Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota welstand op het water 2014 |
Citeertitel | Nota welstand op het water 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Monumenten en welstand |
Externe bijlage | 20140324_welstand_te_water_2014_definitief.pdf (4096 Kb) |
Dit besluit heeft betrekking op het gebied stadsdeel Centrum en is vastgesteld op 21 februari 2014.
Bij collegebesluit van 12 juli 2016 is deze regeling aangewezen als regeling waarop artikel 38, eerste lid, Verordening op de bestuurscommissies niet van toepassing is. Zie ook raadsbesluit d.d. 5 oktober 2016, bijlage 1.A (kenmerk besluit: 287/1167),
in de bijlage staat de gehele nota inclusief afbeeldingen, juridisch, bestuurlijk en overig kader en bijlages
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: Onbekend
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-03-2014 | nieuwe regeling | 19-03-2014 Gemeenteblad 2016, nr 182008 Publicaties Stadsdeelbestuur 2014, Stadsdeelraad, Besluiten, 18 februari 2014-6 | - |
In dit deel van de Welstandsnota voor het water worden de algemene welstandscriteria voor de vervanging en verbouwing van (woon)boten verwoord, gevolgd door de objectcriteria en de loketcriteria. Deze drie soorten criteria zijn de ‘maatlat' waarlangs de Welstandscommissie in de procedure voor het aanvragen van verbouwingsvergunningen de voorgenomen verbouwing legt.
Voordat een vervangings- of verbouwingsaanvraag aan de criteria wordt getoetst, wordt eerst gekeken of het voornemen past in het bestemmingsplan en volgens de Bootrichtlijnen 2014. In die Bootrichtlijnen worden de lengte-, hoogte- en breedtematen voor de verschillende categorieën boten gegeven terwijl in het facet-bestemmingsplan voor het water de ligging en de functie wordt geregeld.
De algemene welstandscriteria bieden een globaal kader waar alle aanvragen aan moeten voldoen. De objectcriteria vormen de eigenlijke welstandscriteria. Voor het verbouwen van de volgende onderdelen zijn loketcriteria in deze welstandsnota voor het water opgenomen: ramen en deuren in een bestaande opbouw, ramen in een bestaande romp en dakramen en dakluiken in een bestaand dak.
De objectcriteria zijn ondergebracht in een aantal paragrafen die elk een hoofdonderdeel van de (woon)boot bevatten. Wij geven hierin de criteria voor het uiterlijk, de kleur en het materiaalgebruik. De toepassing van de loketcriteria is erop gericht om al in het begin van de aanvraagprocedure een zodanige duidelijkheid te verschaffen over de welstand, dat daardoor de inhoud van de plannen aan kwaliteit wint en de procedure vlot kan worden afgewerkt. De loketcrteria gelden voor een aantal ondergeschikte speciaal genoemde aanpassingen of verbouwingen. In het gebied dat niet is aangewezen als beschermd stadsgezicht zijn deze aanpassingen en verbouwingen vergunningvrij. In het gebied van het beschermd stadsgezicht zijn deze vergunningplichtig. De aanvraag voor aanpassingen of verbouwing zoals genoemd in de loketcriteria getoetst aan de eisen van de loketcriteria.
Bijna elk criterium wordt vergezeld door een foto die weergeeft hoe toepassing van het criterium eruit kan zien.
Het is niet altijd mogelijk gebleken om bij elk criterium een foto te plaatsen met een positief beeld. Om toch aan te geven wat de bedoeling van het betreffend criterium inhoudt is een foto van een minder positief voorbeeld of zelfs een negatief voorbeeld bij het criterium geplaatst. De raad heeft gevraagd om de foto's nog een keer door te lopen op relevantie en juistheid. Dat is gebeurd. Hier en daar is een foto gewijzigd toegevoegd, maar het is niet in alle gevallen mogelijk gebleken om een foto te plaatsen van een positief beeld.
Indien het criterium een gebod inhoudt dan zal dat bij het bijbehorende fotovoorbeeld duidelijk worden aangegeven. Ook is in sommige gevallen een voorbeeld niet of nauwelijks te geven, daar ontbreekt dan ook een voorbeeld in de vorm van een foto.
Om de terminologie eenvoudig te houden wordt in de criteria gesproken van "woonboten", "schepen","vaartuigen" en "arken". Hieronder vallen uitdrukkelijk ook de statische bedrijfsvaartuigen. De welstandscriteria gelden immers ook voor statische bedrijfsvaartuigen
Compositie, silhouet, materiaalgebruik, kleur en detaillering
De in de grachten liggende (woon)boten maken deel uit van een samenhangend stadsbeeld. Zij vormen een belangrijk aspect in de visuele beleving van de stad. De constructie en het materiaalgebruik dienen de compositie te ondersteunen. In principe dient het kleurgebruik terughoudend te zijn. De detaillering is voor een belangrijk deel bepalend voor de kwaliteit van de vormgeving van een boot. Het gebruik van goedkoop ogende materialen, zoals onder andere volkernbeplating en ander plaatmateriaal, steenstrips en kunststof kozijnen, zijn niet toegestaan.
