Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent subsidie Beleidsregels Subsidie 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels Subsidie 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Algemene beleidsregels subsidieverstrekking van januari 2011.
Algemene subsidieverordening gemeente Heemskerk 2011
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-07-2012 | nieuwe regeling | 27-03-2012 De Kennemer, 25-07-2012 | BIVO/2012/29924 |
Voor de subsidieverstrekking 2012 is de Algemene Subsidieverordening gemeente Heemskerk 2011
van toepassing. Deze verordening geeft het college de mogelijkheid om beleidsregels vast te
stellen met beleidsprioriteiten en criteria voor de verdeling van de onder de subsidieplafonds vallende
bedragen. Het college heeft hier invulling aangegeven middels het opstellen van algemene en bijzonder beleidsregels, welke zijn gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
Activiteiten gericht op sociale samenhang en leefbaarheid.
Activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend zijn gericht op het bevorderen van sociale samenhang, saamhorigheid en participatie van ingezetenen van de gemeente en dienen primair gebaseerd te zijn op de eigen verantwoordelijkheid en geheel of gedeeltelijke zelfredzaamheid. De instelling moet door middel van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd aantoonbaar een bijdrage leveren aan gemeentelijke beleidsdoelen. Bij de beoordeling hiervan is van belang:
Subsidies waarderen het organiseren van activiteiten.
Subsidie is bedoeld als instrument om de door de instelling te ontplooien activiteiten en prestaties mogelijk te maken. Een subsidiebedrag zal in principe betrekking hebben op deze grootheden en niet op het vergoeden van door de gemeente niet te beïnvloeden kostenfactoren die alleen indirect hierop betrekking hebben, zoals bijvoorbeeld energiekosten, salariskosten etc.
‘Heemskerks geld is in principe bestemd voor Heemskerkers’
Heemskerks geld is in principe bestemd voor Heemskerkse instellingen. Dit betekent in de praktijk dat instellingen die gevestigd zijn in Heemskerk en activiteiten uitvoeren voor Heemskerkse bevolking de voorkeur genieten bij het in aanmerking komen voor een subsidie. Een uitzondering hierop geldt voor subsidiëring van welzijnsactiviteiten in de wijk de Broekpolder.
Gesubsidieerde activiteiten zijn voorts in beginsel voor alle inwoners van Heemskerk toegankelijk. De algemene toegankelijkheid moet uiteraard wel passen bij de doelgroep waarop het subsidie betrekking heeft.
Subsidies beogen het bereiken van gemeentelijke beleidsdoelen.
De subsidieontvanger voert een door de gemeente vastgesteld beleid uit. Die activiteiten worden gesubsidieerd, waarbij er een directe relatie is tussen de gevraagde en de te leveren prestatie en het te bereiken beleidsdoel.
Rekening houden met de draagkracht van de subsidieaanvrager.
Als de instelling zelf over voldoende gelden beschikt (uit eigen middelen of via derden), zal in de regel niet tot het verstrekken van subsidie worden overgegaan. In beginsel zijn instellingen zelf verantwoordelijk voor het werven van noodzakelijke middelen. Indien een beroep kan worden gedaan op een andere regeling, organisatie of (gemeentelijk) fonds, dan geldt deze mogelijkheid dan ook als voorliggend.
Reductie administratieve lasten
Vermindering van de administratieve en bestuurlijke lasten binnen het subsidieproces. Bij het opstellen van de Algemene subsidieverordening gemeente Heemskerk 2011 en onderhavige beleidsregels is nadrukkelijk gekeken naar de dereguleringsmogelijkheden binnen het subsidieproces. Zo is er een vereenvoudiging van de regels voor de verantwoording van de subsidie.
Bekende instellingen of gecertificeerde instellingen kunnen de voorkeur krijgen.
Instellingen die in voorgaande jaren naar tevredenheid van de gemeente Heemskerk activiteiten hebben uitgevoerd genieten een voorkeur bij subsidietoekenning. Instellingen die lid zijn van een landelijke beroepsvereniging die kwaliteitsnormen stelt en garandeert voor de aangesloten organisaties genieten de voorkeur (vergelijkbaar met het doel van de ISO-normen) bij subsidieverlening.
Uitsluitend activiteiten worden gesubsidieerd die georganiseerd worden door instellingen die zich ten doel stellen zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten ten behoeve van de burgers van de gemeente.
Alle aanvragen worden getoetst aan de hierboven beschreven algemene uitgangspunten en aan de
hand van de in dit document opgenomen beleidsregels per beleidsterrein.
