op het gemeentehuis.
Artikel 20a. Duur spreektermijnen
Tenzij de raad of het presidium anders beslist, is de duur van de termijnen genoemd onder artikel 20 als volgt:
Reactie college: Spreektijd maximaal 5 minuten, inclusief interrupties.
b.Tweede termijn: Spreektijd maximaal 2 minuten per spreker, inclusief interrupties, overige bepalingen conform lid 1a, eerste termijn.
Indien het presidium beslist de duur van de termijnen over de beraadslaging van een onderwerp aan te passen wordt de voorzitter van de raad hierover vooraf geïnformeerd.
In afwijking van artikel 20a, lid1 is de duur van de termijnen van de beraadslaging over een motie vreemd aan de orde van de dag volgt: Eerste termijn: korte toelichting indiener gevolgd door een korte reactie van het college. Tweede termijn: mogelijkheid tot stellen vragen en debat van maximaal 5 minuten in totaal.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat tot stemming wordt overgaan, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren middels een stemverklaring.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 26 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 28 Stemming over personen
De stemcommissie onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 29 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussen-stemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend. Indien de raad hiertoe een format vaststelt, dient een schriftelijk amendement, om in behandeling genomen te kunnen worden, aan het format te voldoen. De voorzitter kan - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde - oordelen, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
De griffier plaatst het initiatiefvoorstel, de eventuele schriftelijke weerslag van de inspraak en de zienswijze van het college, op de agenda ter behandeling in de eerstvolgende raadscyclus en volgt daarmee de reguliere besluitvormingsprocedure. Een initiatiefvoorstel voor een ontwerpverordening wordt altijd behandeld in de raadsvergadering.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste twee werkdagen voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen. Indien de raad hiertoe een format vaststelt, dient een interpellatie, om in behandeling genomen te kunnen worden, aan het format te voldoen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad, de fractieassistenten en het college. Het verzoek wordt op de eerstvolgende vergadering, bij de vaststelling van de agenda, in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 37 Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of monde-linge beantwoording wordt verlangd. Vragen die hier naar het oordeel van de griffier niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd. Indien de raad hiertoe een format vaststelt, dient een schriftelijke vraag, om in behande-ling genomen te kunnen worden, aan het format te voldoen.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 39 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Artikel 40 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onder-zoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 41 Verslag; verantwoording
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 41, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten delen van een vergadering
Op een besloten deel van een vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 43 Besluitenlijst en videoverslag
De besluitenlijst van een besloten deel van een vergadering ligt voor raadsleden en fractieassistenten in het postvak geheime stukken op de fractiekamer en is te vinden op het RIS.
De besluitenlijst van een besloten deel wordt zo spoedig mogelijk in een besloten deel van de volgende vergadering vastgesteld. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst en het videoverslag. Het besluit om de besluitenlijst en het videoverslag openbaar te maken, dient met algemene stemmen te worden genomen. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Voor de afloop van een besloten gedeelte van een vergadering beslist de raad overeen-komstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Een besluit hierover maakt vast deel uit van de agenda van een besloten deel van de vergadering.
Artikel 45 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten deel van een vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 47 Geluid- en beeldregistraties
Degenen aan wie het is toegestaan tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties te maken, gedragen zich naar de aanwijzingen van de voorzitter. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 48 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal van het gemeentehuis Oostzaan, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik van mobiele telefoons, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.