Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal Statuut gemeente Heemskerk 2012 |
Citeertitel | Sociaal statuut gemeente Heemskerk 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Sociaal Statuut gemeente Heemskerk 2006.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Arbeidsvoorwaardenregeling Heemskerk
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-2012 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 13-12-2011 De Kennemer, 23-02-2012 | BIVO/2012/29905 |
In dit sociaal statuut wordt verstaan onder:
AVR: de Arbeidsvoorwaardenregeling Heemskerk
ambtenaar: de ambtenaar in de zin van de AVR, alsmede de werknemer met wie de werkgever een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht heeft afgesloten;
werkgever: het college van burgemeester en wethouders van Heemskerk c.q de namens hem gemandateerde;
organisatiewijziging: een (belangrijke) 1 inkrimping of wijziging van de werkzaamheden van de gemeente (of een onderdeel daarvan) of een (belangrijke) wijziging van de laatst vastgestelde organisatiestructuur van de gemeente (of een onderdeel daarvan), die niet van tijdelijke aard is en die personele gevolgen met zich meebrengt;
privatisering: organisatiewijziging die het gevolg is van de verzelfstandiging van een deel van de organisatie tot een nieuwe (privaatrechtelijke) rechtspersoon of de overdracht van een deel van de organisatie aan een derde (privaatrechtelijke) partij;
publiekrechtelijke taakoverheveling: organisatiewijziging die het gevolg is van de overheveling van een deel van de organisatie naar een ander publiekrechtelijk orgaan;
personele gevolgen: gevolgen voor de functie of de rechtspositie van de betrokken ambtenaren;
salaris: het voor de ambtenaar geldende bedrag van de aan de ambtenaar toegekende schaal als bedoeld in artikel 3:1 van de AVR;
salarisperspectief: de opeenvolgende salarisperiodieken tot en met het hoogste bedrag van de functieschaal van de ambtenaar en eventueel schriftelijk vastgelegde extra individuele salarisafspraken;
bezoldiging: het salaris, vermeerderd met het bedrag van de aan de ambtenaar toegekende emolumenten en toelagen, niet zijnde onkostenvergoedingen;
toelage: de toelage waarmee het salaris wordt vermeerderd ingevolge de Bezoldigingsverordening van de gemeente Heemskerk;
functie: het geheel van werkzaamheden dat de ambtenaar volgens zijn functiebeschrijving verricht;
ongewijzigde functie: een functie die gelijk of nagenoeg gelijk is aan de functie die de ambtenaar voor de organisatiewijziging vervulde;
passende functie: een functie van gelijkwaardig werk- en denkniveau, die de ambtenaar redelijkerwijs in verband met zijn persoonlijkheid, omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten kan worden opgedragen 2 ;
geschikte functie: een functie die niet valt onder het begrip passende functie, maar die de ambtenaar bereid is te vervullen;
persoonsgebonden toelage: een toelage volgens de bepalingen in de AVR die aan de ambtenaar persoonlijk is toegekend;
functiegebonden toelage: een toelage volgens de bepalingen in de AVR die aan de functie is gekoppeld;
georganiseerd overleg: de commissie voor georganiseerd overleg zoals bedoeld in artikel 12:1 van de AVR;
ondernemingsraad: de ondernemingsraad zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet op de ondernemingsraden;
sociaal plan: nadere afspraken, aanvullend op dit sociaal statuut, met betrekking tot de personele gevolgen van een organisatiewijziging, waarin niet wordt voorzien.
Dit sociaal statuut is van toepassing op alle organisatiewijzigingen in de gemeentelijke organisatie, niet zijnde een organisatiewijziging als gevolg van een gemeentelijke herindeling. noch in die situaties waarbij sprake is van een bij formele wet opgelegde gemeenteoverschrijdende organisatiewijziging zoals regionalisering van bepaalde diensten. Indien genoemde situaties zich voordoen, geldt een apart sociaal statuut dat voor die gelegenheid is/wordt opgesteld.
Indien de werkgever voornemens is om over de wenselijkheid van de organisatiewijziging extern advies te vragen, wordt de ondernemingsraad om advies gevraagd over het verstrekken en formuleren van de adviesopdracht, conform artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden.
2.3 Overleg over de personele gevolgen en maatregelen
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in het georganiseerd overleg overeenstemming worden bereikt.