In hoofdstuk 1 zijn algemene beleidsregels opgenomen en in hoofdstuk 2 is per beleidsterrein het navolgende aangegeven:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.5 eenmalige subsidie
Indien subsidie wordt verstrekt voor een éénmalige bijzondere activiteit en deze activiteit een jaarlijks terugkerend karakter blijkt te hebben, kan het college besluiten om de subsidie in de daarop volgende jaren als een jaarlijkse subsidie te verstrekken.
Artikel 1.11 Tussentijdse rapportage
Voor subsidies vanaf 10.000 tot 50.000 euro vraag het college een tussentijdse rapportage, als bedoeld in artikel 13 van de Algemene subsidieverordening gemeente Heemskerk 2011, op indien er aanwijzingen zijn dat de subsidie niet overeenkomstig het doel wordt besteed, de financiële omstandigheden van de instelling daartoe aanleiding geven of anderszins het vermoeden bestaat dat niet (langer) aan de voorwaarden van subsidieverlening wordt voldaan.
Voor jaarlijkse subsidies vanaf 50.000 euro geldt een halfjaarlijkse tussentijdse rapportageplicht, waarbij schriftelijk wordt gerapporteerd over de geleverde prestaties (realisatie van activiteiten) afgezet tegen de vooraf overeengekomen (geprognosticeerde) prestaties, waarbij Inzicht wordt gegeven in de financiële gevolgen per product.
Artikel 1.15 Afrekensystematiek subsidies vanaf 10.000 euro
Bij de vaststelling van de subsidies wordt de volgende afrekensystematiek gehanteerd:
Artikel 2.2. Doel van de subsidie
De gemeentelijke sportvisie is neergelegd in het uitvoeringsprogramma ‘Heemskerk sportief aan zet 2008-2010’ dat inzet op toename van de beweeglijkheid en gezondheid van inwoners van Heemskerk en het vergroten van de deelname aan de samenleving.
Artikel 2.3. Beoogde resultaten
Uit het oogpunt van gezondheid, vorming, ontplooiing en leefbaarheid moet iedere inwoner van Heemskerk de mogelijkheid hebben op een verantwoorde wijze enige vorm van sport te beoefenen. Daarom worden de volgende resultaten nagestreefd:
Artikel 2.5. Welke activiteiten komen voor subsidie in aanmerking
Subsidie kan worden verleend voor kosten van deskundigheidsbevordering van vrijwilligers tot een maximumbedrag per jaar, waarbij cursuskosten en boeken subsidiabele kosten wel en reiskosten, lunch en/of overnachtingen geen subsidiabele kosten zijn. De subsidie wordt verleend als de cursus met goed gevolg is afgesloten en een certificaat of diploma is ontvangen.
Eenmalige subsidie kan worden verleend voor openbaar toegankelijke breedtesportevenementen, gericht op lokaal bezoekerspubliek waarbij stimulering van bewegen centraal staat. Subsidiabel zijn de directe kosten verbonden aan het organiseren van een evenement, maximaal 35% van de organisatiekosten met een maximum van € 2.750.
Artikel 2.6. Welke organisaties komen voor subsidie in aanmerking
Subsidie wordt verleend aan sportverenigingen met een aanbod van “aangepast sporten” voor Heemskerkers met een beperking, indien deze sportactiviteiten als zodanig zijn erkend door het NOC*NSF of “Gehandicaptensport Nederland”, en het ledenbestand van de vereniging voor minimaal 50% bestaat uit mensen met een beperking.
Artikel 2.7. Bijzondere criteria en/of voorwaarden
Uitgangspunt om voor jeugdsubsidie in aanmerking te komen is dat de jeugd contributienorm minimaal dient te voldoet aan de landelijke contributienorm welke gerelateerd is aan de Landelijke verenigingsmonitor 2006 (in 2012 vindt een nieuw onderzoek plaats). De contributienorm van € 72,-- jeugdleden (< 12 jaar), € 81,-- jeugdleden (12-18 jaar). Als een vereniging geen onderscheid maakt in leeftijdscategorieën wordt een minimale norm van € 76,50. De vereniging dient informatie te overleggen waaruit de contributienorm tot uiting komt.
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Amateurkunst: alle uitingen en presentaties van kunstbeoefening, die niet beroepsmatig maar door liefhebbers in hun vrije tijd worden gedaan. Hierbij valt de denken aan muziekkorpsen, symfonieorkesten, majorettekorpsen, toneel, muziek- of bewegingstheater en (volks)dansverenigingen, verenigingen voor beeldende kunst, fotografie, audiovisuele kunst of nieuwe mediakunst en vormgeving.
Artikel 3.2. Doel van de subsidie
Het doel is inwoners van Heemskerk de gelegenheid te bieden kennis te maken met de cultuur van Heemskerk en daaraan actief te kunnen deelnemen.
