Organisatie | Werkendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo-adreslozen in de gemeente Werkendam 2017 |
Citeertitel | Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo-adreslozen in de gemeente Werkendam 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | archief |
Regeling vervangt de Beleidsregel 'Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo-adreslozen in de gemeente Werkendam', vastgesteld bij collegebesluit van 19-04-2011.
Participatiewet, art. 40
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2017 | 01-09-2017 | 09-01-2019 | nieuwe regeling | 22-08-2017 | 2017-008985 |
Beleidsregel ‘Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo-adreslozen in de gemeente Werkendam’.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Werkendam, Gelet op het feit dat in 2015 de Participatiewet van kracht werd en daarmee een aantal begrippen zijn aangepast;
Overwegende dat het gewenst is nadere regels vast te stellen met betrekking tot het toekennen c.q. voortzetten van een uitkering Participatiewet aan pseudo-adreslozen;
Gelet op de notitie van de gemeente Breda d.d. maart 2011 over pseudo-adreslozen;
Gelet op het advies van de cliëntenraad sociale zekerheid Werkendam / Woudrichem van 25 mei 2011;
Gelet op het bepaalde in artikel 40 van de Participatiewet;
Vast te stellen de beleidsregels ‘Tijdelijke verstrekking van uitkering aan pseudo-adreslozen in de gemeente Werkendam 2017’
De bijstand kan tijdelijk worden voortgezet, indien de situatie van de betrokkene zodanig is dat het recht op bijstand redelijkerwijs blijft bestaan. Het is daarvoor noodzakelijk dat de unit servicecentrum het briefadres Raadhuisplein 1, Werkendam aan betrokkene toekent. Toekenning van het adres gebeurt door unit servicecentrum, in nauw overleg met Loket Altena.
Deze situatie wordt geacht zich een jaar te kunnen voordoen. Binnen die periode wordt het in het algemeen mogelijk geacht vervangende huisvesting te vinden. Lukt dit door omstandigheden niet, dan kan de periode van een jaar verlengd worden met een jaar. In theorie kan de periode ook daarna verlengd worden. De regeling kent geen maximale termijn.
Eventueel kan Loket Altena besluiten de afd. fraudebestrijding in te schakelen, indien de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
In dat geval wordt aan de betrokkene gedurende twee weken de kans gegeven om alsnog aan de eis te voldoen om zich te vestigen op een adres dat overeenkomt met het adres zoals dit in de gemeentelijke basisadministratie is opgenomen.
Voldoet hij binnen deze (herstel)termijn hier niet aan, dan wordt de uitkering op grond van artikel 40 lid 5 Participatiewet beëindigd met ingang van de eerste dag van de hersteltermijn.
De consulent van Loket Altena meldt bij Stedelijk Kompas Breda de gegevens van de pseudo-adresloze persoon die een uitkering van Loket Altena ontvangt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Werkendam van 22 augustus 2017.
Het college van burgemeester en wethouders van Werkendam,
De secretaris, De burgemeester,