Organisatie | Hendrik-Ido-Ambacht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling gebruik ICT middelen en informatie van de werkgever Drechtsteden/Zuid-Holland Zuid |
Citeertitel | Regeling gebruik ICT middelen en informatie van de werkgever Drechtsteden/Zuid-Holland Zuid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-11-2017 | 01-01-2020 | Onbekend | 24-02-2016 Onbekend | Onbekend |
Hoofdstuk I WERKINGSSFEER EN BEGRIPPENKADER
Regeling gebruik ICT middelenen informatie van de werkgever
Drechtsteden/Zuid-Holland Zuid
Artikel 4 lid 2 van “Overeenkomst tot vaststelling van een uniforme rechtspositieregeling voor de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden, mede ten behoeve van de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en de gemeenschappelijke regelingen, Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid en Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid.
Gezien de instemming van de medezeggenschap d.t.v. het Netwerk van Ondernemingsraden Drechtsteden d.d 26 mei 2015.
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht; gezien het voorstel van d.d. 1 december 2015
Regeling gebruik ICT middelen en informatie van de werkgever Drechtsteden / Zuid-Holland Zuid
Deze regeling is voor alle medewerkers van toepassing op het gebruik van ICT-middelen en informatie van de werkgever, ongeacht de plaats waar dit plaatsvindt en ongeacht het eigendom van de middelen waarmee de informatie wordt benaderd. Tevens is deze regeling van toepassing op de
In deze regeling wordt verstaan onder:
Werkgever a Voor de medewerkers van de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht: het college van burgemeester en wethouders van de desbetreffende gemeente;
b Voor het griffiepersoneel werkzaam bij één van de bovengenoemde gemeenten: de gemeenteraad;
c Voor de medewerkers van de Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden, de gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid en de Gemeenschappelijke regelingOmgevingsdienst Zuid-Holland Zuid: het dagelijks bestuur van de desbetreffende gemeenschappelijke regeling.
Medewerker: degene die bij een van de werkgevers in het netwerk onder welke titel en hoedanigheid ook, werkzaam is (geweest) of werkzaamheden (heeft) verricht.
Persoonsgegeven: een gegeven dat herleidbaar is tot een geïdentificeerde of identificeerbaar natuurlijk persoon.
ICT middelen: alle huidige en toekomstige elektronische informatie- en communicatie faciliteiten en ICT-apparatuur (zoals Smartphones, Tablets, Laptops, USB geheugensticks) door of namens de werkgever aan medewerkers beschikbaar gesteld, alsmede de privé ICT-middelen indien en voor zover zij gebruikt worden op de werkplek en/of voor de uitvoering van de door of namens de werkgever opgedragen taken.
Informatie van de alle bestanden en informatie door of namens de werkgever aan medewerkers
werkgever: beschikbaar gesteld, hieronder begrepen informatie van de werkgevers in het netwerk;
Systeemnetwerk Gemeenschappelijke Regionale Infrastructuur Drechtsteden (GRID)
Verkeersgegevens: tijdstippen, adressen, datahoeveelheid en duur van het gebruik van de ICT middelen.
Zakelijk gebruik: gebruik van de ICT middelen alsmede de faciliteiten en digitale bestanden van de werkgever ten behoeve van de functie-uitoefening door de medewerker, ongeacht de herkomst van het ICT middel.
Hoofdstuk II GEBRUIK VAN DE ICT MIDDELEN EN DE INFORMATIE VAN DE WERKGEVER
De medewerker ontvangt een strikt persoonlijke inlogcode voor de GRID infrastructuur. Het is niet toegestaan deze inlogcode af te geven aan derden (collega’s, leidinggevende of anderen) of deze met collega’s te delen. Dit vanuit zowel de richtlijnen voor informatiebeveiliging als de geldende licentievoorwaarden van de achterliggende leveranciers.
HOOFDSTUK III TOEGANG TOT EN BEVEILIGING VAN DE INFORMATIE VAN DE WERKGEVER
Het verzoek tot inzage in digitale bestanden zoals bedoeld in het voorgaande lid wordt schriftelijk gedaan en met redenen omkleed door de direct leidinggevende met toestemming van de naast hogere leidinggevende. Voordat het verzoek wordt gedaan wordt er bij het hoofd P&O van het SCD advies ingewonnen Het verzoek wordt bij het hoofd van de afdeling ICT ingediend.
werkgever geretourneerd door de medewerker zelf of zijn/haar leidinggevende. Autorisaties worden in opdracht van de leidinggevende geblokkeerd. Tevens zorgt de leidinggevende ervoor dat de bestanden (waar onder ook email) van de vertrekkende medewerker aan een door die leidinggevende nader aan te wijzen medewerker worden overgedragen.
De toegang tot het netwerk wordt vanaf datum uitdienst geblokkeerd. De persoonlijke toegangscode(s) met wachtwoord(en) en de digitale bestanden worden uiterlijk 6 maanden na de datum waarop het dienstverband is beëindigd, verwijderd. Dit tenzij er een redelijk vermoeden bestaat van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik. In dat geval worden de gegevens bewaard zolang dit in het kader van nader onderzoek en eventueel te treffen maatregelen jegens een betrokkene noodzakelijk is. Zodra een nader onderzoek is afgerond en dit niet leidt tot maatregelen jegens de ex medewerker worden de gegevens alsnog verwijderd.
1.Controle door of in opdracht van de werkgever op het gebruik van de ICT-middelen en de informatie van de werkgever vindt slechts plaats in het kader van de onder lid 3 genoemde doeleinden. Deze doeleinden stellen beperkingen aan de omvang en wijze van controle:
Deze gerichte controle wordt slechts uitgevoerd nadat de medewerker is ingelicht dat signalen hierover zijn ontvangen en om zijn reactie is gevraagd. Werkgever kan deze inlichtingenplicht buiten beschouwing laten voor zover dit noodzakelijk is voor de in artikel 43 van de Wet bescherming persoonsgegevens genoemde belangen. In dit geval worden betrokkenen altijd wel zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de gerichte controle.
Het verzoek tot controle wordt schriftelijk gedaan en met redenen omkleed door de direct leidinggevende met toestemming van de naast hogere leidinggevende. Voordat het verzoek wordt gedaan wordt er bij het hoofd P&O van het SCD advies ingewonnen. Het verzoek wordt bij het hoofd van de afdeling ICT ingediend.
E-mailberichten van leden van de ondernemingsraad en vertrouwenspersonen mogen door, dan wel namens de werkgever niet inhoudelijk worden gecontroleerd. Dit geldt eveneens voor andere medewerkers die op grond van hun functie en/of bijzondere taak zich op vertrouwelijkheid kunnen beroepen. Dit geldt niet voor de controle als genoemd in art 5 lid 1.