Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geldermalsen

Nadere regels uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeldermalsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017
CiteertitelNadere regels uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3 Parkeerverordening Geldermalsen 2017
  2. artikel 9 Verordening Parkeerbelasting Geldermalsen  2017
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-11-201701-01-2021nieuwe regeling

17-10-2017

Gemeenteblad 2017, 193613

.

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen;

 

gelet op artikel 3 van de Parkeerverordening Geldermalsen 2017 en artikel 9 van de Verordening Parkeerbelasting Geldermalsen  2017

 

besluit:

 

vast te stellen “Nadere regels uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017”

Artikel 1 Regels ten aanzien van het aanvragen van een parkeervergunning

  • 1.

    Bij de aanvraag van een parkeervergunning moeten ten minste de naam, een geldig legitimatiebewijs en het woon- of vestigingsadres (afhankelijk van het type vergunning) worden overgelegd.

  • 2.

    Gevraagde informatie dient aanvrager naar waarheid aan te leveren of in te vullen. Er vindt een actieve controle plaats op de aangeleverde informatie en op het voldoen aan gestelde criteria, ook gedurende de geldigheidsduur van een parkeervergunning.

Artikel 2 Uitgiftecriteria belanghebbendenparkeervergunning voor bewoners van het gebied waareen belanghebbendenparkeergebied van kracht is:

  • 1.

    Een bewonersparkeervergunning op (maximaal drie) kenteken(s): Een aanvrager komt in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning als hij aan de volgende criteria voldoet:

    • a.

      aanvrager staat ingeschreven in de Basisregistratie Persoonsgegevens  van de gemeente Geldermalsen en bewoont een adres binnen het gebied waar belanghebbendenparkeren van kracht is in Geldermalsen en

    • b.

      aanvrager beschikt niet over parkeergelegenheid op eigen terrein en

    • c.

      aanvrager is kentekenhouder of kan een verklaring overleggen waarin het bedrijf (waar aanvrager in dienst is) of de leasemaatschappij als eigenaar van het motorvoertuig verklaart dat aanvrager vaste berijder is van het motorvoertuig waar een eerste bewonersparkeervergunning voor wordt aangevraagd.

  • 2.

    Specifieke criteria bewonersparkeervergunning en geldigheid:

    • a.

      soort vergunning: bewonersparkeervergunning op één (maximaal drie) kenteken(s);

    • b.

      maximaal aantal te verstrekken vergunningen: één per adres;

    • c.

      maximale geldigheidsperiode: 12 maanden;

    • d.

      geldigheidsduur per parkering: geen beperking;

    • e.

      geldigheidsgebied: gebied A en C zoals aangegeven op de situatietekening behorende bij deze Nadere regels .

  • 3.

    Specifieke regels ten aanzien van het aanvragen van een bewonersparkeervergunning: Aanvrager dient bij het aanvragen van een bewonersparkeervergunning de volgende bescheiden en gegevens te overleggen:

    • a.

      kentekenbewijs deel 1B van het motorvoertuig waar een bewonersparkeervergunning voor wordt aangevraagd;

    • b.

      Burgerservicenummer van aanvrager en diens geboortedatum;

Artikel 3 Uitgiftecriteria parkeervergunning voor bewoners van het gebied waar betaald parkeren van kracht is:

  • 1.

    Een bewonersparkeervergunning op (maximaal drie) kenteken(s): Een aanvrager komt in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning als hij aan de volgende criteria voldoet:

    • a.

      aanvrager staat ingeschreven in de Basisregistratie Persoonsgegevens van de gemeente Geldermalsen en bewoont een adres binnen het gebied waar betaald parkeren van kracht is in Geldermalsen en

    • b.

      aanvrager beschikt niet over parkeergelegenheid op eigen terrein en

    • c.

      aanvrager is kentekenhouder of kan een verklaring overleggen waarin het bedrijf (waar aanvrager in dienst is) of de leasemaatschappij als eigenaar van het motorvoertuig verklaart dat aanvrager vaste berijder is van het motorvoertuig waar een eerste bewonersparkeervergunning voor wordt aangevraagd.

  • 2.

    Specifieke criteria bewonersparkeervergunning en geldigheid:

    • a.

      soort vergunning: bewonersparkeervergunning op één (maximaal drie) kenteken(s);

    • b.

      maximaal aantal te verstrekken vergunningen: maximaal één per adres;

    • c.

      maximale geldigheidsperiode: 12 maanden;

    • d.

      geldigheidsduur per parkering: geen beperking;

    • e.

      geldigheidsgebied: gebied B zoals aangegeven op de situatietekening behorende bij deze Nadere regels.

  • 3.

    Specifieke regels ten aanzien van het aanvragen van een bewonersparkeervergunning: Aanvrager dient bij het aanvragen van een bewonersparkeervergunning de volgende bescheiden en gegevens te overleggen:

    • a.

      kentekenbewijs deel 1B van het motorvoertuig waar een bewonersparkeervergunning voor wordt aangevraagd;

    • b.

      burgerservicenummer van aanvrager en diens geboortedatum.

Artikel 4 Wachtlijst bewonersparkeervergunning

Ter bescherming van het belang van een goede verdeling van de beschikbare parkeerruimte kan bij het verlenen van parkeervergunningen het college besluiten om een wachtlijst in te voeren. Bij de afhandeling van de aanvragen die op de wachtlijst vermeld staan, is artikel 3 lid 9 van Parkeerverordening Geldermalsen 2017 van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de aanvragen op de wachtlijst op volgorde van datum van aanvraag in behandeling worden genomen.

