Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent interactieve beleidsvorming, inspraak en burgerinitiatief Verordening Burgerinitiatief gemeente Lansingerland 2016 |
Citeertitel | Verordening Burgerinitiatief gemeente Lansingerland 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Verordening Inspraak en Interactieve beleidsvorming Lansingerland 2018.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Verordening Interactieve besluitvorming, Inspraak en Burgerinitiatief 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2017 | 09-10-2018 | nieuwe regeling | 22-12-2016 | T16.10731 / BR1600126 |
Indien iemand informatie wenst over een burgerinitiatief of van plan is om een burgerinitiatief in de dienen kan er contact worden met het communicatiepunt burgerinitiatief van de gemeente. Via het communicatiepunt zal op verzoek informatie worden geven en de totstandkoming van een burgerinitiatief worden begeleid.
Artikel 5 Uitgesloten onderwerpen
Een burgerinitiatiefvoorstel kan niet worden ingediend over de volgende aangelegenheden:
Artikel 6 Behandeling in de raad
In september volgt een publiekscampagne ‘de verkiezing van het Lansingerlands initiatief’, waarbij alle burgerinitiatieven op een website worden getoond. Inwoners kunnen initiatieven beoordelen en ranken en eventueel (mee)financieren in de vorm van crowdfunding. Op deze wijze wordt zichtbaar welke initiatieven kunnen rekenen op een breed draagvlak van inwoners.
In oktober, na de publiekscampagne ‘de verkiezing van het Lansingerlands Initiatief’, na bestudering van de initiatieven, de resultaten van de in artikel 6 lid 4 genoemde toetsing en de reacties van de inwoners neemt de raad een besluit welke initiatieven een aanmoedigingsbedrag ontvangen met inachtneming van artikel 8.
Artikel 7 Beraadslaging en besluitvorming
Indien de raad geheel of gedeeltelijk overeenkomstig het burgerinitiatief besluit, deelt het college de initiatiefnemers binnen twee weken na de raadsvergadering waarin de besluitvorming over het burgerinitiatief heeft plaatsgevonden mee, wanneer de uitwerking van het raadsbesluit zal worden gestart, bij welke medewerker van de gemeente de initiatiefnemers nadere inlichtingen kunnen inwinnen en hoe vaak en op welke termijn aan de raad terugkoppeling plaatsvindt.
Hoofdstuk 3 Interactieve beleidsvorming
Artikel 9 Besluit inzet interactieve beleidsvorming
Elk bestuursorgaan besluit ten aanzien van zijn eigen bevoegdheden bij de start van nieuw beleid of nieuwe planvorming op welke wijze het beleid interactief wordt vorm gegeven.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering van 22 december 2016
De griffier
Marijke Walhout
In de nota Inwoners aan zet, nota burgerinitiatief en burgerparticipatie beschrijft de gemeente Lansingerland haar ambitieniveau op het terrein van burgerinitiatief en burgerparticipatie. Het gaat om alle vormen van samenwerking tussen overheid en burgers. Concreet gaat het om inspraak, interactieve beleidsvorming en burgerinitiatief.
In december 2012 heeft de gemeenteraad van Lansingerland de verordening Interactieve besluitvorming, Inspraak en Burgerinitiatief Lansingerland 2013 vastgesteld.
De gemeenteraad heeft op 28 januari 2016 unaniem een motie (M2016-2) aangenomen, waarin ze het college uitnodigt in samenwerking met de raad met een voorstel te komen om kaders voor
burgerinitiatieven op te stellen en dit voor te bereiden met een delegatie vanuit de raad. Een wijziging is wenselijk om indieners van burgerinitiatieven gelijke kansen te geven om initiatieven te realiseren, bewoners van Lansingerland bij burgerinitiatieven te betrekken en draagvlak voor burgerinitiatieven te meten.
Op 25 mei en 5 juli heeft een delegatie van de raad samen met medewerkers van het team communicatie en de griffie van gedachten gewisseld over uitvoering van deze motie. Uit deze besprekingen kwam de een wijziging van de Nota Inwoners aan zet naar voren luidend:
Om alle burgerinitiatieven dezelfde kansen tot succes te bieden en de raad en inwoners de kans te geven de meest aansprekende burgerinitiatieven tot uitvoering te brengen, organiseert de gemeenteraad elk jaar in maart en oktober een moment in het kader van De Verkiezing van het Lansingerlands Initiatief. Inwoners kunnen een pitch houden, waarop na toetsing van de initiatieven gestemd kan worden. De raad beslist uiteindelijk welke initiatieven een aanmoedigingsbedrag ontvangen van maximaal 50% van de totale kosten.
Daarnaast is de verordening Burgerinitiatief gemeente Lansingerland 2013 aangepast in de vorm van de verordening Interactieve besluitvorming, Inspraak en Burgerinitiatief Lansingerland 2016. Onderstaand worden de wijzigingen besproken tussen de oude en de nieuwe verordening.
In dit artikel is een aantal definities opgenomen. Nieuw ten opzichte van de verordening van 2013 zijn de begrippen pitch en pitch in de raad. De definitie van het begrip burgerinitiatief is aangepast aan de nieuwe werkwijze.
Artikel 2 Initiatiefgerechtigden burgerinitiatief
Dit artikel is ongewijzigd gebleven.
Dit artikel is aangepast aangezien de functie van accountmanager burgerparticipatie en interactieve beleidsvorming van de gemeente is komen te vervallen en deels is overgenomen door het team communicatie.
Artikel 4 Indienen burgerinitiatief
Omdat de burgemeester de voorzitter van de raad is, ligt het voor de hand om het burgerinitiatief bij hem te laten indienen. Ten opzichte van de vorige verordening is in artikel 4, lid 2, sub d toegevoegd, dat de indiener van het burgerinitiatief tevens moet aangeven op welke wijze de financiering van het burgerinitiatief zou kunnen worden geregeld.
Artikel 5 Uitgesloten onderwerpen
Dit artikel is ongewijzigd gebleven.
Artikel 6 Behandeling in de raad.
Dit artikel is geheel vernieuwd en beschrijft de nieuwe werkwijze van de gemeenteraad ten aanzien van burgerinitiatieven.
Artikel 7 Beraadslaging en besluitvorming
Artikel 7 is op een aantal kleine punten aangepast. Ten eerste worden de initiatiefnemers door de voorzitter uitgenodigd voor de vergaderingen van de gemeenteraad in maart (pitch) en oktober (artikel 7, lid 2).
Ten tweede is artikel 7, lid 3 aangepast, daar de lokale nieuwsbladen niet meer worden gebruikt voor het publiceren van besluiten van de gemeente. Deze taak is overgenomen door de website van de gemeente.
Artikel 8 Budget burgerinitiatief
Dit is een nieuw artikel waarin de budgettaire aspecten met betrekking tot burgerinitiatieven worden geregeld.
Het toe te kennen bedrag is een aanmoedigingsbedrag. Daarom stelt de raad nooit meer dan 50% van de totale kosten beschikbaar. Initiatiefnemers kunnen om het benodigde bedrag bij elkaar te krijgen voor hun initiatief gebruik maken van crowdfunding, sponsoring etc. Het initiatief blijft zo bij de initiatiefnemer. De initiatiefnemer zorgt voor een regelmatige terugkoppeling/verantwoording over de besteding van de gelden.