Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent tegenprestatie Participatiewet, IOAZ en IOAZ Beleidsregels tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Heemskerk 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Heemskerk 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De ondertekening van deze regeling is bij benadering vastgesteld.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 25-11-2014 | BIVO/2014/30099 |
In deze beleidsregels worden dezelfde begripsomschrijvingen gehanteerd als in de Verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Heemskerk 2015.
Artikel 3. Duur en omvang van een tegenprestatie
De tegenprestatie kan maximaal voor zes maanden en zestien uren per week worden ingezet.
Het college kan een vergoeding verstrekken voor noodzakelijke kosten ten gevolge van het verrichten van een tegenprestatie voor zover daarvoor geen beroep gedaan kan worden op een voorliggende voorziening.
Aldus vastgesteld in de BenW vergadering
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris de burgemeester
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven worden hieronder behandeld.
Artikel 2. Geschiktheid werkzaamheden
De onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden in het kader van de tegenprestatie dienen zich te onderscheiden van werkzaamheden die door de reguliere arbeidsmarkt verricht worden. Het onderscheid tussen betaalde en onbetaalde werkzaamheden is afhankelijk van onder meer economische factoren en van keuzes die mede op basis daarvan door het bedrijfsleven en/of de overheid worden gemaakt.
Het gaat om activiteiten waar evident geen betaling tegenover staat. Het mag daarom niet gaan om activiteiten waarvoor belanghebbende of een ander normaal gesproken betaald wordt of eerder (minder dan twaalf maanden geleden) nog betaald werd. Dit is het geval als eerder bestaande arbeidsplaatsen met vergelijkbare werkzaamheden binnen deze periode zijn wegbezuinigd bij de betreffende (overheids‑)organisatie.
Het begrip maatschappelijk nuttig wordt niet nader omschreven in de wetgeving en er is ook geen jurisprudentie over. Het kan gaan om activiteiten die nuttig zijn voor de lokale omgeving of voor de gemeente zelf. Maar ook de ontwikkeling van de uitkeringsgerechtigde die de tegenprestatie uitvoert wordt als maatschappelijk nuttig beschouwd. Bijvoorbeeld omdat de tegenprestatie mensen weer actief krijgt. Dit kan op de lange termijn helpen om de kosten voor de gemeenschap te reduceren.
Een tegenprestatie wordt bij voorkeur niet verricht bij een commerciële instelling omdat het verschil tussen een onbetaalde en een betaalde werkzaamheid dan te klein wordt en het risico op verdringing te groot.
Artikel 3. Duur en omvang van een tegenprestatie
De tegenprestatie kan in maximaal voor zes maanden en zestien uren per week worden ingezet. Acht uren per week is daarbij een gangbare omvang en dus het uitgangspunt. Mocht de belanghebbende zich meer uren per week willen inzetten dan kan dat tot een maximum van zestien uren per week.
De omvang van de werkzaamheden en de duur in de tijd dienen in de regel beperkt te zijn. Dat betekent dat het college steeds een afweging maakt op basis van de situatie in welke mate een tegenprestatie verlangd kan worden (TK 2013-2014, 33 801, nr. 30). Bovendien is het verstandig de tegenprestatie relatief gering in omvang en duur in te zetten om aan de veilige kant van de internationale bepalingen met betrekking tot het verbod op dwangarbeid en verplichte arbeid te blijven (artikel 4 EVRM).
Het kan voorkomen dat de belanghebbende kosten maakt in verband met het verrichten van een tegenprestatie. De gemeente kan dan bijvoorbeeld de kosten voor het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) of reiskosten vergoeden.