Verbouwingen mogen geen verslechtering voor het stadsbeeld betekenen. Bestaande waarden moeten uitgangspunt zijn bij verbouwingen. Deze regel geldt alleen bij verbouwingen, omdat er bij vervangingen sprake is van een geheel nieuwe situatie waar een hele nieuwe boot als vervanging kan worden gekozen en er dus ook een hele nieuwe beoordeling plaats kan vinden. Bij een verbouwing mag geen verslechtering optreden ten opzichte van de oude situatie omdat de meeste verbouwingen worden uitgevoerd om meer ruimte te winnen. Meestal betekent dit dat er meer oppervlak en volume wordt toegevoegd aan de bestaande boot, hetgeen snel een verslechtering kan betekenen.
Verder moet het resultaat in overeenstemming zijn met de kleur, de materialisering en het ritme van de bestaande onderdelen van de (woon)boot, zodat de aanpassing zich voegt als een vanzelfsprekend onderdeel ervan.
Van de toepassing van de welstandscriteria kan worden afgeweken voor vervangings- of verbouwingsaanvragen van bedrijfsvaartuigen als bepaalde onderdelen karakteristiek zijn voor het desbetreffende bedrijfsvaartuig of nodig zijn om de vergunde bedrijfsactiviteit uit te oefenen.
Sommige schepen hebben een roef die hoger is dan de opbouw. Veel schepen hebben een stuurhut die weer hoger is dan de roef. De stuurhut mag bij verbouwing of vervanging maximaal 15% van de lengte van het schip beslaan; de roef en de stuurhut samen mogen maximaal 30% van de lengte van het schip beslaan. De stuurhut mag maximaal 3.80 meter hoog zijn, gemeten vanaf de waterlijn.
De romp is het gedeelte van het schip dat grotendeels in het water ligt.
De romp is nog meer dan de opbouw een sterk gesloten deel.
Het dak van de opbouw wordt vaak van bovenaf bekeken vanaf de kades langs de gracht. Daarom is de vormgeving en het materiaalgebruik van het dak van belang.
In het dak mogen een of meerdere koekoeken worden aangebracht. Deze mogen maximaal 25 centimeter boven het dakvlak uitsteken. Afwijkende maten van een koekoek zijn uitsluitend toegestaan als de Commissie voor Welstand en Monumenten de maten van deze koekoek in overeenstemming acht met de overige maten en het uiterlijk van het schip. De koekoeken mogen uitsluitend in de nok van de opbouw, dus in de lengterichting midden op het schip, worden geplaatst.
3.1.4 Materiaal- en kleurgebruik
Woonschepen dienen te passen in het beeld van de binnenstad. Sterk afwijkend materiaal- en kleurgebruik is niet toegestaan.
In de welstandsnota voor stadsdeel Centrum worden aan gebouwen hoge eisen gesteld wat betreft de detaillering en toevoegingen. In het beschermd stadsgezicht zullen dergelijke eisen ook aan (woon)boten worden gesteld.
De binnenstad wordt gekenmerkt door een duidelijke scheiding tussen het openbaar gebruik van de openbare ruimte en het privé-gebruik. Om deze karakteristiek te behouden zijn toegevoegde terrassen e.d. niet toegestaan.
(Terras)hekken, kooien en dergelijke zijn niet toegestaan, met uitzondering van hekken die nodig zijn voor bescherming. Deze hekken mogen uitsluitend bestaan uit staken, staven en/of palen. Terrassen zijn toegestaan onder door het dagelijks bestuur te stellen voorwaarden. Vanzelfsprekend zijn alle toegevoegde elementen die vanouds op een schip aanwezig waren, zoals lieren, luiken, bolders, mast, boegspriet, zwaarden en dergelijke wel toegestaan.
Ook in de categorie vaartuigen dienen de verschillende onderdelen van de boot, de romp en de opbouw, in hun volume, materiaal, kleur en vormgeving met elkaar in overeenstemming te zijn, zodat een evenwichtig geheel ontstaat.
Woonboten en vaartuigen zijn (te) vaak vormgegeven als een gesloten wand aan de straatzijde. Net als gebouwen op de wal dienen de wanden van boten echter een geleding te hebben en niet volledig gesloten te zijn.
Vorm en plaatsing van de ramen dienen in onderlinge verhouding en als onderdeel van een totaalbeeld van de boot te worden gekozen. Door de ramen bijvoorbeeld op een lijn te plaatsen en identiek van vorm en afmeting te maken, kunnen ze passend worden gemaakt als onderdeel van de compositie van het geheel.
Het dak is een belangrijk element in de vormgeving van woonboten, zeker als men er van de straat af bovenop kijkt.
Net als voor de bebouwing op de wal geldt voor de categorie `woonvaartuigen` dat zij door zorgvuldige volume-opbouw en detaillering moeten passen in het stadsbeeld.