Artikel 5 Uitgiftecriteria bedrijvenparkeervergunning

  • 1.

    Een aanvrager komt in aanmerking voor een bedrijvenparkeervergunning als hij aan de volgende criteria voldoet:

    • a.

      aanvrager vraagt de bedrijvenparkeervergunning aan namens een geregistreerd bedrijf (gevestigd in het betaald parkeren of belanghebbenden parkeergebied in Geldermalsen) en

    • b.

      het kenteken van het motorvoertuig waarvoor de bedrijvenparkeervergunning wordt aangevraagd staat op naam van het bedrijf of

    • c.

      aanvrager overlegt een werkgeversverklaring dat het motorvoertuig voor bedrijfsmatig gebruik is.

  • 2.

    Specifieke criteria bedrijvenparkeervergunning en geldigheid:

    • a.

      soort vergunning: bedrijvenparkeervergunning op (maximaal drie) kenteken(s);

    • b.

      maximaal aantal te verstrekken vergunningen: geen limiet;

    • c.

      maximale geldigheidsperiode: 12 maanden;geldigheidsduur per parkering: geen beperking;

    • d.

      geldigheidsgebied(en): gebied A, B en C zoals aangegeven op de situatietekening behorende bij deze Nadere regels ;

  • 3.

    Specifieke regels ten aanzien van het aanvragen van een bedrijvenparkeervergunning:

    Aanvrager dient bij het aanvragen van een bedrijvenparkeervergunning de volgende bescheiden en gegevens te overleggen:

    • a.

      kentekenbewijs deel 1B van het motorvoertuig waar een bedrijvenparkeervergunning voor wordt aangevraagd;

    • b.

      een eventuele leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring dat het motorvoertuig voor bedrijfsmatig gebruik is.

    • c.

      een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel betreffende het

      aanvragende bedrijf van maximaal 3 maanden oud, of een bewijs van registratie in het BIG-register.

Artikel 6 Uitgiftecriteria functionele parkeervergunning op bedrijfs- of instellingsnaam

  • 1.

    Een aanvrager komt in aanmerking voor een functionele parkeervergunning als hij aan de volgende criteria voldoet:

    • a.

      aanvrager werkt voor een bedrijf of instelling in de ambulante gezondheidszorg, politie of brandweer

    • b.

      aanvrager werkt voor of in opdracht van de gemeente Geldermalsen

    • c.

      aanvrager heeft recht op parkeervergunningen wegens een daartoe strekkende privaatrechtelijke overeenkomst met gemeente Geldermalsen.

  • 2.

    Specifieke criteria functionele parkeervergunning en geldigheid:

    • a.

      Soort vergunning: functionele parkeervergunning op bedrijf of instellingsnaam

    • b.

      Maximaal aantal te verstrekken vergunningen: maximaal 1 per medewerker

    • c.

      Maximale geldigheidsperiode: 12 maanden

    • d.

      Geldigheidsduur per parkering: geen beperking

    • e.

      Geldigheidsgebied(en): Gebied B zoals aangegeven op de situatietekening behorende bij deze Nadere regels t 

  • 3.

    Specifieke regels ten aanzien van het aanvragen van een functionele parkeervergunning:

    Aanvrager dient bij het aanvragen van een functionele parkeervergunning de volgende bescheiden en gegevens te overleggen:

    • a.

      kentekenbewijs deel 1B van het motorvoertuig waar een functionele parkeervergunning voor wordt aangevraagd;

    • b.

      een eventuele leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring dat het motorvoertuig voor bedrijfsmatig gebruik is;

    • c.

      schriftelijke verklaring van noodzaak voor een functionele parkeervergunning;

    • d.

      een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel betreffende het aanvragende bedrijf van maximaal 3 maanden oud, of een bewijs van registratie in het BIG-register.

Artikel 7 Onbereikbaarheid

Indien de eigenaar/gebruiker van een parkeerplaats op eigen terrein door omstandigheden buitenzijn schuld (bijvoorbeeld door wegwerkzaamheden, rioolwerkzaamheden en evenementen) omtijdelijk geen gebruik kan maken van zijn parkeerplaats op eigen terrein, dan kan het college eenparkeervergunning verlenen op grond van maatwerk. Maatwerk betreft geldigheidsduur,voorwaarden uitgifte en bruikbaarheid van de parkeervergunning.

Artikel 8 Aanvraag/opzegging jaarvergunning in de loop van het kalenderjaar

Een parkeervergunning is maximaal geldig voor de duur van twaalf kalendermaanden, van 1 januari van enig jaar tot en met 31 december. Voor een jaarvergunning, welke gedurende het kalenderjaar wordt aangevraagd en uitgegeven, is een bedrag verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van het voor dat kalenderjaar verschuldigde belastingbedrag als er in dat jaar na de aanvraag nog in volle kalenderjaren overblijven. Indien een jaarvergunning gedurende het kalenderjaar wordt opgezegd, vindt restitutie plaats voor zoveel twaalfde gedeelten van het voor dat kalenderjaar verschuldigde belastingbedrag als er in dat kalenderjaar na de opzeggingsdatum nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 9 Intrekking oude regeling

Het Besluit uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017 d.d. 16 mei 2017 wordt ingetrokken.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze Nadere regels treden na bekendmaking hiervan in het Digitale Gemeenteblad in werking op de dag na die van de bekendmaking hiervan..

  • 2.

    Deze nadere regels worden aangehaald als "Nadere regels uitgifte parkeervergunningen Geldermalsen 2017.

     

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van

burgemeester en wethouders van Geldermalsen

d.d. 17 oktober 2017, nummer 000

de secretaris, de burgemeester,