Organisatie | Cranendonck |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Cranendonck houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Cranendonck 2017 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Cranendonck 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Besluit Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Cranendonck 2016.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-11-2017 | 10-04-2020 | nieuwe regeling | 20-12-2016 | . |
Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Cranendonck 2017
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 3
artikel 1.1 Begripsomschrijvingen 3
artikel 2.1 Rechten en plichten 3
artikel 2.2 Niet verschijnen op afspraak bij door de gemeente ingeschakelde adviseur 3
Hoofdstuk 3 Regie van de Huishouding 3
artikel 3.1 Verstrekkingsvormen 3
artikel 4.1 Begeleidingsvormen 3
artikel 4.2 Hoogte persoonsgebonden budget begeleiding 4
artikel 4.3 Hoogte persoonsgebonden budget vervoer bij groepsbegeleiding 4
Hoofdstuk 5 Kortdurend verblijf 5
Artikel 5.1 Definitie Kortdurend Verblijf Artikel 5.2 Verstrekkingsvormen 5
Hoofdstuk 6 NORMALE GEBRUIK VAN DE WONING 5
artikel 6.1 Definitie woonvoorziening – woningaanpassing 5
artikel 6.2 Woningaanpassing 5
artikel 6.3 Aantal m2 waarvoor compensatie mogelijk is 6
artikel 6.4 Woonvoorziening niet zijnde woningaanpassing 7
Hoofdstuk 7 VERPLAATSEN IN EN OM DE WONING 7
artikel 7.1 Verstrekkingsvormen rolstoel 7
Hoofdstuk 8 LOKAAL VERPLAATSEN PER VERVOERMIDDEL 7
artikel 8.3 Collectief vervoer 8
artikel 8.3 Persoonsgebonden budget gebruik (rolstoel) taxi 8
Hoofdstuk 9 HEBBEN VAN CONTACTEN EN DEELNAME RECREATIEVE, MAATSCHAPPELIJKE EN RELIGIEUZE ACTIVITEITEN 8
artikel 9.1 Bezoekbaar maken woning 8
artikel 9.2 Sportvoorzieningen 8
Hoofdstuk 10 Mantelzorgondersteuning 8
artikel 10.1 Mantelzorgondersteuning 8 artikel 10.2 Jaarlijkse blijk van waardering 9 artikel 10.3 Ondersteuning mantelzorg op afstand 9
artikel 11.1 Bijdrage voor algemene voorzieningen 9
artikel 11.2 Korting kostprijs 9
HOOFDSTUK 12BESTRIJDING MISBRUIK OFONEIGENLIJKGEBRUIK 9
Hoofdstuk 13 MelDINGSREGELING/CALAMITEITEN EN GEWELD 9
artikel 13.2 Meldingsregeling calamiteiten en geweld dient nog te worden aangevuld 9
Hoofdstuk 14 Slotbepalingen 10
Bij begeleiding wordt onderscheid gemaakt in drie vormen begeleiding:
a.Begeleiding A: Individuele begeleiding, die indien passend/noodzakelijk is vanwege de situatie van de cliënt kan worden gecombineerd met begeleiding B.
De activiteiten zijn individueel en gericht op:
De activiteiten zijn gericht op:
De activiteiten zijn gericht op:
begeleiden bij de mogelijke integratie in de samenleving en de sociale participatie, met extra aandacht voor ontwikkeltrajecten op het vlak van wonen, werken, sociaal netwerk (doelgericht toepassen van methoden van casemanagement bijvoorbeeld hulp bij de opbouw van een sociaal netwerk) met als doel zelfredzaamheid).
