Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent afhandeling van bezwaarschriften Verordening afhandeling bezwaarschriften 2013 |
Citeertitel | Verordening afhandeling bezwaarschriften 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Verordening afhandeling bezwaarschriften 2017.
Deze regeling vervangt de Verordening commissie bezwaarschriften 2006.
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en door de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-10-2013 | 01-11-2017 | nieuwe regeling | 26-09-2013 Heemskerkse Courant, 03-10-2013 | BIVO/2012/29955 |
het college van burgemeester en wethouders en
de burgemeester van de gemeente Heemskerk;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college d.d. 3 september 2013, nummer 51;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Verordening afhandeling bezwaarschriften gemeente Heemskerk 2013
In deze verordening wordt verstaan onder:
verwerend orgaan bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
commissie vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;
wet Algemene wet bestuursrecht;
ambtelijk horen het horen namens het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 7:5 van de wet door een juridisch adviseur van bureau Afdelingszaken.
Hoofdstuk 2 Behandeling bezwaarschriften commissie
De commissie kent twee kamers. Er is een Kamer voor Sociale Zaken, die bezwaarschriften behandelt waarbij het horen in verband met de aard van de zaken in een besloten zitting plaatsvindt. Tot de competentie van de kamer behoort de advisering over bezwaarschriften op het gebied van sociale zekerheid en zorg.
Indien partijen en het college dan wel de burgemeester daartoe bereid zijn, wordt de bezwaarprocedure opgeschort, in afwachting van de behandeling van het onderliggende conflict door middel van alternatieve geschillenoplossing.
Artikel 9 Uitoefening/overdracht bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris van de commissie:
Artikel 14 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 17 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Heemskerk in zijn openbare vergadering van
26 september 2013
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
in de vergadering van
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld d.d. 3 september 2013
de burgemeester
Artikelsgewijze toelichting op de Verordening afhandeling bezwaarschriften 2013
In de aanhef van deze regeling is bepaald dat de bestuursorganen van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, besluiten de verordening vast te stellen. Duidelijk is dat de raad de verordenende bevoegdheid heeft. Het college en de burgemeester hebben deze bevoegdheid niet, maar nemen hiermee het besluit tot het instellen van de commissie bezwaarschriften. Op deze manier is het mogelijk dat de bestuursorganen samen een en dezelfde commissie instellen om te adviseren op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.
In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Awb voorkomen.
Artikel 2. Inleidende bepaling commissie
Middels deze bepaling wordt de commissie bezwaarschriften geïntroduceerd en worden de grenzen van haar bevoegdheid vastgelegd. Artikel 2 is zó opgebouwd dat uitgangspunt is dat de voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester berust bij de commissie bezwaarschriften.
Het tweede lid geeft beperkingen aan op de algemene taak zoals die in het eerste lid staat omschreven. De beperkingen hebben betrekking op categorieën bezwaarschriften waarvoor thans aparte procedures gelden. Voortzetting van die werkwijze wordt wenselijk geacht.
Het derde lid maakt het mogelijk bij college- en burgemeestersbesluit te bepalen dat bij bepaalde categorieën bezwaarschriften ambtelijk wordt gehoord. Deze werkwijze heeft tot doel de doorlooptijd van de bezwaarschriften te verkorten. De voorbereiding van de beslissing op de bezwaren zal verder via de ambtelijke procedure als genoemd in artikel 23 en 24 plaatsvinden.
Bij de inwerkingtreding van deze verordening zijn door het college onder andere de volgende categorieën aangewezen: bezwaarschriften in het kader van de Wet werk en bijstand, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (te vervangen door de Wet basisregistratie personen), de Regeling gehandicaptenparkeerplaats én kennelijk niet-ontvankelijke bezwaarschriften. Door de burgemeester zijn aangewezen: bezwaarschriften in het kader van de Paspoortwet en kennelijk niet-ontvankelijke bezwaarschriften. De aangewezen categorieën worden opgenomen in een aanwijzingsbesluit.
Het vierde lid opent de mogelijkheid om de voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten als genoemd in het derde lid alsnog bij de commissie bezwaarschriften te leggen.
Artikel 3. Samenstelling van de commissie
De (nieuwe) leden van de commissie worden (her) benoemd door het college. Om de objectiviteit zoveel mogelijk te waarborgen en schijn van vooringenomenheid te vermijden mogen de voorzitter en de leden geen deel uitmaken van het bestuur en werkzaam zijn onder de gemeente Heemskerk.
Deze artikelen spreken voor zich.
In de voorgaande verordening was bepaald dat de zittingsduur van de commissie gelijk liep met de zittingstermijn van de raad. Dat heeft alleen een functie als raadsleden lid van de commissie zijn. Volgens artikel 3, vierde lid, is het voor raadsleden echter niet mogelijk om lid te zijn van de commissie.
De leden van de commissie bezwaarschriften worden nu voor vier jaar benoemd. Hierdoor is er een mate van continuïteit bij de commissie en is het niet meer zo dat op één moment de hele commissie opstapt, maar zal dit meer gespreid zijn.
