De raad van de gemeente Nijkerk;
gelezen het collegevoorstel van 16 mei 2017;
gelezen de notitie van het college van 22 juni 2017;
gelet op hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gehoord de ondernemingsraad;
b e s l u i t :
- 1.
Samen met de raden van de gemeente Bunschoten, Nijkerk en Putten een gezamenlijke gemeentelijke ombudsman in te stellen voor de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:17 sub b. Awb jo artikel 81y Gemeentewet.
- 2.
Verordening gezamenlijke ombudsman 2018
Artikel 1 Instelling ombudsman
Voor de gemeenten Bunschoten, Nijkerk en Putten is er een gezamenlijke gemeentelijke ombudsman (hierna: ombudsman).
Artikel 2 Zittingsduur
De ombudsman en zijn plaatsvervanger worden per 1 januari 2018 benoemd en kunnen eenmaal worden herbenoemd.
Artikel 3 Financiële middelen
De ombudsman en zijn plaatsvervanger ontvangen ieder een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten van (voor gemeenten Bunschoten, Nijkerk en Putten samen):
- •
Jaarlijks een vaste vergoeding van € 1.500,-- .
Daarnaast wordt er aan de (plaatsvervangend) ombudsman een vergoeding uitgekeerd van:
- •
€ 150,-- per daadwerkelijke inschakeling (totaal onderzoek + verslag)
- •
€ 50,-- per vooronderzoek dat niet leidt tot een daadwerkelijke inschakeling
Hiernaast worden reiskosten vergoed die de ombudsman en zijn plaatsvervanger voor de uitoefening van de werkzaamheden moeten maken.
Artikel 4 Bemiddeling
- 1.
De (plaatsvervangend) ombudsman kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.
- 2.
De (plaatsvervangend) ombudsman brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.
Artikel 5 Werkinstructie
Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift
- 1.
De (plaatsvervangend) ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.
- 2.
Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.
Artikel 7 Het verslag
De ombudsman en de plaatsvervangend ombudsman zenden jaarlijks een verslag van hun werkzaamheden aan de Gemeenteraad en aan het College van de drie deelnemende gemeenten.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gezamenlijke ombudsman 2018
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Nijkerk
de griffier, mevrouw A.G. Verhoef-Franken
de voorzitter, de heer mr. drs. G.D. Renkema