Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent behandeling van klachten Klachtenregeling Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Onderwijs gemeente Alkmaar |
Citeertitel | Klachtenregeling Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Onderwijs gemeente Alkmaar |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2017 | 27-09-2017 | nieuwe regeling | 26-09-2017 | . |
Het college van Burgemeester en wethouders van Alkmaar;
Artikel 9.1 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Alkmaar
Artikel 11 van de Verordening jeugdhulp Alkmaar
Ter uitvoering van de Klachtenregeling Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Onderwijs Gemeente Alkmaar het behandelen van en het adviseren over de klachten over leerplicht, maatschappelijke ondersteuning, toeleiding naar jeugdhulp en jeugdhulpverlening betreffende gedragingen en dienstverlening door (medewerkers van) de gemeente Alkmaar of voor hen werkzame personen op te dragen aan de Klachtencommissie Maatschappelijke ondersteuning, Jeugd en Onderwijs ;
Klachten in het kader van de uitvoering van de Leerplichtwet 1969, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de toeleiding naar jeugdhulp op grond van de Jeugdwet kunnen worden ingediend door een ieder over een gedraging van een bestuursorgaan van de gemeente Alkmaar, dan wel een medewerker, tegen zichzelf of een ander .
Klachten in het kader van de uitvoering van jeugdhulpverlening door de gemeente Alkmaar of voor hen werkzame personen kunnen worden ingediend door of namens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder dan wel diens nabestaande, over een gedraging van de gemeente Alkmaar of voor hen werkzame personen jegens de jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of de pleegouder. (artikel 4.2.1 lid 1 en 4 Jeugdwet)
De leden van de klachtencommissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college. De leden kunnen slechts van hun functie ontheven worden wegens verwaarlozing van hun taak of wegens andere redenen op grond waarvan handhaving als lid redelijkerwijs niet kan worden verlangd. Het lid maakt per direct geen deel meer uit van de klachtencommissie.
De leden van de klachtencommissie kunnen op enig moment tijdens hun benoemingsperiode zelf terugtreden. Zij stellen het college hiervan schriftelijk op de hoogte. Het vertrekkend lid blijft aan totdat in zijn of haar opvolging is voorzien, tenzij sprake is van ernstige onvoorzienbare omstandigheden.
Als datum van ontvangst van een klacht geldt de datum waarop de klacht door de secretaris in ontvangst is genomen. Wanneer de klacht elders binnen de gemeente is ingediend geldt voor de ontvankelijkheid de datum waarop de gemeente de klacht in ontvangst heeft genomen en voor de klachtbehandeling de datum waarop de klacht de secretaris heeft bereikt.
Na ontvangst van de klacht beslist de secretaris klachtencommissie of de klacht ontvankelijk is en voldoet aan het gestelde in de artikelen 2 en 5b van deze regeling Zo nodig wordt klager gewezen op de tekortkoming en verzocht de voor behandeling vereiste gegevens binnen veertien dagen te verstrekken. Aan klager kunnen schriftelijke vragen worden voorgelegd indien de beantwoording daarvan nodig wordt geacht.
Een klacht wordt niet (verder) in behandeling genomen indien deze betrekking heeft op een gedraging:
zolang/indien ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is; of
De klachtencommissie kan voor de beoordeling van de klacht nadere informatie inwinnen en getuigen en deskundigen horen. Alle informatie die ter kennis komt van de klachtencommissie is voor de klager en beklaagde ter inzage, tenzij het belang van inzage naar het oordeel van de klachtencommissie niet opweegt tegen de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van een persoon.
Eventuele aanvullende stukken bij de klacht dienen uiterlijk tien dagen voorafgaand aan de hoorzitting bij de klachtencommissie ingediend te zijn. Aanvullende stukken dienen betrekking te hebben op de klacht zoals die in het klaagschrift staan omschreven. Te laat ingediende of naar het oordeel van de klachtencommissie niet relevante stukken worden niet toegelaten als dossierstuk, tenzij hierdoor naar het oordeel van de commissie het belang van een zorgvuldige klachtbehandeling wordt gediend.
Indien het voor de klachtencommissie niet mogelijk is haar oordeel over de klacht uit te brengen binnen de in het lid 1 genoemde termijn, dan kan zij deze termijn met maximaal twee weken verdagen. Hiervan doet zij binnen die termijn schriftelijk met redenen omkleed mededeling aan de gemeente onder vermelding van de termijn waarbinnen zij een oordeel zal uitbrengen.
Binnen twee weken na de ontvangst van het oordeel van de klachtencommissie over een klacht als bedoeld in artikel 2, lid 1, stelt de unitmanager, onder verantwoordelijkheid van het college, de klager, beklaagde en diens leidinggevende schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn besluit. Wanneer het oordeel van de klachtencommissie niet wordt gevolgd, dan wordt dit oordeel bij het besluit gevoegd.
Binnen twee weken na de ontvangst van het oordeel van de klachtencommissie over een klacht als bedoeld in artikel 2, lid 2, deelt de unitmanager, onder verantwoordelijkheid van het college, de klager, beklaagde, diens leidinggevende en de klachtencommissie mede of hij het oordeel van de klachtencommissie over de gegrondheid van de klacht en de eventuele aanbevelingen overneemt en of hij naar aanleiding van dit oordeel maatregelen zal nemen. Als dit laatste het geval is dan beschrijft hij kort de aard van de te nemen maatregelen.
Is het voor de unitmanager, ondanks zijn streven om de klacht tijdig af te handelen, niet mogelijk om binnen de in lid 1 en 2 genoemde termijn van twee weken een besluit te nemen , dan is hij bevoegd zijn besluit met maximaal twee weken uit te stellen. Van dit uitstel doet hij schriftelijk en gemotiveerd mededeling aan betrokkenen..
De leden van de klachtencommissie, de secretaris klachtencommissie , eventuele getuigen en deskundigen enandere die bij de klachtprocedure zijn betrokken zijn tot geheimhouding verplicht, omtrent hetgeen aan hentijdens de uitoefening van hun taak ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter geacht kan wordenaan hen bekend te zijn.