Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemskerk

Nadere regels subsidie Gezond in... Heemskerk 2016-2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemskerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie Gezond in... Heemskerk 2016-2018
CiteertitelNadere regels subsidie Gezond in… Heemskerk 2016-2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Heemskerk 2016

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201630-06-2018nieuwe regeling

28-06-2016

Gemeenteblad 2016, 17946

BIVO/2016/30243

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie Gezond in... Heemskerk 2016-2018

 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • a.

    ASV

    Algemene subsidieverordening gemeente Heemskerk 2016.

  • b.

    Gezond in…

    Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) stelt van 2014 tot en met 2017 vanuit de decentralisatie-uitkering ‘Gezond in de Stad’ (‘GIDS’) gelden beschikbaar voor een lokale, integrale aanpak van gezondheidsachterstanden. Het landelijke stimuleringsprogramma ‘Gezond in… helpt gemeenten die GIDS-gelden ontvangen, bij het versterken van hun lokale aanpak van gezondheidsachterstanden en inpassing in het reguliere beleid.

  • c.

    Inwoners

    Ingezetenen van de gemeente Heemskerk volgens de gemeentelijke basisadministratie.

  • d.

    Sociaaleconomische gezondheidsverschillen

    Sociaaleconomische gezondheidsverschillen zijn systematische verschillen in gezondheid en sterfte tussen mensen met een hoge en mensen met een lage sociaaleconomische status. Enerzijds is een minder goede gezondheid de oorzaak van de lagere sociaaleconomische status. Anderzijds leidt een lage sociaaleconomische status tot een slechtere gezondheid, door bijvoorbeeld een minder gezonde leefstijl en minder gunstige werk- en woonomstandigheden.

  • e.

    Sociaaleconomische status

    De sociaaleconomische status staat voor de positie van mensen op de maatschappelijke ladder met het daaraan verbonden aanzien en prestige. Een lagere of hogere positie in op de maatschappelijke ladder (maatschappelijke ongelijkheid) ontstaat doordat kennis, arbeid en bezit ongelijk verdeeld zijn over mensen.

    Sociaaleconomische status bestaat uit verschillende dimensies: 1) materiële omstandigheden, 2) vaardigheden, capaciteiten en kennis en 3) het sociale netwerk en de status en macht van mensen in dat netwerk.

Hoofdstuk 2 Doel, subsidievormen en subsidieplafond

Artikel 2 Doelstelling

  • 1.

    De subsidieverstrekking is gericht op verwezenlijking van de beleidsdoelstelling van het programma Gezond in….

  • 2.

    De subsidieverstrekking is bedoeld als impuls om lokale partijen financieel te ondersteunen bij activiteiten die bijdragen aan het terugdringen van gezondheidsachterstanden, in het bijzonder in relatie tot (al dan niet betaalde) arbeidsdeelname en armoede/schuldenproblematiek.

  • 3.

    De subsidieverstrekking is gebonden aan de volgende uitgangspunten:

    • a.

      Vraaggericht. De doelgroep wordt betrokken bij planvorming en uitvoering.

    • b.

      Samenwerking. Door samen te werken kunnen partijen iets bereiken/betekenen, wat zij op eigen kracht niet zouden kunnen bereiken.

    • c.

      Preventie. Activiteiten moeten zich richten op gezondheid bevorderende activiteiten en/of het wegnemen van gezondheid belemmerde factoren.

    • d.

      Innovatie. De aanvragen betreffen bij voorkeur nieuwe initiatieven; er is ruimte voor experimenten.

    • e.

      Continuïteit. De activiteiten kunnen na afloop van de subsidie gecontinueerd worden.

Artikel 3 Subsidievorm

De subsidie wordt verstrekt in vorm van een eenmalige subsidie voor activiteiten/initiatieven in het kader van het stimuleringsprogramma.

Artikel 4 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 150.000. Per subsidieaanvraag is een bedrag van maximaal € 20.000 beschikbaar.

Hoofdstuk 3 Activiteiten voor subsidie

Artikel 5 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie zoals bedoeld in artikel 3 kan worden verleend voor:

    • a.