2.5 Taakverdeling tussen ondernemingsraad en georganiseerd overleg
Ten aanzien van de medezeggenschap van ambtenaren en vakcentrales geldt het algemene uitgangspunt dat onderwerpen die gedurende het proces van organisatiewijziging aan bod komen, primair door één orgaan worden behandeld.
Met de ondernemingsraad wordt overleg gevoerd en advies ingewonnen conform artikel 25 van de WOR waarbij primair als invalshoek geldt de gevolgen voor (de werkzaamheden van) het personeel met onderwerpen als:
In het georganiseerd overleg wordt overleg gevoerd over de rechtspositionele aspecten met onderwerpen als:
2.6 Kennisgeving en uitvoering besluit
Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de ondernemingsraad, zal deze afwijking duidelijk worden gemotiveerd. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dit geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld, conform artikel 25, zesde lid, van de Wet op de ondernemingsraden.
3 Algemene uitgangspunten voor sociaal beleid bij interne organisatiewijziging
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op interne organisatiewijzigingen, niet zijnde privatiseringen en publiekrechtelijke taakoverhevelingen.
3.2 Werkgelegenheid bij interne organisatiewijziging
De werkgever hanteert als uitgangspunt dat gedwongen ontslagen zo mogelijk dienen te worden voorkomen. De werkgever zal zich inspannen om binnen de speelruimte die het sociaal statuut biedt te zoeken naar alternatieve oplossingen.
3.4 Uitgangspunten (her)plaatsing
Als – bij boventalligheid voor een functie – van meer ambtenaren het type dienstverband gelijk is en als zij voor de betreffende functie gelijk geschikt zijn, wordt een (herplaatsing)volgorde gehanteerd die gebaseerd is op het afspiegelingsbeginsel in combinatie met anciënniteit, waarbij rekening wordt gehouden met nader vast te stellen leeftijdscategorieën.
3.5 Belangstellingsregistratie
Voordat (her)plaatsingsbesluiten als bedoeld in artikel 3:3, eerste lid onder b en c, worden genomen, wordt de betrokken ambtenaar in de gelegenheid gesteld zijn voorkeur voor maximaal drie functies kenbaar te maken.
3.6 Geen passende dan wel geschikte functie
Indien de werkgever na zorgvuldig onderzoek constateert dat geen structurele oplossing als bedoeld in het eerste lid kan worden gevonden, zal de ambtenaar eervol ontslag wegens reorganisatie worden verleend, als bedoeld in artikel 8:4 van de AVR. De bovenwettelijke werkloosheidsuitkeringsregeling van de AVR, hoofdstuk 10a, is van toepassing, indien recht bestaat op een uitkering krachtens de WW.
Wanneer de ambtenaar na herhaald en zorgvuldig overleg weigerachtig is ten aanzien van aanvaarding van een passende functie of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing als bedoeld in artikel 3:6, eerste lid, kan het werkgever overgaan tot ontslag. Daarbij kan het werkgever melding maken bij de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, dat de betreffende ambtenaar weigert een passende functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een oplossing als bedoeld in artikel 3:6 eerste lid.
De ambtenaar die wordt geplaatst in een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt recht op het salaris en het salarisperspectief, zoals die voor hem golden in de oude functie.
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid wordt aan de ambtenaar van zestig jaar of ouder wiens bezoldiging, buiten zijn toedoen als gevolg van het vervallen van de toelage een verlaging ondergaat, een garantie toelage toegekend, indien de ambtenaar de toelage direct voorafgaande aan het tijdstip van de beëindiging of vermindering ervan gedurende ten minste tien jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.
De in het derde lid bedoelde aflopende toelage gaat, wanneer de ambtenaar de leeftijd van zestig jaar bereikt en hij onmiddellijk voor de aanvang van die toelage gedurende ten minste tien jaren zonder wezenlijke onderbreking de toelage - als bedoeld in het eerste lid – heeft genoten, over in een garantie toelage als bedoeld in het vorige lid.
3.10 Persoonsgebonden toelagen
De ambtenaar die wordt geplaatst in een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt recht op zijn persoonsgebonden toelage. Indien aan de functie een hoger salarisperspectief is verbonden wordt de persoonsgebonden toeslag in het nieuwe salaris geïncorporeerd.
De werkgever onderzoekt of het nodig is de ambtenaar, die is geplaatst in een passende dan wel geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie, bij of om te scholen voor het vervullen van zijn nieuwe functie. De kosten van de scholing komen voor rekening van de werkgever.