(Terras)hekken, kooien en dergelijke zijn niet toegestaan, met uitzondering van hekken die nodig zijn voor bescherming. Deze hekken mogen uitsluitend bestaan uit staken, staven en/of palen. Terrassen zijn toegestaan onder door het dagelijks bestuur te stellen voorwaarden. Vanzelfsprekend zijn alle toegevoegde elementen die vanouds op een schip aanwezig waren, zoals lieren, luiken, bolders, mast, boegspriet, zwaarden en dergelijke wel toegestaan.
Ook in de categorie dienen de verschillende onderdelen van de boot in hun volume, materiaal, kleur en vormgeving met elkaar in overeenstemming te zijn, zodat een evenwichtig geheel ontstaat.
Ook arken zijn (te) vaak vormgegeven als een gesloten wand aan de straatzijde. Net als gebouwen dienen de wanden van arken niet volledig gesloten te zijn.
Vorm en plaatsing van de ramen dienen in onderlinge verhouding en als onderdeel van een totaalbeeld van de ark te worden gekozen. Door de ramen bijvoorbeeld op een lijn te plaatsen en identiek van vorm en afmeting te maken, kunnen ze passend worden gemaakt als onderdeel van de compositie van het geheel.
Het dak is een belangrijk element in de vormgeving van woonboten, zeker als men er van de straat af bovenop kijkt.
3.3.4 Materiaal- en kleurgebruik
Het dak moet in zeildoek, hout metaal worden uitgevoerd. Golfplaat en andere goedkoop ogende materialen zijn niet toegestaan. Bitumen is toegestaan mits deze dakbedekking zeer zorgvuldig wordt aangebracht. Extensieve groene daken zijn toegestaan, onder door het dagelijks bestuur te stellen bouwtechnische voorschriften.
4 Criteria steigers en op- en afstapvoorzieningen
Onder dit onderdeel vallen ook watertrappen en waterstoepen. Dat zijn in de kademuur aangebrachte trappen al of niet met een houten plank als beëindiging boven het water.
1 Uitvoering in hout en/of metaal
3 Minimaal ruimtebeslag op of boven het water
4 Trapleuning toegestaan, open uitgevoerd in hout en/of grachtengroen geverfd metaal
1 Uitvoering in steenachtig materiaal al dan niet met houten en/of metalen treden.
2 Minimaal ruimtebeslag op of boven het water
3 Trapleuning toegestaan, open uitgevoerd in hout en/of grachtengroen geverfd metaal
Voor de volgende verbouwingen zijn loketcriteria" van toepassing. Deze criteria beschrijven de welstand en hebben uitsluitend betrekking op de plaatsing, de vorm, de maatvoering, het materiaalgebruik en de kleur. In gebieden die niet zijn aangewezen als beschermd stadsgezicht zijn deze verbouwingen vergunningsvrij, mits wordt voldaan aan de loketcriteria. Binnen de grenzen van het beschermd stadsgezicht geldt de gewone vergunningsprocedure. Voor deze onderdelen wordt er bij deze gewone vergunningprocedure getoetst aan de loketcriteria.
5.1.1 Loketcriteria ramen en deuren in een bestaande opbouw
Plaatsing en vorm: De ramen mogen niet direct aansluiten op het dak en het gangboord. De te vervangen ramen dienen op één lijn te liggen en in dezelfde vorm te zijn als de te behouden ramen.
Maatvoering: Gelijk aan het te vervangen raam of de te vervangen deur.
Materiaalgebruik: Hout of metaal, kunststof is niet toegestaan.
5.1.2 Loketcriteria dakramen, koekoeken en dakluiken in een bestaand dak
Plaatsing: Vlak in het dak (maximaal 10cm hoog).
Maatvoering: Gelijk aan het bestaande te vervangen dakraam.
Materiaalgebruik: Helder glas, geen kunststof.
Plaatsing: In lengterichting van het schip.
Maatvoering: Gelijk aan de te vervangen koekoek met een maximum hoogte van 25 cm.
Materiaalgebruik: Hout of metaal.
Kleur: Passend of contrasterend, geen fluorescerende kleuren.
Maatvoering: Gelijk aan het te vervangen dakluik.
5.2.1 Loketcriteria ramen en deuren in een bestaande romp of opbouw
Plaatsing en vorm: Vorm en plaatsing ramen en/of deuren in één lijn met bestaande ramen of deuren.
Materiaalgebruik: Hout of metaal. Kunststof is niet toegestaan.
5.2.2 Loketcriteria dakramen en dakluiken in een bestaand dak
Plaatsing: Vlak in het dak (maximaal 10cm hoog).
Materiaalgebruik: Gelijk aan het bestaande te vervangen dakraam.
Kleur: Helder glas, geen kunststof.
5.3.1 Loketcriteria ramen en deuren in een bestaande romp of opbouw
Plaatsing en vorm: Vorm en plaatsing ramen en/of deuren in één lijn met bestaande ramen of deuren.
Materiaalgebruik: Hout of metaal. Kunststof is niet toegestaan.
5.3.2 Loketcriteria dakramen en dakluiken in een bestaand dak
Plaatsing: Vlak in het dak (maximaal 10cm hoog).
Materiaalgebruik: Gelijk aan het bestaande te vervangen dakraam.
Kleur: Helder glas, geen kunststof.