Een lid kan altijd zelf ontslag nemen of het college kan een lid ontslaan. Bij dit laatste dient wel rekening gehouden te worden met het feit dat de commissie als adviseur (in zekere mate) een onafhankelijke rol ten opzichte van het bestuursorgaan heeft en daarom dient aan de commissie ruimte te worden gelaten om op verantwoorde wijze invulling aan haar onderzoeksbevoegdheden te geven. Het college mag daarom niet te lichtvaardig met de ontslagbevoegdheid omspringen omdat anders de schijn zou kunnen ontstaan dat een commissie(lid) aan de kant wordt geschoven vanwege een voor het bestuurorgaan onwelgevallig standpunt. Tegelijkertijd is de commissie een adviserend orgaan en ligt de eindverantwoordelijkheid voor de beslissing op het bezwaar bij het bestuursorgaan.
De bepaling van het vierde lid is van orde. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven vervullen.
Artikel 7. Ingediend bezwaarschrift
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel is nieuw opgenomen. Alternatieve geschillenbeslechting wordt bij de meeste bestuursorganen en rechtbanken op een bepaalde manier toegepast. Een veel voorkomende vorm is (pre)-mediation. Zo ook in Heemskerk.
De werkwijze is om na ontvangst van het bezwaarschrift meteen te bellen naar de bezwaarmaker en te vragen of deze wil meewerken aan een informeel gesprek. Vervolgens wordt bezwaarmaker uitgenodigd op een gesprek. Op deze manier kunnen misverstanden worden rechtgezet, het besluit nader worden toegelicht etc. Dit kan leiden tot intrekking van het bezwaarschrift.
Door de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen is het van belang dat, indien er gesproken wordt over mogelijke oplossingen buiten de bezwaarprocedure om, formeel wordt vastgelegd dat de beslistermijn van het bezwaarschrift wordt opgeschort tot het moment dat aan de secretaris wordt meegedeeld wat de uitkomst van de bemiddelingspoging is.
Artikel 9. Uitoefening/overdracht bevoegdheden
Artikel 7:13, vierde lid, Awb bepaalt dat de adviescommissie beslist over de toepassing van een aantal procedurevoorschriften uit de Awb.
In het kader van de voorbereiding van een beslissing op bezwaar door een adviescommissie vinden echter meer handelingen plaats. Hierbij valt te denken aan het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid Awb) of het stellen van een termijn waarbinnen de indiener van een bezwaarschrift verzuimen kan herstellen (artikel 6:6 Awb).
Omdat de wetgever de bevoegdheid hiertoe niet expliciet bij de adviescommissie neerlegt, bepaalt artikel 9 dat deze bevoegdheden worden uitgeoefend door de secretaris van de adviescommissie.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 en 12. Hoorzitting en Uitnodiging zitting
Ook hier heeft de wetgever de bevoegdheid niet expliciet bij de voorzitter neergelegd. Artikel 11 en 12 bepaalt dat de bevoegdheden met betrekking tot de procedure worden uitgeoefend door de secretaris van de commissie bezwaarschriften en de bevoegdheden met betrekking tot de inhoud door de voorzitter.
Deze artikelen spreken voor zich.
De bezwaarschriftencommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad, het college en de burgermeester over haar werkzaamheden. Voor de hand ligt dat wordt aangegeven welke aantallen bezwaren bij de commissie zijn ingediend, wat de werkvoorraad was bij aanvang van het kalenderjaar, hoeveel adviezen zijn uitgebracht, wat de adviezen inhielden (ongegrond of (deels) gegrond etc.) en of het bestuursorgaan contrair heeft besloten.
Tevens zal het secretariaat verslag uitbrengen over de ambtelijke afhandeling van de bezwaren en aangeven in welke gevallen beroep wordt ingediend en wat de uitkomst van dit beroep is. Dit alles zal in één jaarverslag aan de bestuursorganen worden aangeboden.
Het college heeft de bevoegdheid om de hoogte van de vergoedingen vast te stellen, welke rond het landelijk gemiddelde liggen.
Artikel 23 tot en met 24. Ambtelijke afhandeling bezwaar
Zoals bij de toelichting op artikel 2 is uitgelegd, bestaan er na de vaststelling van deze verordening twee wijzen van bezwaarbehandeling: bezwaarbehandeling middels een adviescommissie en bezwaarbehandeling middels een ambtelijke afhandeling. Ten aanzien van de ambtelijke afhandeling bevat hoofdstuk III een minimaal aantal bepalingen. Deze bepalingen, in combinatie met de artikelen uit de Awb die betrekking hebben op ambtelijke afhandeling, hebben als doel deze procedure zorgvuldig, maar wel zo flexibel mogelijk te laten verlopen.
Op het moment van inwerkingtreding van deze verordening zijn alle commissieleden voor de eerste keer herbenoemd. Op grond van de vorige verordening kunnen ze allen nog een keer herbenoemd worden. Dat zou betekenen dat alle commissieleden in 2018 gelijktijdig aftreden. Om dit te voorkomen wordt een rooster van aftreden opgesteld zodat de commissieleden geleidelijk kunnen worden opgevolgd door nieuwe leden.