3.13 Functie buiten de gemeentelijke organisatie
Indien de ambtenaar als bedoeld in het eerste lid een functie van ten minste een gelijke betrekkingsomvang accepteert buiten de gemeentelijke organisatie, vult de werkgever het brutosalaris gedurende twee jaar aan tot het niveau van het brutosalaris dat de ambtenaar genoot direct voorafgaand aan het ontslag. Ten aanzien van de ambtenaar die een functie accepteert met een kleinere betrekkingsomvang geldt het vorenstaande naar rato.
De ambtenaar die onder toepassing van artikel 5:3 een functie heeft aanvaard buiten de gemeentelijke organisatie heeft recht op terugkeer naar de gemeente Heemskerk in het geval er sprake is van niet-verwijtbare werkloosheid binnen een termijn van zes maanden na indiensttreding bij de nieuwe werkgever. De werkgever kan besluiten de betrokken ambtenaar geen passende dan wel geschikte functie aan te bieden doch hem - opnieuw- in aanmerking te laten komen voor externe mobiliteit.
De ambtenaar kan bezwaar 4 en beroep aantekenen tegen de besluiten, zoals bedoeld in het eerste en tweede lid, conform de Algemene wet bestuursrecht.
5 Privatisering en taakoverheveling
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op privatiseringen en publiekrechtelijke taakoverhevelingen.
Voordat de werkgever een besluit neemt over de overgang van een ambtenaar naar de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie, biedt hij de ambtenaar de gelegenheid om zijn belangstelling kenbaar te maken voor passende functies die op dat moment vacant zijn of op korte termijn vacant worden in de gemeentelijke organisatie. De ambtenaar wordt als interne kandidaat in de selectieprocedure betrokken.
5.3 Geen passende dan wel geschikte functie
Indien de werkgever er niet in slaagt de ambtenaar onder te brengen bij de nieuwe werkgever dan wel een passende functie aan te bieden binnen de gemeentelijke organisatie, zullen de werkgever en de ambtenaar zich inspannen om gezamenlijk een structurele oplossing te vinden. Onderdeel van deze oplossing kan zijn:
Als een te herplaatsen ambtenaar, zonder gebruik te maken van de faciliteiten als bedoeld in het eerste lid, buiten de eigen organisatie een functie met eenzelfde dan wel een hoger salarisniveau accepteert, zal hiervoor - op het moment van ontslag - een eenmalige nettopremie worden uitgekeerd van 10% van de jaarbezoldiging.
De premie bedraagt ten minste 10 % van het maximum van salarisniveau 6 en ten hoogste 10% van het maximum van salarisniveau 10 5 .
Indien de werkgever na zorgvuldig onderzoek constateert dat geen structurele oplossing als bedoeld in het eerste lid kan worden gevonden, zal de ambtenaar eervol ontslag wegens reorganisatie worden verleend, als bedoeld in artikel 8:4 van de AVR. De bovenwettelijke werkloosheidsuitkeringsregeling van de AVR, hoofdstuk 10a, is van toepassing, indien recht bestaat op een uitkering krachtens de WW.
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de privatisering of taakoverheveling zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Dit plan regelt de plaatsingsprocedure (inclusief de ontslag- en aanstellingsprocedure van het te plaatsen personeel) en bevat rechtspositionele bepalingen. Over dit sociaal plan moet overeenstemming worden bereikt in het georganiseerd overleg.
Als de betrokken ambtenaren overgaan naar een privaatrechtelijke of een andere publiekrechtelijke werkgever waarvoor een afwijkende rechtspositieregeling of CAO geldt, maakt de werkgever een vergelijking tussen de arbeidsvoorwaardenpakketten die van toepassing zijn op de gemeentelijke werkgever en de nieuwe werkgever.
Als uit de vergelijking blijkt dat het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden (bestaande uit in ieder geval salaris, uitkeringen en toelagen, (pre)pensioen, vakantie, ziektekostenregeling en werkloosheidsuitkering) bij de nieuwe werkgever minder is dan het totaalpakket bij de gemeentelijke werkgever, worden in het sociaal plan nadere afspraken gemaakt over afbouw, behoud of compensatie van aanspraken waarbij het uitgangspunt is dat men er in zijn algemeenheid niet of nauwelijks op achteruit gaat.