Organisatie | Oldebroek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Oldebroek.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2018 | art. 4, 5 | 05-12-2017 Gemeenteblad, 12-01-2018 | Geen. | ||
29-01-2015 | 01-01-2015 | 13-01-2018 | wijziging | 16-12-2014 Gemeenteblad, 28-01-2015 | Geen. |
01-01-2013 | 01-01-2015 | art.4 | 11-12-2012 Huis aan Huis, 18-12-2012 | AVV | |
01-01-2012 | 01-01-2013 | gewijzigde regeling | 13-12-2011 Huis aan Huis, 20-12-2011 | AVV | |
01-04-2009 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 27-01-2009 Huis aan Huis, 31-03-2009 | AVV |
Burgemeester en wethouders van Oldebroek;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand en artikel 160 Gemeentewet;
het reglement met bepalingen voor de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Oldebroek of van een andere gemeente en werkzaam bij het team Klant Contact Centrum (KCC) en backoffice te Oldebroek.
De kosteloze huwelijksvoltrekkingen vinden plaats op dinsdag, niet zijnde een algemeen erkende feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, om 08.30 en 08.45 uur in een spreekkamer bij het Klant Contact Centrum (KCC) in het gemeentehuis te Oldebroek onder de volgende voorwaarden:
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend. Voor huwelijksvoltrekkingen is het bureau geopend op dagen die in de zin van artikel 3 , lid 3 van de Algemene Termijnenwet gelijk gesteld zijn aan algemeen erkende feestdagen.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende aan burgemeester en wethouders worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is. De belanghebbende moet daarvoor aantonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
De in dit reglement genoemde bepalingen over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing voor het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Het Reglement burgerlijke stand van 11 december 2012 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2015.
TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) wordt hier expliciet gemaakt.
Een babs kan uitsluitend worden belast met de taken zoals omschreven in artikel 1:16a, lid 2
Burgerlijk Wetboek (BW). Deze taken zijn onder andere het voltrekken van huwelijken en het sluiten van partnerschapsregistraties.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald welke (b)absen in de gemeente kunnen worden benoemd (artikel 1:16 BW).
De aanwezigheid van minimaal twee absen is in artikel 1:16, lid 1 BW verplicht voorgeschreven.
Het betreft dan uitsluitend ambtenaren zoals genoemd in lid 1 van dit artikel. Voor deze abs geldt de verplichting dat hij/zij in dienst is van de gemeente Oldebroek of van een andere gemeente en moet werken in het Klant Contact Centrum (KCC) en backoffice te Oldebroek. De beperking tot deze categorie gemeenteambtenaren houdt verband met de eisen van vakbekwaamheid, deskundigheid en ervaring.
De abs is belast met het opnemen van akten in de registers van de burgerlijke stand en de daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (zie artikel 1:16a, lid 1 BW).
Het is niet de bedoeling dat deze werkzaamheden kunnen worden verricht door personen waarvoor, mede gelet op genoemde eisen en de zware verantwoordelijkheden, niet kan worden ingestaan. Door het plaatsen van een handtekening onder een akte is de ambtenaar persoonlijk verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in die - authentieke - akte. Een burgerlijke stand akte kan wat het personenrecht betreft, vergeleken worden met een notariële akte. Dit uit zich ook in de beëdiging van een (b)abs door de rechtbank.
In lid 2 is een minimum aantal absen bepaald. Hiermee wordt de continuïteit van de burgerlijke stand gewaarborgd. In de praktijk zal het benoemde aantal absen meer dan zes zijn.
In lid 3 is bepaald dat er babsen kunnen worden benoemd. Tot babs kan in principe iedere burger door het college worden benoemd. Voor deze personen geldt niet de verplichting dat hij/zij in dienst is van de gemeente Oldebroek of van een andere gemeente. De benoeming van babsen is specifiek gericht op het voltrekken van huwelijken en het sluiten van partnerschapsregistraties. Het overige werkterrein van de burgerlijke stand is voor hen 'verboden gebied'. Deze taken worden door de absen verricht. Indien nodig sluiten ook de absen huwelijken en partnerschapsregistraties.
Ten behoeve van de continuïteit geldt ook voor de babsen een minimum aantal.
Op grond van artikel 1:16, lid 2 BW kan een (b)abs voor een bepaalde periode worden benoemd. Het college benoemt en ontslaat een (b)abs.
In lid 1 van dit artikel is vastgelegd voor welke periode een abs kan worden benoemd.
Voor de abs mag deze periode maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente Oldebroek of van een andere gemeente en werkzaam is in het Klant Contact Centrum (KCC) en backoffice te Oldebroek.
In lid 2 van dit artikel is vastgelegd voor welke periode een babs kan worden benoemd.
Voor de benoemingstermijn wordt standaard 4 jaar aangehouden met de mogelijkheid de termijn te
verlengen met steeds 4 jaar of met een andere termijn.
In lid 3 is de bepaling opgenomen dat een babs voor één dag kan worden benoemd. Restrictie bij deze benoeming is dat de te benoemen babs reeds (b)abs moet zijn in een andere gemeente. Met deze restrictie wordt de beëdigingsprocedure bij de rechtbank voorkomen. Om slagvaardig te kunnen optreden zal de benoeming van een babs voor één dag gemandateerd worden aan de teamleider Klant Contact Centrum (KCC) en backoffice.
In dit artikel wordt bepaald waar de (b)abs zijn werkzaamheden moet verrichten.
Slechts in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij ernstige ziekte van bruid of bruidegom of zeer ernstige belemmeringen anderszins van bruid of bruidegom zelf om naar het gemeentehuis te komen, is het mogelijk om een akte van de burgerlijke stand buiten een van de aangewezen locaties op te maken (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 BW). Ziekte of belemmeringen van anderen dan partijen, bijv. ouders, getuigen of andere familieleden is geen voldoende reden om hiertoe over te gaan.
Gemeenten boven de tienduizend inwoners zijn verplicht minstens tweemaal per week gelegenheid
te geven tot kosteloze huwelijksvoltrekking (art. 4, lid 1 Wet rechten burgerlijke stand).
In dit artikel wordt de locatie genoemd waar deze kosteloze huwelijksvoltrekkingen plaats vinden.
In dit artikel is de verplichting van artikel 1:16c BW, betreffende de bepaling van de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand, uitgewerkt.
Er moet een regeling worden getroffen voor zowel de reguliere dagelijkse openingstijden als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.
Het Reglement burgerlijke stand is tevens van toepassing op het sluiten van een geregistreerd partnerschap en de mogelijkheid tot omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Daarom is deze schakelbepaling opgenomen.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het reglement in werking treedt.