Artikel 3.6. Welke organisaties komen voor subsidie in aanmerking
Voor subsidie komen in aanmerking alle organisaties die zich richten op een of meerdere onder 3.2. en 3.3. opgenomen doelstellingen.
De Brede School is een netwerk van onderwijs, welzijn en zorg voor kinderen en hun ouders. Een netwerk bestaande uit de school en andere voorzieningen (zorginstellingen, cultuur, sport en bijvoorbeeld politie), met als doel de actieve deelname aan de samenleving te bevorderen, kinderen een goede dagindeling te bieden, mogelijke achterstanden van kinderen weg te nemen en hun sociale competentie te vergroten.
Artikel 4.2. Doel van de subsidie
Bij de ontwikkeling van Brede Scholen in Heemskerk wordt ingezet op het vergroten van ontwikkelingskansen voor kinderen. Het gaat daarbij vooral om het optimaliseren van de sociale competenties. Hieronder wordt verstaan: het geheel aan kennis, inzichten, vaardigheden en persoonskenmerken, die noodzakelijk zijn om op een volwaardige wijze in de maatschappij te functioneren. Brede scholen dragen bij aan de sociale samenhang in buurten.
Artikel 4.5. Welke activiteiten komen voor subsidie in aanmerking
Subsidie kan worden verleend voor activiteiten die een bijdrage leveren aan de cognitieve, creatieve, sociaal emotionele en fysieke ontwikkeling van kinderen en openstaan voor alle kinderen van de betreffende school. Of de activiteit aan de hier genoemde eis voldoet, moet blijken uit een onderbouwd plan en methodische aanpak.
Artikel 4.6. Welke organisaties komen voor subsidie in aanmerking
In principe komen alle heemskerkse organisaties in aanmerking voor subsidie. Van belang is dat de subsidieaanvraag gedaan wordt door een heemskerkse basisschool en in samenwerking met de school en de brede schoolcoördinator tot stand is gekomen.
Artikel 4.7. Verdeelsystemathiek
Bij de toekenning van subsidie wordt uitgegaan van een evenwichtige verdeling op terreinen sport, cultuur en welzijn. Bovendien wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van de middelen over de diverse locaties.
Artikel 4.8. Bijzondere criteria en/of voorwaarden
Het budget wordt aangewend voor de subsidiering van de Brede Schoolactiviteiten, betaling van de Brede Schoolconsulent en relevante administratieve werkzaamheden. Uitgangspunt is dat tenminste 60 % van het budget beschikbaar is voor het subsidiëren van Brede School activiteiten. Maximaal 40% van het beschikbare budget mag besteed worden voor de coördinatie en administratieve inzet ten behoeve van de brede school.
Hoofdstuk 5 Lokaal Gezondheidsbeleid
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Gezondheidsbeleid: De gemeente heeft wettelijke taken op het gebied van volksgezondheid op basis van de Wet publieke gezondheid (Wpg) en heeft de verplichting om de totstandkoming en de continuïteit van en de samenhang binnen de publieke gezondheidszorg te bevorderen. Publieke gezondheidszorg wordt omschreven als alle gezondheidsbeschermende en gezondheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daaruit.
Artikel 5.2. Doel van de subsidie
De gemeentelijke visie op lokaal gezondheidsbeleid is neergelegd in de Wmo-kadernota 2012-2016 Gemeente Heemskerk ‘Met Elkaar”. De doelen en de beoogde effecten van subsidiering van activiteiten zijn het bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de gemeente Heemskerk. De uitvoering van de genoemde doelstellingen wordt neergelegd bij de maatschappelijke instellingen.
Artikel 5.3. Beoogde resultaten
In het kader van gezondheidspreventie staat het voorkomen van ziekte en bescherming en bevordering van de gezondheid van Heemskerkse burgers centraal. Daar sluiten activiteiten op aan die betrekking hebben op gezondheidsbevorderende maatregelen, preventie en het stimuleren van een gezonde leefstijl en gezond gedrag.
Het uiteindelijke resultaat is het hebben van gezonde Heemskerkse inwoners.
Artikel 5.5. Welke activiteiten komen voor subsidie in aanmerking
Subsidie kan worden verleend voor activiteiten die aansluiten bij een aantoonbare vraag of behoefte van de bevolking op het gebied van gezondheid of inspelen op gesignaleerde gezondheidsrisico´s (waarbij de signalering in de periodieke GGD-gezondheidsonderzoeken onder de doelgroepen jongeren, volwassenen en ouderen als uitgangspunt wordt genomen).