      Activiteiten/projecten die bijdragen aan het verbeteren van kennis, vaardigheden en gedrag die direct en/of indirect bijdragen aan het verminderen van gezondheidsachterstanden;

    • b.

      Wegnemen van belemmeringen die bijdragen aan het ontstaan, bestaan en/of verergeren van gezondheidsachterstanden.

Hoofdstuk 4 Aanvraag

Artikel 6 Subsidieaanvragers

  • 1.

    De aanvragers van een subsidie voor het uitvoeren van het beleidsprogramma kunnen zijn:

    • a.

      Professionele organisaties actief binnen het sociaal domein;

    • b.

      Vrijwilligersorganisaties;

    • c.

      Belangenorganisaties.

  • 2.

    De aanvragers werken vraaggericht, hebben aandacht voor integraliteit en werken zoveel mogelijk samen met andere organisaties die dezelfde of aanvullende activiteiten/projecten organiseren.

Artikel 7 Bijzondere eisen aan de aanvraag ex artikel 3

Aanvragen voor de subsidie dienen - in afwijking van het bepaalde in de ASV - te worden ingediend aan de hand van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde ‘Subsidie-uitvraag Gezond in… Heemskerk 2016-2018’. Deze subsidie-uitvraag is op te vragen bij de gemeente.

Artikel 8 Wijze en tijdstip van indienen aanvraag

  • 1.

    De aanvragen voor de subsidie worden ingediend voor 30 september 2016.

  • 2.

    Als de in artikel 9, lid 1 bedoelde beoordelingsprocedure onvoldoende aanvragen oplevert die naar het oordeel van het college in voldoende mate voldoen aan de kwaliteitscriteria in de subsidie-uitvraag, kan het college bepalen dat een tweede ronde wordt gehouden voor het indienen van aanvragen voor de subsidie.

Hoofdstuk 5 Beoordeling aanvragen

Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvragen

  • 1.

    De subsidieaanvragen worden beoordeeld aan de hand van de criteria en het puntensysteem zoals opgenomen in de ‘Subsidie-uitvraag Gezond in… Heemskerk 2016-2018’ en gerangschikt op basis van kwaliteit. Aanvragen worden gehonoreerd op basis van de volgorde van de eindscores. Het aantal te honoreren aanvragen wordt gemaximeerd tot de aanvraag waarmee het plafond van € 150.000, - wordt overschreden.

  • 2.

    Indien zich de situatie voordoet dat meerdere aanvragers op een gelijke eindscore eindigen dan zal de rangorde worden bepaald door loting.

Hoofdstuk 6 Subsidieverlening, nadere weigeringsgronden

Artikel 10 Subsidieverlening

  • 1.

    Op de subsidies zijn de verleningstermijnen in de ASV van toepassing.

Artikel 11 Nadere weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de ASV, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien de aanvraag niet, of in onvoldoende mate, voldoet aan het bepaalde in de artikelen 2, 5, 6 en 7 van deze Nadere regels.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 12 Toepassing ASV

Voor zover zaken aangaande de subsidieverlening in het kader van het stimuleringsprogramma niet zijn geregeld in deze Nadere regels, zijn de bepalingen in de ASV van toepassing.

Artikel 13 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1.

    Deze Nadere regels treden in werking op 1 juli 2016 en zijn van toepassing op aanvragen voor subsidie voor de uitvoering van activiteiten vanaf 1 december 2016.

  • 2.

    De looptijd van deze Nadere regels eindigt op 30 juni 2018.

Artikel 14 Overgangsbepalingen

  • 1.

    Op deze Nadere regels zijn de beleidsregels 2012 van toepassing.

  • 2.

    Waar beleidsregels én deze Nadere regels van toepassing zijn, gelden de Nadere regels.

Artikel 15 Citeertitel

Deze Nadere regels worden aangehaald als:

Nadere regels subsidie Gezond in… Heemskerk 2016-2018.

Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 28 juni 2016.

burgemeester en wethouders van Heemskerk,

de secretaris, de burgemeester,