Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Fonds maatschappelijke activiteiten (FMA) |
Citeertitel | Beleidsregels Fonds maatschappelijke activiteiten (FMA) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-11-2017 | 10-10-2017 | 03-04-2020 | Nieuwe regeling | 10-10-2017 Gemeenteblad 2017, 196753 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal
naast de reguliere ondersteuning van activiteiten in het sociale domein is een impuls nodig wordt geacht voor verbetering, vernieuwing en verbinding. Centraal staat het versterken van de kracht en de vaardigheden binnen verenigingen/stichtingen en het vrijwilligerspotentieel. Incidentele activiteiten en projecten die hierop zijn gericht en met een te verwachten duurzaam resultaat worden ondersteund. Dat geldt ook voor initiatieven die de leefbaarheid van de kernen vergroten.
Het FMA is bedoeld als laagdrempelige regeling, waarvoor een lichte toets wordt gehanteerd. Voor deze benadering is bij de vaststelling van de algemene subsidieverordening en de subsidieregelingen expliciet gekozen. Deze benadering past in de context waarin structurele subsidies verlaagd zijn en waarbij via incidentele subsidies geprobeerd wordt om activiteiten te stimuleren.
Het FMA merkt een aantal activiteiten aan als subsidiabel. Tijdens de eerste helft van 2017 is gebleken dat de omschrijving van subsidiabele activiteiten, zoals genoemd in de regeling, niet voldoende houvast biedt bij het beoordelen van een grote diversiteit aan subsidieaanvragen. Of een initiatief bijvoorbeeld een initiatief is “wat betreft artistieke, bestuurlijk en educatieve innovatie bij verenigingen en het delen van best practices” kan verschillend worden geïnterpreteerd. Hierdoor ontstaat risico van willekeur. Daarom is het wenselijk dat de subsidieregeling FMA wordt voorzien van een aantal handzame richtlijnen, die duidelijkheid en objectiviteit moeten bevorderen.
Voorgesteld wordt om onderstaande werkwijze te hanteren voor het beoordelen van aanvragen voor het FMA.
Iedere aanvraag voor een subsidie uit het FMA moet voldoen aan alle algemene richtlijnen. Indien een aanvraag niet voldoet, komt een aanvraag niet in aanmerking voor een subsidie uit het FMA.
Of een activiteit subsidiabel is binnen de subsidieregeling FMA activiteiten wordt getoetst aan de hand van de volgende richtlijnen. Hierbij corresponderen de letters a t/m h met de acht subsidiabele activiteiten zoals opgenomen in de subsidieregeling FMA. De activiteit waarvoor een aanvraag wordt ingediend moet voldoen aan tenminste één van de specifieke richtlijnen. Als dit het geval is, wordt een activiteit aangemerkt als subsidiabel en kan positief worden beschikt. Wanneer echter uit de aanvraag niet blijkt hoe een activiteit voldoet aan tenminste één richtlijn wordt de aanvraag afgewezen.
Het leggen van verbindingen tussen werksoorten (sport, cultuur, zorg, onderwijs). Dus inzet vanuit één sector ten gunste van een ander beleidsdoel, bv. Vanuit het verenigingsleven ten behoeve van onderlinge hulp of mensen in de knel.
·Het voorstel legt een duidelijke verbinding tussen werksoorten waardoor een beroep op professionele inzet wordt verminderd.
De hoogte van een subsidie uit het FMA is afhankelijk van de hoogte van de aanvraag. Onderstaande tabel geeft weer hoe de hoogte van een subsidieaanvraag wordt bepaald
Er wordt een subsidieaanvraag gedaan voor een activiteit. Deze activiteit is begroot op € 20.000,00. De aanvrager heeft sponsors en giften verzameld voor € 9.000,00 en doet een aanvraag voor de resterende € 11.000,00. De subsidie wordt dan als volgt bepaald.
(€ 500,00 x 100%) + € 4.500,00 x 75%) + € 5.000,00 x 50%) + (€ 1.000,00 x 25%) = € 6.625,00.