Artikel 6.2. Doel van de subsidie
Elke jonge inwoner van Heemskerk moet de kans krijgen zich op een dusdanige manier te ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen die actief kunnen deelnemen aan het sociale, economische en culturele leven.
Artikel 6.5. Welke activiteiten komen voor subsidie in aanmerking
Voor activiteiten die bijdragen aan het realiseren van de in 6.2. en 6.3. genoemde doelstellingen kan subsidie worden verleend..
Artikel 6.6. Welke organisaties komen voor subsidie in aanmerking
Voor subsidie komen in aanmerking alle organisaties die zich richten op een of meerdere onder 6.2. en 6.3. opgenomen doelstellingen.
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Maatschappelijke organisatie: de maatschappelijke organisatie is een privaatrechtelijke rechtspersoon die zich richt op maatschappelijke doelstellingen in wonen, zorg, welzijn en onderwijs. De maatschappelijke organisatie staat in een bijzondere relatie tot overheden en de burgers zonder zich te richten op het maken van geldelijke winst.
Compensatieplicht: de in artikel 4 Wmo opgenomen gemeentelijke plicht om voorzieningen te treffen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning die een persoon als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel g, onder 4º, 5º en 6º Wmo, ondervindt in zijn zelfredzaamheid en zijn maatschappelijke participatie.
Artikel 7.2. Doel van de subsidie
De beleidsdoelstellingen voor de doelgroep ouderen zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma ‘Andere tijden met nieuwe mogelijkheden’. De centrale doelstellingen zijn:
Artikel 7.3. Beoogde resultaten
De resultaten die de gemeente uiteindelijk wil bereiken zijn uitgesplitst in verschillende thema’s en zijn terug te vinden in het uitvoeringsprogramma ouderen 2010-2014 “Andere Tijden met Nieuwe Mogelijkheden”. Er is sprake van de volgende thema’s:
Diversiteitbeleid: beleid gericht op het erkennen en waarderen van verschillen tussen personen in met name Heemskerk
Artikel 8.2. Doel van de subsidie
Gestreefd wordt om de volgende doelstellingen te realiseren:
Schoolloopbaan en opvoedingsondersteuning: ieder Heemskerks kind heeft recht op een zo goed mogelijke opleiding die past bij zijn/haar mogelijkheden en interesse. Alle kinderen die voldoende capaciteiten hebben, moeten minimaal een startkwalificatie halen. Ouders en leerlingen die niet meedoen of dreigen af te haken, moeten er (weer) bij gehaald worden
Hoofdstuk 9 Mantelzorg / Vrijwilligersbeleid
Vrijwilligerswerk: elke activiteit die onbezoldigd en onverplicht wordt verricht, ten behoeve van één of meer personen, andere dan degene die de activiteit verricht, van een groep of organisatie of van de samenleving als geheel; die ingericht wordt door een organisatie anders dan het familie- of privé-verband van degene die de activiteit verricht; en die niet door dezelfde persoon en voor dezelfde organisatie wordt verricht in het kader van een arbeidsovereenkomst, een dienstencontract of een statutaire aanstelling.
Artikel 9.2. Doel van de subsidie
De gemeentelijke visie op mantelzorg- en vrijwilligersbeleid is neergelegd in de Wmo-kadernota
2012 – 2016 die inzet op het realiseren van een voldoende aanbod en inzet van optimaal toegeruste vrijwilligers en mantelzorgers.
Artikel 9.3. Beoogde resultaten
Ter realisering van het onder artikel 9.2. genoemde doel wordt met name ingezet op het scheppen van de randvoorwaarden die hiervoor nodig zijn, zoals ondersteuning, facilitering, deskundigheidsbevordering en coördinatie.
Artikel 9.5. Welke activiteiten komen voor subsidie in aanmerking
Subsidie kan alleen worden verleend indien de activiteit bijdraagt aan het realiseren van een of meerdere van de in 9.2. en 9.3. genoemde doelstellingen.
Artikel 9.6. Welke organisaties komen voor subsidie in aanmerking
Separate aanvragers komen alleen dan voor subsidie in aanmerking indien de te subsidiëren activiteit een noodzakelijke aanvulling levert op de activiteiten van de onder lid 1 genoemde organisatie zoals activiteiten die zich op een specifieke doelgroep of een specifieke deskundigheid richten, en die onder toepassing van lid 1 niet dan wel in onvoldoende mate kunnen worden gerealiseerd.
Hoofdstuk 10 Overige bepalingen
Artikel 10.2 Overgangsbepalingen
Op subsidies die betrekking hebben op het subsidietijdvak 2011/2012 zijn de Algemene beleidsregels subsidieverstrekking van januari 2011 van toepassing