Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2013 |
Citeertitel | Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2001.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Bezoldigingsregeling gemeente Heemskerk
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2013 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 15-01-2013 Intranet, 14-02-2013 | BIVO/2013/29961 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk;
dat de gemeente Heemskerk per 1 oktober 2012 voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en hiervoor een licentieovereenkomst heeft gesloten;
dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 een nieuwe procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;
het bepaalde in de Bezoldigingsregeling van de gemeente Heemskerk;
de instemming van de ondernemingsraad d.d. 25 april 2012 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;
de overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 12 november 2012 over de inhoud van deze regeling;
Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Heemskerk 2013
Het college van burgemeester en wethouders
Het Breed Managementoverleg (BMO):
Overlegorgaan, bestaande uit de secretaris / algemeen directeur, de waarnemend secretaris / algemeen directeur, de concerncontroller en de bureauhoofden.
Een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.
De volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.
De commissie die is ingesteld ingevolge artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht en die zich bezig houdt met de advisering over bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden.
Het samenstel van taken en of werkzaamheden dat, afgeleid uit de taakstelling van de organisatie, is opgedragen aan een functiehouder.
De normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.
De generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).
De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.
De paritair samengestelde commissie die is ingesteld om de waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen te toetsen.
Het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.
Artikel 2: Vaststelling functiebeschrijvingen
Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingronde, of van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de gemeentesecretaris de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3, legt de gemeentesecretaris de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de aldus voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
Artikel 3: Vaststelling waarderingen
Het bevoegd gezag stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de lokale functiebeschrijvingen en normbeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
Artikel 4: Vaststelling conversietabel
Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.
Artikel 5: Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep
De leidinggevende van de functiehouder maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving hij voornemens is op hem van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.
De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze over de indeling aan de norm- of lokale functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn hiervoor bedraagt vier weken. De zienswijze wordt voorgelegd aan de gemeentesecretaris. Deze bespreekt de zienswijze met de leidinggevende van de functiehouder en – zo nodig – met het BMO.
Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 2, maakt de leidinggevende van de functiehouder schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Indien gebruik is gemaakt van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen zal daar gemotiveerd uitsluitsel over worden gegeven.
Artikel 8: Wijziging functiebeschrijvingen
Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.
Artikel 9: Overgangs- en slotbepalingen
Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad. Het bepaalde in artikel 27 lid 2 t/m 7 WOR is van overeenkomstige toepassing.