Artikel 5.1 Definitie Kortdurend VerblijfKortdurend verblijf is een vorm van respijtzorg, waarbij degene die ondersteuning nodig heeft elders verblijft met als uitgangspunt maximaal 3 etmalen per week en de mantelzorger even de tijd heeft om op adem te komen. Kortdurend verblijf is ten principale preventief bedoeld maar kan ook repressief worden ingezet: een indicatie heeft als doel om overbelasting bij mantelzorgers te voorkomen dan wel te verminderen, zodat zij de zorg thuis vol kunnen houden en (veel duurdere) opname in een intramurale instelling wordt voorkomen, of op zijn minst uitgesteld.Artikel 5.2 Verstrekkingsvormen
De hoogte van een door het college te verlenen persoonsgebonden budget voor een woningaanpassing wordt vastgesteld op het bedrag van de tegenwaarde van de goedkoopst adequate maatwerkvoorziening in natura, indien nodig aangevuld met een vergoeding voor bijkomende kosten (onderhoud, reparatie en verzekering, indien van toepassing). Verder geldt dat het onderstaande voor vergoeding in aanmerking komt:
Het architectenhonorarium tot ten hoogste 10 procent van de aanneemsom met dien verstande dat dit niet hoger is dan het maximale honorarium als bepaald in DNR 2005 van de BNA. Alleen in die gevallen dat het noodzakelijk is dat een architect voor de woningaanpassing moet worden ingeschakeld worden deze kosten subsidiabel geacht. Het betreft dan veelal de ingrijpende woningaanpassingen.
2.Het aantal m2 verhard pad tussen de openbare weg en de hoofdingang tot een woonruimte, dan wel tussen een tweede ingang en een berging en/of tuinpoort dat bij het nieuw aanleggen van paden dan wel bij het aanpassen van bestaande paden dat ten hoogste wordt verstrekt dan wel middels een persoonsgebonden budget voor vergoeding in aanmerking komt is 20m2.
De hoogte van een door het college te verlenen persoonsgebonden budget voor een woonvoorziening niet zijnde een woningaanpassing wordt vastgesteld op het bedrag van de tegenwaarde van de goedkoopst adequate maatwerkvoorziening in natura, indien nodig aangevuld met een vergoeding voor bijkomende kosten (onderhoud, reparatie en verzekering, indien van toepassing).
LOKAAL VERPLAATSEN PER VERVOERMIDDEL
Artikel 8.2 Collectief vervoer
Bij de bepaling van het aantal strippen wordt rekening gehouden met de individuele omstandigheden. Het jaarlijkse aantal strippen is vastgesteld op maximaal 700 strippen. Bij samenloop met een andere vervoersvoorziening wordt het aantal strippen gehalveerd. Bij de bepaling van het aantal strippen wordt rekening gehouden worden met de individuele omstandigheden. Het aantal toe te kennen strippen kan in uitzonderingssituaties worden verhoogd tot een maximum van 1400 per jaar.
artikel 8.3 Algemene vervoersvoorziening
Belanghebbende kan voor de in artikel 8.1. lid 1 sub b vermelde voorziening in aanmerking komen als aantoonbare beperkingen;
HEBBEN VAN CONTACTEN EN DEELNAME RECREATIEVE, MAATSCHAPPELIJKE EN RELIGIEUZE ACTIVITEITEN
De hoogte van een door het college te verlenen persoonsgebonden budget voor het bezoekbaar maken van een woning wordt vastgesteld op het bedrag van de tegenwaarde van de goedkoopst adequate maatwerkvoorziening in natura, indien nodig aangevuld met een vergoeding voor bijkomende kosten (onderhoud, reparatie en verzekering, indien van toepassing).
De hoogte van een door het college te verlenen persoonsgebonden budget voor een sportvoorziening wordt vastgesteld op het bedrag van de tegenwaarde van de goedkoopst adequate maatwerkvoorziening in natura, indien nodig aangevuld met een vergoeding voor bijkomende kosten (onderhoud, reparatie en verzekering, indien van toepassing).
artikel 11.1Bijdrage voor algemene voorzieningen
Voor algemene voorzieningen is geen bijdrage verschuldigd.
Bij de maatwerkvoorzieningen begeleiding en kortdurend verblijf wordt de eigen bijdrage gemaximeerd tot € 100,00 per bijdrageperiode. Bij de overige maatwerkvoorzieningen wordt de kostprijs, zoals omschreven in de Verordening, niet verlaagd ter ondersteuning van personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen.